موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تمدید مجوز اقامت موقت کانادا با فلگ پولینگ (Flagpoling)

تمدید مجوز اقامت موقت کانادا با فلگ پولینگ (Flagpoling)

فلگ پولینگ (Flagpoling)، روشی ساده برای اقدام یا تمدید مجوز کار یا تحصیل در کشور کانادا محسوب می‌شود. این روش، در شرایطی انجام می‌شود که در خاک کانادا حضور داشته باشید و بخواهید اقامت موقت خود را تمدید کنید. Flagpoling، کاملا قانونی است و همه وکلای مهاجرتی در مورد آن اطلاع دارند. در این روش، متقاضی از مرز کانادا و آمریکا عبور و پس از ورود مجدد به خاک کانادا، برای تمدید مجوز اقامتش اقدام می‌کند. برای درک بهتر این موضوع با ما همراه شوید. قبل از آن، می‌توانید با تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت، شرایط خود را برای انجام این روش بسنجید!

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

فرآیند Flagpoling چیست؟

اگر فرد متقاضی در مرز کشورهای کانادا و آمریکا، از کانادا خارج شود، به آمریکا وارد نشود و مجدد به کانادا برود، فلگ پولینگ یا Flagpoling، اتفاق می‌افتد. مخصوص کسانی است که اقامت موقت کانادا را دارند و می‌خواهند مجوز کار یا تحصیل خود را تمدید کنند. این فرآیند منجر به ایجاد وضعیت جدید مهاجرتی فرد در کشور کانادا می‌شود.

👈 مثال: فردی که با ویزای توریستی کانادا است، می‌تواند حداکثر 6 ماه در این کشور حضور داشته باشد. با این حال، اگر متقاضی بخواهد، مجوز اقامت موقتش تمدید شود، به‌جای تمدید ویزای توریستی، باید برای دریافت مدرکی با عنوان ویزیتور رکورد (visitor record) اقدام کند. یکی از شرایط دریافت visitor record و تمدید اقامت موقت، این است که متقاضی، خاک کانادا را به سمت کشور محل اقامت ترک کند و دوباره وارد این کشور شود (یعنی؛ فلگ پولینگ). به این فرآیند قانونی برای تمدید ویزای توریستی، اصطلاحاً ورود مجدد (re-entering) گفته می‎‌شود.

حضور در مرز آمریکا و کانادا و انجام فلگ پولینگ برای تمدید مجوز

حضور در مرز آمریکا و کانادا و تمدید اقامت موقت در کانادا با Flagpoling

4 مرحله طلایی برای تمدید مجوز اقامت موقت کانادا با Flagpoling

متقاضی، باید برای انجام فرآیند فلگ پولینگ، باید مراحل زیر را انجام دهد:

  • مرحله اول: متقاضی در ابتدا باید به مرز کانادا و ایالات متحده آمریکا برود. پس از رسیدن به کیوسک‌های مرزی (border booths)، به ماموران مرزی ایالات متحده اطلاع دهد که می‌خواهد برای فعال یا تمدید کردن مجوز اقامت موقت کانادایی، وارد خاک آمریکا شود.
  • مرحله دوم: ماموران مرزی ایالات متحده، یک کاغذ نارنجی‌رنگ یا عنوان “referral” به متقاضی می‌دهند و از او می‌خواهند که به داخل اداره مهاجرت ایالات متحده (the US immigration office) برود.
  • مرحله سوم: در این مرحله، متقاضی باید فرم رد پذیرش یا Refusal of Admission form را پُر کند و دوباره به سمت خاک کانادا برگردد.
  • مرحله چهارم: متقاضی برای فعال یا تمدید کردن مجوز اقامت موقت جدیدش، باید به آژانس خدمات مرزی کانادا (Canadian Border Service Agency) یا اصطلاحاً CBSA برود و همه مدارک لازم را به‌همراه داشته باشد تا مجوز اقامت او تمدید شود.

مدارک لازم برای Flagpoling

بسته به اینکه چرا و برای تمدید چه نوع مجوز اقامت موقتی می‌خواهید، Flagpoling انجام دهید، نیاز به مدارک مختلفی خواهید داشت. در ادامه، مدارک موردنیاز فلگ پولینگ بررسی شده‌اند:

مدارک موردنیاز برای فلگ پولینگ و تمدید مجوز کار (Work Permit):

قبل از مشاهده مدارک زیر، می‌توانید در مورد اخذ مجوز کاری، مطلب جاب آفر کانادا را مطالعه کنید.

  • پاسپورت معتبر
  • مجوز کار قبلی
  • قرارداد کار امضاشده توسط متقاضی و کارفرما
  • گواهی معتبر معاینه پزشکی

مدارک مورد نیاز برای Flagpoling و تمدید مجوز تحصیل (Study Permit):

  • پاسپورت
  • مجوز تحصیلی موجود
  • مدرک اثبات تمکن مالی

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کانادا را در مطلب ویزای تحصیلی کانادا، بخوانید.

مدارک لازم برای تأییدیه اقامت موقت کانادا از طریق Flagpol:

  • اثبات وضعیت اقامت قانونی در کانادا (مجوز کار، مجوز تحصیل یا ویزای اقامت موقت کانادا)
  • رسید پرداخت هزینه‌ها
  • درخواست تمدید

بررسی آمار مهم در مورد فلگ‌پولینگ

روش Flagpoling، سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ادامه پیدا کردن محدودیت‌های قوانین اداره مهاجرتی کانادا (IRCC)، رایج‌تر هم می‌شود. داده‌های اداره IRCC نشان می‌دهند که تا 11 آوریل سال 2023، بیش از یک میلیون و 150 هزار درخواست تمدید اقامت برای مجوزهای تحصیلی، کاری و غیره ثبت شده‌اند. جالب اینجاست که نیمی از این درخواست‌ها برای اخذ اقامت دائم هستند و باقی برای تمدید اقامت‌های موقت ارائه می‌شوند.

اطلاعات آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) نشان می‌دهد که بیش از 21 هزار نفر در سال 2022 از فلگ پولینگ برای تمدید مجوزهای اقامتی خود استفاده کرده‌اند. این تعداد در سال‌های 2020 و 2021، به‌دلیل همه‌گیری بیماری کرونا کاهش پیدا کرد، اما در حال حاضر مجدد هم افزایش یافته است. به آمار زیر، در مورد تعداد درخواست‌هایی که در بین سال‌های 2020 تا ،2022 از طریق Flagpoling ثبت شده‌اند، نگاه کنید:

تعداد درخواست‌هایی که در بین سال‌های 2020 تا ،2022 از طریق Flagpoling ثبت شده‌اند
سال میلادیتعداد افرادی که از طریق Flagpoling، اقدام کرده‌اند
202011,295
20214,518
202221,453

👈 همچنین، برای درک اینکه درخواست‌هایی که از طریق Flagpoling (تا تاریخ 11 آوریل 2023) ثبت شده‌اند، شامل چه مجوزهای اقامتی می‌شوند، به آمار زیر توجه کنید:

تعداد درخواست‌ها برای تمدید مجوزهای اقامت دائم در Flagpoling

کجا می‌توان فلگ پولینگ را انجام داد؟

روش flagpol را می‌توان در همه نقاط مرزی و ورودی کانادا به ایالات متحده آمریکا انجام داد. به‌طور کلی، امکان فلگ پول کردن در گذرگاه‌های مرزی زمینی مخصوصاً در منطقه نیاگارا در ایالت انتاریو بیشتر وجود دارد. اما در جدول زیر برای پنج استان کانادا، چند مکانی که می‌توانید، فلگ پولینگ را انجام دهید، آورده شده است:

مکان‌هایی که در 5 استان کانادا، امکان انجام Flagpoling هست
نام استاننام مکان انجام فلگ‌پولینگ (Flagpoling)
بریتیش کلمبیاBoundary BayCascadeMidway
آلبرتاCarwayWild HorseAden
مانیتوباPineySpragueEmerson
انتاریوFort ErieNiagara Falls Rainbow BridgeFort Frances Bridge
کبکSt-Bernard-de-LacolleSt-Armand/PhilipsburgArmstrong

نکات مهم در مورد فلگ پولینگ

نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • فلگ پولینگ، در فرودگاه ایالات متحده آمریکا امکان‎پذیر نیست.
  • گذرگاه‌ها یا کیوسک‌های مرزی در همه نواحی مرزی کانادا و آمریکا وجود دارند. فقط توجه کنید که بعضی از گذرگاه‌های مرزی کوچک‌تر، در تایم شب بسته هستند.
  • یکی از گزینه‌های خوب برای flagpole از طریق شهر ونکوور، منطقه مرزی پوینت رابرتز (Point Roberts) است. این بخش مرزی، از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی قابل دسترس است و به‌طور کلی، شرایط آرامی دارد و می‌توانید کارتان را سریع‌تر انجام دهید.
  • شلوغ‌ترین مقصدها برای فلگ پولینگ، مناطق مرزی انتاریوی جنوبی از جمله Queenston، آبشار نیاگارا ، پل رنگین‌کمان (Rainbow Bridge) و Fort Erie یا پل صلح هستند.
  • ضمناً گذرگاه‌های مرزی کبک از جمله Saint-Bernard-de-Lacolle و Saint-Armand/Philipsburg، فقط در روزها و زمان‌های محدود، اجازه فلگ پولینگ را می‌دهند.
  • نیازی به داشتن مجوز الکترونیکی سفر (ESTA) نیست؛ زیرا قرار نیست وارد خاک ایالات متحده شوید.
  • در هنگام فلگ پول، حواستان باشد که همه ماموران گذرگاه‌های مرزی ایالات متحده در مورد فلگ پولینگ، اطلاعات کامل ندارند. بنابراین، قبل از هر کاری، قصدتان را به‌طور شفاف توضیح دهید.

نگاهی به تجربه افراد در استفاده از فلگ پولینگ

عکس ارسالی از Ruby Nicolas پل رنگین کمان در نیاگارا

روبی نیکولاس (Ruby Nicolas)، این عکس را روی پل رنگین‌کمان نیاگارا قبل از اقدام برای Flagpoling، گرفته است.

 

👈 برای درک بهتر روال کار Flagpoling، بد نیست نگاهی به تجربه افرادی که از این روش استفاده کرده‌اند بیندازیم:

نیکلاس، با 2 فرزند و همسرش، حوالی 11 صبح ماه مارس سال 2023، با وسیله نقلیه شخصی‌اش از مرز کانادا در منطقه Rainbow Bridge، به سمت ایالات متحده حرکت کرد. طبق گفته نیکلاس، کمی از مرز عبور نکرده بودند که با مامور گذرگاه مرزی آمریکا روبه‌رو شدند. نیکلاس می‌گوید، مامور مرزی آمریکا از او اطلاعات تماس، عکس و انگشت‌نگاری گرفت. خانم نیکلاس در مورد تجربه عجیبش اینطور می‌گوید: «آن‌ها (مأموران مرزی ایالات متحده)، سخت‌گیر و البته کمی ترسناک هستند! اما خب به‌خوبی می‌دانند که Flagpoling چیست.»

خانم نیکلاس در مورد ادامه تجربه‌اش می‌گوید که در نقطه ورودی مرز کانادا، تقریباً 255 دلار برای درخواست مجدد یا ری‌-اپلای (re-apply) تمدید مجوز اقامت، پرداخته است. البته، نیکلاس این مبلغ را صرفاً برای ثبت درخواست مجددش و قبل از اینکه مدارک جدیدش تایید شوند، پرداخت. به نقل از خانم نیکلاس، تمامی روال کاری فلگ پولینگ حدوداً یک‌ساعت طول کشید و با توجه به شرایط او، حداقل تا 3 سال دیگر نیازی به تمدید نخواهد داشت. او حالا می‌تواند با داشتن مجوز کار تمدیدشده، در یک فروشگاه خرده‌فروشی بزرگ در کانادا مشغول کار شود.

خانم گما می‌گوید: «وقتی که نوبت به تمدید دومین مجوز کار من رسید، در جزیره ونکوور، در ایالت بریتیش کلمبیا زندگی می‌کردم»
او در ادامه می‌گوید که استفاده از مسیر مرزی برای تمدید مجوز کاری‌اش، کار آسانی نبود، اما تصمیم گرفت که هزینه‌های احتمالی رفت‌وبازگشت را با استفاده از روش Flagpoling کم کند.او مجبور شد تا یک روز کاری را تماماً برای تمدید مجوز کاری‌اش صرف کند و دوباره از مرز زمینی به جزیره برگردد.گما با بازگشت به کانادا در مرز Belleville در ایالت ویکتوریا، به دفتر مرزی کانادا یا CBSA رفت. مسئولین دفتر CBSA از او گواهی تمکن مالی، بیمه و نامه POE (نامه رسمی از سفارت یا کنسولگری کشور محل تولد متقاضی که هویت او را تأیید می‌کند) خواستند. همه‌چیز خوب بود تا اینکه گما متوجه تاریخ انقضای مجوز کار جدیدش شد.

افسر مرزی، مجوز کار او را فقط تا 5 ماه تمدید کرده بود و برای یکسال تمدید نکرده بود. او در دفتر CBSA کانادا در مورد اینکه تاریخ انقضای نامه POE او تا یک‌سال پس از تایید آن اعتبار دارد، توضیح داد و گفت که این تاریخ با تاریخ انقضای مجوز کاری او اشتباه گرفته شده است. بیست دقیقه بعد، با او تماس گرفتند تا مجوز کار جدید او را بررسی کنند. تاریخ درست بود و اشتباه پیش‌آمده برطرف شد. طبق توصیه گما، همیشه قبل از خروج از مرز، جزئیات مربوط به مجوز کاری جدید را بررسی کنید تا پس از Flagpoling، دچار چالش نشوید.

تمدید مجوز اقامت موقت، بدون نیاز به رفت‌وبرگشت با Flagpoling

قوانین تمدید مجوزهای اقامت موقت کانادا از جمله مجوز تحصیل و کار، متقاضیان را مجبور می‌کند تا برای دریافت اقامت جدیدشان، فرآیند ورود مجدد را یکبار انجام دهند؛ یعنی، از خاک کانادا خارج شوند و دوباره به این کشور وارد شوند تا بتوانند برای اخذ مجوز اقامت جدید درخواست دهند.

از طرفی، روش flagpoling، این الزامات را به‌صورت کاملاً قانونی دور می‌زند! در این مقاله به شرایط عبور از مرز کانادا و آمریکا و بازگشت دوباره برای تمدید مجوزهای اقامتی اشاره کردیم. همکاران ما در پارسی کانادا، تجربه سال‌ها مشاوره در امور مهاجرتی را دارند و می‌توانند به شما کمک کنند.

سؤالات متداول:

فلگ پولینگ مخصوص کسانی است که دارای مجوز تحصیل یا کار هستند و همچنین برای ساکنان ایالات متحده، سنت پیر و میکلون و گرینلند است.

مدارک لازم برای فلگ پول، بسته به نوع مجوز اقامتی متغیر هستند، اما پاسپورت معتبر و مجوز اقامت موقت قبلی از جمله مدارک الزامی‌اند.

شلوغ‌ترین و مناسب‌ترین مکان‌های فلگ‌پولینگ به‌ترتیب، مناطق مرزی انتاریوی جنوبی و منطقه مرزی Point Roberts هستند.

خیر، فلگ‌پولینگ یک روش کاملاً قانونی است و هیچ محدودیتی برای سفرهای آینده به ایالات متحده نخواهد داشت.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال