موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

اخذ اقامت کانادا از طریق خرید ملک

اخذ اقامت کانادا از طریق خرید ملک

امکان اخذ اقامت کانادا با خرید ملک در این کشور وجود ندارد. با این حال خرید ملک در کانادا برای افرادی که با روش‌های دیگر به کانادا مهاجرت کرده‌اند و نیاز دارند برای رفاه خود در این کشور خانه بخرند، امکان‌پذیر است.

اما چرا دولت اجازه اخذ اقامت کانادا با خرید ملک را به مهاجرین نمی‌دهد؟

💡 خبر مهاجرتی

بر اساس خبر منتشر شده در ژوئن 2022 قانونی تصویب شد که طی آن مهاجرین (غیر کانادایی‌ها) اجازه خرید ملک در این کشور را ندارند. این قانون از تاریخ 1 ژانویه 2023 تا 1 ژانویه 2027 لازم‌الاجراست. منبع: Justice Laws

دلیل تصویب قانون منع خرید ملک در کانادا برای مهاجرین چه بوده است؟

در سال‌های اخیر، هزینه مسکن در سراسر کانادا به شدت افزایش یافته است، این قانون به عنوان راهی برای مبارزه با این افزایش هزینه‌های سرسام‌آور معرفی شد.

داده‌های انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) میانگین قیمت یک خانه را در فوریه 2022 معادل 816720 دلار نشان می‌دهد. از آن زمان این قیمت تا نوامبر 2022 به 632,802 دلار کاهش یافته است.

با این حال، این قیمت هنوز بالا محسوب می‌شود و مالکیت خانه را برای بسیاری دست‌نیافتنی کرده است، زیرا میانگین درآمد کانادایی‌ها معادل 58,800 دلار در سال 2021 بوده است.

درواقع این قانون به طور خاص، سرمایه‌گذاران خارجی را هدف قرار می‌دهد زیرا این افراد در خانه‌هایی که خریداری می‌کردند، هرگز زندگی نمی‌کردند.

این قانون تا سال 2027 ادامه خواهد داشت. اما شهروندان کانادایی یا مهاجرینی که اقامت دائم کانادا را گرفته‌اند، همچنان می‌توانند مانند قبل در کانادا خانه بخرند. اگر جزء این افراد هستید، توضیحات کامل را در صفحه خرید خانه در کانادا بخوانید.

خانه های فروشی در کانادا

این قانون، خرید چه نوع املاکی را برای غیرکانادایی‌ها منع می‌کند؟

جالب است بدانید این قانون تنها برای خرید املاک غیر تفریحی، غیر تجاری و مسکونی صادق است. در این قانون حتی کانکس‌ها و سایر خانه‌های مشابه نیز مشمول می‌شوند.

همچنین در این قانون منظور از ملک مسکونی ساختمان‌هایی است که با 3 واحد مسکونی یا کمتر تعریف می‌شوند یا خانه‌های نیمه مستقل و واحدهای کاندومینیوم هستند.

منظور از کاندو یا کاندومینیوم (Condominium) منزل آپارتمانی است که در یک برج قرار دارد و دارای مالکیت مجزا از سایر واحدهاست.

بنابراین شما به عنوان یک ایرانی، اگر بخواهید یک ملک تجاری یا یک بیزینس فعال را به همراه ملک آن خریداری کنید نه تنها اجازه این کار را دارید، بلکه با این روش به شما اقامت دائم کانادا نیز داده می‌شود.

جزئیات این روش پرطرفدار اخذ اقامت کانادا را در صفحه خرید بیزینس در کانادا بخوانید یا با پر کردن فرم زیر یک نوبت مشاوره رزرو کنید:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

در مقابل قانون منع خرید ملک در کانادا توسط مهاجرین، چاره چیست؟

این قانون جدید دولت کانادا، باعث سردرگمی بسیاری از مهاجرین شده است. اما خبر خوب این است که حتی اگر شما شهروند کانادایی یا مقیم دائم این کشور نباشید، با وجود این قانون هنوز راهی برای خرید ملک در کانادا دارید:

راه اول: طبق قانون جدید کانادا شما اجازه خرید املاکی مانند املاک تفریحی، کلبه‌ها و خانه‌های تعطیلات (خانه‌هایی که دور از محل اقامت فعلی شماست و صرفا برای گذران تعطیلات از آن استفاده می‌کنید) را دارید.

راه دوم: این قانون همچنین خانه‌هایی را که خارج از کلانشهرهای سرشماری هستند (شهرهای با جمعیت بیش از 100 هزار نفر) شامل نمی‌شود.

راه سوم: علاوه بر این، در صورتی که یک غیرکانادایی خانه‌ای با همسر یا شریک عرفی کانادایی خود بخرد، اما بعدا از مدتی به دلیل طلاق یا مرگ از او جدا شود، می‌تواند در کانادا ملک خریداری کند.

با پر کردن 👈 فرم ارزیابی مهاجرت 👉 نیز می‌توانید شرایط خود را برای مهاجرت به کانادا در دیگر روش‌ها هم بررسی کنید.

اخذ اقامت کانادا با خرید ملک

آیا مقیمان موقت کانادا اجازه خرید ملک در این کشور را دارند؟

به طور خلاصه، ساکنان موقت، یا کسانی که دارای مجوز تحصیل یا کار معتبر هستند، در صورتی که شرایط خاص مورد نظر دولت کانادا را داشته باشند، ممکن است تا زمانی که این ممنوعیت وجود دارد، همچنان بتوانند خانه بخرند.

در میان سایر شرایط لازم برای ساکنان موقت که در ادامه به آن پرداخته‌ایم، دولت کانادا مدرکی دال بر قصد اقامت دائم و استقرار در کانادا از متقاضیان می‌خواهد. این مدارک معمولا شامل موارد زیر هستند:

  1. مجوز کار یا تحصیل صادر شده توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)؛
  2. تأیید وضعیت صادر شده توسط IRCC و/یا
  3. سایر اسنادی که نشان می‌دهد متقاضی در کانادا اقامت دارد (به عنوان مثال، قراردادهای اجاره، قبوض آب و برق یا سوابق سفر در داخل و خارج از کشور)؛

شرایط خرید ملک در کانادا برای دانشجویان با استادی پرمیت معتبر

فردی که در یک برنامه تحصیلی مجاز در یک موسسه کانادایی ثبت‌نام کرده است باید حداقل یکی از شرایط زیر را برای خرید خانه در کانادا داشته باشد:

  • تمام اظهارنامه‌های مالیات بر درآمد مورد نیاز را برای هر یک از پنج سال مالیاتی قبل از سالی که خرید انجام شده است، ارائه کرده باشد؛
  • حداقل 244 روز در هر یک از پنج سال تقویمی قبل از سال خرید ملک، در کانادا حضور فیزیکی داشته باشد؛
  • ملکی با حداکثر 500 هزار دلار خریداری کرده باشد؛
  • بیش از یک ملک مسکونی خریداری نکرده باشد؛

💡 نکته مهم

حداکثر قیمت خرید 500 هزار دلار ممکن است برای خرید خانه در برخی از شهرهای بزرگ یا استان‌های کانادا کافی نباشد. به عنوان مثال در انتاریو یا بریتیش کلمبیا که میانگین قیمت خانه بیش از 800 هزار دلار است.

شرایط خرید ملک در کانادا برای شاغلین با ورک پرمیت معتبر

افرادی که با مجوز کار معتبر در کانادا هستند نیز برای خرید ملک در کانادا باشد شرایط زیر را داشته باشند:

  • اعتبار ورک پرمیت‌شان حداقل 183 روز باشد؛
  • حداقل برای مدت 3 سال در چهار سال قبل از سالی که خرید انجام شده است، در کانادا کار کرده باشند؛
  • تمام اظهارنامه‌های مالیات بر درآمد مورد نیاز را طبق قانون برای حداقل سه سال از چهار سال مالیاتی قبل از سال خرید ملک ارائه کرده باشند؛
  • بیش از یک ملک مسکونی خریداری نکرده باشند؛

💡 نکته مهم

پس علاقه‌مندان به خرید ملک به عنوان نیروهای کار موقت باید ثابت کنند که حداقل سه سال سابقه کار تمام وقت در 4 سال گذشته در کانادا دارند تا واجد شرایط خرید ملک در این کشور باشند.

اگر فردی قانون منع خرید ملک در کانادا توسط غیرکانادایی‌ها را زیر پا بگذارد چه می‌شود؟

در صورتی که افراد غیرکانادایی این قانون را نقض کنند، این امر به عنوان یک جرم کیفری تلقی می‌شود و ممکن است مجازات‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. افراد غیرکانادایی که قانون را نقض می‌کنند (و هر طرفی که به آنها در انجام این کار کمک کرده باشد) ممکن است تا 100 هزار دلار کانادا جریمه شوند.

علاوه بر این، اگر مشخص شود فردی غیر کانادایی قانون فروش املاک مسکونی را نقض کرده است، دادگاه می‌تواند حکم به فروش آن ملک بدهد. در این صورت، فرد غیر کانادایی «نهایتاً به اندازه‌ی قیمتی که برای خرید ملک پرداخت کرده است» پول دریافت خواهد کرد.

اگر شرکت یا نهادی مرتکب تخلف شود، افسران، مدیران، مقامات ارشد و سایر نمایندگان شرکت یا نهاد می‌توانند مسئول این تخلف باشند.

با وجود این قانون ایرانی‌ها چطور می‌توانند در بازار املاک کانادا، سرمایه‌گذاری کنند؟

ایرانی‌هایی که اقامت دائم کانادا را ندارند، می‌توانند از طریق چندین روش در بازار املاک و مستغلات کانادا سرمایه گذاری کنند، از جمله:

خرید ملک مسکونی: البته با توجه به قانون منع خرید ملک توسط مهاجرین، باید ملک را در مناطق کم‌جمعیت کانادا خریداری کنید.

خرید املاک تجاری: سرمایه گذاران می‌توانند املاک تجاری مانند ساختمان‌های اداری، مغازه‌های خرده فروشی یا املاک صنعتی را برای استفاده شخصی خود یا اجاره به غیر خریداری کنند که البته شرایط خاص خود را دارد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات (REIT): REIT شرکت‌هایی هستند که املاک و مستغلات درآمدزا را در اختیار دارند، فعالیت می‌کنند یا تأمین مالی می‌کنند. سرمایه گذاری در REIT به افراد این امکان را می‌دهد که بدون داشتن مالکیت مستقیم در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری مشارکتی: همکاری با سایر سرمایه‌گذاران یا شرکت‌های املاک و مستغلات می‌تواند راهی برای تجمیع منابع و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگتر باشد.

سرمایه‌گذاری قبل از ساخت یا خارج از طرح: سرمایه‌گذاری در املاک قبل از ساخت آن، معمولاً با قیمت پایین‌تر، به قصد فروش یا اجاره پس از اتمام ساخت انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری در بازسازی ملک: خرید املاک نیازمند نوسازی، بهبود آنها و سپس فروش آنها برای کسب سود، نیز یکی دیگر از روش‌هاست که در کانادا با نام house filliping شناخته می‌شود که البته برای این روش باید اقامت کانادا داشته باشید.

هر یک از این روش ها خطرات و مزایای خاص خود را دارند و به پارسی کانادا به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند قبل از انجام هر گونه سرمایه‌گذاری تحقیقات کاملی انجام دهند یا با مشاور مالی یا متخصص املاک مشورت کنند.

دور مهاجرت به کانادا با خرید ملک را فعلا خط بکشید!

همان‌طور که گفته شد اقامت کانادا از طریق خرید ملک امکان‌پذیر نیست، اما راه‌های زیادی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. از جمله از پرتقاضاترین این راه‌ها می‌توان به انواع روش‌های سرمایه‌گذاری، تحصیل و کاری اشاره کرد. البته هرکدام از این روش‌ها پیچیدگی‌ها و شرایط خاص خود را دارند؛ به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم، حتما درباره هرکدام به‌خوبی تحقیق کنید و یا با ما مشورت کنید.

البته اگر قصدتان خرید ملک در کشوری دیگر و اخذ اقامت است، بد نیست مطلب مهاجرت از طریق خرید ملک را بخوانید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

منابع: وب‌سایت canadim، وب‌سایت CICNews

سؤالات متداول

خیر، در حال حاضر امکان مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک وجود ندارد و این قانون تا سال 2027 معتبر است. برای اخذ اقامت کانادا باید از سایر روش‌های کاری و سرمایه‌گذاری استفاده کنید. بدین منظور صفحات زیر را مطالعه کنید:

بله ایرانی‌ها نیز مانند سایر افراد خارجی و غیر کانادایی در صورت داشتن شرایط لازم که در این مقاله ذکر شد، اجازه خرید ملک در کانادا را دارند.

قیمت ملک در کانادا در سال‌های گذشته به‌دلیل خرید بی‌رویه توسط خارجی‌ها و عدم استفاده از ملک خریداری شده، بالا رفته است و قانون منع خرید ملک توسط غیر کانادایی‌ها به‌همین دلیل وضع شده است.

آخرین میانگین قیمت ملک در کانادا بیش از 632 هزار دلار عنوان شده که انتشار می‌رود با تصویب و ادامه اجرای این قانون، این مبلغ کمتر هم شود.

خیر! دولت کانادا عنوان کرده است غیرکانادایی‌ها اجازه خرید ملک در کانادا ندارند. بنابراین برای خرید ملک در این کشور با ویزای توریستی نمی‌توانید اقدام کنید، مگر اینکه دارای ورک پرمیت یا استادی پرمیت معتبر باشید و شرایط خاصی را احراز کنید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال