موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

دوره آوسبیلدونگ لوله کشی در آلمان

دوره آوسبیلدونگ لوله کشی در آلمان

یکی از مشاغل مهم و آینده‌داری که بازار کار آلمان به آن نیاز دارد، تأسیسات یا همان لوله‌کشی است. یک لوله‌کش (به‌آلمانی: Der Klempner یا Die Klempnerin) با انجام کارهایی مثل نصب لوله در یک سازه ساختمانی یا اتصال ناودان و ورقه‌های فلزی، می‌تواند از طریق دوره‌ آوسبیلدونگ (Ausbildung)، وارد بازار کار این کشور شود. دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی، یک دوره کارآموزی و آموزش تئوری است که به هنرجویان، علاوه بر آموختن کار لوله کشی به‌صورت عملی، حقوق کم اما ماهیانه می‌دهد.

دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی آلمان، معمولاً بین 2 تا 3.5 سال طول می‌کشد و هنرجویان می‌توانند پس از قبولی، مستقیماً وارد بازار کار این کشور شوند. شرایط ورود به این دوره، شامل ارائه رزومه کاری، مدرک فارغ‌التحصیلی دبیرستان و مدرک سطح B2 زبان آلمانی هستند. همچنین، کمک‌هزینه دولت به کارآموزان این دوره بسته به سال آموزش، بین 620 تا 1080 یورو در ماه در نظر گرفته شده است. اگر در مورد دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی در آلمان سؤالی دارید یا به این شغل علاقه‌مند هستید، در این مقاله از پارسی کانادا با ما همراه باشید.

نگاهی به دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی در آلمان
مدت آموزش2 الی 3.5 سال
متوسط کمک‌هزینه866 تا 1120 یورو در سال
تعطیلاتپاداش‌های کوچک برای روزهای تعطیل و مهم مثل کریسمس

درباره آوسبیلدونگ لوله‌کشی آلمان

دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی (Ausbildung Klempner)، یک دوره‌ای آموزشی است که در مدرسه‌هایی با عنوان Hauptschulabschluss برگزار می‌شود. طبق معمول، هر دوره آوسبیلدونگ آلمان شامل کار عملی در شرکت آلمانی مورد نظر و آموختن دروس تئوری در یک مدرسه حرفه‌ای است که 3.5 سال طول می‌کشد. یکی از مزایای این دوره این است که هر متقاضی، دانش اولیه این شغل را تا حدی که بتواند از آن کسب درآمد داشته باشد را به‌دست می‌آورد.

تصویری از یک لوله کش آقا در آشپزخانه با شرایط ورود به آوسبیلدونگ لوله کشی

شرایط مهاجرت به آلمان با آوسبیلدونگ لوله‌کشی

معمولا تمامی دوره‌ها و روش‌های آوسبیلدونگ، شرایط یکسانی دارند، اما به‌طور کلی برای اینکه بتوانید در دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی آلمان وارد شوید، باید برای ویزای آوسبیلدونگ آلمان درخواست دهید که لازمه آن، داشتن شرایط زیر است:

  • شرایط سنی: برای ورود به دوره آوسبیلدونگ آلمان، باید حداقل 18 و حداکثر 25 سال سن داشته باشید.
  • تمکن: برای دریافت ویزای آلمان و شرکت در دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی، نیاز به ارائه مدرکی مبنی بر توانایی تامین هزینه‌های خود به مبلغ 10,356 یورو دارید.
  • سطح مهارت‌های زبان آلمانی: حداقل مدرک زبان آلمانی برای متقاضیان خارجی، سطح B2 است. مدرک تحصیلی: حداقل مدارک تحصیلی مورد‌نیاز برای این دوره، شامل دیپلم یا گواهینامه Abitur یا صلاحیت حرفه‌ای ترجمه شده به زبان آلمانی می‌شود
  • طول دوره: طول دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی در آلمان برابر با 3.5 نیم از شروع اولین ترم است. کاور لتر (Cover letter): کاور لتر یا نامه پوششی (به آلمانی: Anschreiben)، نامه‌ای است که انگیزه و شایستگی فرد متقاضی شرکت در آوسبیلدونگ را نشان می‌دهد.
  • رزومه کاری (CV): رزومه کاری متقاضی برای ورود به این دوره آوسبیلدونگ شامل تمامی فعالیت‌های مرتبطی است که در قبل داشته یا مهارت‌هایی که در حوزه لوله‌کشی و تأسیسات دارد.
بیشتر بخوانید:
ویزای کار آلمان

وظایف یک تکنسین لوله‌کشی در آلمان در یک نگاه

لوله‌کش‌ها، مسئول لوله‌های فاضلاب، تخلیه کردن لوله‌های مسدود و تمیزکاری نیستند. این کارها وظیفه افرادی است که به‌عنوان نصاب تجهیزات گرمایشی و بهداشتی شناخته می‌شوند. مهم‌ترین وظیفه لوله‌کش برای کار در آلمان، تولید و مونتاژ لوله‌ها در نمای بیرونی ساختمان‌ها است. کارهایی که یک کارآموز پس از آوسبیلدونگ لوله‌کشی می‌تواند انجام دهد، معمولاً شامل خم‌کاری، لحیم‌کاری، برش، پانچ و نصب یک شبکه لوله‌کشی می‌شود. با این اوصاف، مهم‌ترین وظایف یک تکنسین لوله‌کشی در آلمان عبارت‌اند از:

  • نصب لوله‌های زهکشی
  •  روکش سقف، بالکن و نما
  •  نصب پوشش‌های ورقی و فلزی برای لوله‌ها
  •  عایق‌کاری لوله‌ها
  •  طراحی و اجرای کلکتورهای خورشیدی (Solar collectors)
  •  سیستم‌های حفاظت در برابر صاعقه
  •  نصب سیستم‌های تهویه مطبوع

درآمد لوله‌کش در آلمان

افرادی که در دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی شرکت کرده‌اند، پس از پایان این دوره می‌توانند در بازار کار آلمان مشغول به‌کار شوند و درآمد کسب کنند. البته در طور دوره نیز به آن‌ها حقوقی تعلق می‌گیرد که بیشتر به‌عنوان یک هزینه کمک آموزشی است و مبلغ چشم‌گیری به حساب نمی‌آید. در واقع دوره‌های آوسبیلدونگ، بیشتر برای نوجوانانی که می‌خواهند کار عملی یاد بگیرند و وارد بازار کار شوند، مناسب‌تر است. در ادامه، درآمد یک لوله کش را در هنگام دوره آوسبیلدونگ، یک لوله کش معمولی و یک لوله کش حرفه‌ای را در قالب جدول، مقایسه می‌کنیم.

درآمد لوله‌کش در دوره آسبیلدونگ

میزان حقوق دریافتی یک کارآموز در طول دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی، تقریباً نصف حقوقی است که پس از اتمام دوره دریافت می‌کند که طبق این جدول است:

حقوق دریافتی هنگام گذراندن دوره آوسبیلدونگ
سال اول620 تا 900 یورو
سال دوم732 تا 1000 یورو
سال سوم837 تا 1080 یورو

درآمد یک لوله‌کش معمولی در آلمان

حقوق دریافتی یک لوله‌کش پس از پایان آوسبیلدونگ
حداقل دریافتی، هنگام شروع2050 یورو
افزایش حقوق سالانه50 تا 100 یورو
از سال چهارم به بعد2500 یورو
حداقل درآمد سالانه39.271 یورو
متوسط نرخ دستمزد به‌ازای هر یک ساعت26.00 یورو
متوسط پاداش دریافتی در طول سال1.814 یورو

درآمد یک لوله‌کش حرفه‌ای در آلمان

در جدول زیر، نگاهی به میزان درآمد یک تکنسین تأسیسات تازه کار یا لوله‌کش حرفه‌ای در آلمان انداخته‌ایم:

حداکثر حقوق یک تکنسین یا لوله‌کش حرفه‎‌ای در بازار کار آلمان
درآمد روزانه یک تکنسین حرفه‌ای140 یورو
درآمد ماهانه یک تکنسین حرفه‌ای4000 یورو
درآمد سالانه یک تکنسین حرفه‌ای66.240 یورو

نکته: مهم است بدانید که یک لوله‌کش تازه‌کار (Entry level)، یک تا 3 سال و یک تکنسین ارشد (senior level)، حدود 8 سال و بیشتر، سابقه کار دارد.

دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی آلمان

دوره‌های آموزشی آوسبیلدونگ لوله‌کشی در آلمان معمولاً از یکم آگوست یا یکم سپتامبر هر سال شروع می‌شود. البته امکان شروع دوره تحصیلی در زمان‌های دیگر هم وجود دارد که در رابطه با آن باید به‌صورت جداگانه با شرکت آموزشی مورد نظر صحبت کرد. همچنین، 3 سال اول دوره به این ترتیب تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1.  بخش اول: آزمون عملی و تئوری قبل از پایان سال دوم آموزش
  2.  بخش دوم: آزمون عملی و تئوری در پایان دوره آموزش

دروس تئوری

یک دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی معمولاً شامل یک دسته‌بندی اختصاصی در مورد دروس تئوری است که متقاضی باید آن‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  •  تشکیلات آموزشی، حرفه‌آموزی، استخدام و قانون قراردادهای دسته‌جمعی (Organisation of the training company, vocational training and employment and collective bargaining law)
  •  حفاظت، ایمنی و سلامت در کار (Safety and health protection)
  •  حفاظت از محیط‌زیست و کمک به پایداری آن (Environmental Protection and Sustainability)
  •  محیط کاری دیجیتال (Digitalized working world)
  •  ارتباطات عملیاتی و فنی (Operational and technical communication)
  •  ارتباطات مشتری‌مدار (Customer-oriented communication)
  •  برنامه‌ریزی و آماده‌سازی گردش کار (Planning and preparing workflows)

دروس عملی

متقاضیان دوره‌های آوسبیلدونگ باید در کارگاه‌های عملی هم به‌خوبی ارزیابی شوند. برخی دوره‌های عملی نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  •  اقدامات تضمین کیفیت (Performing quality assurance measures)
  •  اصلاحات دستی و ماشینی (Manual and machine editing)
  •  اتصال قطعات و اجزای کار لوله‌کشی (Joining workpieces and components)
  •  نصب قطعات الکتریکی (Installation of electrical components)
  •  طراحی و ساخت قالب (Design and manufacture of templates)
  •  ساخت و نصب سیستم‌های تهویه مطبوع (Manufacture and installation of ventilation systems)
  •  حمل‌ونقل قطعات و شبکه‌های لوله‌کشی (Transporting components and assemblies)
  •  نصب کلکتورهای انرژی (Installation of energy)
  •  اتصال تأسیسات ماهیگیری (Attaching fishing facilities)
  •  سیستم‌های حفاظت از برخورد صاعقه (discharges for external lightning protection)
  •  راه‌اندازی داربست‌ها (Setting up work scaffolds)
  •  راه‌اندازی سیستم‌های حفاظتی (Setting up protective systems)

کدام شهرهای آلمان برای لوله‌کشی مناسب‌تر هستند؟

با‌توجه‌به اطلاعات جمع‌آوری‌شده در سطح ایالت‌های تابعه جمهوری فدرال آلمان، متوسط حقوق دریافتی یک لوله‌کش در شهرهای این کشور، طبق این جدول است:

شهرهای آلمانبیشترین حقوق دریافتی ماهانه یک تکنسین لوله‌کش
(به یورو)
اشتوتگارت
(Stuttgart)
4,086.00
مونیخ
(Munich)
3,808.00
بادن وورتمبرگ
(Baden Wurttemberg)
3,780.00
دوسلدورف
(Dusseldorf)
3,734.00
فرانکفورت آن د ماین
(Frankfurt on the Main)
3,665.00
هامبورگ
(Hamburg)
3,652.00
کلن
(Cologne)
3,586.00
نوردراین وستفالن
(North Rhine-Westphalia)
3.569.00
هسه
(Hesse)
3,506.00
غرب آلمان
(West Germany)
3.503.00
برمن
(Bremen)
3.496.00
اسن
(Eseen)
3.486.00

آینده شغلی برای لوله‌کش در آلمان

به‌دلیل کمبود نیروی کار در آلمان، فرصت‌های شغلی زیادی (مخصوصا در حوزه لوله‌کشی) در این کشور وجود دارد. لوله‌کشی، از مشاغل زیر مجموعه کارهای تأسیسات محسوب می‌شود و بازار کار آلمان هم نیازمند نیروی متخصص در این زمینه است. بسیاری از لوله‌کش‌ها در یک زمینه تخصصی خاص؛ مانند تعمیر، نگهداری و تضمین کیفیت کار می‌کنند. پروژه‌های بسیاری در سطح آلمان در حال ساخته شدن است که همه آن‌ها به ایمن‌سازی و احداث شبکه‌های لوله‌کشی نیاز دارند. بنابراین فارغ التحصیلان دوره آوسبیلدونگ، می‌توانند در این بخش‌ها مشغول به کار شوند.

همچنین، پس از شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ لوله‌کشی آلمان، فرصت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان نیز برای این افراد وجود خواهد داشت. آن‌ها می‌توانند مدرک کارشناسی ارشد (Bachelor Professional) خود را دریافت کند و مدیریت یک شرکت در حوزه تأسیسات، لوله‌کشی و آموزش کارآموزان جدید را برعهده بگیرند.

بیشتر بخوانید:
لیست آوسبیلدونگ آلمان

مشاغل فنی مانند لوله کشی در آلمان تقاضای بالایی دارند

ورود به بازار کار لوله‌کشی در آلمان

در این مقاله به معرفی دوره آسبیلدونگ لوله‌کشی در آلمان پرداختیم و شرایط، درآمد و آینده شغلی آن را بررسی کردیم. دولت آلمان با تعریف دوره کارآموزی آوسبیلدونگ، این فرصت را به‌وجود آورده است تا متقاضیان کارهایی مثل لوله‌کشی را عملی و تئوری یاد بگیرند و سپس، وارد بازار کار شوند. متقاضیان دوره آوسبیلدونگ، می‌توانند پس از تکمیل این دوره، وارد دانشگاه شوند و به فرصت‌های کاری با درآمد خوب دست پیدا کنند. اگر می‌خواهید در مورد بهترین آوسبیلدونگ‌ها در آلمان بدانید یا در حال حاضر، در یکی از دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان هستید و دچار چالش شده‌اید، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان پارسی کانادا بهره‌مند شوید. فقط کافی است فرم مشاوره زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سؤالات متداول:

دوره آوسبیلدونگ لوله‌کشی، دوره‌ای آموزشی (کارآموزی + دروس تئوری) است که در مدرسه‌هایی با عنوان Hauptschulabschluss برگزار می‌شود و 3.5 سال طول می‌کشد

متوسط کمک‌هزینه برای متقاضیان دوره، حدود 866 تا 1120 یورو است.

حداقل سطح زبان داشتن مدرک B2 و حداقل سن قابل‌قبول، 18 سال است.

بیشترین درآمد لوله‌کشی در آلمان مربوط به شهر اشتوتگارت با سقف درآمدی 4,086.00 یورو در ماه است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال