موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای جامع آزمون دولینگو برای کانادا

راهنمای جامع آزمون دولینگو برای کانادا

برای شرکت در اکثر برنامه‌های مهاجرتی کانادا، مخصوصا برنامه‌های تحصیلی، باید در آزمون‌های زبان شرکت کرده و مدرک آن را دریافت کنید. یکی از آزمون‌های مهم و معتبر زبان، آزمون دولینگو برای کانادا (Duolingo test) است که مهارت‌های زبان انگلیسی متقاضیان را ارزیابی می‌کند. در حال حاضر، مدرک آزمون دولینگو برای دریافت مجوز تحصیلی (study permit) فقط در روش سنتی (DLI) مورد قبول دانشگاه‌های کانادایی (از جمله دانشگاه آلبرتا و دانشگاه بریتیش کلمبیا) است.

آزمون دولینگو برای دانشجویان ایرانی هم کاربرد دارد که می‌توانند از طریق قبولی در آن، برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام کنند. البته از آنجایی که تنها برخی از دانشگاه‌های کانادا این آزمون را قبول دارند؛ قبل از هر اقدامی؛ باید دید که آیا دانشگاه مورد نظر شما، آزمون دولینگو را به‌عنوان یکی از شرایط بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است یا خیر! با این حال، این آزمون از نظر زمان دریافت نمرات و هزینه، نسبت به آزمون‌های آیلتس و تافل بهتر است. نکات مختلفی در مورد آزمون و مدرک دولینگو برای مهاجرت به کانادا و ارتباط آن با اخذ ویزاهای کانادایی وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته‌ایم.

آزمون دولینگو برای کانادا چیست؟

دولینگو (Duolingo)، یک آزمون آنلاین برای ارزیابی و سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی است. این آزمون زبان، بیشتر روی موضوعات آکادمیک زبان انگلیسی متمرکز است و شامل زبان محاوره‌ای یا تخصصی نمی‌شود. در زمان همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مراکز معتبر آزمون زبان، مانند آیلتس و تافل نتوانستند آزمون‌های خود را برگزار کنند. با این حال، آزمون دولینگو برای کانادا حتی در دوره همه‌گیری کرونا هم برگزار می‌شد و این موضوع، یکی از دلایل محبوبیت دولینگو در بین متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا است.

لیست دانشگاه‌های کانادا که دولینگو را قبول می‌کنند

طبق اطلاعاتی که توسط وب‌سایت رسمی Duolingo ارائه شده است، حدود 150 مؤسسه و دانشگاه کانادایی این آزمون را به‌عنوان مدرک معتبر زبان انگلیسی از متقاضیان می‌گذیرند که در ادامه 25 مورد از آن‌ها را نام می‌بریم:

  1. دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)
  2. دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)
  3. دانشگاه کلگری (University of Calgary)
  4. دانشگاه واترلو (University of Waterloo)
  5. دانشگاه مک‌گیل (McGill University)
  6. دانشگاه تورنتو (University of Toronto)
  7. دانشگاه کوئینز (Queen’s University)
  8. دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)
  9. دانشگاه مونترال (University of Montreal)
  10. دانشگاه نیوبرانزویک (University of New Brunswick)
  11. دانشگاه دالاهو (Dalhousie University)
  12. دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University)
  13. دانشگاه ویکتوریا (University of Victoria)
  14. دانشگاه غرب (Western University)
  15. دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan)
  16. دانشگاه مموریال نیوفاندلند (Memorial University of Newfoundland)
  17. دانشگاه وینیپگ (University of Winnipeg)
  18. دانشگاه رایرسون (Ryerson University)
  19. دانشگاه ویلفرد لوریر (Wilfrid Laurier University)
  20. دانشگاه لاول (Universite Laval)
  21. دانشگاه کارلتون (Carleton University)
  22. دانشگاه کنکوردیا (concordia University)
  23. دانشگاه یورک (York University)
  24. دانشگاه مک‌مستر (McMaster University)
  25. دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba)

💡یک نکته مهم

دانشجویان ایرانی هم می‌توانند از آزمون دولینگو برای مهاجرت به کانادا استفاده کنند. البته شرط اول این است که بتوانند از یکی از 150 دانشگاهی که آزمون دولینگو را قبول دارند، پذیرش بگیرند.

نمره دولینگو برای دانشگاه‌های کانادا

در حال حاضر، بهترین نمره قبولی آزمون دولینگو که مدنظر بیشتر دانشگاه‌های کانادایی قرار می‌گیرد، 100 تا 125 است. با این حال، حداقل نمره قبولی آزمون دولینگو برای دانشگاه‌های کانادایی، توسط همان دانشگاه به متقاضیان اعلام می‌شود. نمره 100 تا 125 معمولاً به‌عنوان یک نمره تقریباً خوب ارزیابی می‌شود و لزوماً برای تمام دانشگاه‌های کانادا، الزامی نیست.

در جدول زیر، نگاهی به بهترین دانشگاه‌های کانادا که آزمون دولینگو را قبول می‌کنند، انداخته‌ و حداقل نمره قبولی این آزمون برای هر کدام را آورده‌ایم:

بهترین دانشگاه‌های کانادا که آزمون دولینگو را قبول می‌کنند
نام دانشگاهحداقل نمره قبولی آزمون دولینگو برای کانادا
دانشگاه کنکوردیا (Concordia University)115
دانشگاه کلگری (University of Calgary)110
دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)115
دانشگاه ویندزور (University pf Windsor)120
دانشگاه براک (Brock University)110

💡یک نکته مهم

بعضی از دانشگاه‌های کانادا به‌طور موقت از آزمون انگلیسی دولینگو به‌عنوان آزمون مورد تأییدشان نام برده‌اند و ممکن است در حال حاضر، واقعاً این آزمون را قبول نداشته باشند. دلیل این کار هم سهولت برگزاری آزمون دولینگو برای کانادا در دوره همه‌گیری ویروس کرونا بوده است. بنابراین، لازم است تا برای اطمینان بیشتر، وب‌سایت رسمی هر دانشگاهی که می‌خواهید از آن پذیرش بگیرید را با دقت چک کنید.

همچنین، برای درک هرچه بیشتر نمره دولینگو برای دانشگاه‌های کانادایی، باید بدانید که نمره‌های آزمون آیلتس، چگونه با نمره دولینگو تطابق داده می‍‌شود. جدول زیر، نشان‌دهنده معادل هر نمره در آیلتس با هر نمره در دولینگو است:

جدول معادل هر نمره در آیلتس با هر نمره در دولینگو
آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)دولینگو (Doulingo)
1.510
215
2.520 – 25
330 – 40
3.545 – 50
455 – 60
4.565 – 70
575 – 80
5.585 – 90
695 – 100
6.6105 – 110
7115 – 120
7.5125 – 130
8135 – 140
8.5145 – 150
9155 – 160

آزمون دولینگو برای مهاجرت به کانادا

به واسطه شرکت در آزمون دولینگو و دریافت مدرک آن، می‌توانید به کشورهای مختلفی از جمله کانادا، مهاجرت کنید. از جمله کاربردهای این آزمون برای مهاجرت به کانادا به شرح زیر است:

  • مدت‌زمان کم‌تری نسبت به سایر آزمون‌های زبان انگلیسی دارد و کلاً 60 دقیقه است.
  • امکان انجام آزمون به‌صورت آنلاین وجود دارد و به‌دلیل دسترسی آسان در بین متقاضیان، محبوب شده است.

آزمون دولینگو برای مهاجرت به 2 بخش اصلی تقسیم می‌شود و متقاضی باید در عرض 60 دقیقه به سؤالات پاسخ دهد:

  1. آزمون تطبیقی (Adaptive Test) که شامل 2 بخش درجه‌بندی‌شده (Graded portion) و غیر درجه‌بندی‌شده (Non graded portion) تقسیم می‌شود.
  2. مصاحبه تصویری (video interview)

در جدول زیر، هر کدام از این آزمون‌ها بر اساس مدت‌زمان و الگوی ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی بررسی شده‌اند:

جدول الگوی ارزیابی آزمون دولینگو
الگوی ارزیابیمدت‌زمان آزموننوع آزمون دولینگو
شنیدن، تایپ متن پاسخ سؤال (مهارت نوشتاری)، پر کردن پرسشنامه و غیره45 دقیقهآزمون تطبیقی شامل:

  • مهارت خواندن (Reading)

  • مهارت نوشتن (Writing)

  • مهارت شنیدن (Listening)

  • مهارت صحبت کردن (speaking)

صحبت کردن در مورد یک موضوع و آزمون نوشتن (Writing test)15 دقیقهمصاحبه تصویری

مدرک دولینگو برای مهاجرت

در حال حاضر، تمام متقاضیان حتی ایرانیان هم می‌توانند با استفاده از مدرک دولینگو برای اخذ مجوز تحصیلی یا study permit اقدام کنند. البته قبل از استفاده از آزمون دولینگو برای کانادا و مجوز تحصیلی، باید بدانید که دقیقاً از کدام روش می‌خواهید اقدام کنید. به‌طور کلی، 2 روش برای اخذ مجوز تحصیلی در کانادا وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. درخواست از طریق جریان مستقیم دانشجویی (Student Direct Stream) با عنوان اختصاری (SDS)
  2. روش سنتی اخذ مجوز تحصیلی از طریق یک مؤسسه آموزشی منتخب کانادا با عنوان اختصاری (DLI)

اگر از طریق روش جریان مستقیم دانشجویی یا SDS برای اخذ مجوز تحصیلی درخواست می‌دهید، مدرک آزمون دولینگو به‌عنوان یک آزمون معتبر مهارت‌های زبان انگلیسی در نظر گرفته نمی‌شود. متقاضیان می‌توانند با مدرک آزمون‌های آیلتس (IELTS) و CELPIP برای اخذ مجوز تحصیلی از طریق جریان مستقیم دانشجویی درخواست دهند. البته به‌طورکلی، این روش برای متقاضیان ایرانی اصلاً مناسب نیست، چرا که جریان مستقیم دانشجویی (SDS)، فقط برای ساکنان بعضی از کشورها مثل چین، هند، مراکش، پاکستان، فیلیپین، سنگال، برزیل، پرو و غیره در دسترس است.

از طرف دیگر، برای استفاده از مدرک آزمون دولینگو برای کانادا، فقط می‌توانید طبق روش دوم (روش) پیش بروید. به‌عبارت ساده‌تر اگر مؤسسه یا دانشگاه مورد نظرتان مدرک دولینگو را قبول داشته باشد، می‌توانید با ارائه درخواست مستقیم از آنجا، برای دریافت مجوز تحصیلی اقدام کنید.

آزمون دولینگو برای مهاجرت به کانادا

نظر اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا در مورد آزمون دولینگو

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا یا (IRCC) اخیراً اعلام کرد که آزمون دولینگو را به‌عنوان مدرک معتبر زبان انگلیسی نمی‌پذیرد. بیشتر مجوزهای تحصیلی کانادا نیازی به آزمون زبان ندارند، مگر اینکه متقاضی از طریق روش جریان مستقیم دانشجویی (SDD) درخواست دهد.

مدرک دولینگو برای کانادا و اخذ مجوز تحصیلی

آزمون دولینگو برای کانادا در زمان همه‌گیری ویروس کرونا و به‌دلیل آنلاین بودن در بین متقاضیان ادامه تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور، محبوبیت پیدا کرد. در حال حاضر، حدود 150 دانشگاه و مرکز آموزشی از جمله دانشگاه آلبرتا، دانشگاه بریتیش کلمبیا و غیره مدرک دولینگو برای کانادا را قبول دارند. نمرات این آزمون تا 2 سال پس از تاریخ امتحان اعتبار دارند و هزینه آن برابر با 59 دلار است. مدت‌زمان آزمون تطبیقی دولینگو 45 دقیقه و مدت‌زمان مصاحبه تصویری آن 15 دقیقه (مجموعاً 60 دقیقه) است. همچنین، نمره قبولی دولینگو برای اخذ مجوز تحصیلی بین 100 تا 125 ارزیابی می‌شود.

با اینکه آزمون دولینگو کاربردی‌ترین آزمون مهارت زبان انگلیسی محسوب نمی‌شود، اما دانشگاه‌های مطرح سراسر جهان در سال‌های اخیر، نمرات قبولی آزمون دولینگو را می‌پذیرند. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد آزمون دولینگو و سایر آزمون‌های زبان انگلیسی با ما در مؤسسه مهاجرتی پارسی کانادا تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

پاسخ به سؤالات متداول

 بله. آزمون دولینگو به‌طور گسترده در کانادا مورد قبول است، اما برای دریافت مجوز تحصیلی باید به نوع درخواستتان دقت کنید. اگر از روش جریان مستقیم دانشجویی یا SDD برای دریافت مجوز تحصیلی اقدام می‌کنید، آزمون دولینگو برایتان کاربرد ندارد.

نمره قبولی آزمون دولینگو برای کانادا معمولاً بین 100 تا 125 است.

آزمون انگلیسی دولینگو از ژوئن 2023 با در نظر گرفتن مالیات برابر با 59 دلار هزینه دارد و شما می‌توانید نمرات خود را بدون هزینه اضافه به حداکثر 40 مؤسسه یا دانشگاه کانادایی ارسال کنید

نتایج آزمون دولینگو برای کانادا پس از 48 تا 72 ساعت اعلام می‌شود.

آزمون دولینگو معمولاً آسان‌تر از آزمون‌هایی مثل آیلتس (IELTS) و تافل (TOEFL) ارزیابی می‌شود.

نمره آزمون دولینگو تا 2 سال پس از تاریخ امتحان اعتبار دارد.

خیر. مدرک آزمون دولینگو برای دریافت اقامت دائم کانادا (Permanent Residency) اعتبار ندارد و مورد قبول واقع نمی‌شود.

حدود 150 دانشگاه کانادایی مدرک دولینگو را قبول دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به دانشگاه کلگری (University of Calgary)، دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) و غیره اشاره کرد.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها