موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تراول داکیومنت کانادا چیست و چه کسانی به آن نیاز دارند؟

تراول داکیومنت کانادا چیست و چه کسانی به آن نیاز دارند؟

تراول داکیومنت (Travel document) سندی است برای خروج و ورود به کشور کانادا و مخصوص افرادی است که شهروند کانادا نیستند و در حال حاضر به هر دلیلی، پاسپورت معتبر ندارند یا هنوز کارت PR آن ها صادر نشده است. در واقع تراول داکیومنت، نوعی احراز هویت غیرکانادایی ها در هنگام سفر است.

در این مطلب از پارسی کانادا، به بررسی سوالاتی نظیر تراول داکیومنت چیست، هزینه اخذ آن چقدر است؟ و تمام جنبه‌های دیگر آن پرداخته‌ایم، پس با ما همراه باشید.

تراول داکیومنت کانادا چیست

تراول داکیومنت کانادا چیست؟

تراول داکیومنت (Travel document) مجوزی مخصوص غیر کانادایی هاست، با ویزا و پاسپورت متفاوت است و به صورت مستقل صادر می‌شود. شهروندان کانادا یا افرادی که کارت PR دارند، نیازی به تراول داکیومنت ندارند.

انواع تراول داکیومنت کانادا

به طور کلی، 2 نوع تراول داکیومنت وجود دارد. که غیر کانادایی‌ها می‌توانند هنگام سفر از آن‌ها استفاده کنند.

  • تراول داکیومنت برای پناهندگان کانادا (refugee travel document): این نوع مخصوص پناهندگانی ست که مدارک هویتی ندارند.
  • گواهی هویت (certificate of identity): این نوع از تراول داکیومنت برای افرادی ست که پاسپورت در دسترسشان نیست یا کارت PR آنها منقضی شده است.

💡 نکته: فرم مورد نیاز برای درخواست تراول داکیومنت یکسان است و تنها تفاوت در شرایط افراد می‌باشد.

در خواست تراول داکیومنت بر اساس تعداد ورود به کانادا به ۲ دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • تراول داکیومنت یکبار ورود (Single entry PRTD): مجوز مورد نظر فقط برای یکبار ورود به خاک کانادا صادر می‌شود و بعد از ورود به کانادا، باید برای مشخص شدن وضعیت کارت PR اقدام کرد.
  • تراول داکیومنت بلند مدت یا چندبار ورود (Long-term Multiple Entry PRTD): این نوع تراول داکیومنت، برای افرادی که خارج از کانادا زندگی می‌کنند مناسب است. با این نوع تراول داکیومنت می‌توان، چند بار وارد کانادا شد. این نوع تراول داکیومنت برای همراهان و کسانی که به صورت دائم در کانادا زندگی نمی‌کنند، مناسب است.

برای دریافت تراول داکیومنت نوع دوم، باید فرد با قرار دادن نامه‌ای در درخواست‌ و شرح شرایطی که دارد، درخواست تراول داکیومنت، با قابلیت چند بار ورود بدهد. تاریخ این نوع تراول داکیومنت، نمی‌‌تواند بیشتر از تاریخ اعتبار پاسپورت‌ باشد و باید به مدت اعتبار پاسپورت قبل از اقدام برای دریافت تراول داکیومنت توجه کرد.

تفاوت ویزا با تراول داکیومنت چیست؟

ویزا مجوز ورود فرد به کانادا است و انواع مختلفی از جمله توریستی، تحصیلی و… دارد، اما تراول داکیومنت سند و مدرکی است که افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، در صورت نداشتن مدارک هویتی باید در هنگام سفر همراه خود داشته باشند.

در واقع تراول داکیومنت مجوزی است که به شرکت‌های حمل و نقل ثابت می‌کند، فرد اجازه دارد به عنوان مقیم کانادا به آن کشور سفر کند.

چه افرادی به تراول داکیومنت کانادا نیاز دارند؟

دولت کانادا برای اثبات هویت افراد به منظور ورود و خروج از کانادا تراول داکیومنت را صادر می‌کند. به طور کلی افرادی که شهروند کانادا نباشند و کارت PR معتبر نداشته باشند، به تراول داکیومنت نیاز دارند. این افراد به شرح زیر هستند:

  • افراد مقیم و خارج از کانادا که کارت PR معتبر ندارند؛
  • افرادی که قصد سفر با وسایل حمل و نقل تجاری به کانادا را دارند؛
  • افرادی که هنگام بازگشت به کانادا باید برای تمدید کارت PR یا تعویض آن اقدام کنند؛
  • افرادی که به کشور کانادا پناهنده شده‌اند؛

تراول داکیومنت برای کودکان

تراول داکیومنت کانادا برای کودکان

تراول داکیومنت برای افراد زیر ۱۶ سال غیرکانادایی که کارت PR معتبر ندارند هم لازم است و باید این درخواست توسط یکی از والدین کودک و یا قیم قانونی کودک ارائه شود. در صورت جدایی یا طلاق والدین، باید مدارک آن ضمیمه درخواست شود.

همینطور در صورتی که قیم یا سرپرست کودک درخواست تراول داکیومنت برای کودک می‌دهد، باید همراه درخواست، مدرک سرپرستی قانونی کودک را نیز به اداره مهاجرت کانادا ارائه کند.

💡نکته: برای هر فرد بدون توجه به سن، به طور جداگانه تراول داکیومنت کانادا (PRTD) نیاز است و به هر دو روش آنلاین و حضوری می‌توان اقدام کرد.

چطور برای اخذ تراول داکیومنت کانادا اقدام کنیم؟

برای اخذ ترول داکیومنت کانادا باید یک‌سری مدارک را آماده و مراحل خاص آن را طی کنید. در درخواست خود برای تراول داکیومنت، باید با ارائه دلیل و مدرک نشان دهید که شرایط لازم برای اقامت دائم در کانادا را دارید.
برای دریافت تراول داکیومنت کانادا باید مراحل زیر را طی کرد:

  1. تکمیل مدارک: در این مورد باید بسیار با دقت عمل کرد زیرا در صورتی که یکی از مدارک کم باشد، پرونده باز گردانده خواهد شد. دقت کنید که برای نسخه کاغذی، اصل مدارک ارسال نشود، چرا که این مدارک دیگر پس فرستاده نمی‌شوند!
  2.  پرکردن فرم: از سایت دولت کانادا باید فرم درخواست تراول داکیومنت کانادا (PRTD) را دانلود و کامل آن را پر کرد. بخش‌هایی که مربوط به فرد نیست با N/A پر شود.
  3. ثبت نهایی درخواست و ارسال مدارک: در حالت آنلاین باید تمام مدارک مورد نیاز و درخواست تراول داکیومنت کانادا را از طریق سایت، ارسال کرد. در صورتی که ارسال با پست و یا به صورت حضوری انجام می‌شود، باید مدارک مرتبط به اقامت دائم کانادا را به همراه تمامی مدارک مورد نیاز به مرکز درخواست ویزا (VAC) تحویل دهید.
  4. پرداخت هزینه: همزمان با درخواست تراول داکیومنت، باید هزینه را پرداخت کرد و در صورتی که درخواست رد شود، هزینه پرداخت شده عودت داده نمی‌شود. اگر هزینه به صورت صحیح پرداخت نشود، ممکن است درخواست رد شود.

مدارک لازم برای اخذ تراول داکیومنت کانادا

برای اخذ تراول داکیومنت بر حسب شرایط متقاضی، باید مدارک ارسال شود، تا افسر اداره مهاجرت با بررسی آن‌ها بتواند به واجد شرایط بودن فرد رای دهد. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • فرم های تکمیل شده درخواست تراول داکیومنت کانادا
  • پرداخت هزینه
  • اسناد و مدارکی که ثابت کند فرد متقاضی اقامت کانادا را دارد ( قبوض پرداختی، اجاره نامه، سند مالکیت خانه و..)
  • نامه‌ای به دولت کانادا و توضیح علت ترک کانادا و اعلام تاریخ بازگشت به کانادا
  • دو قطعه عکس ۵×۷ با فرمت مشخص شده
  • پاسپورت و اطلاعات سفرهای ۵ سال گذشته به کانادا
  • ترجمه مدارک
  • تکمیل فرم‌های IMM

در صورتی که فرد به عنوان همراه به کانادا سفر می‌کند ارائه مدارک زیر برای درخواست تراول داکیومنت لازم است:

  • سند ازدواج
  • گواهی تولد یا حضانت فرزند
  • مدارک شهروند کانادایی یا مدارک احراز اقامت فرد دارنده PR
  • پاسپورت فرزند کانادایی در ۵ سال اخیر
  • مدارکی دال بر تمایل فرد برای حفظ اقامت کانادا

هزینه اخذ تراول داکیومنت کانادا

برای اخذ تراول داکیومنت کانادا به ازاء هر نفر بزرگسال باید ۲۶۰ دلار کانادا و برای کودک ( افراد زیر ۱۶ سال) ۱۴۱ دلار کانادا پرداخت شود و رسید پرداخت هزینه باید همراه مدارک ارسال شود. در صورتی که درخواست رد شود این هزینه قابل برگشت نخواهد بود!

صدور تراول داکیومنت (Travel Document) کانادا چقدر طول می‌کشد؟

بهتر است حداقل ۳ ماه قبل از سفر برای اخذ تراول داکیومنت اقدام کنید. صدور تراول داکیومنت معمولا بین ۲ تا ۸ هفته کاری زمان می‌برد و ممکن است برای بعضی افراد بیشتر طول بکشد.
با توجه به اینکه بدون داشتن کارت PR برای سوار شدن به وسایل نقلیه مثل هواپیما، اتوبوس، قطار و.. مشکل خواهید داشت، باید قبل از منقضی شدن اعتبار تراول داکیومنت نسبت به تمدید و درخواست مجدد آن اقدام کنید.

نکات بعد از اخذ تراول داکیومنت کانادا

پس از ارسال مدارک، افسر آن‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کند. به طور معمول نیاز به مصاحبه حضوری نیست و بر اساس مدارک ارسال شده برای درخواست، تصمیم‌گیری می‌شود. نکاتی که بعد از دریافت تراول داکیومنت کانادا باید به آن‌ها توجه کرد عبارت‌اند از:

  • بعد از دریافت تراول داکیومنت فرد باید اطلاعات موجود در آن را به طور کامل بررسی، و از درست بودن اطلاعات درج شده در این سند اطمینان حاصل کند.
  • متقاضیان بالای ۱۶ سال باید صفحه سوم در قسمت امضا را با مداد امضا کنند و برای کودکان زیر ۱۶ سال باید این قسمت خالی باشد.
  • باید در بخش اطلاعات و آدرس ضروری، شماره تلفن و آدرس فردی نوشته شود که همراه فرد مسافرت نمی‌کند و می‌توان در کانادا به وی دسترسی داشت.

سخن پایانی

تراول داکیومنت کانادا سندی است که برای افرادی که اقامت دائم کانادا دارند صادر می‌شود تا بتوانند به داخل یا خارج از کشور سفر کنند. برای اخذ تراول داکیومنت کانادا باید با توجه به شرایط فرد متقاضی درخواست داد و مدارک کامل و دقیقی را ارائه کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تراول داکیومنت کانادا با کارشناسان خبره پارسی کانادا در تماس باشید تا در این مسیر به بهترین شیوه شما را یاری دهند.

سوالات متداول

پس از ارسال درخواست نماینده‌ای از آن مرکز، درخواست شما و کامل بودن مدارک را بررسی می‌کند. سپس یک کارشناس ویزا، درخواست را بررسی می‌کند که آیا فرد به تعهدات اقامتی خود در کانادا پایبند بوده یا نه. در صورتی که درخواست توسط کارشناس رد شود، پاسپورت و سایر مدارک بازگردانده خواهد شد.

اگر مدت اعتبار PR تمام شده باشد و فرد در خارج از کانادا باشد، نیاز به تراول داکیومنت کانادا است و در صورت همراه نداشتن آن ممکن است از سوار شدن به هواپیما و سایر وسایل نقیله برای سفر منع شود.

مدت اعتبار مجوز 6 ماه است و فرد باید تا قبل از انقضای این تاریخ وارد کانادا شود.

برای درخواست تراول داکیومنت افراد زیر ۱۶ سال باید قیم فرد درخواست داده و از طرف کودک برای دریافت تراول داکیومنت اقدام کند.

هزینه اخذ تراول داکیومنت کانادا برای یک بزرگسال ۲۶۰ دلار و برای کودک ( افراد زیر ۱۶ سال) ۱۴۱ دلار کانادا است.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها