موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت از طریق دعوت نامه

مهاجرت از طریق دعوت نامه

وقتی در مورد مهاجرت به یک کشور خارجی تصمیم می‌گیرید، باید برای خیلی از چیزهای مهم و ضروری برنامه‌ریزی کنید. یکی از این فاکتورهای ضروری برای مهاجرت، در نظر گرفتن یک دعوت نامه یا Invitation Letter است. دعوت نامه، از جمله مدارکی است که متقاضیان مهاجرت در قدم اول، برای درک صحیح آن دچار مشکل می‌شوند. حتماً از دهان بعضی از افراد شنیده‌اید که اگر دعوت نامه داشته باشید، به‌راحتی وارد خاک یک کشور توسعه‌یافته می‌شوید. اما واقعیت داستان این است که مهاجرت از طریق دعوت نامه، جزئیات خاص خودش را دارد که در این مطلب مطالعه خواهید کرد.

سفارتخانه‌های بسیاری از کشورهای خارجی، معمولاً مدارکی را درخواست می‌کنند که شاید کمی گیج‌کننده به نظر برسد. مخصوصاً برای افرادی که قرار است برای اولین‌بار ویزا بگیرند. با این اوصاف، مطالب مختلف و معتبری در مورد شرایط مهاجرت با دعوت نامه و سایر مدارک مورد نیاز وجود دارند که این مقاله، یکی از آن‌هاست. دعوت نامه، انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها بسته به شرایط متقاضی و کشور مقصد او تعریف می‌شوند. برای درک اینکه چگونه می‌توان یک دعوت نامه مناسب برای اخذ انواع ویزا از جمله ویزای توریستی نوشت، این مقاله را مطالعه کنید.

خانم و آقایی که دعوت نامه دستشونه و خوشحال اند

دعوت نامه برای مهاجرت چیست؟

دعوت نامه، نامه‌ای کتبی از طرف شخصی است که در کشور مقصد زندگی می‌کند و از شما دعوت می‌کند تا مهمان او باشید. دعوت‌کننده، متقاضی را برای تمام‌مدت اقامت خود در کشوری که به‌طور قانونی در آن اقامت دارد، در خانه خود اسکان خواهد داد.

برای مثال، اگر بخواهید به دیدن یکی از دوستان یا آشنایانتان در آلمان بروید، او یک دعوت نامه برایتان ارسال می‌کند که نشان می‌دهد، در تاریخ‌های مشخصی در کنار او اقامت خواهید داشت. در آن دعوت نامه، رابطه‌ای که شما با او دارید، شرح داده می‌شود تا مشخص شود، شما قرار است دقیقاً در کنار چه شخصی اقامت داشته باشید. همچنین، اگر توان مالی کافی نداشته باشید، در دعوت نامه بیان می‌شود که شخص میزبان تا پایان اقامت قانونی‌تان از شما حمایت مالی خواهد کرد.

در ادامه، شما به‌عنوان متقاضی باید دعوت نامه را همراه با بقیه مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا به سفارت کشور موردنظر ارسال کنید. مهاجرت با دعوت نامه، یک پشتیبان قوی برای درخواست ویزای شما محسوب می‌شود. چرا که سفارت مطمئن می‌شود، شما بدون هدف وارد کشور مقصد نخواهید شد. داشتن شرایط مهاجرت با دعوت نامه، به سفارتخانه این اطمینان را می‌دهد که متقاضی چرا وارد کشور مقصد می‌شود و قرار است چه کسی یا چه کسانی را ببیند. در ادامه، اگر شما در زمان مقرر در دعوت نامه، به کشورتان بر نگردید، مقامات دولتی متوجه اقامت غیرقانونی‌تان می‌شوند و از طریق اطلاعات تماس شخصی که دعوت نامه فرستاده است، شما را پیدا می‌کنند.

انواع دعوت نامه برای مهاجرت: آشنایی با 5 نوع مختلف

از آنجایی که مهاجرت از طریق دعوت نامه به‌دلایل مختلفی انجام می‌شود، انواع دعوت نامه هم به همان تعداد وجود دارند. همچنین، هر دعوت نامه نیازمند مدارک پشتیبان خاص خودش است تا آنچه که در نامه نوشته شده است را اثبات کند.

سفارتخانه‌ها در مورد این مدارک بسیار حساس هستند و دعوت‌نامه‌هایی را که مدارک کافی ندارند، در نظر نمی‌گیرند. در ادامه 5 نوع دعوت نامه برای ورود به کشورهای خارجی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. دعوت نامه گردشگری از طرف خانواده یا دوستان

دیدار اقوام، آشنایان و دوستان از جمله دلایل متقاضیان به کشورهای اروپایی و خارجی محسوب می‌شود و برای آن معمولاً نیاز به اخذ ویزای گردشگری (tourist visa) است. با این اوصاف، خانواده و یا دوستان شما باید یک دعوت نامه برای اخذ ویزای توریستی یا گردشگری بنویسند. در این دعوت نامه باید قید شود که شما دوست یا یکی از اعضای خانواده آن شخص هستید و قرار است برای مدت‌زمان مشخصی به آن کشور بروید.

دعوت نامه گردشگری برای دوست

برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی، روی آن کلیک کنید

برای مهاجرت از طریق دعوت نامه گردشگری، باید مدارکی دال بر رابطه شما و شخص مورد نظر، مدت و هدف اقامت و وضعیت مالی‌تان به‌وضوح بیان شوند. این دعوت نامه می‌تواند از طرف همسر، فرزند و یا والدینتان که تابعه یکی از کشورهای خارجی هستند، نوشته شود.

2. دعوت نامه تجاری از طرف خانواده یا دوستان

ممکن است که یک سرمایه‌گذار بخواهد برای مهاجرت کاری و یا برگزاری جلسه با شرکای تجاری‌اش وارد یک کشور مثلاً اروپایی شود. به همین دلیل، او نیازمند یک دعوت نامه تجاری خواهد بود. اگر شما هم جزو همین دسته سرمایه‌گذاران هستید، باید رابطه کاری با شخصی که قرار است دعوت نامه بنویسند و مدت‌زمان اقامتتان در آن کشور را بیان کنید. همچنین، در نظر گرفتن یک برنامه سفر که شامل فعالیت‌های تجاری‌تان است می‌تواند ایده خوبی برای مهاجرت از طریق دعوت نامه کاری محسوب شود.

ضمناً برای اخذ ویزای مورد نظر، باید نامه‌ای که نشان‌دهنده کارمند بودن شما در یک شرکت خاص و جزئیات شغلتان است هم پیوست مدارک کنید. این نامه می‌تواند شامل موقعیت شغلی، تاریخ استخدام، حقوق شما و اینکه چرا باید کشورتان را ترک کنید، باشد.

3. دعوت نامه برای ویزای شنگن

برای سفر به اروپا چند نوع ویزای شینگن وجود دارد که عبارت است از: ویزای شینگن توریستی،کاری، تحصیلی و ویزای شینگن اسپانسرشیپ که متقاضی با توجه به هدف سفر یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. متقاضی اگر شخصی را در یکی از کشورهای منطقه شینگن داشته باشد، می‌تواند از طریق او برای تمامی این ویزاها دعوت نامه دریافت کند.

برای مثال در ادامه نمونه دعوت نامه برای شخصی نوشته شده که ویزای شینگن تحصیلی دارد. فرد دعوت کننده در نامه ذکر کرده که فرد دعوت شده را تا زمانی که مقطع ارشد خود را تکمیل کند، حمایت مالی می‌کند و به او اسکان می‌دهد.

دعوت نامه برای ویزای شینگن

برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی، روی آن کلیک کنید

4. دعوت نامه دانشگاه و یا کالج

مهاجرت از طریق دعوت نامه برای مقاصد و مهاجرت تحصیلی، نیازمند یک نامه پذیرش (acceptance letter) است. برای این کار، مؤسسه یا دانشگاهی که در آن شرکت خواهید کرد، باید رسماً از شما دعوت کند تا به آن‌ها بپیوندید. در این دعوت نامه باید تمام جزئیات از جمله اطلاعات اقامتی، رشته تحصیلی، مدت‌زمان تحصیل، نحوه تأمین مالی تحصیلات و غیره ذکر شوند.

5. دعوت نامه بیمارستان

افراد به‌دلیل بیماری و مشکلات می‌توانند با داشتن دعوت نامه مهاجرت کنند. اگر قرار است تحت درمان پزشکی قرار بگیرید باید وارد کشور مقصد شوید و قبل از آن، از پزشک معالجتان یک دعوت نامه بگیرید. پزشک باید نماینده یک بیمارستان در کشور مقصد (مثلاً یکی از کشورهای حوزه شینگن) تلقی شود. در این نوع دعوت نامه باید وضعیت پزشکی متقاضی، دلیل رفتن او به آن بیمارستان خاص و تاریخ درمان ذکر شوند.

دعوت نامه برای بیمار از سمت بیمارستان

برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید

همچنین، برای مهاجرت از طریق دعوت نامه بیمارستان، باید نحوه پرداخت هزینه درمانی و اینکه چه کسی در این خصوص پاسخگوست هم ذکر شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید از این طریق مهاجرت کنید، مطمئن شوید که همه مدارک پزشکی مربوطه و دعوت نامه بیمارستان را برای اخذ ویزا جمع‌آوری کرده‌اید.

طریقه نوشتن دعوت نامه برای مهاجرت

خبر خوب این است که نوشتن دعوت نامه، کار چندان پیچیده‌ای نیست. البته، فراموش نکنید، تا زمانی که متن دعوت نامه شامل همه اطلاعات لازم در مورد شما یا شخص دعوت‌کننده نباشد، نمی‌توان روی آن حساب کرد. بعضی از متقاضیان تصمیم می‌گیرند که دعوت نامه را خودشان شخصاً بنویسند، اما بسیاری از افراد برای نوشتن آن، حساسیت به‌خرج می‌دهند و آن را به متخصصان می‌سپارند.

برای اینکه بتوانید در پروسه مهاجرت از طریق دعوت نامه، موفق ظاهر شوید، باید تمام اطلاعات مورد نظر را بنویسید. این اطلاعات مهم بسته به هدف شما از ورود به کشور مقصد می‌تواند شامل این موارد باشد:

  •  تاریخ نگارش نامه
  •  نام سفارت
  •  اطلاعات تماس سفارت (شماره تماس و آدرس)
  •  عبارات مناسب برای شروع
  •  دعوت کردن و ذکر نام شخص
  •  وضعیت زندگی شخص دعوت‌کننده
  •  اطلاعات تماس شخص دعوت‌کننده (شماره تلفن، آدرس و ایمیل)
  •  نام متقاضی اخذ ویزا
  •  شماره پاسپورت متقاضی
  •  هدف از سفر
  •  ارتباط با شخص دعوت‌کننده
  •  تاریخ‌های سفر
  •  عبارات مناسب برای پایان دعوت نامه
  •  امضای شخص دعوت‌کننده

نکته مهم در مورد مهاجرت از طریق دعوت نامه، در نظر گرفتن زبان رسمی برای نگارش است و احترام به سفارت را نشان می‌دهد. همچنین متن دعوت نامه نباید با زبان محاوره‌ای و یا عبارات استعاره‌ای نوشته شود. دعوت نامه باید ساده و بدون هیچ‌گونه اضافه‌گویی باشد تا نشان‌دهنده قصد جدی متقاضی برای بازدید از کشور و بازگشت به کشورش تلقی شود.

برای اینکه درک بهتری از متن یک دعوت نامه استاندارد داشته باشید، به نمونه دعوت نامه زیر که برای همسر نوشته شده است، توجه کنید که می‌توانید از این الگو برای نوشتن استفاده کنید: (برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید👇)

نمونه دعوت نامه برای همسر

نمونه دعوت نامه برای همسر

شرایط مهاجرت با دعوت نامه

شخص دعوت‌کننده باید این شرایط را داشته باشد تا دعوت نامه ارسالی از سمت او معتبر تلقی شود:

  •  باید شهروند یا مقیم دائم و قانونی کشور مقصد باشد
  •  باید دوست، نامزد، پارتنر، خویشاوند و یا یکی از اعضای خانواده شخص متقاضی تلقی شود
  •  باید مکانی ثبت‌شده (اعم از خانه و آپارتمان) در کشور مقصد داشته باشد
  •  باید فضای کافی برای میزبانی از متقاضی داشته باشد

همچنین، شخص دعوت شده باید از حداقل شرایط عمومی برای مهاجرت از طریق دعوت نامه برخوردار باشد که معمولاً عبارت‌اند از:

  •  شرایط سنی بالای 18 سال
  •  عدم سابقه ورود به کشور مقصد از طریق پناهندگی
  •  پرداخت هزینه‌های لازم

دعوت نامه مهاجرت تا چه مدتی اعتبار دارد؟

یکی از نکات مهم مهاجرت از طریق دعوت نامه، در نظر داشتن مدت‌زمان اعتبار آن است. دعوت نامه مورد نظر تا زمانی که مربوط به سفری باشد که برای آن درخواست ویزا داده‌اید، معتبر است. بنابراین، هیچ محدودیتی برای مدت‌زمان اعتبار یک دعوت نامه وجود ندارد. با این اوصاف، شما نمی‌توانید از دعوت نامه قبلی برای درخواست ویزای جدیدتان استفاده کنید.

هزینه دعوت نامه مهاجرت چقدر است؟

هزینه‌های مهاجرت با دعوت نامه، عبارت است از:

  •  هزینه نوشتن دعوت نامه: اگر می‌خواهید، نوشتن متن دعوت نامه را به افراد متخصص بسپارید، احتمالاً باید هزینه‌ای را برای آن در نظر بگیرید. تعرفه و نرخ نوشتن دعوت نامه بسته به افرادی که در این حوزه تخصص دارند، متفاوت خواهد بود
  •  هزینه‌های مهاجرت: این هزینه‌ها بسته به کشور مقصد، هزینه ویزای مورد نظر در کشور مقصد و سایر هزینه‌های جانبی متفاوت است. برای ارزیابی این بخش از هزینه‌های مهاجرت از طریق دعوت نامه، بهتر است که همین حالا با همکارانمان در پارسی کانادا تماس بگیرید

ورود به خاک کشور مقصد با دعوت نامه معتبر

مهاجرت از طریق دعوت نامه، در نگاه سفارت کشور مورد نظر به‌منزله داشتن یک پشتیبان قدرتمند برای ورود محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت از طریق دعوت نامه، اخذ ویزای متناسب با دعوتنامه است. به‌عبارت ساده‌تر، برای مهاجرت تحصیلی، علاوه بر دعوت نامه مرتبط باید ویزای تحصیلی کشور مقصد را هم اخذ کنید. در این مقاله به تمامی نکات مربوط به مهاجرت با دعوت نامه و نوشتن یک دعوتنامه خوب اشاره کردیم.

چنانچه در مورد شرایط مهاجرت با دعوت نامه، اخذ انواع ویزاهای مهاجرتی به اروپا و کانادا سؤال دارید، همین حالا با همکاران ما در پارسی کانادا تماس بگیرید. پارسی کانادا، در ارائه مشورت‌های مهاجرتی تخصص دارد و می‌تواند شما را تا اخذ اقامت دائم و حتی شهروندی کشورهای مختلف همراهی کند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول:

مدت مشخصی برای اعتبار دعوت نامه وجود ندارد و بسته به انقضای ویزا متفاوت است.

بسته به کشور مقصد و نوع ویزا متفاوت است، اما معمولا اگر از طرف شخصی که دعوت کننده است نوشته شود، رایگان است.

متقاضیان ادامه تحصیل در ابتدا باید دعوتنامه‌ای با عنوان نامه پذیرش (acceptance letter) دریافت کنند.

شرایط عمومی متقاضیان دعوتنامه شامل داشتن سن بالای 18، پرداخت هزینه‌ها، عدم داشتن سوءسابقه و ویزای متناسب با دعوتنامه است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال