موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

وب فرم کانادا چیست و چه تأثیری در مهاجرت دارد؟

وب فرم کانادا چیست و چه تأثیری در مهاجرت دارد؟

وب فرم (Webform)، یک ابزار آنلاین و رایگان محسوب می‌شود که توسط دولت کانادا برای بهبود ارتباط بین متقاضیان و اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) ارائه شده است. متقاضیان، نمایندگان آن‌ها و افرادی که در مورد برنامه‌های مهاجرتی کانادا سؤال دارند، می‌توانند مستقیماً و از طریق وب فرم، از آفیسرهای اداره مهاجرت کانادا سؤال بپرسند و پاسخشان را دریافت کنند.

نکته مهم اینجاست که از تاریخ 14 نوامبر سال 2023 به بعد، کاربران برای آپلود کردن اسناد و مدارک خود نمی‌توانند از کادر text box در وب‎سایت اداره مهاجرت کانادا استفاده کنند. به همین دلیل از کاربران خواسته شده است که در صورت نیاز به ارائه اطلاعات تکمیلی در مورد مدارک خود، توضیحات را همراه با مدارک خود در سایت اداره مهاجرت بارگذاری کنند. بنابراین، اگر متقاضیان مهاجرت به کانادا پس از آپلود کردن مدارکشان در سایت IRCC سؤالات خاصی در مورد برنامه مهاجرتی‌شان داشته باشند، می‌توانند از webform کانادا استفاده کنند. در این مطلب از پارسی کانادا، به نحوه استفاده از وب فرم و ارسال آن به سفارت کانادا و نکات مهم مربوط به آن اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

وب فرم کانادا چیست؟

وب فرم کانادا، یک این ابزار آنلاین برای متقاضیانی که به‌دنبال اطلاعات مفید در مورد پرونده مهاجرتی خود هستند، است. این پلتفرم آنلاین به کاربران اجازه می‌دهد تا:

  • با اداره مهاجرت کانادا (IRCC) ارتباط برقرار کنند؛
  • درخواست‌های مهاجرتی خود را انتقال دهند؛
  • نگرانی‌های خود را مطرح و هرگونه به‌روزرسانی در مورد مدارک خود را مستقیماً به این مرجع ارسال کنند.

مزایای وب فرم کانادا

از جمله مزایایی که وب فرم کانادا برای متقاضیان برنامه‌های مهاجرتی دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده راحت، کارآمد و بدون دردسر
  • عدم نیاز به مانداموس کانادا (دستور قضایی دادگاه برای رسیدگی به تأخیر در زمان پردازش پرونده مهاجرتی)
  • دریافت پاسخ‌های به‌موقع از طرف آفیسرهای پرونده مهاجرتی
  • ارتباط امن و مطمئن همراه با حفظ حریم خصوصی
  • امکان پیگیری سؤالات توسط یک شماره مرجع (Reference number)
  • امکان پیگیری اینکه پردازش پرونده مهاجرتی در چه مرحله‌ای است.

چه مواقعی به وب فرم کانادا نیاز خواهیم داشت؟

وب فرم به متقاضیان اجازه می‌دهد تا سؤالات مختلفی در مورد درخواست‌های مهاجرت و اخذ شهروندی کانادا بپرسند. شما می‌توانید سؤالات کلی خود را بپرسید، به‌روزرسانی‌های مربوط به وضعیت درخواستتان را جست‌وجو کنید و در مورد شرایط خاص مهاجرتی، توضیح بخواهید. همچنین، امکان مطرح کردن دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مسائلی که ممکن است در مورد برنامه مهاجرتی خود به کانادا داشته باشید هم از طریق وب فرم کانادا وجود دارد. هر اقدام و درخواستی که بهطور مستقیم و یا غیر مستقیم به اداره مهاجرت کانادا ارتباط داشته باشد، لازم است که از طریق وب فرم کانادا انجام شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین موارد پرداخته‌ایم که نیاز به وب فرم کانادا دارند. موارد عبارت‌اند از:

  • ارسال درخواست به اداره مهاجرت کانادا
  • پیگیری درخواست‌های قبلی (پناهندگی، مهاجرت، ویزا توریستی، کاری، تحصیلی و غیره)
  • پرسش مستقیم از اداره مهاجرت کانادا
  • ارائه گزارش تغییرات در مدارک هویتی (مشخصات فردی، شماره تماس، وضعیت تاهل، درخواست بازپرداخت، درخواست‌های فوری و…)
  • درخواست تمدید و تعویض کارت اقامت دائم
  • گزارش مشکل در سیستم وب فرم کانادا
  • و بسیاری از موارد دیگر

چه موارد و پرونده‌هایی را می‌توان در وب فرم عنوان کرد؟

دایره خدماتی که وب فرم کانادا به متقاضیان مهاجرت به این کشور ارائه می‌دهد، وسیع و گسترده است. به‌عنوان یکی از متقاضیان برنامه‌های مهاجرتی کانادا که درخواست خود را به‌صورت رسمی به اداره IRCC ارسال کرده‌اید یا دست‌کم قصد این کار را دارید، می‌توانید در مورد انواع برنامه‌های مهاجرتی اعم از تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، استارتاپ، اسپانسرشیپ، ازدواج و غیره از وب فرم استفاده کنید.

موارد و پرونده‌های زیر، بخشی از مسائلی‌اند که می‌توانید از طریق وب فرم، با مسئولین و آفیسرهای اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا در میان بگذارید:

  • زمانی که برای یک برنامه مهاجرتی درخواست داده و یک مشکل در پروسه ارسال درخواست مهاجرتی را گزارش می‌دهید.
  • وقتی که زمان پردازش پرونده مهاجرتی‌تان از حد مجاز بیشتر شده است. البته توجه کنید اگر درخواستتان در زمان عادی خودش در حال پردازش باشد، به پرسشی که در وب فرم مطرح می‌کنید، پاسخ داده نمی‌شود.
  • زمانی که می‌خواهید تغییرات مهمی مثل تغییر اطلاعات تماس، تولد، مرگ، ازدواج، طلاق، فرزندخواندگی، تغییر شغل، انصراف از درخواست مهاجرتی، درخواست بازپرداخت هزینه‌ها یا درخواست‌های فوری را گزارش دهید.
  • وقتی که می‌خواهید از فرم نماینده (Representative Form) یا IMM5476 برای تعیین، تغییر یا حذف نماینده حقوقی و قانونی خود استفاده کنید.
  • زمانی که می‌خواهید به اداره IRCC اجازه دهید، اطلاعات پرونده‌تان را منتشر کند.
  • وقتی که به پردازش فوری کارت اقامت دائم (Permanent Resident card) خود برای تعویض یا تمدید اعتبار آن نیاز دارید.
  • وقتی که می‌خواهید مشکلی را در مورد درخواست مجوز کار (work permit)، مجوز تحصیل (study permit) و غیره مطرح کنید.
  • پرسش در مورد درخواست مهاجرتی که اخیراً برای اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا ارسال کرده‌اید.
  • زمانی که قصد دارید اطلاعات جدید در مورد برنامه‌های مهاجرتی خاص مثل برنامه حمایت والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در سال جدید دریافت کنید.

آموزش تکمیل وب فرم کانادا

نحوه استفاده از وب فرم کانادا، ساده و آسان است و به متقاضی اجازه می‌دهد تا با انجام دادن 7 گام بتواند مشکل مهاجرتی خود را با آفیسرهای اداره مهاجرت کانادا مطرح کند. با پشت سر گذاشتن این مراحل به‌ترتیب و با دقت کافی، می‌توانید وب فرم خود را در وب‌سایت اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا تکمیل کنید. برای شروع، در ابتدا باید به سایت اداره مهاجرت کانادا وارد شوید. پس از ورود به وب‌سایت اداره IRCC کانادا، به صفحه‌ای با عنوان “Contact us about your application” بروید. با ورود به این صفحه در وب‌سایت Canada.ca، می‌توانید لینک دسترسی به وب فرم را مشاهده کنید.

1. انتخاب نوع درخواست

وقتی که به وب فرم کانادا دسترسی پیدا کردید، از شما خواسته می‌شود که نوع درخواستتان را انتخاب کنید. گزینه‌هایی که می‌توانید برای درخواست خود در وب فرم انتخاب کنید، شامل سؤالات عمومی (General question)، وضعیت برنامه مهاجرتی (Application status) و سایر دسته‌بندی‌ها می‌شوند. پس از انتخاب نوع درخواست، در بخش “Your enquiry” نیز توضیح دقیقی از درخواست خود را بنویسید.

 

صفحه انتخاب نوع درخواست وب فرم

2. ایجاد حساب کاربری

اگر یک حساب کاربری در IRCC از قبل دارید، از این مرحله عبور کنید، اما اگر حساب کاربری ندارید، برای دسترسی به وب فرم باید یک حساب جدید بسازید. این حساب کاربری به متقاضی اجازه می‌دهد تا از طریق وب فرم، وضعیت سؤالاتی که پرسیده است را پیگیری و پاسخ‌هایش را به‌صورت امن و مطمئن دریافت کند.

ایجاد حساب کاربری وب فرم

💡نکته: اگر هنور شناسه unique client identifier را دریافت نکرده‌اید یا می‌خواهید یک سؤال کلی در مورد برنامه‌های مهاجرتی بپرسید، می‌توانید 8 تا صفر (00000000) را در قسمت شماره شناسه مشتری (UCI) تایپ کنید. همچنین، برای اطمینان بیشتر می‌توانید این مشکل را از طریق وب فرم کانادا به آفیسرهای پرونده اطلاع دهید. این شناسه، شماره‌ای منحصربه‌فرد برای پیگیری پرونده متقاضیانی است که برای اولین‌بار به اداره IRCC درخواست می‌دهند.

3. ارائه اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی و هویتی خود را مطابق درخواست در وب فرم کانادا وارد کنید. این مرحله معمولاً شامل وارد کردن نام کامل، تاریخ تولد و شماره درخواست (Application number) است. ارائه اطلاعات دقیق برای داشتن ارتباط مفید و کارآمد از طریق وب فرم، ضروری است.

ارائه اطلاعات شخصی در وب فرم

4. بررسی و ارسال

قبل از ارسال درخواست خود از طریق وب فرم، چند لحظه وقت بگذارید و همه اطلاعاتی که ارائه کرده‌اید را مرور کنید. مطمئن شوید که همه اطلاعات و جزئیات مربوط به آن‌ها دقیق و کامل هستند. پس از مطمئن شدن، روی گزینه next کلیک کنید.

بررسی اطلاعات و ارسال درخوایت وب فرم

5. آپلود پیوست و مدارک

اگر قصد دارید چیزی را همراه با درخواست خود آپلود کنید، در مرحله بعد روی گزینه yes کلیک کنید. در غیر این صورت، گزینه no را انتخاب کنید. اگر گزینه yes را انتخاب کردید، باید مدارک خود را آپلود کرده و روی گزینه submit کلیک کنید.

آپلود پیوست و مدارک در وب فرم

در‌صورت تصمیم به آپلود، فایل‌های انتخابی نباید حجمی بیشتر از ۲ مگابایت داشته باشند و مجموع فایل‌ها نیز نباید بیشتر از ۳.۵ مگابایت شود. فرمت‌های قابل قبول جهت بارگذاری فایل‌ها عبارت‌اند از:

  • PDF
  • JPEG
  • TIFF
  • DOC
  • DOCX

آپلود مدارک در وب فرم

6. تایید تاریخ تولد و ایمیل

در این قسمت باید آدرس ایمیل و تاریخ تولد خود را تایید کنید که به‌درستی درج شده است و در نهایت روی گزینه Next کلیک نمایید.

تایید تاریخ تولد و ایمیل در وب فرم

7. دریافت پیغام تأیید در وب فرم

پس از اینکه روی گزینه submit کلیک کردید، پیغام زیر را دریافت خواهید کرد که نشان دهنده موفقیت آمیز بودن پروسه ارسال درخواست است. چنانچه پروسه تکمیل وب فرم موفقیت آمیز باشد، اداره مهاجرت به شما اعلام می‌کند که تا 28 روز کاری، پاسخ وب فرم از طریق ایمیل، نامه یا فکس برای شما ارسال خواهد شد.

دریافت پیغام تأیید در وب فرم

بعد از ثبت درخواست منتظر چه نتیجه‌ای باشیم؟

پس از ارسال یا submit کردن وب فرم، هیچ رسید یا تأییدیه خاصی مثل ایمیل تأیید (confirmation email) دریافت نخواهید کرد. معمولاً، بین تا 28 روز کاری طول می‌کشد که از طریق اداره IRCC کانادا پاسخ دریافت کنید. بنابراین، در طول این مدت، از ارسال وب فرم جدید و سؤال پرسیدن مجدد خودداری کنید.

نکات کلیدی و تجربی در مورد پر کردن وب فرم کانادا

اگر در حال تکمیل کردن وب فرم کانادا هستید یا قصد انجام این کار را دارید، به نکات مهم زیر توجه کنید:

  • به‌خاطر داشته باشید که جزئیات واضح و مختصر در حین تکمیل وب فرم، باعث می‌شود پاسخ واضح و درستی دریافت کنید.
  • استفاده از وب فرم به‌جای ایمیل یا تلفن زدن، راحت‌ترین و امن‌ترین روش برای برقراری ارتباط با مقامات مهاجرتی کانادا است.
  • هیچ هزینه‌ای برای استفاده از وب فرم وجود ندارد و این ابزار، کاملاً رایگان است.
  • اگر مقیم کانادا هم نباشید، باز هم می‌توانید از وب فرم استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که همه قسمت‌های (fields) وب فرم کانادا را پر کرده‌اید.
  • توضیح دقیقی از درخواست یا سؤالتان را در بخش “Your enquiry” بنویسید.
  • اگر پرونده مهاجرتی یا درخواستتان در حال بررسی و انجام است، هیچ تضمینی در مورد اینکه آفیسر پرونده به وب فرم پاسخ بدهد، وجود ندارد.
  • اگر در وب‌سایت مربوط به اداره IRCC با پیام یا مشکل خاصی روبه‌رو شده‌اید، از آن صفحه اسکرین‌شات بگیرید و همراه با توضیحات از طریق وب فرم ارسال کنید.

پیگیری پرونده مهاجرتی کانادا از طریق پارسی کانادا

انتظار برای تعیین تکلیف و دریافت پاسخ مشخص در مورد پرونده مهاجرتی یا درخواستی که به اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا ارسال کرده‌اید، کمی سخت است. ما به‌عنوان یک مؤسسه مهاجرتی با سابقه، کاملاً این مسئله را درک می‌کنیم. به‌همین دلیل در این مقاله از مؤسسه مهاجرتی پارسی کانادا، نحوه استفاده از وب فرم اداره مهاجرت کانادا و نکات تجربی و مهم آن را بررسی کردیم.

وب فرم کانادا، یک ابزار ارتباطی ارزشمند است که تعامل بین متقاضی مهاجرت به کانادا و آفیسرهای اداره مهاجرت این کشور را فراهم می‌کند. با استفاده از webform کانادا می‌توانید از آفیسرها توضیح بخواهید، وضعیت درخواست یا اپلیکیشن فرم خود را ارزیابی کنید یا اطلاعات هویتی خود مثل شماره‌تلفن، آدرس و غیره را تغییر دهید. به‌یاد داشته باشید که اطلاعات دقیق را در وب فرم ارائه دهید و در انتظار پاسخ تا 28 روز کاری طول می‌کشد، صبور باشید. البته شما می‌توانید با برقراری تماس با همکاران ما در پارسی کانادا، پاسخ سؤالات مهاجرتی خود را سریع‌تر و دقیق‌تر دریافت کنید. برای ارتباط هرچه سریع‌تر با متخصصان امور مهاجرتی مجموعه ما فرم مشاوره را پُر کنید و منتظر تماس بمانید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سؤالات متداول

وب فرم (Webform)، یک ابزار آنلاین و رایگان محسوب می‌شود که توسط دولت کانادا برای بهتر شدن ارتباط بین متقاضیان و اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) ارائه شده است.

خیر هیچ هزینه‌ای برای استفاده از وب فرم وجود ندارد و این ابزار، کاملاً رایگان است.

خیر شما می‌توانید از طریق شماره‌تلفن و ایمیل اداره مهاجرت کانادا هم با آفیسرهای پرونده تماس بگیرید، اما طولانی‌تر خواهد بود. برای دریافت مشاوره تخصصی و سریع‌تر می‌توانید با ما در پارسی کانادا از طریق 43000071 – 021 و 91003558 – 021 تماس بگیرید.

بله امکان درخواست برای حل چند مورد یا مشکل مهاجرتی برای درخواست‌های جداگانه وجود دارد. هر درخواست باید به‌صورت جداگانه از طریق وب فرم سفارت کانادا ارسال شود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال