موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

فرماندار مانیتوبا خانم آنیتا نویل (Anita Neville)

فرماندار مانیتوبا

آنیتا نویل (Anita Neville) یک بانوی سیاستمدار اهل ایالت مانیتوبا کانادا است. او قبل از اینکه در سال 2022 به سمِت بیست و ششمین فرماندار مانیتوبا منصوب شود، به‌عنوان یک رهبر اجتماعی فداکار و یک کارمند دولتی خدمتگزار شناخته می‌شد. آنچه نام خانم نویل را به‌طور ویژه‌ای برجسته می‌کند این است که او اولین فرماندار یهودی و سومین فرماندار زن در ایالت مانیتوباست. در ادامه این مطلب با او، فعالیت‌ها و سوابقش بیشتر آشنا می‌شویم.

معرفی اجمالی فرماندار مانیتوبا

آنیتا نویل (Anita Neville)Anita Neville
زادگاهشهر وینیپگ
سن81 سال
چندمین فرماندار مانیتوبا26مین
حزبحزب لیبرال
سال انتساب24 اکتبر 2022
زبانانگلیسی

خانم آنیتا نویل در مرکز استان مانیتوبا، شهر وینیپگ متولد و بزرگ شد. او که دارای مدرک لیسانس علوم سیاسی و تاریخ از دانشگاه مانیتوباست، کار خود را به‌عنوان مشاور توسعه برنامه‌ی ابتکار منطقه مرکزی وینیپگ (Winnipeg Core Area Initiative) آغاز کرد. کمی بعد، تحت عنوان مدیر برنامه WORKFORCE 2000 که یک برنامه آموزش مهارت‌های استانی و همین‌طور مدیر استخدام و آموزش برنامه منطقه مرکزی وینیپگ مشغول به کار شد.

تصویری از خانم آنیتا نویل فرماندار مانیتوبا و فعالیت های ایشان

او که سابقه فعالیت به‌عنوان عضو شورای نظارت بر وکلا در انجمن حقوقی ایالت مانیتوبا را دارد، در سازمان خیریه Winnipeg Jewish Child and Family Service نیز فعالیت گسترده‌ای داشته است. این سازمان یک موسسه یهودی است که خدمات مختلفی را اعم از مشاوره، بهداشت، مهاجرت، ترک اعتیاد، تهیه مسکن و … به نیازمندان ارائه می‌دهد.

سابقه فعالیت‌های فرماندار مانیتوبا

فرماندار مانیتوبا خانم آنیتا نویل تحت عنوان یکی از اعضای قدیمی شورای Winnipeg School Division Board of Trustees به مدت پنج سال به‌عنوان رئیس هیئت مدیره خدمت کرد. او سابقه عضویت در چندین کمیته دائمی و موقت در این شورا را نیز دارد. ریاست کمیته مالی (Chair of the Finance Committee) و ریاست گروه مشاوره‌ای روابط نژادی (Chair of the Task Force on Race Relations) از دیگر عناوین خانم نویل در این شورا به شمار می‌روند. به‌طور کلی وظیفه اصلی این شورا، تدوین سیاست‌ها و خط مشی‌های آموزشی در منطقه وینیپگ است. سوابق دیگر او شامل:

  • عضویت هیئت مدیره یک مرکز اجتماعی ویژه کودکان و نوجوانان به اسم Rossbrook House
  • عضویت در کمیته روابط اجتماعی و نژادی شهر وینیپگ
  • از حامیان فعال سازمان صدای برابر (Equal Voice) با هدف ایجاد برابری جنسیتی( این سازمان تلاش می‌کند دولت کانادا همه تصمیمات مهم خود را با در نظر گرفتن جایگاه ویژه‌ی زنان اتخاذ کند.)
  • همکاری با سایر سازمان‌ها مثل موسسه بین‌المللی حقوق زنان مانیتوبا و مشارکت در برنامه گفتگوی یهودی- عرب
  • عضویت هیئت نظارتی Manitoba Public Utilities Board  (هیئتی با ماهیت نیمه قضایی که مسئولیت نظارت بر قیمت خدمات ارائه‌شده را از سوی برخی شرکت‌های عمومی و انحصاری در حوزه‌هایی مثل برق، آب، گاز و … بر عهده‌ دارد.)
  • 10 سال عضویت در هیئت مدیره کنگره‌ی یهودی شری زدک (Shaarey Zedek)

مرکز فرهنگی میراث یهودیان در غرب کانادا (Jewish Heritage Centre of Western Canada) و سازمان خیریه‌ی مهاجرت بین ادیان مانیتوبا (Manitoba Interfaith Immigration Council) ازجمله مراکزی هستند که آنیتا نویل در حال حاضر نیز عضو هیئت مدیره آن‌هاست.

آنیتا نویل در سال 2005 در سمَت منشی پارلمانی وزیر میراث کانادا و وزیر مسئول وضعیت زنان خدمت کرد. او همچنین سابقه خدمت در کمیته‌ها، انجمن‌ها و گروه‌های پارلمانی متعدد ازجمله کمیته دائمی دفاع ملی و کمیته دائمی شهروندی و مهاجرت را دارد. خانم نویل از سال 2004 تا 2005 رئیس کمیته دائمی وضعیت زنان و از سال 2009 تا 2010 نائب رئیس گروه بین پارلمانی کانادا و اسرائیل بود.

رهبر لیبرال مایکل ایگناتیف و نماینده پارلمان آنیتا نویل، نماینده لیبرال شمالی وینیپگ، کوین لاموروکس را در مجلس عوام در پارلمان هیل در اتاوا در 9 دسامبر 2010 معرفی کردند.

رهبر لیبرال مایکل ایگناتیف و نماینده پارلمان آنیتا نویل و نماینده لیبرال شمالی وینیپگ کوین لاموروکس، در مجلس عوام در پارلمان هیل در اتاوا

فعالیت‌های شاخص  آنیتا نویل

آنیتا نویل در سال 2000 به‌عنوان نماینده مجلس در حوزه انتخابی Winnipeg South Centre برگزیده شد. او در سال‌های 2004، 2006 و 2008 مجدداً توانست به این موفقیت دست پیدا کند و تا سال 2011 این کرسی را حفظ کرد.

خانم نویل طی دوران حضورش در مجلس عوام به حمایت از موضوعات و مسائلی پرداخت که برای مردم ایالت مانیتوبا از اهمیت خاصی برخوردار بودند. او همچنین در راستای حمایت از بومیان مانیتوبا مخصوصاً در موضوع زنان و دختران بومی مفقود یا کشته‌شده اقدامات ارزشمندی انجام داد. او همچنین در سال 2003 در برپایی روز یادبود هولوکاست در پارلمان، نقش برجسته‌ای ایفا کرد.

او همچنین از مخالفان سرسخت جنگ با عراق در اوایل سال 2003 و از مخالفان اصلی طرح پیشنهادی سپر دفاع موشکی آمریکا بود.

نشان‌های دریافتی فرماندار مانیتوبا آنیتا نویل

آنیتا نویل در طول عمر سیاسی و اجتماعی خود به پاس خدمات ارزنده‌ای که ارائه داده، موفق به کسب مدال‌ها و نشان‌های مختلفی شده که ازجمله شاخص‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • مدال طلایی جوبیلی ملکه الیزابت دوم در سال 2002
  • مدال جوبیلی الماس ملکه الیزابت دوم در سال 2012

سخن آخر

آنچه خواندید مروری مختصر و مفید بر سابقه و فعالیت‌های خانم آنیتا نویل فرماندار ایالت مانیتوبا بود. گفتیم که او در سال 2022 و با حکم رسمی جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا جانشین آقای جانیس فیلمون (Janice Filmon) شد. او به‌عنوان نخستین زن یهودی و سومین زنی که در استان مانیتوبا عهده‌دار مسئولیت فرمانداری شده، مورد توجه زیادی قرار گرفته است. از این رو می‌توانیم او را علاوه بر یک سیاستمدار مشهور، چهره‌ای الهام‌بخش بدانیم.

سؤالات متداول

او در سال 22 به‌عنوان بیست و ششمین فرماندار مانیتوبا آغاز به کار کرد.

انتخاب او به‌عنوان نخستین یهودی و سومین زن فرماندار در ایالت مانیتوبا و همین‌طور خدمات انسان دوستانه‌اش به مردم خصوصاً جامعه یهودیان.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال