موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز در مورد سیستم حمل و نقل در آلمان

همه چیز در مورد سیستم حمل و نقل در آلمان

اگر توریست هستید یا به‌تازگی به آلمان مهاجرت کرده‌اید، نیاز است که با سیستم حمل و نقل در آلمان آشنا باشید. صنعت پیشرفته خودروسازی این کشور، در تمام دنیا معروف و زبانزد است و وجود جاده‌های ایمن، رانندگی در آلمان را به کاری لذت‌بخش تبدیل کرده است. پیشرفت و راحتی تنها درخصوص خودرو و جاده‌ها صدق نمی‌‎کند، بلکه تمام سیستم حمل و نقل آلمان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. سیستم حمل‌ و نقل عمومی در آلمان، یک سیستم کامل است و تمام مناطق داخلی شهرهای بزرگ را پوشش می‌دهد و امنیت، راحتی و سرعت نسبتاً بالا از جمله ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شوند. این سیستم، شهرهای مختلف را در طول مسیر به‌ یکدیگر وصل می‌کند، با این حال قوانین هر شهر، با دیگری متفاوت است.

شرکت راه آهن ملی آلمان (Deutsche Bahn)، تمام سیستم‌های راه آهن در سراسر آلمان را اداره می‌کند. همچنین مسئولیت اداره سیستم‌هایی مانند اتوبوس، تراموا یا متروهای زیر زمینی نیز بر عهده انجمن حمل‌و‌نقل محلی آلمان (Verkehrsverbund) است. در این مطلب از پارسی کانادا به‌صورت تخصصی به معرفی انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی، معرفی گزینه‌های خرید بلیت، مزایای استفاده از سیستم حمل‌ونقل شهری و مقایسه آن در شهرهای مختلف این کشور می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تصویری از انواع وسایل نقلیه در آلمان U-Bahn) ، اس‌بان (S-Bahn) ، اتوبوس (Bus)، تراموا (Straßenbahn) و راه‌آهن سبک (Straßenbahn)

انواع وسایل حمل و نقل در آلمان

شهرهای بزرگ آلمان، دارای 4 نوع سیستم حمل‌ونقل عمومی هستند که شامل اس‌بان (S-Bahn)، یوبان (U-Bahn)، اتوبوس (Bus) و تراموا (Straßenbahn) است. همچنین قطارهایی به اسم راه‌آهن سبک (Straßenbahn) نیز وجود دارند که فقط در برخی شهرهای آلمان قابل دسترسی هستند. در ادامه به بررسی بیشتر انواع سیستم حمل و نقل در آلمان می‌پردازیم:

1. مترو یا قطار زیرزمینی یوبان (U-Bahn)

بیشتر مناطق شهری آلمان، دارای سیستم (U-Bahn) هستند که آن‌ها را با عنوان قطار زیرزمینی سریع‌السیر (به آلمانی: Untergrundbahn) می‌شناسند. در واقع U-Bahn سریع‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم حمل‌ونقل شهری آلمان به‌حساب می‌آید که مشابه متروهای کشور خودمان است. این قطارها به‌صورت زیرزمینی، مراکز شهرها را پوشش می‌دهد و با نزدیک‌تر شدن به حاشیه شهرها، به سطح زمین نزدیک‌تر می‌شود.

خطوط حمل‌ونقل قطار زیر زمینی U-Bahn، به‌صورت سیستماتیک سازمان‌دهی شده‌اند و با یک حرف لاتین U و عدد کنار آن، شماره‌گذاری می‌شوند. نکته مهم اینجاست که بین هر 5 تا 15 دقیقه، یک قطار U-Bahn به ایستگاه‌های مترو می‌رسد و مسافران منتظر در ایستگاه را سوار می‌کند.

2. قطار حومه شهری اس‌بان (S-Bahn)

سیستم حمل و نقل S-Bahn، در واقع یک قطار ریلی است که در محدوده مرکز شهر، حاشیه شهر و شهرهای مجاور تردد می‌کند. تقریباً هر 20 تا 30 دقیقه، یک قطار جدید برای سوار کردن مسافران وارد ایستگاه‌ها می‌شود و پس از چند توقف در مرکز شهر و اطراف آن، مسیر خود را به‌سمت حومه شهر ادامه می‌دهد. خدمات حمل‌ونقل سیستم قطار اس‌بان، در روزهای هفته متفاوت است و در روزهای یکشنبه و تعطیلات به‌شدت فشرده فعالیت می‌کند.

قطار اس‌بان از مرکز شهر شروع به سوار کردن مسافران می‌کند و به راحتی وارد شهرهایی مانند برلین (Berlin)، هامبورگ (Hamburg)، مونیخ (Munich)، فرانکفورت (Frankfurt)، ماینز (Mainz)، ویسبادن (Wiesbaden)، اشتوتگارت (Stuttgart)، کلن (Cologne)، دوسلدورف (Düsseldorf)، روهر (Rohr)، نورنبرگ (Nuremberg)، درسدن (Dresden)، لایپزیگ (Leipzig)، هاله (Halle) و مانهایم (Mannheim) می‌شود. به همین دلیل، قطار S-Bahn در سیستم حمل و نقل آلمان، بهترین گزینه برای سفرهای حومه شهری و بین‌شهری است.

3. اتوبوس (Bus)

اتوبوس‌ها بهترین روش حم‍‌‌ل‌ونقل عمومی در آلمان محسوب می‌شوند و در مقایسه با تاکسی ارزان‌تر هستند و در نیمه‌های شب نیز فعال‌اند، اما سرعت آرامی دارند و به اندازه تاکسی راحت نیستند. ایستگاه‌های اتوبوس در آلمان با حرف H بزرگ مشخص شده‌اند.

جالب است بدانید که هرچقدر شهر بزرگ‌تر باشد، تعداد واحدهای اتوبوس آن هم بیشتر است. به‌عنوان مثال شهر برلین، چندین خط اتوبوس دارد که به‌صورت همزمان، فعالیت می‌کنند و مانند تمام شهرهای بزرگ دیگر آلمان نیز، دارای خطوط اتوبوس شبانه است. در عوض، شهرهای کوچک‌تر آلمان، سیستم اتوبوس‌رانی کوچک‌تری با عنوان GermanRail، نسبت به شهرهای بزرگ آن دارد.

4. تراموا یا قطار برقی (Straßenbahn/Trambahn)

تراوا، قطارهایی هستند که بر روی ریل ‌های ثابت و در سطح شهر تردد می‌کنند و دارای مسیر‌های ثابت و از پیش تعیین‌شده‌‌ای هستند. در واقع حمل‌ونقل عمومی بیشتر شهرهای آلمان، مخصوصاً شهرهای شرقی، توسط خطوط تراموا انجام می‌شود.

خطوط تراموا ظرفیت و گنجایش بیشتری نسبت به اتوبوس‌ها دارند و از آنجایی که در مسیرهای مخصوص خودشان حرکت می‌کنند، سریع‌تر هستند. حتی در برخی از شهرهای بزرگ، تراموا در قسمت‌های شلوف و مرکزی شهر، برای دوری از ترافیک، وارد بخش زیرزمینی می‌شود.

5. قطار Stadtbahn یا راه آهن سبک (Light Rail)

قطار Light Rail که اصطلاحاً در زبان آلمان با عنوان اشتاتبان (Stadtbahn) شناخته می‌شود، یکی از سیستم‌های حمل و نقل در آلمان است که فقط در بعضی از شهرهای بزرگ این کشور فعال است. عمدتاً در حومه شهر و روی زمین تردد می‌کند و بهترین گزینه برای تردد به نقاط مختلف حومه شهربه‌حساب می‌آید.

نکته مهم اینجاست قطارهای Stadtbahn فقط در یک مسیر خاص و انحصاری تردد می‌کند و همین ویژگی باعث شده است که سرعتی بیشتر از یک تراموا داشته باشد. خدمت‌رسانی خطوط راه‌آهن سبک به شهروندان آلمانی، به‌طور مداوم، در هر 10 الی 20 دقیقه یکبار انجام می‌شود. ایستگاه‌های این سیستم حمل و نقل نیز با حرف U بزرگ که در وسط آن Stadtbahn نوشته شده است، مشخص شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی پیدا کرد. البته حواستان باشد که آن‌ را با U-Bahn اشتباه نگیرید.

تصویر شخصی در حال بلیط خریدن در یک باجه فروش بلیط در آلمان

نحوه خرید بلیط و پرداخت در سیستم حمل و نقل در آلمان

به‌طور کلی، گزینه‌های مختلفی برای خرید بلیت وسایل حمل و نقل در آلمان وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • خرید بلیط در ایستگاه: معمولاً بیشتر ایستگاه بزرگ و اصلی دستگاه بلیط‌فروشی دارند. دستگاه‌های بلیط‌فروشی معروف به DB (مخفف عبارت Deutsche Bahn)، امکان خرید بلیط برای مسافت‌های طولانی را به مسافران می‌دهند. بعضی دیگر از دستگاه‌های بلیط‌فروشی، فقط بلیط اتوبوس یا تراموا می‌فروشند.
  • خرید بلیط از پیشخوان DB Info: پیشخوان DB Info در ایستگاه‌ها برای فروش بلیط به مسافران کمک می‌کند. البته مسافران باید هزینه خدمات پیشخوان را بپردازند.
  • خرید بلیط در اتوبوس یا تراموا: این امکان نیز وجود دارد که بلیط را مستقیماً از راننده اتوبوس یا تراموا خریداری کنید.
  • خرید از وب‌سایت یا اپلیکیشن: مسافران می‌توانند بلیط‌ها را از وب‌سایت یا اپلیکیشن سامانه DB (سامانه قطارهای منطقه‌ای و S-Bahn)، به آدرس www.bahn.com تهیه کنند. همچنین امکان خرید بلیط تراموا، اتوبوس و قطار U-Bahn از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف نیز وجود دارد.

انواع بلیط در سیستم حمل و نقل در آلمان

برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در مناطق شهری گوناگون، بلیط‌های مختلفی موردنیاز است. به‌طور کلی، 5 نوع بلیط مختلف در وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • بلیط تکی (EinzelTicket): این بلیط به شما اجازه می‌دهد که با هر وسیله نقلیه‌ای و به هر نقطه‌ای از شهرهای آلمان که دوست دارید، سفر کنید. اعتبار این بلیط، صرف‌نظر از اینکه چند دقیقه توقف دارید، معمولاً 1.5 ساعت است.
  • بلیط یک‌روزه (TagesTicket): با خرید بلیط سفر یک‌روزه، در بعضی از شهرهای آلمان، تا 24 ساعت می‌توان سفر کرد، در حالی که در بعضی از شهرها، فقط تا ساعت 3 صبح روز بعد اعتبار دارد.
  • بلیط گروهی (GruppenTicket/GruppenTagesTicket): بلیط‌های گروهی، معمولاً شامل بلیط‌های روزانه برای یک گروه حداکثر 5 نفره با محدودیت سنی است. قیمت بلیط گروهی در بعضی مناطق تا وقتی که بیشتر از 5 نفر نباشید، ثابت است و مبلغی به آن اضافه نمی‌شود، اما در مناطق دیگر، برای نفر اول ثابت و به ازای هر نفر اضافی، باید هزینه بپردازید.
  • بلیط‌های چارتری (Promotion Tickets): بلیط‌های چارتری، معمولاً بلیط‌های گروهی هستند که برای سفرهای طولانی‌مدت استفاده می‌شوند. رایج‌ترین بلیط‌های چارتری عبارت‌اند از:
    • بلیط چارتری یک‌روزه منطقه‌ای (Länder-Ticket): این بلیط برای 4 تا 5 نفر و برای سفر در یکی از 16 ایالت فدرال آلمان به‌مدت یک‌روز است. توجه کنید که اعتبار این بلیط از ساعت 9 صبح تا 3 بامداد روز بعد است و می‌توانید از آن برای تمامی وسایل حمل و نقل در آلمان به‌جز قطارهای ICE استفاده کنید.
    • بلیط چارتری آخر هفته (Schönes-Wochenende-Ticket): این بلیط چارتری گروهی برای حداکثر 4 نفر صادر می‌شود وبا آن به تمام شهرهای آلمان در روزهای شنبه و یکشنبه می‌توان سفر کرد. اعتبار این بلیط از ساعت 12 شب تا 3 صبح روز بعد است. از این بلیط می‌توانید در تمام وسائل حمل و نقل در آلمان به‌جز قطارهای ICE استفاده کنید.
    • بلیط چارتری یک‌روزه (Quer-Durchs-Land-Ticket): زمان استفاده از این بلیط گروهی از 9 صبح تا 3 بامداد روز بعد است. شما با این بلیط می‌توانید از طریق قطارهای S-Bahn سفر کنید.
  • بلیط برای حمل‌ونقل بین‌شهری: اگر قصد سفر در مسافت‌های طولانی بین شهری را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از قطارهای سریع ‌السیر S-Bahn استفاده کنید. این قطارها دارای 2 نوع بلیط‌ Flexpreis و Saving هستند. قیمت بلیط‌های Flexpreis معمولا بیشتر از بلیط‌های Saving است، اما در عوض امکان انتخاب زمان و مکان دلخواه برای انجام سفر را فراهم می‌کنند.
  • دویچلاند بلیط (Deutschland Ticket): شهروندان و ساکنین شهرهای آلمانی می‌توانند از این بلیط برای سفر با اتوبوس، تراموا، قطارهای S-Bahn، U-Bahn و قطارهای منطقه‌ای (به‌جز قطارهای سریع‌السیر ICE) استفاده کنند.

قیمت انواع بلیط در سیستم حمل و نقل عمومی در آلمان

از آنجایی که هزینه‌های حمل و نقل، بخشی از هزینه زندگی در آلمان است، در جدول زیر قیمت انواع بلیط در آلمان را آورده‌ایم:

نوع بلیطحدود قیمت
بلیط تکی (EinzelTicket)بین 2 تا 2.8 یورو برای هر نفر
بلیط یک‌روزه (TagesTicket)بین 6 تا 8 یورو برای هر نفر
بلیط گروهی (GruppenTicket/GruppenTagesTicket)متغیر است.
بلیط چارتری یک‌روزه منطقه‌ای (Länder-Ticket)25 یورو برای نفر اول و 4 یورو برای هر نفر اضافه‌تر
بلیط چارتری آخر هفته (Schönes-Wochenende-Ticket)44 یورو برای نفر اول و 6 یورو برای هر نفر اضافه‌تر
بلیط چارتری یک‌روزه (Quer-Durchs-Land-Ticket)44 یورو برای نفر اول و 8 یورو برای هر نفر اضافه‌تر
بلیط برای حمل‌ونقل بین‌شهری Flexpreisبین 30 تا 50 یورو برای هر نفر
بلیط برای حمل‌ونقل بین‌شهری Saving19 یورو برای هر نفر
دویچلاند بلیط (Deutschland Ticket)49 یورو (در برخی از شهرها متفاوت است)

مقایسه قیمت دویچلاند بلیط در شهرهای آلمان

قیمت‌ دویچلاند بلیط در بعضی از شهرهای آلمان، متفاوت است. به‌عنوان مثال، اگر به دلیل کار در آلمان یا تحصیل در آلمان مقیم این کشور باشید، قیمت این بلیط در شهرهای مختلف، متفاوت خواهد بود. جدول زیر نشان‌دهنده نوسان قیمتی این بلیط در شهرهای پر تردد آلمان است که ارزان بودن یا گران بودن سیستم حمل‌ونقل در این شهرها را نیز نشان می‌دهد:

شهرهای آلمانقیمت دویچلاند بلیطمقایسه قیمتی
بایرن (Bayern)49 یورو
(29 یورو برای دانش‌آموزان)
گران
درسدن (Dresden)49 یورو
(10 یورو برای افراد اضافه‌تر)
مقرون‌به‌صرفه
هسن (Hessen)31 یورو (با تخفیف)ارزان‌ترین
هامبورگ (Hamburg)49 یورو
(19 یورو برای دانشجویان و افراد با درآمد پایین)
ارزان
هانوفر (Hanover)49 یورو
(30.40 یورو برای افرادی که از دولت کمک‌های اجتماعی دریافت می‌کنند)
گران‌ترین
مکلنبورگ (Mecklenburg)49 یورو
(29 یورو برای کارآموزان و سالمندان بالای 65 سال)
ارزان
اشتوتگارت (Stuttgart)49 یورو
(9.90 یورو برای افراد اضافه‌تر)
مقرون‌به‌صرفه

نکاتی برای استفاده از حمل‌ و نقل عمومی در آلمان

مهم‌ترین نکاتی که برای استفاده از سیستم حمل‌ و نقل عمومی در آلمان لازم است بدانید، عبارت‌اند از:

  • حفاظت از چمدان یا وسایل شخصی‌تان بر عهده خود شماست.
  • اگر حیوان خانگی سگ دارید، لازم است که برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل، حتما به گردنش قلاده وصل کنید.
  • اگر قطارهای حمل‌ونقل با تاخیر برسند یا به‌هر دلیلی لغو شوند، می‌توانید غرامت بگیرید.
  • سیستم حمل‌ونقل عمومی آلمان، دارای یک مرکز خدمات تخصصی برای خدمت‌رسانی به معلولین و افراد کم‌توان است.
  • همچنین افراد با مشکلات جسمی و حرکتی خیلی شدید، می‌توانند از وسایل حمل‌ونقل عمومی رایگان استفاده کنند.

وسایل حمل و نقل در آلمان چه مزایایی دارند؟

مزایای استفاده از وسایل حمل‌ونقل در آلمان عبارت‌اند از:

  • دسترسی آسان به انواع مختلف وسایل نقلیه
  • امکان سفر بین شهری و تردد به حومه شهر
  • تنوع زیاد بلیط‌های حمل و نقل در آلمان
  • داشتن گزینه‌های متنوع برای خرید بلیط
  • دسترسی به بلیط‌های گروهی برای صرفه‌جویی مالی
  • سرعت بالای قطارهای شهری
  • هزینه پایین بلیط‌ها
  • تردد آسان و سریع در شهرهای بزرگ آلمان بدون نیاز به اتومبیل شخصی

تصویری از اپلیکیشن Citymapper روی گوشی موبایل متن عکس : از اپلیکیشن Citymapper می‌توانید برای جابجایی در آلمان استفاده کنید

اپلیکیشن های حمل‌ و نقل عمومی در آلمان

از اپلیکیشن‌های زیر برای خرید بلیط یا اطلاع از ساعات و مسیرهای تردد وسایل حمل‌ و نقل عمومی در آلمان می‌توانید استفاده کنید:

  • اپلیکیشن Citymapper (اندروید و iOS)
  • اپلیکیشن FAIRTIQ (اندروید و iOS)
  • اپلیکیشن Google Maps (اندروید و iOS)
  • اپلیکیشن Öffi (فقط برای اندروید)
  • اپلیکیشن Omio (برای رزرو بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما)
  • اپلیکیشن DB Navigator

لذت سفر با سیستم حمل و نقل در عمومی در آلمان

در این مقاله از پارسی کانادا در خصوص حمل و نقل در عمومی در آلمان صحبت کردیم و انواع آن را شرح دادیم. همچنین در خصوص انواع بلیط و نحوه خرید آن صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم، سیستم حمل و نقل در آلمان شامل 4 سیستم اصلی است که شامل قطارهای U-Bahn، قطارهای S-Bahn، اتوبوس (Bus) و تراموا (Straßenbahn) می‌شود. همچنین برای مسیرهای درون شهری، بیشتر از قطارهای U-Bahn و برای مسیرهای حومه و بین شهری از قطارهای S-Bahn استفاده می‌شود.

درصورتی‌که قصد مهاجرت به آلمان را دارید یا درخصوص دریافت اقامت آلمان یا دریافت شهروندی دچار مشکل شده‌اید، می‌توانید برای دریافت مشاوره تخصصی، با کارشناسان ما در پارسی کانادا تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

پاسخ به سوالات متداول:

بهترین و سریع‌ترین سیستم حمل و نقل در آلمان برای مسیرهای درون شهری، قطارهای U-Bahn است و از قطارهای S-Bahn، بیشتر برای مسافت‌های طولانی‌تر و بین شهری استفاده می‌شود.

بلیط‌های گروهی، معمولاً شامل بلیط‌های روزانه برای یک گروه حداکثر 5 نفره با محدودیت سنی است.

قیمت بلیط گروهی در بعضی مناطق، تا وقتی که بیشتر از 5 نفر نباشید، ثابت است و گران‌تر نمی‌شود. اما در بعضی از مناطق دیگر، قیمت بلیط گروهی، برای نفر اول ثابت است و برای هر نفر اضافی، باید هزینه اضافی پرداخت کرد. قیمت این بلیط بین 12 تا 20 یورو برای هر گروه حداکثر 5 نفره است.

شهر هسن (Hessen) آلمان ارزان‌ترین و هانوفر (Hanover)، گران‌ترین شهر از نظر قیمت دویچلاند بلیط هستند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال