موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان

ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان

اگر به حوزه IT علاقه‌مندید یا در آن، دارای تخصص و مهارت ویژه هستید، خبر خوب برای شما این است که بازار کار کشور آلمان، نیاز شدیدی به متخصص آی تی دارد. بنابراین اگر متخصص IT هستید، می‌توانید از طریق ویزای کار ویژه متخصص IT به آلمان مهاجرت و اقامت دائم این کشور را دریافت کنید. برای مهاجرت به آلمان از طریق این روش، باید دارای مدرک زبان انگلیسی، جاب آفر، سابقه کار و سایر شرایط ویژه این ویزا باشید.

علاوه‌بر این، درآمد سالانه یک متخصص آی تی در آلمان با یک تا 3 سال تجربه کار، حدود 44 هزار یورو و با 8 سال تجربه کار، حدود 75 هزار است. مجوز اقامت متخصصین حوزه IT مطابق با بخش 19c شماره (2) قوانین اقامتی آلمان است که در دستورالعمل استخدام خارجیان وجود دارد. یکی دیگر از مزایای ویزای کار برای متخصصان آی تی به آلمان، امکان صدور بلو کارت اتحادیه اروپا (EU Blue card) برای کارمندان این حوزه در آلمان است.

فرصتی که باعث می‌شود کارمندان حوزه IT با بلو کارت (مجوز تایید شده اتحادیه اروپا برای افراد متخصص غیراروپایی که اجازه زندگی در کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند)، به‌صورت متوسط سالانه 50 هزار یورو و حتی بیشتر درآمد داشته باشند. برای اینکه متوجه شوید چگونه می‌توانید به‌راحتی وارد بازار کار IT در آلمان شوید، در ادامه با ما همراه شوید.

مجوز اقامت متخصصین حوزه IT مطابق با بخش 19c شماره (2) قوانین اقامتی آلمان است که در دستورالعمل استخدام خارجیان وجود دارد. یکی دیگر از مزایای ویزای کار برای متخصصان آی تی به آلمان، امکان صدور بلو کارت اتحادیه اروپا (EU Blue card) برای کارمندان این حوزه در آلمان است.

فرصتی که باعث می‌شود کارمندان حوزه IT با بلو کارت (مجوز تایید شده اتحادیه اروپا برای افراد متخصص غیراروپایی که اجازه زندگی در کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند)، به‌صورت متوسط سالانه 50 هزار یورو و حتی بیشتر درآمد داشته باشند. برای اینکه متوجه شوید چگونه می‌توانید به‌راحتی وارد بازار کار IT در آلمان شوید، در ادامه با ما همراه شوید.

ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان

ویزای کاری متخصصان آی تی و شرایط عمومی آن چیست؟

ویزای کاری متخصصان IT در آلمان (IT specialist visa)، یک نوع ویزای موقت (Temporary visa) برای نیروی کار متخصص خارجی است که توسط دولت فدرال آلمان ارائه شده است. این ویزا قابلیت تبدیل شدن به ویزای دائمی یا Permanent Residence را دارد و نیازمند سابقه کاری در زمینه فناوری و اطلاعات یا اصلاحاً آی تی است.

متقاضیانی که در حوزه فناوری اطلاعات یا IT تخصص دارند و حداقل 3 سال از 7 سال اخیر را به‌صورت حرفه‌ای در این زمینه کار کرده‌اند، می‌توانند با این ویزا، وارد آلمان شوند. ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان، این امکان را فراهم می‌کند تا شما با اجازه اقامت و فعالیت در فرصت‌های شغلی حوزه فناوری اطلاعات، دستمزد قابل‌توجهی به‌دست بیاورید.

از مهم‌ترین مزایای این ویزا، عدم نیاز به داشتن مدرک دانشگاهی یا مدرک حرفه‌ای است. البته، فراموش نکنید که برخورداری از مهارت‌های زبان آلمانی در سطح B1 از جمله الزامات اخذ ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان است، اما در این مورد هم استثنائاتی وجود دارند. برای مثال، اگر زبان رسمی در شرکتی که در آن پذیرفته می‎شوید، انگلیسی است، نیازی به مهارت‌های زبان آلمانی نخواهید داشت.

ضمناً، پیش از ارسال درخواست ویزای IT آلمان لازم است که با شرایط عمومی و مدارک مورد نیاز آن به‌خوبی آشنا شوید. چرا که اگر مدارکتان ناقص باشند، درخواست اخذ ویزای IT اصطلاحاً ریجکت (reject) یا رد می‌شود.

امکان اخذ اقامت بلندمدت با ویزای متخصص IT در آلمان

همان‌طور که گفتیم، با ویزای کاری متخصصان IT، می‌توان اقامت دائم آلمان را دریافت کرد. اخذ مجوز اقامت بلندمدت (The longer-term residence permit) در این زمینه، به‌صورت انحصاری توسط مقامات خارجی آلمان انجام خواهد شد. همچنین، قبل از مهاجرت به آلمان با ویزای IT باید برای اخذ ویزای ملی (the national visa)، از طریق سفارت این کشور اقدام کنید.

آشنایی با انواع ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان

ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان، در 3 نوع مختلف با انعطاف‌پذیری بالا به متقاضیان خارجی ارائه شده است. به‌عبارت ساده‌تر، کافی است که شما به‌عنوان یک متخصص IT یا IT Specialist، برای کار در آلمان اراده کنید و یکی از گزینه‌های مختلف ورود به بازار کار این کشور را برگزینید. در ادامه، با توجه به اطلاعات سایت make-it-in-germany.com، هر کدام از این چند نوع ویزای ویژه متخصصان IT را بررسی خواهیم کرد.

1 – بلو کارت اتحادیه اروپا (EU Blue Card)

اگر مدرک آکادمیک در زمینه فناوری اطلاعات (IT) و همچنین یک پیشنهاد شغلی یا جاب آفر از طرف یک کارفرمای آلمانی دارید، می‌توانید بلو کارت اتحادیه اروپا را دریافت کنید. مهم است بدانید که در صورت ورود به بازار کار IT آلمان با بلو کارت اتحادیه اروپا، باید حداقل دستمزد تعیین‌شده در شغلی که دارید را دریافت کنید. این ویزا دارای ویژگی‌های زیر است:

  • داشتن مدرک دانشگاهی پذیرفته‌شده یا قابل‌مقایسه در آلمان
  • داشتن پیشنهاد کاری یا جاب آفر از طرف یک کارفرمای آلمانی متناسب با مدرک
  • دستمزد ناخالص سالانه حداقل 45 هزار 552 یورو
  • امکان دریافت ویزای الحاق برای همسر و فرزندان
  • اجازه کار به‌مدت 3 سال و 4 ماه
  • منجر به دریافت اقامت دائم آلمان

2 – ویزای کار ویژه افراد حرفه ای با مهارت بالا (Highly-Skilled Professionals)

این ویزا، به افراد حرفه‌ای با مهارت بالا (مانند دانشمندان با دانش فنی استثنایی، دستیاران پژوهشی، معلمان و غیره) تعلق می‌گیرد. افرادی که دارای افراد متقاضی این ویزا باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • داشتن مدرک دانشگاهی یا حرفه‌ای قابل‌قبول در آلمان
  • داشتن پیشنهاد کاری یا جاب آفر از طرف یک کارفرمای آلمانی متناسب با مدرک حرفه‌ای
  • امکان کار برای افراد بالای 45 سال
  • استخدام حداکثر دستمزد تعیین‌شده سالانه تعیین شده (حداقل 48 هزار و 180 یورو یا مستمری سالمندی)

3 – کارت ICT

یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای مهاجرت متخصصان IT در آلمان، ICT Card است. افرادی که دارای کارت ICT هستند، می‌توانند تا حداکثر 3 سال در اروپا اقامت داشته باشند. همچنین، مدیران یا متخصصان آی تی می‌توانند به‌عنوان کارآموز (Trainee)، اقامت یکساله آلمان را دریافت کنند. برخلاف بلوکارت، ICT کارت امکان اخذ کارت سیار ICT یا the Mobile ICT Card را نیز فراهم می‌کند و دارندگان این نوع کارت می‌توانند در بیرون از مرزهای کشورهای اروپایی هم در زمینه IT کار کنند.
برای دریافت این کارت، متقاضی باید حداقل 6 ماه اخیر را مشغول به کار باشد و نیازمند مدرک دانشگاهی در زمینه فناوری و اطلاعات یا IT است.

وزای کاری متخصصین IT در آلمان

4 – ویزای خوداشتغالی آلمان (Self Employment Visa)

متقاضیان می‌توانند از طریق ویزای خوداشتغالی آلمان، به‌مدت 3 سال در این کشور اقامت داشته باشند. این شرایط، شامل حال نیروهای متخصص IT نیز می‌شود و آن‌ها می‌توانند از این طریق، وارد بازار کار آلمان شوند. برای اخذ این ویزا باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • طرح خوداشتغالی باید نیاز اقتصادی منطقه‌ای را که متقاضی می‌خواهد در آن کار کند، برآورده کند.
  • طرح خوداشتغالی باید روی اقتصاد آلمان تاثیر مثبت بگذارد.
  • تامین مالی طرح خوداشتغالی باید از طریق سرمایه سهام یا وام تامین شود.

5 – ویزای جاب سیکر (The Job Seeker Visa for IT Professionals)

اگر جاب آفر یا پیشنهاد کاری مشخصی برای فعالیت به‌عنوان متخصص IT در آلمان ندارید، می‌توانید از ویزای جست‌وجوی کار (Job Seeker Visa) استفاده کنید. این ویزا امکان اقامت 6 ماهه برای پیدا کردن شغل مناسب را فراهم می‌کند. در صورتی که متقاضی در مدت 6 ماهه بتواند شغل مورد نظر خود را پیدا کند، ویزای کار یا مجوز اقامت برای اقامت طولانی‌تر در آلمان برای او صادر می‌شود.

متقاضیان ویزای جاب سیکر باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • مدرک لیسانس یا فوق لیسانس از یکی از دانشگاه‌های آلمان یا معادل مدرک آن
  • 5 سال سابقه کار در زمینه تحصیلی
  • مدارک تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های اقامت
  • داشتن بیمه مسافرتی و پزشکی

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان

توجه داشته باشید، درخواست‌هایی که مدارک ناقص دارند، اصلاً مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. ضمناً، هر مدرک باید در قالب نسخه اصلی و همراه 2 نسخه کپی ارسال شود.

همچنین، همه مدارک باید به زبان آلمانی ترجمه و تأیید شوند تا صلاحیت بررسی را داشته باشند. به‌طورکلی، مدارک مورد نیاز برای ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان، طبق اطلاعات سایت Tallinn.diplo.de عبارت‌اند از:

  • 2 نسخه اصل و کپی اپلیکیشن فرم (application form)
  • اظهارنامه مطابق با بخش 54 (2) شماره 8 i.V.m، بند 53 قانون اقامت
  • 2 قطعه عکس بیومتریک ویژه پاسپورت که به‌تازگی گرفته شده‌اند
  • نسخه اصلی و 2 کپی از تمامی صفحات پاسپورت معتبر که اعتبار آن باید حداقل بیشتر از 6 ماه باشد
  • نسخه اصلی و کپی قرارداد کاری (employment contract)
  • اصل و کپی جاب آفر + اطلاعات مربوط به حقوق ناخالص و سالانه شما
  • نسخه اصلی و کپی فرم اضافی استخدام با عنوان “Erklärung zum Beschäftigungsverhältnis” به زبان آلمانی که توسط کارفرما پُر می‌شود
  • نسخه اصلی و کپی مدرک مهارت زبان آلمانی (در صورتی که زبان رسمی محل کار، آلمانی است)
  • نسخه اصلی و کپی مدارک اقامت در آلمان، در صورت لزوم (مثل اجاره‌نامه)
  • اصل و کپی بیمه درمانی معتبر آلمانی (با حداقل هزینه پوشش 30 یورویی)
  • نسخه اصلی و کپی رزومه کاری، مدرک حرفه‌ای، گواهینامه، دیپلم و غیره
  • نسخه اصلی و 2 کپی از قراردادها یا گزارش‌های کاری که تجربه 3 ساله شما را در 7 سال اخیر نشان می‌دهند
  • اصل و 2 کپی از مدرک دانش نظری مرتبط با دوره‌های آموزشی یا آزمون‌ها

نگاهی به درآمد متخصصان آی تی در آلمان (ویژه سال 2024)

درآمدی که با ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان محاسبه می‌شود، بسته به مهارت‌های متقاضیان متفاوت خواهد بود. به‌همین دلیل، لازم است که در ابتدا به بررسی مهارت‌های مختلف رشته IT و سپس درآمد مربوط به هرکدام بپردازیم. طبق اطلاعات سایت salaryexpert.com، متوسط دستمزد ناخالص متخصصان IT در آلمان 60 هزار و 702 یورو، معادل نرخ 29.18 یورو در ساعت است. علاوه‌براین، متخصصان IT به‌طور متوسط 1.001 یورو پاداش هم دریافت می‎‌کنند.
طبق برآورد این سایت و نظرسنجی حقوق و درآمد کارمندان، متوسط درآمد متخصصان آی تی در آلمان به‌طور سالانه بسته به مهارتی که دارند، عبارت‌ است از:

شغل

میزان سابقه

مبلغ حقوق

متخصص IT مبتدی (Entry level IT specialist)یک تا 3 سال تجربه کار

43 هزار و 660 یورو

متخصص معمولی (Average level IT specialist)

3 تا 7 سال سابقه کار

60 هزار و 702 یورو

متخصص ارشد (senior level IT specialist)

8 سال تجربه کار

74 هزار و 783 یورو

مهاجرت با ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان

روش‌های مهاجرت متخصصان آی تی به آلمان، شامل یک پروسه کلی است که شامل اقدامات در خصوص دریافت ویزا و مهاجرت به آلمان می‌شود. متخصصین IT با ویزاهای کاری متنوعی می‎توانند به آلمان مهاجرت کنند که شامل 3 نوع ویزای کلی است که عبارت‌اند از:

  • دارندگان کارت ICT آلمان (The ICT Card) می‌توانند حداکثر تا 3 سال در اروپا به‌عنوان مدیر، متخصص یا کارآموز اقامت داشته باشند.
  • ویزای خوداشتغالی ((Self-Employment Visa in Germany)) بستر کارآفرینی و خوداشتغالی را فراهم می‌کند و افراد می‌توانند تا 3 سال به این ویزا در آلمان اقامت داشته باشند.
  • ویزای جاب سیکر ویژه متخصصان آی تی (The Job Seeker Visa for IT Professionals) مناسب افرادی است که جاب آفر ندارند و امکان اقامت 6 ماهه برای یافتن فرصت شغلی مرتبط با حوزه IT را به افراد می‌دهد.

مراحل مهاجرت متخصصین IT به آلمان

برای اینکه درک بهتری از پروسه مهاجرت به آلمان از طریق ویزای کار ویژه متخصصین IT داشته باشید، 5 گام زیر را به‌دقت، مطالعه کنید:

  1. پیدا کردن فرصت شغلی و اپلای کردن: شما می‌توانید برای مهاجرت با ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان، یک فرصت شغلی آنلاین از طریق رسانه‌هایی مثل JOBBÖRSE پیدا کنید. همچنین، امکان پیدا کردن فرصت شغلی در حوزه آی تی از طریق آژانس کار فدرال آلمان (the German Federal Employment Agency)، پورتال EURES و آگهی‌های شغلی سرتاسر اروپا هم وجود دارد.
  2. اقدام برای ویزا و مجوز کار: وقتی که یک قرارداد کاری یا Work contract دارید، از کارفرمای خود بخواهید که از طرف شما برای مجوز کار یا work permit درخواست دهد. نهایتاً شما باید با در دست داشتن مجوز کار، ویزای کاری خود را از سفارت آلمان دریافت کنید.
  3. ثبت نام برای بیمه درمانی در آلمان: پس از رسیدن به خاک آلمان، باید برای دریافت بیمه درمانی (health insurance) ثبت نام کنید. این کار برای همه شهروندان و ساکنین آلمان اجباری است.
  4. دریافت مجوز اقامت آلمان (German residence permit): در این مرحله باید برای اخذ مجوز اقامت، به اداره مهاجرت/اتباع خارجی (the Immigration/Foreign’s Office، به‌آلمانی: Ausländerbehörde) درخواست دهید.
  5. شروع به کار در حوزه IT: پس از اخذ مجوز اقامت، می‌توانید کارتان را به‌عنوان یک متخصص حوزه IT در آلمان شروع کنید. همچنین، خبر خوب این است که شما می‌توانید پس از گذشت 5 سال، نسبت به دریافت اقامت دائم (permanent resident) آلمان نیز درخواست دهید.

هزینه مهاجرت با ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان

برای مهاجرت با ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان، لازم است که هزینه‌های مورد نیاز برای اخذ آن را به‌خوبی بررسی کنید. باید انتظار داشته باشید که هزینه دریافت اقامت آلمان با ویزای کار IT، بیشتر از 3000 یورو (معادل با 3400 دلار آمریکا) خواهد بود.

همچنین، عواملی همچون محل اقامت (اجاره‌بها) و نحوه سفر به آلمان (هزینه پرواز) هم روی افزایش هزینه مهاجرت با ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان تأثیر خواهند گذاشت. با این حال، هزینه‌های عمومی اخذ ویزای کاری ویژه شاغلان حوزه IT در آلمان طبق جدول زیر است:

نوع هزینه

مقدار هزینه (به یورو)

ویزای کاری

75
مجوز اقامت50 تا 110

هزینه بیمه سلامت در سفر

30 تا 90
(فقط برای پوشش هزینه‌های 3 ماه اول)

هزینه‌های اجاره و سپرده در سه ماهه اول

1500 تا 5000
(بسته به محل زندگی و اقامت شما در آلمان)

هزینه زندگی برای یک ماه
به‌طور متوسط: 1000

سوالات متداول

برای اخذ ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان، باید حداقل 3 سال از 7 سال اخیر را در این حوزه کار کرده باشید.

یک متخصص ارشد IT در آلمان با بیش از 8 سال سابقه کار سالانه، بیش از 74 هزار یورو (بیشترین مقدار) حقوق دارد.

هزینه صدور ویزای کاری آلمان برابر با 75 یورو است.

بله، اگر مدرک زبان انگلیسی به جای آلمانی دارید، می‌توانید در شرکت‌های انگلیسی زبان، استخدام و از طریق آن‌ها وارد بازار کار حوزه IT آلمان شوید.

ورود آسان به بازار کار IT در آلمان

ویزای کار ویژه متخصصین IT به آلمان، برای افرادی که حداقل 3 سال از 7 سال اخیر را مشغول به کار در حوزه آی تی بوده‌اند، فرصتی استثنایی است. البته، امکان ورود متخصصان حوزه آی تی از طریق 3 نوع ویزای اختصاصی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. همچنین، در این مقاله از پارسی کانادا، به درآمد متخصصان آی تی نسبت به تجربه کاریشان پرداختیم.

چنانچه شما هم از جمله علاقه‌مندان ویزای کار برای متخصصان آی تی به آلمان محسوب می‌شوید، می‌توانید شرایط خود را با شرایط مذکور در این مقاله مقایسه کنید. در ادامه اگر احساس می‌کنید، شما هم یکی از متقاضیان واجد شرایط این ویزا محسوب می‌شوید، همین حالا با ما در پارسی کانادا تماس بگیرید!

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال