موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

هزینه زندگی در پرتغال

هزینه‌ها همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد برای مهاجرت و شروع زندگی جدید است. اطلاع از هزینه‌ها این امکان را به افراد و خانواده‌ها می‌دهد تا با مقایسه آن‌ها با یکدیگر بتوانند مناسب‌ترین برنامه مالی را با توجه به درآمدشان داشته باشند.

هزینه زندگی در پرتغال

کشورهای اروپایی با فراهم کردن استانداردهای زندگی، مقصد اکثر افراد برای شروعی جدید هستند. معمولا در کشورهای شمالی قاره اروپا  مخارج زندگی بالاست، در صورتی که در کشورهای غربی مانند پرتغال (Portugal)، اسپانیا (spain) و … به مراتب هزینه‌های زندگی پایین است.

به‌عنوان نمونه نگاهی به هزینه‌های کشور پرتغال خواهیم داشت. تقریباً همه چیز، از محل اقامت گرفته تا خواروبار در این کشور مقرون‌به‌صرفه است. بر اساس اطلاعات سایت internationalliving با در نظر داشتن اجاره خانه، مخارج یک زوج از حدود 2500 یورو در ماه شروع می‌شود. افراد مجرد برای دو سوم از این هزینه را باید برنامه‌ریزی کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با هزینه زندگی در پرتغال مخصوصا مخارج مربوط به مواد غذایی، پوشاک، مسکن، هزینه‌های برق، آب و گاز، حمل‌‌ونقل، درمان، ورزش در این کشور اروپایی آشنا کنیم. با ما همراه باشید. اگر هم نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با پر کردن فرم ارزیابی مهاجرت، شرایط‌تان را برای مهاجرت به پرتغال در کمتر از دو دقیقه بسنجید و یا فرم زیر را پر کنید و منتظر تماس مشاوران حرفه ای پارسی کانادا باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

هزینه‌های مواد غذایی در پرتغال

هزینه‌های مواد غذایی در پرتغال با توجه به تعداد افراد خانواده و همچنین مکان زندگی متفاوت است. ولی با توجه به داده‌ها می‌توان گفت، مخارج خورد و خوراک پایین است. در بسیاری از شهرهای پرتغال بازارهای سنتی و بزرگی وجود دارد و شهروندان می‌توانند سبزیجات، میوه و محصولات خوراکی محلی را با قیمت کمی بخرند. هزینه‌های زندگی در پرتغال در بخش خواربار با توجه به اطلاعات سایت numbeo به شرح زیر است:

هزینه خواربار در پرتغالمبلغ (یورو)
بطری شیر 1 لیتری2.65
یک قرص نان1.03
نیم کیلوگرم برنج سفید0.47
12 عدد تخم مرغ2.01
پنیر محلی نیم کیلویی3.36
نیم کیلوگرم فیله مرغ2.51
نیم کیلوگرم گوشت گاو4.20
نیم کیلوگرم سیب0.76
نیم کیلوگرم موز0.52
نیم کیلوگرم پرتقال0.59
نیم کیلوگرم گوجه0.75
نیم کیلوگرم سیب زمینی0.45
نیم کیلوگرم پیاز0.51
یک عدد کاهو1.03
بطری آب 1.5 لیتری0.54
هزینه رستوران و کافه در پرتغالمبلغ
یک وعده غذا در رستوران ارزان8 یورو
سه وعده غذا برای 2 نفر در یک رستوران میان رده40 یورو
یک لیوان کاپوچینو معمولی1.46 یورو
نوشابه کوکا/ پپسی (بطری کوچک)1.39 یورو
آب معدنی (بطری کوچک)1 یورو

هزینه‌های پوشاک در پرتغال

زندگی در پرتغال ارزان و آسان است، اما پوشاک سهم نسبتا سنگینی را در هزینه‌های زندگی در پرتغال ایفا می‌کند. در این کشور مراکز خرید بزرگ و زیادی وجود دارند. در کنار فروشگاه‌هایی که تولیدات داخلی عرضه می‌کنند، نمایندگی تمامی برندهای معروف دنیا قرار گرفته‌اند. این تنوع باعث شده تا مردم بتوانند هر نوع پوشاکی را خریداری کنند ولی نه با قیمتی ارزان! نمونه هزینه پوشاک در پرتغال در جدول زیر بر اساس داده‌های سایت numbeo آورده شده است. قبل از آن اگر می‌خواهید درباره روش‌های مهاجرت به این کشور اروپایی بیشتر بخوانید، مطلب مهاجرت به پرتغال را از دست ندهید.

هزینه پوشاک در پرتغالمبلغ
شلوار جین73.84 یورو
لباس تابستانه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل  Zara و H&M30.33 یورو
یک جفت کفش نایکی میان رده66.69 یورو
یک جفت کفش چرمی کلاسیک (مردانه)76.57 یورو

هزینه‌های مسکن در پرتغال

مسکن بیشترین سهم هزینه‌ زندگی در پرتغال را در زندگی هر فرد دارد، خواه اجاره باشد و خواه خرید ملک. طبق آمار سایت internationalliving، اجاره در شهرهای کوچک پرتغال برای یک آپارتمان یک‌خوابه از حدود 400 یورو در ماه شروع می‌شود. هرچه تعداد اتاق خواب‌ها و متراژ خانه بیشتر باشد بر این هزینه اضافه خواهد شد. اجاره خانه در پایتخت پرتغال، لیسبون (Lisbon)، از حدود ماهانه 1000 یورو در مراکز اصلی این شهر شروع می‌شود.

بد نیست بدانید کشور پرتغال با خرید ملک، به متقاضیان اقامت می‌دهد، جزئیات کامل درباره این روش مهاجرتی را در مطلب اقامت پرتغال با خرید ملک بخوانید.

البته گزینه‌های ارزان‌تری هم وجود دارد ولی از جمله دلایل این ارزانی، نبودن امکانات گرمایشی و سرمایشی، آسانسور و عایق حرارتی خانه است. شاید نبودن عایق حرارتی در وهله اول باعث کمتر بودن اجاره خانه باشد ولی در عوض باعث بالا بودن هزینه‌های انرژی مثل برق و گاز می‌شود. سایت numbeo نرخ اجاره و خرید خانه در پرتغال را این‌گونه شرح داده است:

اجاره خانه در پرتغالاجاره بها ماهانه
آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر714.94 یورو
آپارتمان یک‌خوابه در خارج از شهر575.90 یورو
آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر1295.88 یورو
آپارتمان سه‌خوابه در خارج از شهر935.69 یورو
خرید آپارتمان در پرتغالمبلغ
هر یک متر مربع در مرکز شهر281.56 یورو
هر متر مربع در خارج از شهر188.39 یورو

هزینه‌های برق، آب و گاز در پرتغال

پرداخت خدمات شهری جزئی از هزینه‌های زندگی در پرتغال است. خدمات شهری شامل برق، گاز، آب و جمع‌آوری زباله است. به‌طور معمول  برای یک آپارتمان متوسط، هزینه این خدمات حدود 110 یورو در ماه است. البته در فصول مختلف هزینه انرژِی متفاوت است. مثلا زمستان‌ها مبلغ قبض گاز و در تابستان هزینه برق بالاست. سایت numbeo هزینه خدمات شهری در پرتغال را طبق جدول زیر بیان کرده است:

هزینه قبوضمبلغ
قبوض ماهیانه (برق، شارژ خانه، آب) برای یک آپارتمان 85 متری110.37 یورو
هر یک دقیقه مکالمه تلفن داخلی0.16 یورو
اینترنت 60 مگابیت یا بیشتر33.73 یورو

هزینه‌های حمل‌ونقل در پرتغال

حمل‌ونقل جزو جدانشدنی از هزینه زندگی در پرتغال است. افراد می‌توانند از وسایلی چون مترو، اتوبوس، قطار، تاکسی و دوچرخه برای حمل‌ونقل خود استفاده کنند.

از آنجایی که پرتغال، کشور بزرگی نیست، تقریباً می‌توان با قطار یا اتوبوس به همه جای آن به‌راحتی سفر کرد. برای تردد درون شهری مترو‌های محلی اغلب ارزان‌ هستند و برای مسیرهای کوتاه اتوبوس بهترین گزینه است. بلیط‌های مترو و اتوبوس را می‌توان به‌صورت آنلاین یا از بادجه‌ها خریداری کرد.

بر اساس اطلاعات سایت roughguides، در خصوص ترددهای بین شهری، مسیر سریع (مترو) لیسبون به پورتو (Porto) و فارو (Faro) به لیسبون حدود 20 یورو هزینه دارند. برای کودکان زیر 4 سال بلیط رایگان و زیر 13 سال نیم بها است. همچنین، برای افراد زیر 29 سال و بالای 65 سال با ارائه مدرک شناسایی تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

خودروسواران نیز باید مبلغی را به‌عنوان جای پارک در لیست هزینه‌های زندگی در پرتغال قرار دهند. پارک در خیابان حتی در کوچک‌ترین شهرها محاسبه می‌شود. طبق اطلاعات سایت roughguides، به‌طور متوسط 0.80 یورو در ساعت برای پارک در خیابان باید پرداخت کرد.

از ساعت 8 بعد از ظهر تا 8 صبح روز بعد در روزهای عادی هفته و  بعدازظهر روز شنبه و تمام روز یکشنبه جای پاک رایگان است. پارکینگ‌ها نیز 10 یورو در روز برای جای پارک از رانندگان دریافت می‌کنند. هزینه حمل‌ونقل در پرتغال طبق سایت numbeo عبارت است از:

هزینه حمل‌ونقل در پرتغالمبلغ
بلیط یک‌طرفه برای وسایل عمومی1.70 یورو
کارت بلیط یک‌ماهه40 یورو
تاکسی3.50 یورو
یک لیتر بنزین1.703 یورو

هزینه‌های درمان در پرتغال

از جمله هزینه‌های زندگی در پرتغال می‌توان به درمان اشاره کرد. بر اساس رتبه بندی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در وب سایت رسمی خود، پرتغال رتبه 12 دنیا را در ارائه خدمات درمانی دارد. خدمات بهداشت ملی پرتغال (Serviço Nacional de Saúde) برای همه شهروندان و حتی ساکنان موقت این کشور در دسترس است. اکثر شهروندان طبقه متوسط ​​و مرفه دارای بیمه درمانی خصوصی هستند.

طبق اطلاعات سایت internationalliving، بسته به سن و وضعیت سلامتی فرد، بیمه خصوصی را می‌توان با حداقل 48 یورو در ماه دریافت کرد. برای افراد مسن این هزینه از حدود 96 یورو برای هر نفر در ماه شروع می‌شود و با بالارفتن سن افزایش می‌یابد. بیمه درمانی خصوصی را می‌توان از نمایندگی‌ها، بانک‌ها یا وب سایت‌ها خریداری کرد.

هزینه درمانی در پرتغالبیمه دولتیبیمه خصوصی
ویزیت دکتر7 یوروبین 50 تا 75 دلار
خدمات دندان‌پزشکیموجود نیست50 تا 75 دلار
خدمات مربوط به  استخوان و مفصلکمک هزینه محدود 4000 تا 20000 دلار
ماموگرافیکمک هزینه محدود166 دلار همراه با اکو
کولونوسکوپیکمک هزینه محدود500 دلار
آزمایش تراکم استخوانکمک هزینه محدود90 دلار

هزینه‌های ورزش و تفریحات در پرتغال

شاید بتوان گفت شهروندان پرتغالی نسبت به سایر کشورهای اروپایی هزینه کمتری را برای لذت بردن از وقت آزاد خود پرداخت می‌کنند. این کشور با داشتن بناهای تاریخی، موزه‌ها، بنادر تفریحی و … طیف گسترده‌ای از تفریحات را برای شهروندان و گردشگران خارجی فراهم کرده است. طبق آمار سایت theworldwasherefirst تورهایی با کشتی‌های تفریحی 50 دقیقه‌ای در شهر است که برای هر فرد 15 یورو تمام می‌شود. حتی تورهای رایگانی وجود دارد که افراد در صورت تمایل می‌توانند به راهنمای تور هزینه پرداخت کنند.

هزینه‌های ورزش و تفریحات در پرتغال مطابق اطلاعات سایت numbeo در جدول زیر آمده است.

هزینه ورزش و تفریحات در پرتغالمبلغ
شهریه ماهیانه باشگاه ورزشی34.05 یورو
اجاره 1 ساعته زمین تنیس11.75 یورو
بلیط سینما7 یورو

سخن پایانی

هزینه زندگی در پرتغال نسبت به سایر کشورهای اروپایی کم و مقرون‌به‌صرفه است. با در نظر داشتن اجاره خانه، مخارج یک زوج حدود 2400 یورو در ماه است. افراد مجرد نیز حدود نیمی از این هزینه را پرداخت می‌کنند. اجاره بها مناسب است و افراد به‌راحتی می‌توانند با پرداخت مبلغی حدود 700 یورو در مرکز شهر ساکن شوند. از طرف دیگر، هزینه حمل‌ونقل نیز در کشور پرتغال پایین است.

معمولا افراد می‌توانند با پرداخت مبلغ کمی مانند 1.70 یوور، بلیط یک‌طرفه خریداری و از مترو یا اتوبوس استفاده کنند. با اینکه هزینه پوشاک در مقایسه با خواربار زیاد است، اما درآمدها به‌گونه‌ای است که افراد تحت فشار اقتصادی قرار نگیرند و زندگی خوبی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زندگی در پرتغال پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید:

حتما بخوانید:
زندگی در پرتغال

سوالات متداول

بیمه دولتی کمک هزینه محدودی را برای برخی خدمات درمانی ارائه می‌دهد. در عوض، بیمه درمانی خصوصی به بیشتر خدمات کمک هزینه‌های نسبتا بالایی اختصاص داده است. اکثر شهروندان دارای بیمه خصوصی هستند.

نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان است. برای مثال، بلیط یک‌طرفه برای اتوبوس و مترو حدود 1.70 یورو است.

هزینه یک لیتر بنزین 1.703 یورو است.

هزینه برق، آب، گاز و همچنین جمع‌آوری زباله برای یک آپارتمان با متراژ متوسط، حدود 110 یورو در ماه است.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها