موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

خرید یا تاسیس داروخانه در کانادا

خرید یا تاسیس داروخانه در کانادا

اگر به‌‍‌دنبال بیزینس پرسود و و ارزشمند در کانادا هستید و قصد دارید از طریق راه‌اندازی آن روند مهاجرت خود را تکمیل کنید، توصیه می‌کنیم به خرید داروخانه در کانادا فکر کنید. طبق آمار و گزارشات به دست آمده تاسیس داروخانه در کانادا یکی از کسب‌وکارهای تضمین شده و پرطرفدار است. بنابراین در صورتی که ریسک‌پذیر نیستید و به‌دنبال کسب‌وکاری می‌گردید که سودی قطعی به‌همراه داشته باشد، در مورد راه‌اندازی داروخانه در کانادا اطلاعاتی جمع‌آوری کنید. تجارت داروسازی به‌شدت سودآور است و این فقط یک افسانه نیست. طبق آمار سایت csmedcenter در سال 2019، درآمد بازار جهانی دارو به 1.25 تریلیون دلار رسید و این رقم قطعا سال به سال افزایش خواهد یافت.

توجه داشته باشید تنها مسئله‌ای که در سودآوری قطعی داروخانه تاثیرگذار است، موقعیت مکانی آن خواهد بود. از این رو با کسب اطلاعات کافی، سنجیدن جوانب مختلف و پشت سر گذاشتن پروسه خرید و راه‌اندازی داروخانه در کشور کانادا می‌توانید به سود خوبی دست یابید. البته باید مزایا، معایب، شرایط، هزینه‌ها و درآمد راه‌اندازی این بیزینس را برآورد کنید. این راهنما می‌تواند اطلاعات خوب و کاربردی در اختیار شما قرار دهد.

مزایای خرید داروخانه در کانادا

خرید داروخانه در کانادا می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد، از جمله:

مقرون‌به‌صرفه بودن: با توجه به مقررات، داروخانه‌های کانادا با قیمت‌های پایین‌تری، داروهای تجویزی را به دست مراجعه‌کننده می‌دهند. البته تاسیس کنندگان داروخانه با خرید عمده، داروها را به‌‎صرفه خرید می‌کنند.

سرمایه‌گذاری عالی: سهم بازار چهارده هزار داروخانه در کانادا بالغ بر 47 میلیارد دلار برآورد شده است. بنابراین سرمایه گذاری در کانادا با خرید داروخانه بسیار عالی خواهد بود.

ثبات مالی بلندمدت: با داشتن یک داروخانه می‌توانید از نظر مالی تا یک مدت زیادی ثبات پیدا کنید. داروخانه‌ها از دسته مشاغل ضروری هستند که همیشه موردتقاضا واقع شده‌اند.

در ادامه سایر مزایا که با خرید داروخانه در کانادا محقق می‌شود، نام برده شده است:

  • راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار ارزشمند و پشت سر گذاشتن مراحل مهاجرت
  • دریافت امتیازات خاص و ویژه از مقامات حاضر در حوزه مربوطه
  • توسعه بیزینس پلن مربوط به داروخانه و افزایش بودجه یا سرمایه اولیه خود
  • روش کسب درآمد پرسود و بدون ریسک

ناگفته نماند راه‌اندازی این بیزینس شاید تاثیر زیادی در روند مهاجرت به کانادا داشته باشد، اما با سختی‌ها و دردسرهایی نیز همراه است. برای مثال باید قراردادهای مختلفی تهیه و طراحی شوند، مجوزهای لازم را دریافت کنید و همچنین پروسه‌ای طولانی و پر زحمت را پشت سر بگذارید. در حالت کلی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به کشور کانادا را در مطلب زیر مطالعه کنید:

حتما بخوانید:
مهاجرت به کانادا

شرایط راه‌اندازی داروخانه در کانادا

خبر خوب اینکه مشاغل مربوط به داروخانه یکی از بزرگ‌ترین صنایع حاضر در کانادا است و پشت سر گذاشتن شرایط خاص و ویژه این کشور، ارزش راه‌اندازی داروخانه را دارد.

به خاطر داشته باشید فرد متقاضی باید مدارکی مبنی بر توانایی‌های ضروری، تجربه کافی و فعالیت‌های مرتبط به داروخانه در کشور خود را ارائه دهد.

گذشته از اطلاعات و توانایی‌های مربوط به حوزه داروخانه، باید اسناد و مجوزهای لازم را نیز دریافت کنید که البته این اسناد با توجه به بودجه، هدف و سابقه شما متغیر خواهند بود. به هر حال موارد زیر را به‌عنوان شرایط لازم برای راه‌اندازی این کسب‌وکار در نظر قرار دهید:

  • داروسازان که می‌خواهند به کانادا بیایند باید برای مجوز کار به‌عنوان داروساز از طریق اداره مهاجرت کانادا (IRCC) درخواست دهند.
  • بهترین برنامه مهاجرت به کانادا برای راه‌اندازی داروخانه در این کشور، استفاده از برنامه نیروهای کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program) است.

برای دریافت نسخه، مهاجران به نسخه پزشک کانادایی نیاز دارند و نمی‌توانند از نسخه خارجی برای دریافت داروهای نسخه‌ای استفاده کنند.

خرید داروخانه در کانادا

برای تاسیس داروخانه در کانادا می‌توانید از برنامه Federal Skilled Worker استفاده کرده و مجوز کار را از IRCC دریافت کنید.

خرید یا راه‌اندازی داروخانه در کانادا

خرید داروخانه در کانادا اگر به خوبی و با اطلاعات کافی انجام شود، می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد. توجه داشته باشید راه‌اندازی داروخانه در کانادا نیز فرآیند مخصوص به خود را دارد. به‌منظور تصمیم‌گیری بهتر در مورد خرید یا راه اندازی داروخانه در کشور کانادا بهتر است به جدول زیر نگاهی بیندازید:

فاکتورهای تفاوتخرید داروخانه در کاناداراه‌اندازی داروخانه در کانادا
دارایی‌هابعد از خرید داروخانه به دارایی‌های حاضر در آن محل دست می‌یابید (کارکنان، محصولات موجود و غیره).باید با زحمت و تلاش، کارکنان مناسب را بیابید و استخدام کنید یا محصولات را از 0 تا 100 بخرید.
حضور مشتریبا خرید داروخانه، مشتریان بالقوه باز هم به محل کسب‌وکار شما مراجعه می‌کنند.باید برای جذب مشتری کمی صبور باشید و تبلیغات کاربردی انجام دهید.
مدت‌زمان پیشرفتپس از خرید، طی مدت کوتاهی پیشرفت می‌کنید.بعد از راه‌اندازی باید مدتی صبوری کنید تا بتوانید به پیشرفت دلخواه خود دست یابید.
مدت‌زمان شروع به کارخیلی زود به کسب‌و‌کار خود دست می‌یابید و می‌توانید کار خود را شروع کنید.راه‌اندازی داروخانه پروسه‌ای زمان‌بر است.
گواهی‌های ضروریبرای خرید داروخانه به گواهی‌های دولتی و قانونی نیازی ندارید.ندارید راه‌اندازی داروخانه باید بعد از تایید مقامات نظارتی و دریافت مدارک ضروری انجام شود.
یافتن تامین‌کننده داروبا خرید داروخانه به پیدا کردن تامین‌کننده دارو نیازی ندارید.بعد از راه‌اندازی داروخانه باید از یک تامین‌کننده، داروهای خود را بخرید.
هزینه‌های مربوطهبرای خرید یک داروخانه، یک فرد بین 880000 تا 1800000 دلار در سال نیاز دارد.هزینه راه‌اندازی داروخانه می‌تواند شامل ساخت، خرید یا اجاره محل، خرید تجهیزات و استخدام کارکنان باشد.

مراحل خرید داروخانه در کانادا

در صورتی که برای خرید داروخانه در کانادا مصمم هستید، بدون شک دانستن مراحل این فرآیند برای شما حائز اهمیت خواهد بود. فراموش نکنید مراحل خرید بیزنس در کانادا با توجه به موقعیت مکانی و استان منتخب شما کمی متغیر خواهد بود. برای مثال، ممکن است خرید داروخانه در یکی از استان‌ها به دریافت مجوز و تایید ابتدایی نیاز داشته باشد در حالی که استان دیگری با مدرک مالک قبلی نیز کار را پیش برد.

بر فرض اینکه به‌عنوان یک مهاجر قصد خرید داروخانه در کشور کانادا را دارید و باید گواهی‌های ابتدایی را خودتان ارائه دهید. در این صورت طبق مراحل کاری زیر انجام می‌شود:

  • مرحله اول: از دولت کانادا ویزا ضروری را دریافت کنید.
  • مرحله دوم: اسناد ضروری خود را به مقامات مربوطه ارائه دهید تا مورد ارزیابی قرار بگیرند.
  • مرحله سوم: در آزمون واجد شرایط داروسازان کانادا شرکت کنید.
  • مرحله چهارم: از یک مشاور برای ارزیابی اولیه روند خرید داروخانه منتخب خود کمک بگیرید.
  • مرحله پنجم: برای دریافت مجوز داروخانه در کشور کانادا، درخواستی به ثبت برسانید. توجه داشته باشید حداقل 30 روز قبل از تاریخ موردنظر برای افتتاح داروخانه خریداری‌شده باید درخواست کامل خود را به مقامات موردنظر ارسال کنید.
  • مرحله ششم: هزینه مربوط به درخواست خود را پرداخت کنید.
  • مرحله هفتم: آدرس داروخانه منتخب خود را مورد بررسی قرار دهید.
  • مرحله هشتم: از محل داروخانه موردنظر خود به‌صورت حضوری دیدن کنید.

قیمت داروخانه برای خرید

برای خرید داروخانه در کشور کانادا باید نکات و شرایط خاصی را موردتوجه قرار دهید زیرا با توجه به استان و موقعیت جغرافیایی داروخانه منتخب، قیمت خرید آن متغیر خواهد بود. طبق آمارهای به دست آمده، در برخی از استان‌های کم‌جمعیت و کم‌هزینه می‌توان با 300.000 دلار یک داروخانه خریداری کرد.

این در حالی است که داروخانه‌های مجهز، بزرگ و مستقر در استانی محبوب به‌طور حتم گران‌تر هستند. با توجه به بودجه و مقصدی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید داروخانه‌ دل‌خواهتان را خریداری کنید. در برخی موارد حتی 1.800.000 دلار نیز باید برای داروخانه هزینه کرد.

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت داروخانه در کانادا

از آنجایی که صنعت مربوط به داروخانه و داروسازی با سودهای کلان همسو است، می‌توان خرید داروخانه را بهترین بیزینس در کانادا به شمار آورد. برای هر کسب‌وکار پر سودی باید هزینه کرد. خرید داروخانه نیز در کشور کانادا با هزینه‌هایی همراه است که برای برآورد قیمت خرید آن باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • هزینه وامی که برای خرید یک داروخانه لازم است ( این هزینه با توجه به موقعیت مکانی داروخانه متغیر است).
  • اجاره‌ای که برای فضای داروخانه خود پرداخت می‌کنید، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های سالانه را تشکیل می‌دهد. هزینه اجاره نیز به مکان داروخانه بستگی دارد. در ضمن مساحت و متراژ نیز از دیگر مسائل تاثیرگذار بر روی هزینه اجاره آن خواهد بود.
  • بخش عمده قیمت خرید داروخانه به هزینه‌های محصولات موجود در آن داروخانه بستگی دارد. طبق آمار دانشکده داروسازی در دانشگاه فناوری تگزاس، حدود 68 درصد از هزینه‌ خرید یک داروخانه به هزینه‌های محصولات موجود در آن بستگی دارد.
  • حقوق پرسنل هزینه عمده دیگری است که با آن روبه‌رو خواهید شد. حقوق کارکنان یک داروخانه در کانادا باید طبق دفتر آمار کار پرداخت شود. در ضمن هر چه کارکنان دانش و تجربه بیشتری داشته باشند، حقوق آن‌ها بیشتر خواهد بود.

مراحل تاسیس داروخانه در کانادا

دلایلی برای بهتر بودن راه‌اندازی داروخانه وجود دارد، اما با نصف مبلغی که داروخانه راه‌اندازی می‌شود، می‌توان یک داروخانه مجهز و آماده به کار را خرید. به هر حال اگر در تاسیس داروخانه در کانادا مصر هستید باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • برای کارهای مهاجرتی مربوطه اقدام کنید.
  • اسناد و مدارک لازم همانند جواب آزمون‌های مربوطه و سایر گواهی‌های خود را ارائه دهید.
  • درخواستی برای راه‌اندازی داروخانه به ثبت برسانید و آن را ارسال کنید. این درخواست باید دارای گواهی معتبر برای راه‌اندازی داروخانه، رسید پرداخت هزینه‌های مربوطه، کپی امضا شده از قرارداد موردنظر و آدرس داروخانه باشد.
  • به‌عنوان یک سرمایه‌گذار بالقوه باید از پول کافی خود برای راه‌اندازی داروخانه مطمئن شوید. مقدار سرمایه‌گذاری به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای راه‌اندازی یک داروخانه از صفر باید بیش از 500.000 دلار را بدون در نظر گرفتن حقوق کارکنان خود هزینه کنید.
  • موقعیت مکانی داروخانه خود را در نظر بگیرید. محبوب‌ترین مکان برای راه‌اندازی داروخانه محلی در نزدیکی سوپرمارکت یا مراکز تجاری است. در ضمن از فضای پارک کافی در نزدیکی داروخانه نیز مطمئن شوید. ورود و خروج از داروخانه با ویلچر یا کالسکه کودک نیز باید آسان باشد. در ضمن بررسی کنید که آیا داروخانه دیگری در آن محله و منطقه وجود دارد زیرا رقابت با کسب‌وکارهای تثبیت شده بسیار سخت است.
  • تامین‌کننده‌ای برای داروهای داروخانه خود بیابید که از کیفیت محصولات آن مطمئن هستید.

هزینه‌ تاسیس داروخانه در کانادا

شاید با راه‌اندازی داروخانه در کانادا بتوانید سود حاصل از کسب‌وکار خود را افزایش دهید یا اینکه افرادی با سابقه و تجربه معمولی را استخدام کنید تا حقوق کمتری دریافت کنند، اما به هر حال راه‌اندازی داروخانه در مقایسه با خرید آن خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.

در واقع تمام هزینه‌های مربوط به خرید داروخانه در کانادا برای راه‌اندازی آن نیز باید موردتوجه قرار بگیرند. در ضمن دریافت مدارک و گواهی‌های الزامی نیز از دیگر هزینه تاسیس داروخانه در کانادا است. در نهایت شما با دو برابر مبلغی که برای خرید داروخانه در نظر می‌گیرید، می‌توانید یک داروخانه در کانادا تاسیس کنید.

درآمد، مخارج و سود داروخانه در کانادا

تمامی این موارد در کشور کانادا به موقعیت مکانی، مساحت و موجودی آن بستگی دارد. گذشته از درآمدی که روزانه از داروخانه به دست می‌آید باید مبلغی در صندوق داروخانه و برای صرف هزینه‌های آن پس‌انداز شود. مخارج یا هزینه‌های اصلی داروخانه در کشور کانادا عبارت‌اند از:

  • هزینه‌های مربوط به متخصصان داروسازی
  • هزینه‌های مربوط به کارکنان داروخانه
  • استهلاک ملزومات حاضر در محیط داروخانه
  • هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری از وسایل
  • مخارج مربوط به تلفن و راه‌های ارتباطی دیگر
  • اجاره خودروهای حمل دارو
  • هزینه‌های مربوط به سود بانکی در صورت دریافت وام برای راه‌اندازی داروخانه
  • مخارج مربوط به تبلیغات داروخانه تازه تاسیس
  • مخارج انبارداری
  • بیمه

مقداری از درآمد شما به این مخارج تعلق می‌گیرد. برای مثال، شاید حدود 2000 دلار درآمد داشته باشید، اما نمی‌توانید تمام این درآمد را به‌عنوان سود خود استفاده کنید. بلکه باید مبلغی را برای پرداخت مخارج همیشه در صندوق داروخانه نگه‌دارید. نگران نباشید این مبلغ از سود و درآمد شما کسر نمی‌شود، اما قابل برداشت نخواهد بود.


حتی بعد از برداشت و کسر مخارج مربوط به داروخانه باز هم بیش از یک‌چهارم درآمد شما سود خالص است و این رقم قابل‌توجه و چشمگیر خواهد بود.

طبق آمار مقاله خارجی، سود ناخالص داروخانه‌های کانادا (Gross profits of Canadian pharmacies)، متوسط سود ناخالص هر داروخانه در سال تقریباً 440000 دلار بوده است.

مروری بر درآمد داروسازان و حقوق تکنسین داروخانه در کانادا

داروسازان در انواع داروخانه و مراکز درمانی می‌توانند فعالیت کنند و حتی به‌صورت خوداشتغال نیز به درآمد و سود خوبی دست یابند. طبق آمار سایت ca.talent، متوسط حقوق تکنسین داروخانه در کانادا 48856 دلار در سال یا 25.05 دلار در ساعت است. همچنین متوسط حقوق داروساز در کانادا 95547 دلار در سال یا 49 دلار در ساعت است.

تکنسین داروخانه نیز می‌تواند به درآمدی با بازدهی چشمگیر برسد. برای بررسی بهتر وضعیت درآمد داروسازان و حقوق تکنسین داروخانه در کانادا، جدولی طراحی شده است. با توجه به استان‌های مختلف کشور کانادا این اطلاعات به دست آمده‌اند:

استانمیانگین درآمد سالانه تکنسین داروخانه (دلار کانادا)میانگین درآمد سالانه داروساز (دلار کانادا)
آلبرتا (Alberta)58,188106,763
بریتیش کلمبیا (British Columbia)57,07793,600
منیتوبا (Manitoba)39,00050,608
نیو برانزویک (New Brunswick)46,16484,541
نوا اسکوشیا (Nova Scotia)48,28988,608
آنتاریو (Ontario)56,08294,117
کبک (Quebec)38,02597,932

نکات مهم در خصوص راه‌اندازی داروخانه در کانادا

قبل از اینکه برای راه‌اندازی داروخانه در کانادا اقدام کنید بهتر است در مورد محل و استان موردنظر خود تحقیقات کافی به عمل آورید. زیرا برخی از استان‌های کانادا همانند بریتیش کلمبیا در حال حاضر با فشار مالی شدید در صنعت داروخانه مواجه هستند و بدون شک هزینه‌های شما را جبران نخواهند کرد.

بنابراین قبل از ثبت درخواست راه‌اندازی داروخانه برای داشتن یک طرح تجاری قوی برنامه‌ریزی کنید. از متخصصان حرفه‌ای حاضر در این حوزه مشاوره و کمک بگیرید. بودجه خود را مورد بررسی قرار دهید و از تطابق آن با طرح تجاری خود مطمئن شوید. نکات زیر را نیز دست کم نگیرید:

  • هزینه‌های راه‌اندازی
  • مخارج مربوط به راه‌اندازی داروخانه در کانادا
  • نحوه کسب سرمایه اولیه برای راه‌اندازی
  • روش‌های پیش رو برای افزایش درآمد حاصل از راه‌اندازی داروخانه
تاسیس داروخانه در کانادا توسط ایرانیان

نمایی از چهار داروخانه موفق ایرانی تاسیس شده در کشور کانادا

نمونه داروخانه موفق ایرانی در کانادا

اکنون که با هزینه‌ها، درآمد، سود و کلیه مخارج مربوط به خرید داروخانه در کانادا یا راه‌اندازی و تاسیس آن آشنا شدید بد نیست برای کسب اطمینان بیشتر از موفقیت آتی خود چند نمونه از داروخانه‌های موفق ایرانی را بشناسید. این داروخانه‌ها عبارت‌اند از:

  • داروخانه دکتر گل نسیم ریاحی در شهر مونترال که امکان ارسال دارو به مونترال و حومه را دارد.
  • داروخانه فارس در شهر تورنتو
  • داروخانه آریا با مدیریت خانم دکتر نسرین نورانی که خدمات مربوط به ترک سیگار و همچنین تزریق واکسن را نیز انجام می‌دهد.
  • داروخانه دنیا (Donya’s Pharmacy)

سخن پایانی

خرید داروخانه در کانادا یا تاسیس آن فرآیندی خیلی سخت و پیچیده نیست و با توجه به بودجه و سرمایه اولیه خود می‌توانید برای راه‌اندازی آن در کشور کانادا دست به کار شوید. گفته شد که با توجه به هزینه‌هایی که باید برای استخدام تکنسین‌ها و داروسازان، خرید یا اجاره محل و هزینه مربوط به دارو، تبلیغات و غیره در نظر گرفت. راه‌اندازی داروخانه در کانادا پرهزینه‌تر از خرید آن خواهد بود. حتما برای راه‌اندازی و یا خرید این کسب‌وکار باید در نظر بگیرید که هزینه‌ها در استان‌های مختلف کشور کانادا متفاوت خواهد بود.

امیدوار هستیم شما با کمک این اطلاعات بتوانید هر چه سریع‌تر و با دقت و آرامش خیال کافی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار حرفه‌ای و پرسود در کشور کانادا اقدامات لازم را انجام دهید. در این مسیر می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای حاضر در این حوزه مشاوره و کمک بگیرید.

سوالات متداول

بله، با خرید داروخانه، طبق برنامه‌های کارآفرینی معتبر می‌توانید به کانادا مهاجرت کنید و سود و درآمد خوبی داشته باشید.

موقعیت مکانی، سابقه داروخانه، مخارج آن، حقوق کارکنان، مساحت یا متراژ ملک داروخانه و محصولات دارویی موجود در آن بر روی هزینه‌های مربوط به خرید تاثیرگذار هستند.

خیر، کافی است مدارک و گواهی‌های ضروری را ارائه دهید و ثابت کنید که توانایی مدیریت یک داروخانه را دارید.

سود و بازدهی حاصل از این کسب‌وکار به عوامل مختلفی مانند مخارج داروخانه بستگی دارد، اما در کل سود قابل‌توجهی را در پیش خواهد داشت.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها