موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

هرآنچه درباره تحصیل در کبک لازم است بدانید

هرآنچه درباره تحصیل در کبک لازم است بدانید

یکی از روش‌های محبوب مهاجرت به کبک (Quebec) کانادا، مهاجرت تحصیلی است. کیفیت بالای آموزش و گستردگی برنامه‌های تحصیلی در این استان، باعث شده تا دانشجویان و محصلان خارجی تحصیل در کبک را انتخاب کنند. در کبک بیش از 3000 برنامه متنوع آموزش دانشگاهی ارائه می‌شود که نیمی از آن‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

دانشجویان در کبک، به بهترین دانشگاه‌ها دسترسی دارند که به‌دلیل برنامه‌های آموزشی و تخصص اعضای هیئت علمی خود شناخته شده‌اند. بیش از 700 مرکز تحقیقاتی دانشگاهی معتبر نیز در زمینه هوش مصنوعی، هوافضا، فناوری کوانتوم، مهندسی پزشکی و هنرهای تجسمی در کبک فعال هستند.

در ادامه، بیشتر درباره شرایط تحصیل در این استان کانادا توضیح داده و لیست برترین دانشگاه‌های کبک را بررسی می‌کنیم. همچنین می‌بینیم که هزینه تحصیل در کبک و مخارج زندگی دانشجویی چقدر است. اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل به کانادا رفته و کبک را انتخاب کرده‌اید، مطالعه مطالب بررسی شده را از دست ندهید.

شرایط تحصیل در کبک

مراکز آموزشی متعددی از مدارس تا آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه‌های زیادی برای تحصیل در کبک وجود دارد. شرایط پذیرش، هزینه‌ها، مهلت ثبت‌نام و … برای هر موسسه آموزشی متفاوت است. در ادامه برخی از شرایط مهم را بررسی کرده‌ایم:

تحصیل در کبک: فرانسوی یا انگلیسی

تحصیل در کبک به زبان انگلیسی است یا فرانسوی

یکی از سوالات اساسی دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی که برای مهاجرت تحصیلی به کبک می‌روند، این است که آموزش‌ها به چه زبانی ارائه می‌شوند. زبان اصلی مردم در کبک، فرانسوی است، اما اغلب به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند. به‌طور کلی، تحصیل در کبک در سطح مقاطع پیش از متوسطه، به زبان فرانسوی انجام می‌شود. البته برای برخی دانش‌آموزان امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. در کالج و دانشگاه‌های کبک نیز، بسته به موسسه، ممکن است آموزش به زبان انگلیسی یا فرانسوی باشد. پیش از آن که برای پذیرش در یک دانشگاه درخواست دهید، بهتر است این مورد را بررسی کنید.

شرایط تحصیل در کبک بدون مدرک زبان چیست؟

اکثر مراکز تحصیلی انگلیسی زبان در کبک برای پذیرش دانشجویان از آن‌ها مدارک زبان از جمله نمرات آزمون‌های آیلتس، تافل یا PTE را درخواست می‌کنند. در حال حاضر با بسته شدن مراکز آزمون آیلتس در برخی کشورها، کشورهایی مانند بریتانیا و کانادا قوانین خود را برای الزام به شرکت در این آزمون تغییر داده‌اند. بر اساس این تغییرات، اکثر دانشگاه‌های کانادا آزمون دولینگو (DOULINGO) را جایگزین کرده و نمره این آزمون را برای پذیرش دانشجو در نظر می‌گیرند. همچنین می‌توانید نمره آزمون تافل را نیز برای برخی دانشگاه‌ها ارائه دهید. در مطلب ویزای تحصیلی کانادا می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره الزام به ارائه مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزا را بررسی کنید.

مدارک لازم برای تحصیل در کبک

مدارکی که دانشجویان برای درخواست پذیرش از دانشگاه و تحصیل در کبک ارائه دهند، یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کنند. هرگونه نقص یا اشتباه در مدارک می‌تواند درخواست دانشجویان را با مشکل مواجه کند. در مطلب تحصیل در کانادا می‌توانید لیست دقیق مدارک کلی برای مهاجرت تحصیلی به این کشور را ببینید.

کسانی که شهروندی کانادا یا اقامت دائم این کشور را ندارند، برای تحصیل در استان کبک باید گواهی پذیرش از کبک یا مجوز CAQ (Certificate of Acceptance of Quebec) و مجوز تحصیل دریافت کنند. این مجوز مختص کسانی است که قصد دارند برای مدت زمان بیشتر از 6 ماه در استان کبک تحصیل کنند. یکی از مهم‌ترین مرحله دریافت CAQ به شرح زیر است:

دانشجو از طریق نوشتن نامه پذیرش برای درخواست CAQ، نشان می‌دهد که در یکی از برنامه‌های تحصیلی یک موسسه آموزشی مورد پذیرش قرار گرفته است.

دو نکته مهم که باید مدنظر قرار گیرد عبارت است از:

  • نیروی کار موقت باید برای قبل از آمدن به کبک برای CAQ از طریق وزارت مهاجرت (MIDI) درخواست دهد.
  • دانشجوی خارجی باید قبل از آمدن به کبک برای تحصیل، از طریق MIDI برای CAQ درخواست دهد.

مزایای تحصیل در کبک

برخی از مهمترین مزایای تحصیل در استان کبک عبارت است از:

  • اعتبار بین‌المللی دیپلم و مدارک تحصیلی کبک
  • ارائه طیف وسیعی از برنامه‌های تحصیلی به زبان فرانسوی و انگلیسی
  • بهره‌مندی از امکانات فوق مدرن، آزمایشگاه‌ها با فناوری پیشرفته، کارگاه‌های کامپیوتر، امکانات ورزشی و سالن‌ها و غیره
  • مطلوب بودن شهریه تحصیل دانشجویان خارجی نسبت به سایر کشورهای صنعتی و استان‌های دیگر کانادا
  • پایین بودن هزینه‌های زندگی نسبت به سراسر کانادا
  • سبک زندگی شهری و زیبایی زندگی روستایی در کنار مناظر طبیعی متعدد
  • امکان مهاجرت دائم به کانادا و اخذ شهروندی برای دانشجویان بین‌المللی در کبک

هزینه زندگی در کبک

مخارج زندگی و تحصیل در کبک برای یک دانشجوی بین‌المللی کاملاً مطلوب است. این دانشجو کافی است اثبات کند که تمکن مالی به ارزش 11,000 دلار علاوه‌ بر شهریه دانشگاه برای پوشش هزینه‌های زندگی خود دارد. شرح دقیق هزینه‌ها در مطلب زندگی در کبک بررسی شده است. جدول زیر، هزینه تحصیل در کبک برای یک دانشجوی بین‌المللی را نشان می‌دهد.

بررسی هزینه‌های تقریبی زندگی و تحصیل در کبک
نوع هزینهمتوسط در ماه (دلار)متوسط در سال (دلار)
سکونت5506600
خورد و خوراک2002400
پوشاک1501800
تفریح و سرگرمی1501800
بیمه درمانی831000
رفت‌وآمد49.75597
قبض تلفن60720
اینترنت50600
خدمات آب و برق1001200

پذیرش گرفتن در کدام دانشگاه کبک راحت‌تر است؟

دانشگاه‌های کبک ممکن است به‌دلیل بزرگی، نزدیکی به مرکز شهر، شرایط ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی و… برجسته باشند. لیست کامل بهترین دانشگاه‌های کبک را در ادامه بررسی خواهیم کرد. برخی از این دانشگاه‌ها که برای تحصیل در کبک می‌توانید از آن‌ها پذیرش بگیرید، عبارت است از:

دانشگاه کنکوردیا (Concordia University)

این دانشگاه در مونترال قرار داشته و بیش از 500 برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد. شهرت این دانشگاه بیشتر به‌دلیل رشته‌های بازرگانی، مهندسی، رسانه و علوم کامپیوتر است.

دانشگاه مونترال (Université de Montréal)

این دانشگاه فرانسوی زبان 650 برنامه تحصیلی در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس، و 71 برنامه در مقطع دکترا دارد. رشته‌های اصلی دانشگاه مونترال شامل پزشکی، علوم اجتماعی، علوم بهداشت و تجارت است.

دانشگاه مک گیل (McGill University)

دانشگاه مک گیل بیشتر از هر مؤسسه دیگری در کانادا جایزه نوبل و دانش پژوه رودز (Rhodes) را دریافت کرده و به‌‎عنوان یک مرکز تحقیقات و آموزش، دانشجویان را از سراسر جهان جذب می‌کند.

دانشگاه لاوال (Université Laval)

دانشگاه لاوال بیش از 350 برنامه آموزشی را ارائه می‌دهد. این دانشگاه به‌دلیل برنامه‌های آموزشی در رشته‌های حقوق، معماری، علوم و مهندسی، علوم اجتماعی و پزشکی شناخته شده است.

دانشگاه UQAM (Université du Québec à Montréal)

قرار گرفتن در مرکز شهر مونترال، یکی از مزایای اصلی تحصیل در این دانشگاه است. UQAM بیشتر به‌دلیل ارائه رشته‌های هنر، علوم بهداشتی و تجارت در مقاطع مختلف شهرت دارد.

دانشگاه شربروک (Université de Sherbrooke)

این دانشگاه به‌دلیل مشارکت‌های بین‌المللی و همکاری با دانشگاه‌های خارجی شناخته می‌شود که دانشجویان خارجی از این طریق می‌توانند در یک دوره کارآموزی شرکت کنند.

لیست دانشگاه‌های کبک

استان کبک، بهترین دانشگاه های کانادا را در خود جای داده است. لیست زیر، بهترین دانشگاه‌های این استان برای تحصیل در کبک را نشان می‌دهد.

نام دانشگاه نوع دانشگاهشهررنکینگ جهانی QS
دانشگاه مک‌گیلدولتیمونترال27
دانشگاه مونترالدولتیمونترال111
دانشگاه لاوالدولتیکِبِک414
دانشگاه کنکوردیادولتیمونترال520-530
دانشگاه شربروکدولتیشربروک750-800
دانشگاه بیشاپدولتیشربروک-
دانشگاه ETS مونترالدولتیمونترال-
دانشگاه تحقیقات علمی INRSدولتیکبک-
دانشگاه ترویس ریورزدولتیکبک-
دانشگاه کبک ریموسکیدولتیکبک-
دانشگاه ETS مونترالدولتیمونترال-
دانشگاه کبک‌ چیکوتیمیوابسته-دولتیچیکوتیمی-
دانشگاه کبک اوتاوایسدولتیگتینو-
دانشگاه کبک آبیتیبی تمیسکامینگدولتیکبک-
دانشگاه ملی مدیریت کبکدولتیکبک-
دانشگاه اچ‌ای‌سی مونترالدولتیکبک-
دانشگاه پلی‌تکنیک مونترالدولتیمونترال-
دانشگاه TELUQ کبکدولتیکبک-
دانشگاه کبکدولتیکبک-

بورسیه‌های تحصیلی کبک

بورسیه‌های تحصیل در کبک که تحت‌عنوان بورسیه شایستگی (Merit scholarships) شناخته می‌شوند، توسط دانشگاه‌ها، کالج‌ها و آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای ارائه می‌شوند. هدف این بورسیه‌های تحصیلی، تشویق به جذب بهترین دانشجویان بین‌المللی در برنامه‌های تحصیلی با چشم‌انداز شغلی خوب است. افرادی که بورسیه شایستگی را دریافت می‌کنند، واجد شرایط بهره‌مندی از مزایای متعددی از جمله بورسیه تحصیلی، معافیت از شهریه‌های متفاوت دانشجویان بین‌المللی و بیمه‌های درمانی هستند. انواع بورسیه‌های تحصیلی که هزینه تحصیل در کبک را پوشش می‌دهند، عبارت است از:

معرفی انواع بورسیه دانشگاه های کبک

بورسیه‌های تحصیل در کبک به بورسیه شایستگی (Merit scholarships) معروف هستند

بورسیه‌های دانشگاهی

بورسیه تحصیلی برای برنامه‌های تحقیقاتی مقطع دکترا، تا 25,000 دلار در سال است. مدت زمان این بورسیه 3 سال بوده و تا 12 ماه امکان تمدید دارد. مبلغ بورسیه برای دانشجویان فوق دکترا، 35,000 دلار برای یک سال و غیرقابل تمدید است. دانشجویان برای اقامت کوتاه‌مدت به‌منظور انجام تحقیقات، بورسیه تحصیلی 3000 دلاری در ماه (حداکثر تا 4 ماه) دریافت می‌کنند.

بورسیه آموزش فنی در سطح کالج (Technical training at the college level)

ارزش این بورسیه‌های شایستگی، برابر با 14,000 دلار در سال است.

بورسیه آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای (Vocational training)

بورسیه‌های شایستگی برای آموزش‌های فنی-حرفه‌ای بر اساس مدت برنامه آموزشی، بین 14,000 دلار و 26,600 دلار متغیر است.

شرایط کار پس از تحصیل در استان کبک

دانشجویان خارجی می‌توانند هم در طول دوره تحصیل و هم پس از اتمام تحصیل در کبک کار کنند. بنابراین، شرایط تحصیل در کبک با کار دانشجویی تضادی نداشته و حتی به مجوز کار نیز نیاز ندارد. البته چنانچه دانشجویان بخواهند به‌عنوان یک کارآموز مشغول فعالیت شوند، باید مجوز کار داشته باشند.

شرایط کار پس از تحصیل در استان کبک کمی متفاوت‌تر است. دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های کانادا می‌توانند به شرط داشتن مجوز Post-Graduation Work Permit مشغول به کار شوند. مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی که با عنوان مجوز PGWP شناخته می‌شود، به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا برای هر کارفرمای انتخابی در کانادا کار کنند. این تجربه کاری حرفه‌ای می‌تواند زمینه درخواست اقامت دائم برای مهاجران را فراهم کند.

تعداد دانشجوهای بین‌المللی استان کبک

بر اساس آمار سایت studying-in-canada، استان کبک در میان استان‌های مختلف کانادا با بیشترین میزان دانشجویان بین‌المللی، رتبه سوم را دارد. تعداد دانشجویان خارجی که در حال تحصیل در کبک هستند، به حدود 59,700 نفر می‌رسد. موسسات آموزشی کبک هر ساله بیش از 25,000 دانشجوی بین‌المللی را می‌پذیرند. در مطلب مهاجرت به کبک بیشتر درباره شرایط و آمار مهاجرت به این استان توضیح داده شده است. موارد زیر از جمله دلایلی است که منجر به افزایش آمار مهاجرت دانشجویی به کبک شده است.

  • امکانات مدرن
  • برنامه‌های تحصیلی مختلف
  • نرخ شهریه پایین
  • محیط آرام برای زندگی
  • مدارک بین‌المللی معتبر

تحصیل در کالج‌های کبک

علاوه‌ بر دانشگاه‌ها، امکان تحصیل در کالج‌ها نیز برای تحصیل در کبک وجود دارد که یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیستم آموزشی این استان است. تحصیل در کالج به‌مدت دو سال طول می‌کشد و فاصله زمانی بین تحصیلات متوسطه و دانشگاه را پر می‌کند. فارغ‌التحصیلان مدرک دیپلم DCS (Diploma of College Studies) دریافت می‌کنند. تحصیل در کالج‌ها امکان دسترسی به بازار کار یا دانشگاه را فراهم می‌کند. کالج‌های دولتی در کبک با عنوان کالج‌های CEGEP شناخته می‌شوند که برخی از معروف‌ترین موسسات عبارت است از:

  • کالج آهونتسیک (Collège Ahuntsic)
  • کالج Collège de Maisonneuve
  • کالج روزمونت (Collège de Rosemont)
  • کالج جرالد گودین (Collège Gérald-Godin)
  • کالج لاسل (Collège LaSalle)
  • کالج لیونل گرولکس (Collège Lionel-Groulx)
  • کالج مریسی (Collège Mérici)
  • کالج مونت مورنسی (Collège Montmorency)
  • کالج داوسون (Dawson College)
  • کالج وانیر (Vanier College)

روش‌های مهاجرت تحصیلی به استان کبک

به‌طور کلی، سیستم آموزشی در کبک به چندین سطح مختلف از جمله پیش دبستانی، دبستان و دبیرستان، کالج، دانشگاه و تحصیلات فوق دکترا تقسیم می‌شود. شرایط تحصیل در کبک در هر یک از این سطوح برای کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی به این استان کانادا را دارند، متفاوت خواهد بود. زمانی که از مهاجرت تحصیلی صحبت می‌کنیم، بیشتر مهاجرت دانشجویان خارجی برای تحصیل در کبک مدنظر است.
روش‌های مهاجرت تحصیلی برای این دانشجویان بیشتر به نوع پذیرش آن‌ها، رشته تحصیلی و دانشگاه موردنظر آن‌ها در کانادا بستگی دارد.

اخذ بورسیه تحصیلی، شرکت در امتحان‌های ورودی دانشگاه‌ها و دریافت فاند تحصیلی (دریافت کمک هزینه آموزش از طریق ارسال رزومه)، از جمله روش‌های معمول برای مهاجرت تحصیلی هستند. اطلاعات بیشتر درباره نحوه مهاجرت دانشجویی و روش‌های آن را در مطلب مهاجرت به کانادا بررسی کنید. برای مثال، یکی از روش‌های تحصیلی، روش کوآپ کانادا (co-op) است که دانشجویان در طول تحصیل قادر به کار در کانادا نیز هستند.

برنامه‌های مهاجرتی زیادی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. مسیرهای زیر برای گرفتن اقامت دائم کانادا برای فارغ التحصیلان بین‌المللی است:

  • کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)
  • برنامه نیروهای کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program)
  • برنامه‌های نامزد استانی (Provincial Nominee Programs)
  • گزینه‌های مهاجرت کبک (Quebec Immigration Options)
  • مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی (Post-Graduation Work Permits)

سخن پایانی

کانادا از جمله کشورهای شناخته شده جهان برای مهاجرت تحصیلی است. این کشور دانشگاه‌های بسیار معتبر در سطح جهانی دارد که تحصیل در آن‌ها آرزوی بسیاری از دانشجویان تلاشگر در سراسر دنیا است. استان کبک، یکی از استان‌هایی است که بیشترین میزان دانشجویان بین‌المللی را در خود جای داده است. در این مطلب دیدیم که چرا تحصیل در کبک برای دانشجویان خارجی مهم بوده و چه مزایایی برای آن‌ها دارد. همچنین با برترین دانشگاه‌ها و شرایط تحصیل در آن‌ها آشنا شده و هزینه تحصیل در کبک بررسی شد. روند دریافت بورسیه، شرایط تحصیل در کالج‌ها، مدارک و زبان انگلیسی موردنیاز برای تحصیل در استان کبک و …، از دیگر مواردی بود که به بررسی آن‌ها پرداختیم.

سوالات متداول

برخی دانشگاه‌های کانادا امکان تحصیل با مدرک تافل یا دولینگو به‌عنوان جایگزینی برای آیلتس معرفی می‌شوند.

یک دانشجو باید اثبات کند که توانایی مالی پرداخت هزینه‌های زندگی خود که برابر با مبلغ تمکن مالی به ارزش 11,000 دلار است را دارد.

بله؛ دانشجویان می‌توانند هم در طول تحصیل و هم پس از فارغ‌التحصیلی در کبک کار کنند. کار پس از فارغ‌التحصیلی به اخذ مجوز کار PGWP نیاز دارد.

اغلب دانشگاه‌های شناخته شده در کبک امکان پذیرش راحت را فراهم کرده‌اند اما دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه شربروک به‌دلیل مشارکت‌های بین‌المللی و برنامه همکاری خارجی خود شناخته شده است.

guest
6 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها