موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو کانادا

کانادا به‌دلیل برخورداری از دانشگاه‌های معتبر در سطح جهانی، از کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت دانشجویی است. یکی از این مراکز معتبر آموزشی، دانشگاه تورنتو (University of Toronto) است. این دانشگاه از سه پردیس اصلی سنت جورج (St. George)، میسیساگا (Mississauga) و اسکاربورو (Scarborough) تشکیل شده که در شهر تورنتو و اطراف آن واقع شده‌اند.

دانشگاه تورنتو کانادا

یکی از دستاوردهای اساسی محققان دانشگاه تورنتو، کشف انسولین است که در اوایل دهه 1920 انجام شد. این دانشگاه هزاران دانشجوی بین‌المللی را از 160 کشور جهان میزبانی کرده و حدود 95 درصد از دانشجویان این دانشگاه، در پردیس سنت جورج تحصیل می‌کنند.

برای پذیرش در این دانشگاه، بسیار مهم است که درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید. ازاین‌رو، در ادامه مطلب علاوه بر توضیح درباره شرایط پذیرش دانشگاه تورنتو سعی می‌کنیم تا شما را با جزئیات دانشکده‌ها، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی، هزینه‌های تحصیل، وضعیت خوابگاه و اسکان دانشجویی و … آشنا کنیم.

نام دانشگاهدانشگاه تورنتو – University of Toronto
لوگولوگوی دانشگاه تورنتو
شهرتورنتو
رتبه ملی (در کانادا)1
رتبه جهانی16
سال تأسیس1827
تعداد دانشجو (22-2021)75,821
وب سایتwww.utoronto.ca

موقعیت دانشگاه تورنتو روی نقشه

رنکینگ دانشگاه تورنتو

یکی از نشانه‌های اعتبار دانشگاه تورنتو کسب رتبه‌های برتر ملی و بین‌المللی در شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی است. این دانشگاه جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا و کانادا است. قبل از پرداختن به رتبه‌بندی، در صورتی که می‌خواهید در مورد برترین دانشگاه‌‌های این کشور بیشتر بدانید، مطلب بهترین دانشگاه های کانادا را مطالعه کنید.

رتبه این دانشگاه را از نظر معیارهای رتبه‌بندی مطرحی همچون QS، ARWU، THE در جدول زیر می‌بینید.

شاخص رتبه‌بندی THE در سال 2022رتبه‌بندی ARWU در سال 2021شاخص رتبه‌بندی QS در سال 2022
182226

دانشکده‌های دانشگاه تورنتو

دانشگاه بزرگ تورنتو شامل سه پردیس دانشگاهی اصلی سنت جورج (St. George)، میسیساگا (Mississauga) و اسکاربورو (Scarborough) است که هر یک از آن‌ها از دانشکده‌های متعددی تشکیل شده‌اند.

پردیس های دانشگاه تورنتو کانادا

نمایی از سه پردیس دانشگاه تورنتو

هر یک از این بخش‌ها، رشته های دانشگاه تورنتو را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهند. دانشکده‌ها و ساختمان‌های اصلی دانشگاه تورنتو عبارت است از:

دانشکده علوم کاربردی و مهندسیدانشکده معماری، معماری منظر و طراحیدانشکده علم و هنر
دانشکده مختص دانشجویان تحصیلات تکمیلیدانشکده دندان‌پزشکیدانشکده آموزش‌و‌پرورش
دانشکده اطلاعاتدانشکده حرکت‌شناسی و تربیت بدنیدانشکده حقوق
دانشکده مدیریتدانشکده پزشکیدانشکده موسیقی
دانشکده پرستاریدانشکده داروسازیدانشکده بهداشت عمومی
دانشکده خدمات اجتماعیساختمان دانشگاه تورنتو، میسیساگاساختمان دانشگاه تورنتو، اسکاربورو

رشته‌های دانشگاه تورنتو

یکی از اولین عواملی که شیوه مهاجرت تحصیلی شما به یک کشور جدید را تعیین می‌کند، رشته تحصیلی است. شما پیش از درخواست مهاجرت تحصیلی، باید درباره دانشگاه‌های مختلف کشور مقصد خود تحقیق کرده و لیست رشته‌های ارائه شده در آن را بررسی کنید. لیست کامل دانشگاه‌ها در شهرهای مختلف کانادا را می‌توانید در مطلب دانشگاه های کانادا بررسی کنید.

در دانشگاه تورنتو، بیش از 700 برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی و بیش از 200 برنامه تحصیلی در مقطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. با وجود این تنوع بالا، قطعاً شانس شما برای پذیرش در رشته موردنظرتان بیشتر خواهد بود. برای بررسی دقیق‌تر رشته‌های دانشگاه تورنتو می‌توانید به وب سایت رسمی این دانشگاه مراجعه کرده و رشته موردنظر خود را جستجو کنید.

اگرچه نمی‌توان تمام رشته‌ها را نام برد، اما همه آن‌ها در حوزه‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند؛

  • علوم انسانی و اجتماعی
  • علوم زیستی
  • علوم فیزیک و ریاضی
  • تجارت و مدیریت
  • علوم کامپیوتر
  • شاخه‌های مختلف مهندسی
  • حرکت‌شناسی و تربیت‌بدنی
  • موسیقی
  • معماری

هزینه تحصیل در دانشگاه تورنتو

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل به کانادا می‌روند، اطلاع از هزینه‌های مربوط به تحصیل است. در مطلب ویزای تحصیلی کانادا به‌طور کامل به هزینه‌های مربوط به تحصیل در این کشور پرداخته شده است. اما از آنجایی که میزان شهریه‌ها برای هر دانشگاه متفاوت است، در ادامه هزینه‌های تحصیل در رشته‌های دانشگاه تورنتو را بررسی می‌کنیم. این هزینه‌ها نه تنها شامل شهریه، بلکه شامل هزینه‌های اضافی و احتمالی نیز می‌شود.

مبلغ شهریه برای دانشجویان جدیدالورود در سال 2022-2021 برحسب دلار، به شکل زیر است:

رشته‌های تحصیلیدانشجویان بومیدانشجویان بین‌المللی
سال اول تحصیلسال‌های بعدیسال اول تحصیلسال‌های بعدی
علوم کامپیوتر6,10011,42059,32061,350
مدیریت6,10015,90059,32067,430
سایر رشته‌ها6,1006,10059,32059,320

سایر هزینه‌های اضافی برآورد شده برای دانشجویان در سال 2022-2021 به شرح زیر است:

نوع هزینه‌هامبلغ (دلار)توضیحات
هزینه‌های اضافی تحصیل:

  • برنامه‌های تعاونی

  • برنامه‌های مشترک

2,296 - 970
190 - 40
هزینه تقریبی سالانه برای مدیریت شرایط کاری، کارآموزی/تجربیات میدانی و محل تدریس
هزینه‌های جانبی / فرعی1,979هزینه خدمات دانشجویی ارائه شده توسط اتحادیه‌های دانشجویی و دانشگاه
خوابگاه11,697 – 6,935مبلغ شامل؛ گرمایش، برق، آب و اینترنت Wi-Fi بدون در نظر گرفتن هزینه برنامه غذایی اختیاری
کتاب و لوازم جانبی1,000- 2,000شامل کتب تحصیلی و لوازم جانبی مربوطه برای کلاس درس
بیمه سلامت دانشگاهی (UHIP)756هزینه تقریبی سالیانه برای دانشجویان بین‌المللی (اجباری)

شرایط بورسیه دانشگاه تورنتو

بورسیه دانشجویی یکی از خدماتی است که دانشگاه تورنتو به دانشجویان پذیرفته‌شده ارائه می‌کند. از آنجایی که بورسیه‌های تحصیلی یکی از راه‌های کاهش هزینه زندگی دانشجویی در کانادا به شمار می‌روند، اغلب دانشجویان خصوصاً دانشجویان بین‌المللی خواستار اخذ آن هستند. درضمن دانشگاه تورنتو در لیست بهترین دانشگاه های کانادا برای بورسیه هم قرار دارد.

البته دریافت بورسیه دانشگاه تورنتو همیشه نیاز به ارائه درخواست جداگانه نداشته و بسیاری از دانشجویان (اعم از بومی یا بین‌المللی) می‌توانند واجد شرایط اخذ آن باشند. تنها کافی است شرایط پذیرش دانشگاه تورنتو را برآورده کنید تا صلاحیت شما برای اخذ بورسیه بررسی شود. این روند، منجر به ایجاد یک رقابت سنگین شده و شانس دانشجویان را کم می‌کند.

درواقع دانشگاه تورنتو چندین برنامه بورسیه برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهد. برخی از بورسیه‌ها به طور خودکار به عنوان بخشی از فرآیند بررسی پذیرش اعطا می‌شوند، مانند University of Toronto Scholars Program و President’s Scholars of Excellence Program. یعنی دانشجویان کانادایی متقاضی تحصیل در دبیرستان که در U of T Scarborough پذیرفته شده‌اند به طور خودکار بورسیه به آنها تعلق می‌گیرد.

یک‌سری بورسیه هایی هم وجود دارند که باید برای آن‌ها درخواست داد، مانند مواردی که توسط دانشگاه، کالج‌ها و دانشکده‌ها ارائه می‌شود، که تقریباً دارای 4500 بورسیه پذیرش و نزدیک به 5000 جایزه در هر سال اعطا می‌کند. بورسیه‌های University of Toronto Scholars Program و President’s Scholars of Excellence Program برای دانشجویان بین المللی در دسترس هستند و به ترتیب جوایز 5407 و 7261 دلاری را ارائه می‌دهند.

بورسیه دانشگاه تورنتو برای ایرانیان

هزینه‌های تحصیل، بورسیه‌ها و برنامه‌های کمک مالی دانشگاه تورنتو بر اساس برنامه تحصیلی و وضعیت مالی دانشجویان در کانادا هنگام شروع تحصیل، تعیین می‌شود. در حال حاضر، این دانشگاه متعهد شده است که از دانشجویان ایرانی که در حال تحصیل در دانشگاه تورنتو هستند، از طریق بورسیه Scholars at Risk Fellowship حمایت کند. این برنامه هزینه تحصیلی از بهار 2023 در دسترس خواهد بود.

بورسیه U of T Scholars و Students at Risk Award Program (SSAR) برای دانشجویان ثبت‌نام شده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای ایرانیان باز است. درخواست‌های دانشجویان واجد شرایط به صورت دوره‌ای بررسی می‌شود.

شرایط پذیرش دانشگاه تورنتو کانادا

از آنجایی که دانشگاه تورنتو یکی از دانشگاه‌های بین‌المللی در سطح جهان شناخته شده و هزاران دانشجوی مختلف را از سراسر دنیا میزبانی می‌کند، شرایط پذیرش برای افراد مختلف متفاوت است. به این معنا که شرایط پذیرش دانشگاه تورنتو بر اساس آنچه در وب سایت رسمی دانشگاه تعیین شده، به چهار دسته‌بندی مختلف تقسیم می‌شود که عبارت است از:

  • شرایط پذیرش برای فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی
  • شرایط پذیرش فارغ‌التحصیلان از دبیرستان‌های بین‌المللی، شامل؛ دانش‌آموزان مدارس خارج از کانادا یا افراد دارای دیپلم بین‌المللی IB
  • شرایط پذیرش افراد فارغ‌التحصیل از کالج یا دانشگاه‌های بین‌المللی
  • شرایط پذیرش دانشجو، بدون توجه به سن (Mature Students)

در نتیجه، شرایط پذیرش شما به‌عنوان یک دانشجو در این دانشگاه، به کشوری که آخرین مدرک تحصیلی خود را از آن اخذ کرده‌اید، وابسته است. یکی از مهمترین معیارهای پذیرش برای دانشجویان بین‌المللی از کشورهای غیرانگلیسی زبان، مانند ایران، ارائه مدارک مربوط به مهارت زبان انگلیسی است.

شرایط پذیرش دانشگاه تورنتو کانادا برای ایرانی‌ها

3 راه برای تحصیل در دانشگاه تورنتو پیش پای دانشجویانی است که در ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند:

  1. انتقال مدرک تحصیلی خود در دانشگاه تورنتو کانادا: درخواست انتقال شما برای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی‌تان و شرایط زبان انگلیسی (در صورت وجود) ارزیابی می‌شود. البته لازم است که لیست برنامه‌های دانشگاه تورنتو را مرور کنید و سپس به واحد فارغ‌التحصیلی که برنامه انتخابی شما را برای شرایط پذیرش ارائه می‌دهد مراجعه کنید.
  2. ثبت درخواست برای شرکت در برنامه دانشجویان فارغ‌التحصیل بازدیدکننده بین‌المللی (IVGS): دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در حال حاضر در یکی از دانشگاه‌های ایران ثبت‌نام کرده‌اند و می‌خواهند برای یک ترم تحقیقاتی به دانشگاه تورنتو بیایند، می‌توانند برای برنامه IVGS درخواست دهند. البته حتما اول اطلاعات مربوط به برنامه را مرور کنید.
  3. ثبت درخواست برای برنامه مبادله و تکمیل تحصیلات در دانشگاه تورنتو: اگر دانشجوی فارغ‌التحصیل ایرانی هستید که در حال حاضر در یک دانشگاه دیگری ثبت‌نام کرده‌اید و به دنبال تکمیل تحصیلات خود در  دانشگاه تورنتو هستید، باید درمورد برنامه انتقالی دانشگاه تورنتو پرس و جو کنید.

شرایط خوابگاه دانشگاه تورنتو و زندگی دانشجویی

خوابگاه دانشگاه تورنتو

نمایی از ساختمان خوابگاه دانشگاه تورنتو

یکی از امکانات اساسی که دانشگاه تورنتو برای دانشجویان خود ارائه می‌دهد، اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی است. با اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی که در پردیس‌های دانشگاهی و به شکل‌های مختلفی تعبیه شده، می‌توانید بیشتر با فضای دانشگاه مرتبط شوید. در واقع این روش برای شما امکان اطلاع از کلاس‌ها، رویدادها و برنامه‌های دانشگاه را فراهم کرده و می‌توانید همواره از سایر امکانات دانشگاه مانند کتابخانه، سالن‌های ورزشی و … به‌راحتی استفاده کنید.

علاوه بر این، زندگی در خوابگاه به کاهش هزینه‌های شما کمک می‌کند. از آنجایی که زندگی در تورنتو برای یک دانشجو می‌تواند گران باشد، با این کار تا حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. به‌عنوان مثال، با اقامت در خوابگاه‌های درون دانشگاه دیگر نیازی به صرف هزینه‌های بالا برای رفت‌و‌آمد به دانشگاه ندارید. خوشبختانه تمام دانشجویان رشته های دانشگاه تورنتو در مقطع کارشناسی در سال اول تحصیلی خود می‌توانند به شرط درخواست برای خوابگاه و واجد شرایط بودن، از این گزینه استفاده کنند. در مطلب تحصیل در کانادا اطلاعات کاملی دراین باره بخوانید.

مشاهیری که در دانشگاه تورنتو تحصیل کرده‌اند

مشاهیر دانشگاه تورنتو

تصویر مشاهیر تحصیل کرده در دانشگاه تورنتو

همان طور که پیش از این گفتیم، دانشگاه تورنتو از سال 1827 فعالیت خود را آغاز کرده و از آن زمان به بعد، افراد فرهیخته بسیاری که در سراسر جهان شناخته شده هستند، از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. در واقع یکی از جذابیت‌های اساسی تحصیل در این دانشگاه، این است که می‌دانید پیش از این مشاهیر بزرگ جهان در آنجا تحصیل کرده‌اند. برخی از فارغ‌التحصیلان مشهور از رشته های دانشگاه تورنتو در حوزه‌های مختلف عبارت‌اند از:

  • مارگارت اتوود؛ شاعر، رمان‌نویس، منتقد ادبی و فعال محیط‌زیست
  • مالکوم گلدول؛ نویسنده کتاب‌های معروف نقطه عطف، چشمک و از ما بهتران
  • استیون هارپر؛ نخست وزیر سابق کانادا (2015 – 2006)
  • فردریک بنتیگ؛ کاشف مشترک انسولین
  • ویلیام لیون مکنزی کینگ؛ نخست‌وزیر سابق کانادا (1948 – 1935)
  • روبرتا بوندار؛ فضانورد و متخصص مغز و اعصاب
  • مری اینسورث؛ روان‌شناس
  • تد کاچف؛ کارگردان
  • برایان کرنیگان؛ متخصص کامپیوتر

سخن پایانی

شهر تورنتو یکی از بزرگترین و معروف‌ترین شهرهای کشور کانادا بوده و مقصد اصلی بسیاری از مهاجران است. این شهر بهترین دانشگاه کانادا، یعنی دانشگاه تورنتو را در خود جای داده که محل تحصیل بسیاری از مشاهیر و افراد تأثیرگذار جهان بوده است. این دانشگاه نه تنها در داخل کانادا، بلکه در بین دانشگاه‌های بین‌المللی سراسر جهان نیز در رتبه‌های برتر قرار داشته و پذیرای هزاران دانشجو از داخل و خارج از کانادا است. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با شرایط پذیرش دانشگاه تورنتو آشنا کرده و ببینیم که جزئیات هزینه‌ها، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی، شرایط خوابگاه‌ها، طریقه اخذ بورسیه و … در این دانشگاه به چه صورت است.

سوالات متداول

این دانشگاه بیش از 700 برنامه تحصیلی را در مقطع کارشناسی، و 200 رشته مختلف را در مقطع تحصیلات تکمیلی و در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، علوم زیستی، فیزیک و ریاضی، تجارت و مدیریت، کامپیوتر، مهندسی، حرکت‌شناسی و تربیت‌بدنی، موسیقی و معماری ارائه می‌دهد.

هزینه تحصیل به رشته و مقطع تحصیلی دانشجو بستگی داشته و می‌تواند برای سال‌های اول تحصیلی تا سال‌های بعدی، از 59,320 تا 67,430 دلار متغیر باشد.

شرایط عمومی پذیرش بسته به محل اخذ مدرک قبلی دانشجویان متفاوت است اما به‌طور کلی، مهارت زبان انگلیسی یکی از مهمترین معیارهای پذیرش دانشجویان خارجی است.

معمولاً هزینه خوابگاه بسته به نوع محل اقامت و شرایط آن متفاوت است و می‌تواند از 6,935 تا 11,697 دلار متغیر باشد.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها