موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

زندگی در مانیتوبا کانادا

زندگی در مانیتوبا کانادا

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید و در جست‌جوی یک استان ایده‌آل هستید، ما زندگی در مانیتوبا (Manitoba) را پیشنهاد می‌کنیم. این استان، یک گزینه مناسب برای پیشرفت است، زیرا یکی از بهترین استان‌های کانادا (Canada) بوده که بیش از یک قرن پذیرای مهاجرین است. هزینه زندگی در مانیتوبا بسیار مقرون‌به‌صرفه است و این موضوع، مانیتوبا را به بهترین انتخاب برای زندگی تبدیل می‌کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با مانیتوبا آشنا کنیم و شرایط زندگی در این استان زیبا را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی اجمالی مانیتوبا

استان مانیتوبا، یکی از بهترین استان‌های کانادا است. وجود دریاچه‌ها، کوه‌ها، رودخانه‌ها و دشت‌ها، این استان را به استانی طبیعی و زیبا تبدیل کرده‌ است. مانیتوبا دارای شهرک‌ها و شهرهای تمیزی است که یک زندگی امن، دوستانه و آرام را به شما هدیه می‌دهد.

فرقی ندارد که به دنبال فرصت‌های تحصیلی یا شغلی باشید یا به دنبال مکانی برای زندگی هستید، از آنجایی که این استان، متنوع‌ترین و در عین حال قوی‌ترین اقتصادهای کانادا را دارا است، می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. با مراجعه به صفحه درباره مانیتوبا، می‌توانید اطلاعات کامل‌تری را در مورد این استان شگفت‌انگیز، به دست آورید. اما اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید و به دنبال انتخاب استان محل زندگی هستید، تا انتهای این صفحه همراه ما باشید.

مزایا و معایب زندگی در مانیتوبا

بر اساس گزارش وب سایت newcanadianlife، پنجمین استان پرجمعیت کانادا، استان مانیتوبا است. زندگی در مانیتوبا با مزایای بسیاری همراه است‌، البته مانند هر مکان دیگری، با زندگی در این استان، متوجه معایب آن نیز خواهید شد. لذت بردن از هر مزیت و تحمل هر عیبی به شما و ایدا‌آل‌های شما از زندگی بستگی دارد. اینکه برای زندگی در یک شهر یا استان چه چیزهایی مدنظرتان و چه چیزهایی خلاف میلتان است. با شناخت این دو، انتخاب را برای خود راحت خواهید کرد. لذا پیشنهاد می‌کنیم پیش از مهاجرت به هر مکانی به خوبی در مورد آن تحقیق کنید تا با نیازها و فانتزی‌های شما مطابقت داشته باشد.

دشت ها در مانیتوبا

مزایای زندگی در مانیتوبا

اگر قصد مهاجرت به مانیتوبا را دارید، قبل از هر چیزی باید در مورد مزایای زندگی در آنجا اطلاع داشته باشید. امکان دارد مزایایی که شما به دنبال آن هستید، در این استان نباشد. در ادامه این بخش به برخی از مزایای زندگی در مانیتوبا اشاره می‌کنیم.

  1.  هزینه زندگی: در بین استان‌های کانادا، مانیتوبا از نظر هزینه، یک استان تقریبا ارزان است. از قبوض برق و آب گرفته تا بیمه ماشین و شهریه دانشگاه! به عبارتی می‌توان گفت پایین‌ترین قیمت‌های کانادا را در مانیتوبا تجربه خواهید کرد. اگر قصد خرید یا اجاره خانه را دارید، این استان بهترین هزینه‌ها را دارد و بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
  2. کیفیت زندگی: مانیتوبا دارای پوشش گیاهی از نوع دشت است و همین پوشش، باعث زیبایی و توسعه آن شده است. سیستم‌ بهداشت عمومی ‌و مدارس رایگان در این استان، نسبت به بقیه استان‌ها بسیار بهتر و استانداردتر است. تمیز بودن شهرها، صمیمیت و امنیتی که مردم با یکدیگر دارند، کیفیت زندگی را در این استان چند برابر کرده است.
  3. دسترسی به امکانات: با زندگی در استان مانیتوبا، می‌توانید به مدرسه، دانشگاه، بیمارستان، اورژانس، مراکز خرید و غیره به‌راحتی دسترسی داشته باشید. چرا که خانه‌ها معمولاً در نزدیکی این مکان‌ها ساخته شده‌ و قیمت مناسبی نیز دارند.
  4. فرهنگ‌ها: مانیتوبا استانی با اقوام و فرهنگ‌های مختلف است‌. این باعث می‌شود که هر روز با صحنه‌های متنوعی روبه‌رو شوید و فرهنگ‌های مختلف را یاد بگیرید. همچنین، شما می‌توانید در جشنواره‌های گوناگون شرکت کرده و غذاهای محلی مختلفی را امتحان کنید.
  5. فرصت‌های شغلی: استان مانیتوبا، اقتصاد روبه‌ رشدی دارد و از این رو، دارای فرصت‌های شغلی زیادی است. کسب‌وکار‌ها و مؤسسه‌های مختلفی، این فرصت را برای جویندگان کار ایجاد می‌کنند. معمولاً کارفرمایان در موسساتی که بودجه دولتی دارند، مشغول به کار هستند. اگر به استخدام علاقه‌ای ندارید و به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار هستید، باز هم فرصت‌های زیادی دارید. به دلیل فرهنگ متنوع، فرصت‌های تجاری مختلفی برای راه‌اندازی کسب‌وکار شما فراهم است. علاوه‌ بر این، به دلیل مخالفت‌های سخت‌گیرانه این استان با تشریفات اداری، مانع زیادی برای راه‌اندازی کسب‌وکار شما وجود نخواهد داشت.
  6. طبیعت زیبا: مانیتوبا، سرزمینی است که طبیعت زیبا و شگفت‌انگیزی دارد. در این استان از منابع طبیعی خارق‌العاده‌ای از جمله دریاچه‌های آب شیرین، باغ وحش، زمین‌های کشاورزی حاصلخیز و جنگل‌ها می‌توانید دیدن کنید. وقت گذراندن در کنار دریاچه وینیپگ (Lake Winnipeg) که ده‌مین دریاچه بزرگ آب شیرین در جهان است، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. ماهی‌های متنوعی که در این دریاچه‌ها وجود دارند، شما را به ماهیگیری (با هدف ورزش یا تفریح) ترغیب می‌کنند. کوه بالدی (Baldi Mountain) از جمله کوه‌های این استان است که در ارتفاع 2730 فوتی (832 متری) از سطح دریا قرار دارد‌. جنگل‌های شمالی، زیبایی این استان را تکمیل می‌کنند. این جنگل‌ها چیزی حدود 26.3 میلیون هکتار از 54.8 میلیون هکتار اراضی مانیتوبا را تشکیل می‌دهند.

بارش برف در مانیتوبا

معایب زندگی در مانیتوبا

تا به اینجا با مزایا و بعد عالی زندگی در مانیتوبا آشنا شدید. در ادامه با کمبودها و معایب این استان نیز آشنا می‌شوید.

  1.  تغییرات آب‌وهوایی شدید: موقعیت مکانی مانیتوبا، باعث شده تغییرات آب‌وهوایی شدید داشته باشد. البته فاصله زیاد از کوه‌ها و اقیانوس‌ها، به تغییر و دگرگونی آب‌وهوای این استان نیز دامن می‌زند. در نتیجه با افزایش دما، هوا بسیار گرم و با کاهش دما، هوا بسیار سرد می‌شود. لذا در تابستان، ممکن است دما از 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) بالاتر برود و در زمستان دما به منفی 40 درجه سانتیگراد (منفی 40 درجه فارنهایت) کاهش یابد. به دلیل باز بودن اطراف مانیتوبا، بادهای شدید می‌وزد و هوا بسیار سرد می‌شود. به‌طوری که حتی شاهد کولاک‌های مکرر خواهید بود. همچنین با حرکت از شمال به جنوب این استان، بارندگی و دما افزایش می‌یابد. در واقع با زندگی در این استان، روزهای سردتری را در تامپسون (Thompson) نسبت به شهرهای جنوبی مانند وینیپگ (Winnipeg) و براندون (Brandon) تجربه خواهید کرد.
  2. حمل‌ونقل عمومی ‌ناکارآمد: یکی از معایب اصلی مانیتوبا، زیرساخت‌های نامناسب آن است. با وجود اینکه شهر‌ها به سرعت رشد کرده‌اند، اما زیرساخت‌ها چندان ارتقا پیدا نکرده‌اند. در نتیجه، زیرساخت‌ها جهت ایجاد حمل‌و‌نقل کارآمد، برای شهر‌های جدید مناسب نیست. چه بسا که شهرهای قدیمی‌تر زیرساخت‌های مناسب‌تر و در نتیجه، سیستم حمل‌ونقل‌ بهتری نیز دارند. از ناکارآمدی‌های حمل‌ونقل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • قطار: در مسیر بین یونیون وینیپگ، بیشتر از شش ایستگاه قطار وجود ندارد.
  • اتوبوس: اتوبوس‌های معمولی فقط در وینیپگ در دسترس هستند. در غیر این صورت می‌توانید از شرکت‌های اتوبوسرانی بین‌شهری مانند Beaver Bus و Greyhound bus کمک بگیرید.
  • تاکسی‌های آنلاین مانند Lyft و Uber نیز تنها در وینیپگ پیاده‌سازی شده‌اند.
    با توجه به این موضوعات، برای حمل‌ونقل راحت، نیاز به استفاده از ماشین‌های شخصی دارید.

هزینه زندگی در مانیتوبا

هزینه زندگی در مانیتوبا، از موارد مهمی است که برای زندگی در این استان باید بدانید. با اطلاع از هزینه‌ها، می‌توانید زندگی و آینده تحصیلی و کاری خود برنامه‌ریزی کنید.

میانگین هزینه زندگی برای یک فرد مجرد که اجاره‌ خانه نیز می‌دهد، در ماه چیزی حدود 3174 دلار می‌شود. این میانگین با توجه به هزینه مسکن، سرگرمی، حمل‌ونقل، مواد غذایی و … محاسبه شده است. در جدول زیر، با هزینه‌های مختلف زندگی به طور کامل آشنا می‌شوید.

مسکن (اجاره‌کننده)1279 دلار
مسکن (صاحب‌خانه)1417 دلار
حمل‌ونقل (راننده)645 دلار
حمل‌ونقل (ترانزیت)248 دلار
مواد غذایی444 دلار
قبوض آب و برق185 دلار
اوقات فراغت و سرگرمی153 دلار
پوشاک40 دلار
رستوران278 دلار
سایر موارد150 دلار

کار و زندگی در استان مانیتوبا

مانیتوبا با فرصت‌های شغلی زیادی که دارد، یک استان بسیار خوب برای کار و زندگی است و می‌تواند کمک شایانی به شما، برای داشتن یک زندگی بهتر کند. این استان به دلیل داشتن دریاچه‌ها و دشت‌های بی‌پایان، سرزمینی خوب برای دامداری، تولید انرژی، معدن، و صنایع کشاورزی محسوب می‌شود. در ادامه با برخی از مشاغل موجود در این استان آشنا می‌شوی:

  •  مشاغل بازرگانی، مالی و اداری: حسابداری، مدیر مالی، مدیر منابع انسانی، افسر اداری
  •  مشاغل علوم کاربردی: معماری، طراح وب و نرم‌افزار، مهندس عمران
  •  بهداشت و درمان: کاردرمانی، داروسازی، فیزیوتراپیست
  •  مشاغل آموزش و پرورش، خدمات اجتماعی و دولتی: وکالت، مربی افراد معلول، بازرس و پلیس
  •  مشاغل فرهنگی و هنری، تفریحی و ورزشی: کارگردان، بازیگری در تئاتر، تکنسین ضبط صدا و تصویر
  •  مشاغل فروش و خدمات: مدیر خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، بازرگانی و تجارت، مشاور فروش
  •  بازرگانی، حمل‌ونقل و اپراتور تجهیزات: مدیر حمل‌ونقل، برق‌کار صنعتی، خلبان
  •  منابع طبیعی و کشاورزی: مدیر کشاورزی، بازرس محصولات کشاورزی، فروش محصولات کشاورزی
  • مشاغل تولیدی و تاسیساتی: مدیر تولید، مدیر آب و برق، مهندس اپراتورها و سیستم‌های قدرت
حتما بخوانید:
کشاورزی در مانیتوبا

زندگی دانشجویی در مانیتوبا

از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانشجویان، پیدا کردن شغل، خانه و در عین حال تامین هزینه‌ زندگی در مانیتوبا است. این موضوع مخصوصاً برای دانشجویان بین‌المللی چالش‌برانگیزتر است. در مانیتوبا پیدا کردن شغل برای دانشجویان کمی‌ سخت خواهد بود. چرا که دانشجویان نمی‌توانند تمام وقت کار کنند. از سمتی برخی از آن‌ها حتی نمی‌توانند همان نیمه‌وقت را کار کنند. بسیاری از آن‌ها در فصل تابستان (از اواسط ماه می ‌تا اواخر ماه آگوست) در جست‌و‌جوی کار هستند.

خدمات رسمی‌ استخدام دانشجویی در استان مانیتوبا توسط STEP Services انجام می‌شود. یعنی دانشجویانی که شرایط لازم را داشته باشند، می‌توانند در طول سال در سراسر استان در آژانس‌ها، ادارات دولتی و شرکت‌های کرون، شغل پیدا کنند.

شرکت‌های کرون، نوعی شرکت‌های دولتی هستند و با اهداف تجاری فعالیت می‌کنند. دانشجویا می‌توانند به صورت تمام‌وقت یا نیمه‌وقت در این شرکت‌ها شروع به کار کنند.

تیم سبز پارک مانیتوبا نیز، به جوانان فرصت کار در پارک‌ها و دفاتر استانی را می‌دهد. دانشجویان می‌توانند در مشاغلی چون مدیریت منابع و محیط زیست، نگهداری پارک، گردشگری و … مشغول به کار شوند. همچنین آن‌ها قادرند برای کار در پروژه‌های اجتماعی برنامه تیم سبز شهری/شهری نیز استخدام شوند.

دانشگاه مانیتوبا

بهترین اقامتگاه‌های دانشجویی

از دیگر دغدغه‌های دانشجویان، مسکن است. اما اگر دانشجوی استان مانیتوبا هستید، اصلاً نگران نباشید. چون علاوه بر اینکه می‌توانید خارج از دانشگاه خانه اجاره کنید، می‌توانید در خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌های اصلی دانشگاه مانیتوبا نیز زندگی کنید! با زندگی در این خوابگاه‌ها، اجتماعی شدن را یاد خواهید گرفت و با افراد جدیدی آشنا خواهید شد.

اقامتگاه دانشجویی آرتور وی، مائورو رزیدنس (Arthur V. Mauro Student Residence)، دارای شش طبقه و ظرفیت 316 دانشجو از سراسر جهان، یکی از بهترین اقامتگاه‌های دانشجویی است. البته شرط زندگی در این خوابگاه، داشتن یک سال تحصیل و شرط زندگی در طبقه ششم، افراد بالای 27 سال است.

سالن سخنرانی مری (Mary Speechly Hall)، مکانی برای شیرجه زدن در زندگی دانشگاهی مناسب است. هر طبقه از این سالن، مناسب برای زندگی 40 دانشجو است. به‌طوری که دانشجویان زیر 20 سال نیز می‌توانند در آن زندگی کنند.

اگر قصد زندگی در محیط دانشگاهی (مانند اقامتگاه یا خوابگاه) را ندارید، می‌توانید خارج از دانشگاه، یک سوئیت اجاره کنید. در این صورت، هزینه‌های زیادی که برای اجاره خانه باید بپردازید و هزینه‌های رفت‌وبرگشت به دانشگاه، نیز به مخارج دانشجویی شما اضافه خواهد شد.

مخارج دانشجویی که شامل غذا، اجاره، تلفن، اینترنت، حمل‌ونقل، پوشاک، قبوض و … می‌شود که برای دانشجویان بین المللی بین 1000 تا 1200 دلار است.

تجربه زندگی در مانیتوبا برای مهاجران

پس از ورود به مانیتوبا، برای اقامت خود باید یک سری اقدامات انجام دهید که شامل انجام کار‌های اداری، اجاره یا خرید مسکن، دریافت خدمات برق، گاز، اینترنت و شناخت مکان‌های تفریحی است که در ادامه هریک را به‌صورت جداگانه شرح می‌دهیم. پس از مطالعه توصیفات زیر، متوجه شدید که تجربه زندگی در مانیتوبا می‌توتند بسیار جالب و آموزنده باشد.

انجام کارهای اداری

پس از ورود به مانیتوبا، اول باید کارهای اداری خود را انجام دهید تا بتوانید با خیال آسوده به زندگی خود را در این استان شروع کنید. این کارهای اداری شامل موارد زیر می‌شوند:

  •  درخواست کارت سلامت از دولت استان مانیتوبا و پر کردن فرم ثبت نام
  • اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی با تماس با نماینده اتوپک در بیمه عمومی ‌مانیتوبا
  •  افتتاح انوع حساب‌های مورد نیاز
  •  دریافت طرح تلفن همراه محلی

مسکن در مانیتوبا

اجاره یا خرید مسکن

پس از انجام کارهای اداری فوق، باید به فکر مسکن باشید. برای اجاره یا خرید مسکن باید یک شهر را برای زندگی انتخاب کنید. در ادامه هر یک از این شهرها را به شما معرفی خواهیم کرد:

  •  وینیپگ (Winnipeg) پایتخت مانیتوبا است. این شهر، به دلیل وجود شرکت‌هایی مانند بوئینگ و بریستول، فرصت‌های شغلی خوبی در آن وجود دارد و مرکز تحقیق و توسعه است.
  •  براندون (Brandon) به عنوان دومین شهر بزرگ مانیتوبا، برای زندگی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. نرخ بیکاری در این شهر زیر 5 درصد است و کم‌ترین آمار جرم و جنایت را دارد.
  •  شهر کوچک نیپاوا (Neepawa) شب‌های بسیار جالبی دارد و برای زندگی شبانه (night life) مناسب است. این شهر به طور غیررسمی نیز “زیباترین شهر مانیتوبا” نامگذاری شده است.
  •  اسپرینگفیلد (Springfield) نیز یکی از بزرگ‌ترین شهرداری‌های مانیتوبا است که از نظر هزینه زندگی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. هزینه اجاره یک خانه دو خوابه در این شهر حدود 1130 دلار در ماه است.
  •  شهر مینه دوزا (Min Doza) که به آن “بهشت دره مانیتوبا” می‌گویند، یک شهر کوچک با چشم‌انداز شبانه بسیار زیبا است.
    می‌توانید با وارد کردن اولویت محله، محدوده بودجه، نوع ملک و مواردی از این قبیل در پلتفرم‌های آنلاینی مانند TowersRealty, Kijiji و RentBoard، آپارتمان مورد نظرتان را برای زندگی پیدا کنید. البته، تنظیم و ثبت اجاره‌نامه را فراموش نکنید. اجاره‌نامه‌ها به دو صورت «مدت معین و ماهانه» است و تمام اطلاعات در آن ذکر می‌شود.

دریافت خدمات برق، گاز و اینترنت

در رابطه با برق و گاز باید بگوییم که تنها یک تامین‌کننده برق در استان به نام Manitoba Hydro است. همچنین، چندین خرده‌فروشی گاز طبیعی مثل Just Energy, Planet Energy و غیره وجود دارد.

با استفاده از Findlnternet، خدمات اینترنتی دو تا از محبوب‌ترین ارائه‌دهندگان اینترنت یعنی Shaw و TELUS را مقایسه کنید و بهترین آن را انتخاب کنید. بهترین اپراتورهای تلفن همراه نیز راجرز و بل هستند.

دریاچه مانیتوبا

شناخت مکان‌های تفریح

اگر جزء آن دسته از آدم‌هایی هستید که به تفریح علاقه دارید، می‌توانید به مکان‌های زیر بروید.

  •  برای تماشای خرس‌های قطبی در حال شکار فوک‌ها، به چرچیل (Churchill) که پایتخت خرس‌های قطبی است، بروید.
  •  می‌توانید در پارک استانی گراند بیچ (Grand Beach provincial park) در سواحل دریاچه وینیپگ، آفتاب بگیرید.
  •  حتما به پارک ملی رایدینگ کوهستان (Riding Mountain National park) در نزدیکی دریاچه آدی (Lake Audy)، برای دیدن گله‌ای از گاومیش‌های وحشی و آزاد، مراجعه کنید.
  •  می‌توانید به گیملی (Gimli) که یک ساعت با وینیپگ فاصله دارد، بروید و در جشنواره ایسلندی مانیتوبا (Islendingadagurinn) شرکت کنید.

سایر موارد

میوه‌های فصلی مانند بلوبری و ماهی‌های دریاچه‌ای در مانیتوبا بسیار پرطرفدار هستند. می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌ها و میوه‌فروشی‌ها خریداری کنید.

انواع داروهای تجویزی و لوازم آرایشی را می‌توانید در داروخانه پیدا کنید.

می‌توانید ابزار‌ها (سخت‌افزار) مورد نیاز خود را از طریق پلتفرم‌های آنلاین سفارش دهید.

3 روش اصلی مهاجرت به مانیتوبا

برنامه نامزد استانی مانیتوبا (The Manitoba Provincial Nominee Program) یا MPNP یکی از زیرمجموعه‌‌های برنامه استانی کانادا است. از آنجایی که مانیتوبا قوی‌ترین و متنوع‌ترین اقتصاد را در کانادا دارد، افراد زیادی از طریق برنامه MPNP برای مهاجرت به مانیتوبا اقدام می‌کنند که سه روش اصلی آن، عبارت‌اند از:

  •  برنامه نیروی کار ماهر (Skilled Workers Stream)
  •  برنامه آموزش بین‌المللی (International Education Stream (IES))
  •  برنامه سرمایه‌گذار کسب‌وکار (Business Investor Stream (BIS))

مانیتوبا؛ بهترین استان کانادا برای زندگی

در این مقاله به بررسی استان مانیتوبا (Manitoba) که یکی از بهترین استان‌های کانادا (Canada) است‌ پرداختیم و شما را با مزایا، معایب و هزینه زندگی در مانیتوبا در این استان آشنا کردیم. همچنین، مشاغل مختلف در این استان را نام بردیم و شرایط شغلی دانشجویان را شرح دادیم. همچنین، اقدامات لازم پس از ورود به این استان را توضیح دادیم که چگونه باید با خیال آسوده به زندگی در این استان برسید. در نهایت با روش‌های مهاجرت به مانیتوبا نیز آشنا شدید. با آگاهی از تمام این موارد و به کارگیری آن‌ها، زندگی در استان مانیتوبا می‌تواند به بهترین تجربه برای شما تبدیل شود.

سوالات متداول

هزینه کم زندگی، کیفیت بالای زندگی، محیط دیدنی، فرصت‌های شغلی متنوع، فرهنگ‌های متنوع، دسترسی به امکانات

حمل‌ونقل عمومی ‌ناکارآمد و آب‌وهوای شدید از معایب زندگی در این استان هستند.

هزینه‌ی شخصی که اجاره نیز می‌دهد، در ماه 2941 دلار است.

ویپینگ مرکز مانیتوبا است و به همین خاطر به عنوان معیار در نظر گرفته می‌شود. میانگین حقوق در آن، برای یک نفر در سال، 50120 دلار است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال