موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی‌حرفه‌ای

مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی‌حرفه‌ای

اگر می‌خواهید با یک مدرک فنی‌حرفه‌ای برای مهاجرت به استرالیا اقدام کنید، دو راه دارید:

مهاجرت کاری گزینۀ بهتری برای ایرانیان است و شانس مهاجرت در این روش بیشتر از روش تحصیلی است. روش تحصیلی کمی پیچیده است و آن را به هر کسی توصیه نمی‌کنیم. در کُل، مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی‌حرفه‌ای یک رویا نیست! در ادامه هر دو روش مهاجرتی و شرایط آن را توضیح می‌دهیم؛ البته قبل از آن بهتر است یک بار دیگر فرق مدرک فنی و دیپلم فنی را مرور کنیم:

دیپلم فنی‌حرفه‌ای مدرکی است که بعد از اتمام دورۀ آموزش 12سالۀ فنی‌وحرفه‌ای به شما داده می‌شود در حالی که مدرک فنی‌وحرفه‌ای آن مدرکی است که شما با گذراندن یک دورۀ آموزش تئوری یا عملی از طرف سازمان فنی‌وحرفه‌ای می‌گیرید.
برای مهاجرت کاری، بهتر است دیپلم فنی داشته باشید و اگر دیپلم‌تان در رشتۀ دیگری باشد، با داشتن مدرک فنی، سابقه‌کار مناسب، تمکن مالی و دانش زبان شانس مهاجرت دارید.
در هر صورت چه برای مهاجرت کاری و چه تحصیلی، مدارک شما باید معادل‌سازی شوند و در صورتی که مدرک شما حداقل سطح تخصص را نداشته باشد، امتیاز کمتری می‌گیرید یا شانستان برای مهاجرت هم کم می‌شود.

مهاجرت کاری به استرالیا با مدرک فنی‌وحرفه‌ای امکان‌پذیر است.

مهاجرت کاری به استرالیا با مدرک فنی‌وحرفه‌ای

برای گرفتن ویزای کار استرالیا با مدرک فنی‌حرفه‌ای 3 گزینه دارید:

هر 3 ویزا سیستم امتیازبندی دارند که در آن بر اساس فاکتورهای سن، مدرک تحصیلی، سابقه‌کار، دانش زبان انگلیسی، داشتن اسپانسر / گرفتن دعوت‌نامه و وضعیت تاهل امتیاز می‌گیرید. اگر بتوانید حداقل امتیاز 65 از 100 را بگیرید و سایر شرایط را هم داشته باشید، ویزای کار استرالیا در دستان شماست. نحوۀ امتیازبندی را می‌توانید در مطلب امتیازبندی مهاجرت به استرالیا بخوانید.

چند مورد از شرایط گرفتن این ویزاها و معیارهای امتیازبندی را در ادامه بررسی می‌کنیم:

داشتن دعوت‌نامه:

برای گرفتن ویزای 190، شما باید یک دعوت‌نامه از یک ایالت یا قلمرو داشته باشید. بعد از پرکردن فرم EOI و تکمیل پروفایل، ایالت‌ها و قلمروها پروفایل شما را می‌بینند و با توجه به تخصص‌تان و در صورت نیاز به نیرویی مثل شما، دعوت‌نامه‌ای برایتان صادر می‌کنند.

برای گرفتن ویزای 189 نیازی به گرفتن دعوت‌نامه نیست. در این حالت پروفایل شما بر اساس سیستم امتیازبندی در مقایسه با بقیۀ متقاضیان سنجش می‌شود و در نهایت با کسب امتیاز بالا و داشتن شرایط، تایید می‌شوید.

و در نهایت برای گرفتن ویزای 491، شما باید از یک ایالت یا قلمرو، مانند ویزای 190، یک دعوتنامه بگیرید یا اینکه یکی از اعضای خانواده یا فامیل در استرالیا اسپانسر شما شود.

گرفتن ارزیابی مثبت (Assessment):

یکی از شرط‌های مهم برای گرفتن اقامت استرالیا با مدرک فنی‌حرفه‌ای این است که شما مدارکتان را معادل‌سازی کنید و سازمان مربوطه به تخصص شما هم یک ارزیابی مثبت برایتان صادر کند.

سازمان‌های ارزیاب استرالیا (Assessing Authorities) متعدد هستند و معمولاً دو سازمان TRA یا همان Trades Recognition Australia و VETASSESS مسئول معادل‌سازی و تایید مدارک مشاغل و تخصص‌های فنی هستند.

حدود 130 شغل فنی در لیست TRA و بیش از 360 شغل در لیست VETASSESS وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در وب‌سایت ادارۀ مهاجرت استرالیا مشاهده کنید. بعد از اینکه مطمئن شدید شغل شما در یکی از این لیست‌ها وجود دارد، مدارک‌تان باید توسط سازمان ارزیاب مربوطه به آن شغل معادل‌سازی شده و ارزیابی مثبت برای شما صادر شود و بعد می‌توانید برای گرفتن ویزای کار استرالیا اقدام کنید.

در ادامه، ما تعدادی از مهم‌ترین مشاغل فنی این دو لیست را معرفی کرده‌ایم:

عنوان شغلنوع شغلکُد ANZSCOویزای مناسب
برق‌کار خودروMLTSSL321111189، 190، 491
جوشکارMLTSSL322313189، 190، 491
نجارMLTSSL321211189، 190، 491
لوله‌کشMLTSSL334111189، 190، 491
آرایشگرSTSOL399514190، 491
آشپزMLTSSL351311189، 190، 491
پانل‌کوبMLTSSL324111189، 190، 491
رانندۀ لیفتراکMLTSSL721311189، 190، 491
رانندۀ کامیونMLTSSL733111189، 190، 491
کمک‌حسابدارMLTSSL221111189، 190، 491

در اینجا فقط چند مورد از مشاغل فنی را معرفی کردیم. لیست کامل این مشاغل را می‌توانید در وب‌سایت ادارۀ مهاجرت استرالیا مطالعه کنید. پس یادتان نرود؛ شغل شما باید در لیست مشاغل موردنیاز استرالیا وجود داشته باشد و سازمان مربوطه به آن شغل هم باید مدارک شما را تایید کند تا بتوانید ویزا بگیرید. دانستن اصطلاحات زیر هم برای مطالعۀ بیشتر به درد می‌خورد:

کلمۀ ANZSCO مخفف (Australian and New Zealand Standard Classification of Occupations) و به‌معنی طبقه‌بندی مشاغل استرالیا و نیوزلیند است. همۀ مشاغل در استرالیا و نیوزیلند در 5 سطح اصلی در این طبقه‌بندی قرارگرفته‌‌اند و هرکدام هم یک کُد آنزِسکو دارد.

کلمۀ STSOL مخفف (Short-term Skilled Occupation List) و به‌معنی مشاغل مهارتی کوتاه‌مدت است. STSOL به مشاغلی گفته می‌شود که در استرالیا موردنیاز است اما این کشور به‌شکل کوتاه‌مدت قصد پُرکردن آن‌ها را دارد.

کلمۀ MLTSSL مخفف (Medium and Long-term Strategic Skills List) و به‌معنی لیست مشاغل استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت است. MLTSSL شامل مشاغلی است که در ایالت‌ها و قلمروهای متعدد تقاضای بالایی دارند و جزو مشاغل تخصصی و حرفه‌ای هستند.

کلمۀ ROL مخفف (Regional Occupation List) و به‌معنی لیست مشاغل مناطق کم‌جمعیت است. تخصص‌های لیست ROL، شغل‌های موردنیاز استرالیا در مناطق کم‌جمعیت هستند.

در نهایت با کسب حداقل امتیاز و داشتن این شرایط، می‌توانید از طریق یکی از ویزاهای 189، 190 یا 491، با مدرک فنی‌وحرفه‌ای به استرالیا مهاجرت کنید و در این کشور مشغول به‌ کار شوید.

مهاجرت تحصیلی به استرالیا با مدرک فنی‌وحرفه‌ای یک گزینه عالی ولی پیچیده است.

مهاجرت تحصیلی به استرالیا با مدرک فنی‌وحرفه‌ای

همان‌طور که گفتیم، تحصیل در استرالیا با مدرک فنی‌حرفه‌ای کمی پیچیده است. اول از هر چیزی باید مسیرتان را مشخص کنید که برای تحصیل در دورۀ کارشناسی می‌خواهید مهاجرت کنید یا تحصیل در دوره‌های فنی.

تحصیل در دوره‌های کارشناسی (لیسانس):

در قدم اول مدارک شما باید معادل‌سازی شوند. در صورتی که استرالیا آن‌ها را معادل دیپلم 12 ساله تشخیص دهد و تایید کند، می‌توانید برای مقطع بالاتر (یعنی کارشناسی) در استرالیا تحصیل کنید. در غیر این صورت، سال آخر مدرک‌تان را باید در یک کالج یا موسسۀ آموزشی در استرالیا درس بخوانید تا مدرک شما با سیستم آموزشی این کشور تطابق پیداکند.

رشته‌هایی که مربوط به تخصص‌های فنی باشند معدل بالایی می‌خواهند و سابقه‌کار هم برای گرفتن پذیرش در آن‌ها موثر است. مدرک زبان انگلیسی هم که از یاد نبرید و این نکته را هم فراموش نکنید که بعضی رشته‌ها و دانشگاه‌ها برای دورۀ کارشناسی آزمون ورودی و مصاحبه دارند.

با توجه به اینکه ماهیت مدارک و تخصص‌های فنی، داشتن تجربۀ عملی و دانش تجربی است و با توجه به اینکه معمولاً هدف اصلی دارندگان مدارک فنی کارکردن در مشاغل فنی است، تحصیل در دورۀ آکادمیکِ لیسانس را توصیه نمی‌کنیم.

تحصیل در دوره‌های فنی:

اگر می‌خواهید با مدرک فنی‌حرفه‌ای برای مهاجرت به استرالیا و تحصیل در این کشور اقدام کنید، تحصیل در دوره‌های فنی بهترین گزینه برای شماست. این دوره‌ها VET نام دارند یعنی Vocational Education and Training و از اعتبار بالایی هم برخوردارند.

کسی که مدرک VET استرالیا داشته باشد، امکان ادامه‌تحصیل یا ورود او به بازار کار با درصد بالایی تضمین‌شده است. این مدارک چند سطح دارند مثل Certificate I، Certificate II، Certificate III، Diploma، Advanced Diploma و … که سیستم آموزشی هم در هر کدام کمی متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر مطلب دوره‌های VET استرالیا را بخوانید.

اگر به‌دنبال این هستید که مدرک فنی‌حرفه‌ای خودتان را در استرالیا چند پله ارتقا دهید و آن را به یک مدرک فنی‌وحرفه‌ایِ درجه‌یک، معتبر و بین‌المللی تبدیل کنید و با استفاده از آن در مشاغل پردرآمد فنی در این کشور کار کنید، این دوره‌ها مختص شماست.

البته یادتان نرود که هزینۀ این دوره‌ها بالاست، مدرک زبان انگلیسی می‌خواهد و شرایط شرکت در آن برای ایرانیان هم کمی پیچیده است، در نتیجه توصیه می‌کنیم حتماً با یک وکیل معتبر استرالیا در این مورد مشورت کنید.

خب تقریباً به آخر مطلب رسیدیم. همان‌طور که دیدید، مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی‌حرفه‌ای، از دو روش کاری و تحصیلی ممکن است. در صورتی که در این باره نیاز به مشاوره دارید، فرم ارزیابی زیر را پُر کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سخن پایانی

مهاجرت به استرالیا از طریق مدرک فنی‌حرفه‌ای از دو روش کاری و تحصیلی ممکن است. در روش کاری می‌توانید با کسب حداقل 65 امتیاز در سیستم امتیازبندی، برای گرفتن یکی از ویزاهای 189، 190 و 491 اقدام کنید و ویزای کاری استرالیا را بگیرید.

برای تحصیل هم، با داشتن دیپلم فنی می‌توانید برای تحصیل در دورۀ کارشناسی و شرکت در دوره‌های فنی VET اقدام کنید؛ که البته گزینۀ بهتری نسبت به کارشناسی هستند اما شرکت در آن‌ها کمی برای ایرانیان دشوار است.

سؤالات متداول:

بله. مدرک فنی‌وحرفه‌ای در این کشور اعتبار دارد و می‌توانید با استفاده از آن برای کار در استرالیا یا تحصیل در این کشور اقدام کنید.

بله. بسته به نوع ویزایی که می‌گیرید، شرایط ماندن در استرالیا و گرفتن اقامت هم برای شما وجود دارد؛ حالا چه با تغییر ویزا، چه تمدید آن و چه گرفتن اقامت از بدو ورود.

بستگی به روش مهاجرتی و نوع ویزایی که می‌گیرید، دارد. برای مهاجرت کاری باید در سیستم امتیازبندی استرالیا شرکت کنید و برای تحصیل هم باید شرایط عمومی و اختصاصی تحصیل را داشته باشید. در این مطلب شرایط هر دو روش را توضیح داده‌ایم.

بستگی به روش مهاجرتی شما دارد. اگر برای کار در استرالیا اقدام می‌کنید، تخصص شما باید در لیست مشاغل موردنیاز استرالیا باشد، در غیر این صورت، امکان گرفتن ویزای کاری برای آن شغل وجود ندارد. در این مطلب این موارد را توضیح داده‌ایم.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال