موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کمیسر نوناووت : اوا آریاک (Eva Aariak)

کمیسر نوناووت : اوا آریاک (Eva Aariak)

اوا آریاک، یکی از چهره‌های برجسته سیاسی کانادا و از افراد قوم اینویت (Inuk politician)، با سابقه‌ای درخشان در دولت کانادا است. او در آرکتیک بی (Arctic Bay)، نوناووت ( Nunavut) متولد شد و به‌عنوان دومین نخست وزیر نوناووت و اولین زن در این نقش، مدافع فرهنگ و زبان اینویت بود. قبل از ورود به دنیای سیاست، آریاک به‌عنوان خبرنگار و معلم فعالیت می‌کرد. در سال 2021، او به‌عنوان ششمین کمیسر نوناووت (اولین کمیسر زن) منصوب شد و در بخش‌های مختلف از جمله آموزش، کسب‌و‌کار و توسعه فیلم، رشد و حفظ فرهنگ نوناووت، بسیار تلاش کرد. در ادامه این مقاله از پارسی کانادا، بیوگرافی، خدمات، وظایف و جوایز کمیسر نوناووت؛ اوا آریاک را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

کمیسر نوناووت، اوا آریاک (Eva Aariak)

کمیسر نوناووت، اوا آریاک (Eva Aariak) خدمات بسیاری را به این استان عرضه کرد.

نگاهی به بیوگرافی کمیسر زبان نوناووت، اوا آریاک

در جدول زیر، نگاهی کلی به بیوگرافی اوا آریاک می‌اندازیم:

در این جدول، نگاهی کلی به بیوگرافی اوا آریاک کمیسر نوناووت می‌اندازیم.
ناماوا آریاک (Eva Aariak)
تاریخ انتصاب به‌عنوان کمیسر زبان نوناووت2021
تاریخ تولدمتولد 10 ژانویه 1955
محل تولدآرکتیک بی، نوناووت
حزب لیبرال

خدمات و دستاوردهای اوا آریاک قبل از کمیسر نوناووت

اوا آریاک پیش از آنکه در سمت کمیسر زبان استان نوناووت منصوب شود، در سمت نخست وزیری این منطقه خدمت می‌کرد. او پنجمین زن پس از ریتا جانستون، نلی کورنویا، کاترین کالبک و پت دانکن بود که در کانادا به مقام نخست وزیری رسید. همچنین اوا آریاک به‌عنوان کمیسر زبان اینوئیت، برای ترویج و حفظ زبان و فرهنگ اینویت، همواره در تلاش بود.

تلاش‌های آریاک در این نقش‌ به‌طور قابل‌توجهی بر چشم‌انداز زبانی و فرهنگی استان نوناووت تأثیر و تعهد او به توسعه و حفظ فرهنگ و زبان منطقه را به نمایش گذاشت. پس از کناره‌گیری از سمت کمیسر زبان اینوئیت، به تدریس این زبان پرداخت و سپس مالکیت و اداره Malikkaat؛ یک فروشگاه خرده فروشی در ایکالویت که هنر و صنایع دستی اینویت را می فروخت؛ برعهده گرفت. او در دسامبر 2007 پس از استعفای کمیسر زبان، جانی کوسوگاک (Johnny Kusugak)، دوباره به عنوان کمیسر موقت زبان منصوب شد.

در 14 نوامبر 2008 آریاک به عنوان نخست‌وزیر جدید نوناووت انتخاب شد و تا سال 2013، کار خودش را در این سمت ادامه داد. در نهایت او در 19 نوامبر 2018 به دلیل تعهدش به ترویج فرهنگ و زبان های اینویت و همچنین تأثیرات سیاسی‌اش در مورد کاهش فقر و ارتقای برابری و برابری جنسیتی، نشان Order of Canada (که یک نشان دولتی کانادا است) را دریافت کرد.

آینده روشن نوناووت با اوا آریاک

اوا آریاک کمک قابل‌توجهی به رشد و ترویج فرهنگ و زبان نوناووت کرد. به‌عنوان اولین نخست‌وزیر زن و مدافع قوی فرهنگ و زبان اینوئیت، دوران تصدی او با تلاش‌هایی برای ارتقای آموزش، حفظ فرهنگ و توسعه جامعه مشخص شد. کار آریاک در این مناطق پایه‌ای برای رشد و شکوفایی مستمر در نوناووت گذاشت و تأثیر او بر پیشرفت منطقه و شناخت میراث فرهنگی منحصربه‌فرد آن را برجسته کرد. خدمات کمیسر نوناووت؛ خانم اوا آریاک؛ در آینده نیز چراغ راه الهام و پیشرفت در این استان خواهد بود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال