موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آشنایی با معتبرترین پاسپورت دنیا در سال 2023

آشنایی با معتبرترین پاسپورت دنیا در سال 2023

همزمان با کاهش همه‌گیری ویروس کووید-19، تمایل مردم جهان برای سفر کردن بیشتر شده است. مسافرت به خارج از کشور چه برای کار، چه ادامه تحصیل و چه تفریح نیازمند داشتن یک پاسپورت است. بسیاری از مردم جهان، معتبرترین پاسپورت دنیا را دارند و با استفاده از اعتبار آن می‌توانند به کشورهای بسیاری بروند. این در حالی است که همه کشورها دارای معتبرترین پاسپورت دنیا نیستند و محدودیت‌های خاص خودشان را دارند. طبق شاخص پاسپورت هنلی (the Henley Passport Index)، 3 پاسپورت معتبر دنیا در صدر جدول، همگی آسیایی هستند.

ژاپن، در سال 2023 برای پنجمین سال متوالی به‌عنوان معتبرترین پاسپورت دنیا از نظر نشریه Henley معرفی شده است و دارندگان آن می‌توانند بدون نیاز به ویزا به 193 تا از 227 کشور جهان سفر کنند. در ادامه، کره جنوبی و سنگاپور با امتیاز 192، بدون نیاز به ویزا در جایگاه دوم رتبه‌بندی Henley ایستاده‌اند. آلمان و اسپانیا (با امکان سفر بدون ویزا به 193 کشور) در رده سوم، بریتانیا و ایالات متحده هم با امتیازهای 186 و 187 در جایگاه‌های ششم و هفتم باقی مانده‌اند. برای آشنایی با جزئیات معتبرترین پاسپورت‌های دنیا با ما همراه شوید.

قدرت و اعتبار یک پاسپورت چگونه تعیین می‌شود؟

مهم‌ترین فاکتور برای اندازه‌گیری قدرت و اعتبار یک گذرنامه، تعداد کشورهایی است که با استفاده از آن می‌توان با ویزا یا بدون ویزا وارد آن‌ها شد. به‌عبارت ساده‌تر پاسپورت یک کشور هرچقدر امکان دسترسی به کشورهای بیشتر را داشته باشد، قدرتمند تلقی می‌شود. یکی دیگر از فاکتورهای شناسایی معتبرترین پاسپورت دنیا، امکان استفاده دارندگان آن از فرایند سریع، بدون پیچیده و با فاصله زمانی کوتاه برای مسافرت است.

عوامل متعددی در ارزشیابی پاسپورت نقش دارند که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  •  قدرت اقتصاد کشور مدنظر
  •  وضعیت روابط دیپلماتیک با سایر کشورها
  •  سطح اقدامات امنیتی اجرا شده در طراحی گذرنامه
  •  تعداد کشورهای در دسترس

رتبه‌بندی قدرت پاسپورت‌ها (PPR) یا The Passport Power Rank، بر اساس امتیازهای هر گذرنامه و با توجه به تعداد مقاصدی که دارندگان آن می‌توانند داشته باشند، انجام می‌شود.شاخص امتیازبندی پاسپورت Henley، یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های امتیازبندی گذرنامه است و توسط شرکت مشاوره مهاجرتی Henley & Partners گردآوری می‌شود.

همچنین، ابزاری اینترنتی با عنوان Passport Index هم وجود دارد که معتبرترین پاسپورت دنیا را بر اساس آزادی جابه‌جایی و مسافرت بدون ویزا برای دارندگان گذرنامه‌های خاص دسته‌بندی می‌کند. طبق اطلاعات سایت passportindex، سه هدف اصلی برای این ابزار اینترنتی تعریف شده‌اند که عبارت‌اند از:

  •  اطلاع‌رسانی در مورد فرصت‌های زندگی و کیفیت جامعه کشورها
  •  تشویق به آگاهی در مورد سیاست‌های ویزا، حقوق شهروندی، برندسازی کشورها، امنیت عمومی، اقدامات بشردوستانه و سیاست خارجی
  •  تبدیل شدن به یک شهروند جهانی (Global Citizen) با امتیازات آزادانه و ارزشمند

قدرت و اعتبار پاسپورت‌ها هر چندوقت یک‌بار به‌روز می‌شود؟

رتبه‌بندی معتبرترین پاسپورت دنیا به‌صورت سالانه و توسط سازمان‌های مختلف مثل Arton Capital و یا Henley & Partners انجام می‌شود. طبق اطلاعات سایت weforum، رتبه‌بندی‌های سالانه گذرنامه‌های معتبر بر طبق آزادی رفت‌وآمد و مسافرت بدون نیاز به ویزا انجام می‌شود.

روش‌های مورد استفاده برای تعیین قدرت و اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف جهان متفاوت است. البته به‌صورت کلی، گذرنامه‌ها بر اساس امتیاز تحرک یا جابه‌جایی آن‌ها در بین کشورها رتبه‌بندی می‌شوند. هر چقدر امتیاز تحرک و امکان جابه‌جایی مسافران در کشورهای مختلف، بیشتر باشد (مثل پاسپورت دومینیکا)، رتبه و قدرت پاسپورت هم بیشتر خواهد شد.

معرفی معتبرترین پاسپورت دنیا

طبق اطلاعات سایت henelyglobal، پاسپورت ژاپن از مارس سال 2023 هنوز هم به‌عنوان قدرتمندترین پاسپورت دنیا شناخنه می‌شود. دارندگان پاسپورت این کشور می‌تواند بدون نیاز به ویزا به 194 کشور جهان بروند. این میزان از توانایی دسترسی با استفاده از یک گذرنامه، بیشترین میزان را در میان سایر پاسپورت‌های دنیا دارد. علاوه بر این، پاسپورت ژاپن به دارندگان آن اجازه می‌دهد که با ویزای الکترونیکی و به آسانی به سایر کشورها سفر کنند.

خانمی که قدرتمنمندترین پاسپورت جهان (ژاپن) دارد

معتبرترین پاسپورت دنیا از نظر سایت affairscloud (با توجه به رتبه‌بندبی Arton Capital)، برخلاف Henely است و کشور امارات متحده عربی را به‌عنوان معتبرترین گذرنامه دنیا در سال 2023 معرفی کرده است.

آشنایی با لیست معتبرترین پاسپورت‌های دنیا

از آن‌جایی که پاسپورت‌های معتبر دنیا از نظر نشریه‌های Henley و Arton Capital متفاوت است، جدولی را تهیه کرده‌ایم که کشورهای دارنده پاسپورت معتبر را از نظر هر 2 منبع نشان می‌دهد:

قدرتمندترین پاسپورت‌ها از نظر Henley
کشوررتبهامتیاز
ژاپن1193
سنگاپور و کره جنوبی2192
آلمان و اسپانیا3191
فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ4190
اتریش، دانمارک، هلند و سوئد5189
فرانسه، ایرلند، پرتقال و بریتانیا6188
بلژیک، جمهوری چک، نیوزلند، نروژ، سوئیس و ایالات متحده7187
قدرتمندترین پاسپورت‌ها از نظر Arton Capital
کشوررتبهامتیاز
امارت متحده عربی1181
سوئد، آلمان، فنلاند، لوکزامبورگ، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، هلند، اتریش، سوئیس و کره جنوبی2174
دانمارک، بلژیک، پرتغال، نروژ، لهستان، ایرلند، بریتانیا، ایالات متحده و نیوزلند3173

آشنایی با 5 تا از معتبرترین پاسپورت‌های دنیا

حالا وقت آن است که 5 تا از قدرتمندترین گذرنامه‌های جهان از نظر Henley، یعنی ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی، آلمان و فنلاند را به‌صورت جداگانه زیر ذره‌بین قرار دهیم و نگاهی دقیق‌تر به اعتبار آن‌ها داشته باشیم.

1. پاسپورت کشور ژاپن

ژاپن، به‌دلیل فتح قله‌های مربوط به ارزیابی معتبرترین پاسپورت دنیا همیشه در صدر فهرست علاقه‌مندان به مسافرت قرار دارد. از طرفی، مسافران و علاقه‌مندان ژاپنی هم به‌دلیل اعتبار پاسپورتشان به مسافرت کردن به همه 193 کشور جهان اشتیاق نشان می‌دهند. علاوه بر روابط سیاسی مثبت و پیشرفت حوزه فناوری، اقتصاد قدرتمند و نفوذ ناپذیر، ژاپن از جمله دلایل معتبر شدن و حفظ جایگاه آن به‌عنوان معتبرترین پاسپورت دنیا محسوب می‌شود.

2. پاسپورت کشور سنگاپور

پاسپورت سنگاپور با امکان دسترسی و مسافرت بدون ویزا به 192 کشور جهان، دومین پاسپورت قدرتمند جهان از نظر Henley است. سنگاپور هم مثل ژاپن، یکی از قوی‌ترین اقتصادهای دنیا را دارد و بسیاری از مردم جهان، آن را به‌عنوان قطب کسب‌وکار و نوآوری می‌شناسند.

3. پاسپورت کشور کره جنوبی

پاسپورت کره جنوبی با پاسپورت کشور سنگاپور در یک سطح و هر دو در جایگاه دوم قرار دارند. با در دست داشتن پاسپورت کره جنوبی می‌توان بدون نیاز به تهیه ویزا به 192 کشور جهان مسافرت کرد. اقتصاد کره جنوبی به‌صورت پیوسته در حال رشد و پیشرفت است و این کشور همواره به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا در زمینه فناوری و صنعت سرگرمی شناخته می‌شود.

4. پاسپورت کشور آلمان

پاسپورت معتبر کشور آلمان، امکان مسافرت بدون ویزا را به 191 کشور جهان فراهم می‌کند و به همین دلیل است که در رتبه چهارم قرار گرفته. آلمان، همیشه به‌عنوان قلب تپنده صنعت در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود و اقتصاد قدرتمند آن یکی از بزرگ‌ترین اقتصادها در میان کشورهای اروپایی است. از آلمان همواره به‌عنوان کشوری پیشرو در زمینه‌های فناوری و مهندسی یاد می‌شود.

5. پاسپورت کشور فنلاند

گذرنامه فنلاند، به‌عنوان معتبرترین پاسپورت دنیا در جایگاه پنجم قرار دارد و امکان مسافرت بدون ویزا را به 190 کشور جهان برای دارندگان آن فراهم می‌کند. کیفیت بالای زندگی، شناخته شدن به‌عنوان یکی از خوشحال‌ترین کشورهای جهان و پیشرفت در حوزه صنعت و فناوری باعث شده است که فنلاند به‌عنوان یکی از مقاصد جذاب جهان برای تجارت، گردشگری و البته مهاجرت شناخته شود.

تصویر پاسپورت ژاپن به عنوان قدرتمندترین پاسپورت جهان

آشنایی با 5 مزیت داشتن یک پاسپورت معتبر

در دست داشتن معتبرترین پاسپورت دنیا می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد که 5 تا از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  •  دسترسی بدون ویزا به چند صد کشور جهان
  •  بهره‌مندی از سیستم‌های پیشرفته بهداشت و آموزش در کشورهای پیشرفته دنیا
  •  عبور آسان و سریع از ایست‌های بازرسی مهاجرتی (Immigration Checkpoints). طبق اطلاعات سایت aclutx، در هر ایست بازرسی مهاجرتی، از افراد در مورد وضعیت مهاجرتی آن‌ها سوال پرسیده می‌شود
  •  مسافرت سریع و مقرون‌به‌صرفه به کشورهای مختلف جهان
  •  استفاده کردن از فرصت‌های مهم و آینده‌دار برای ایجاد کسب‌وکار و یا بهبود آینده شغلی در کشورهای خارجی و پیشرفته

چگونه یک پاسپورت قدرتمند داشته باشیم؟

بدیهی است که شما در حال حاضر نمی‌توانید تابعیت اصلی و یا کشور زادگاه خود را تغییر دهید، اما برای بهبود وضعیت و شرایط زندگی‌تان می‌توانید معتبرترین پاسپورت دنیا را به دست آورید و قدرت یا اعتبار گذرنامه‌تان را با در نظر گرفتن این موارد، بیشتر و بیشتر کنید:

  •  اخذ تابعیت دوگانه (dual citizenship) و یا به دست آوردن اقامت دائم یک کشور که دارای پاسپورت معتبر است
  •  مسافرت به کشورهایی که امکان سفر بدون ویزا را فراهم می‌کنند
  •  درخواست برای به دست آوردن پاسپورت دوم (second passport) در بعضی از کشورهای معتبر مثل ایالات متحده

و در آخر هر 3 پاسپورت معتبر جهان آسیایی شدند!

زمانی که در مورد سفرهای بین‌المللی بحث و گفت‌وگو می‌شود، نمی‌توان از مسئله معتبرترین پاسپورت دنیا به همین راحتی‌ها عبور کرد. هر شخصی می‌تواند با در دست داشتن یکی از معتبرترین پاسپورت‌های دنیا بدون نیاز به ویزا وارد کشورهای مختلف شود و از سیستم‌های بهداشتی، آموزشی و سطح بالای زندگی در خاک آن‌ها استفاده کند. در این مقاله از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا به سراغ‌ معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال 2023 رفتیم و مزایای آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

اگر به‌دنبال افزایش قدرت و اعتبار پاسپورتتان هستید، می‌توانید با اخذ تابعیت دوم و یا اقامت دائم یک کشور پیشرفته، به هدف‌تان برسید. همچنین، سفر به کشورهایی که امکان مسافرت بدون ویزا را فراهم می‌کنند هم یکی از روش‌های بهبود اعتبار گذرنامه‌هاست. فراموش نکنید که با در دست داشتن یک پاسپورت معتبر و مناسب می‌توان روحیه ماجراجویانه خود را برانگیزید و جهان را در دستان‌تان بچرخانید!

پاسخ به 3 پرسش پرتکرار:

شرایط بسته به هر کشور متفاوت است و به‌طور کلی باید شهروند و یا مقیم دائم کشور موردنظر باشید.

پاسپورت کشور ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی، آلمان و فنلاند از بهترین پاسپورت‌ها هستند.

از سال 2023، ژاپن قدرتمندترین پاسپورت دنیا را (با امکان سفر به 193 کشور بدون نیاز به ویزا) از آن خود کرده است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال