موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

زندگی در عمان | سلطان‌نشینِ صلح و امنیت و ثبات!!

زندگی در عمان | سلطان‌نشینِ صلح و امنیت و ثبات!!

عمان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که موقعیت استراتژیک آن، این کشور را به یکی از مقاصد مهم برای کار و زندگی تبدیل کرده است. مخصوصاً برای سرمایه‌گذاران و مهاجران ایرانی که به دنبال نزدیکی به ایران و دسترسی به امکانات پیشرفته هستند. اقتصاد پایدار و روبه‌رشد عمان با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و صادرات نفت فرصت‌های شغلی متنوعی، باعث شده تا مقصدی خوبی برای زندگی باشد.

جمعیت کنونی این کشور در سال 2024، حدود 7 میلیون و 327 هزار 802 نفر اعلام شده است و از این تعداد 65 هزار نفر، ایرانیان مهاجر هستند. در این مطلب از پارسی کانادا با زندگی در عمان، فرصت‌های شغلی و دلیل مهاجرت ایرانی‌ها به این کشور آشنا خواهید شد.

همچنین با تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت، شانستان برای مهاجرت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، آلمان، استرالیا، کانادا و غیره بسنجید. کارشناسان ما در پارسی کانادا، شرایطتان را بررسی و کمک خواهیم کرد تا بهترین تصمیم را بگیرید.

زندگی در عمان

تصویری از روزمره‌گی و زندگی در عمان

نگاهی به شرایط زندگی در عمان

کشور عمان، دارای آب‌وهوای مدیترانه‌ای است، لذا اکثر شهرهای ساحلی این کشور، آب‌وهوا گرم و مرطوبی دارند. بنابراین کشور عمان برای زندگی افرادی که به این نوع از آب‌وهواها عادت دارند، مناسب خواهد بود.

بومی‌های کشور عمان عرب هستند و زبان رسمی نیز در این کشور عربی است. اما به دلیل اینکه کشور عمان یکی از توریستی‌ترین کشورهای حوزه خلیج‌فارس است، بیشتر مردم این کشور به زبان انگلیسی آشنایی دارند.

در دهه‌های اخیر تعداد زیادی از بلوچ‌ها از کشور ایران و پاکستان به عمان مهاجرت کرده و بخشی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

دین رسمی کشور عمان، اسلام است، اما می‌توان اقلیت‌های دینی مانند مسیحیت و هندوها را نیز در میان مردم این کشور مشاهده کرد.

کشور عمان یک کشور رو به رشد است که اقتصاد آن بیشتر بر پایه نفت قرار دارد. به همین دلیل می‌توان گفت که فرصت‌های کاری دو شغلی زیادی در این کشور وجود دارد. به‌علاوه موقعیت توریستی این کشور باعث شده که سرمایه‌گذاران زیادی به سمت آن جذب شوند. همچنین عمان روابط خوبی با همسایگان خود دارد. به همین دلیل از امنیت خوبی نیز برخوردار است.

مزایای زندگی در عمان

✔ هزینه زندگی پایین: هزینه زندگی در عمان، نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر در حاشیه خلیج فارس، بسیار پایین‌تر است.

✔ ایمنی و امنیت: عمان یکی از امن‌ترین کشورهای خاورمیانه، با نرخ جرم و جنایت پایین و محیط زندگی آرام است.

✔ طبیعت زیبا: عمان مناظر متنوع، از جمله سواحل بکر، کوه‌های باشکوه و بیابان‌های وسیع دارد و فرصت‌های زیادی برای فعالیت‌های گردشگری ارائه می‌دهد.

✔ استاندارد سیستم مراقبت‌های بهداشتی: عمان خدمات بهداشتی و درمانی پیشرفته‌ای دارد و تعداد بیمارستان‌های دولتی و خصوصی آن قابل قبول است.

✔ فرهنگ غنی: عمان میراث فرهنگی غنی، جشنواره‌های متعدد، بازارهای سنتی (بازار سوک‌ها) و مکان‌های تاریخی منحصربه‌فردی دارد.

✔ فرصت‌های اقتصادی بسیار: فرصت‌های شغلی مختلف، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند نفت و گاز، آموزش و بهداشت و درمان وجود دارند که عمان را به یک گزینه قابل قبول برای نیروی کار ماهر تبدیل کرده‌اند.

✔ جامعه مهاجر پذیر: کشور عمان جامعه‌ای مهاجرپذیر دارد و ورود افراد تازه‌وارد همیشه با یک تجربه شیرین همراه است.

✔ وجود مدارس و موسسات آموزشی بین‌المللی: کشور عمان دارای مدارس بین‌المللی است که از کیفیت آموزشی بالا و معلمان باتجربه‌ای برخوردار هستند.

✔ شبکه‌سازی آسان: شهرهای کشور عمان نیز مساحت نسبتا کمی دارند. به همین دلیل می‌توان با شرایط نسبتا ساده‌ای در این کشور به شبکه‌سازی اقدام کرد.

✔ وجود ایرانیان زیاد در عمان: به دلیل اینکه جمعیت مهاجر در این کشور بسیار زیاد هستند، پیدا کردن دوست و حتی ایرانیان در عمان چندان کار دشواری نیست.

✔ دسترسی به خودروهای ارزان قیمت: اتومبیل‌های لوکس در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قیمت نسبتا پایینی دارند. به‌علاوه قیمت سوخت نیز بسیار ارزان است.

✔ امکانات تفریحی و گردشگری مناسب: عمان یک کشور توریستی است. به همین دلیل مراکز تفریحی زیادی در این کشور وجود دارند. به‌ویژه در شهرهای ساحلی عمان می‌توان مناظر بکر طبیعی را پیدا کرد.

✔ شرایط آسان برای اسکان و اقامت: با یافتن یک شغل یا ثبت شرکت در عمان، به‌راحتی می‌توانید اقامت این کشور را به دست آورید.

حتما بخوانید: ویزای کار عمان

مشکلات زندگی در عمان

✔ آب و هوای گرم: عمان در ماه‌های تابستان، دمای بسیار بالایی دارد و برای افرادی که به چنین گرمایی عادت ندارند، چالش‌برانگیز است.

✔ هنجارهای فرهنگی و اجتماعی: اگرچه عمان جامعه نسبتاً آزادی دارد، اما همچنان هنجارهای فرهنگی و مذهبی در آن جدی گرفته می‌شوند که مهاجران باید آن‌ها را رعایت کنند.

✔ گران‌قیمت بودن آموزش در بخش خصوصی: هزینه آموزش خصوص برای خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند، کمی گران خواهند بود. از طرفی، مدارس دولتی عمان معمولاً برای مهاجران گزینه مناسبی نیستند.

✔ حمل‌ونقل عمومی محدود: گزینه‌های زیادی برای حمل‌ونقل عمومی در عمان وجود ندارند و اکثر ساکنان این کشور با خودروی شخصی خود تردد می‌کنند.

✔ سیستم اداری کُند و خسته‌کننده: کاغذبازی‌های اداری و بوروکراسی در عمان نیاز به صبر و زمان زیادی دارد و همین موضوع برای تازه‌واردان کمی ناراحت‌کننده خواهد بود.

✔ محدودیت‌های شغلی: بازار کار عمان رقابتی است و محدودیت‌هایی برای تغییر شغل وجود دارند.

✔ نرخ بالای تصادفات: با وجود شرایط خوب جاده‌ها، وضعیت و استانداردهای رانندگی در عمان نسبت به برخی کشورها، بسیار ضعیف است و همین موضوع منجر به نرخ بالای تصادفات می‌شود.

✔ پیشرفت کند تکنولوژی: زندگی در عمان با سرعت بسیار آهسته‌ای در جریان است. در این کشور، خبری از سرعت بالای رشد تکنولوژی که در کشورهای غربی و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود دارد، نیست.

✔ خدمات درمانی گران: بیشتر مهاجران در عمان، ناچار هستند که از بیمه‌های درمانی استفاده کنند. زیرا هزینه درمان خصوصی در این کشور بسیار بالا است.

✔ مدت‌زمان اجاره محدود: مدت‌زمان اجاره مسکن در این کشور، به‌صورت یک‌ساله تنظیم می‌شود. بر این اساس شما اگر پیش از به پایان رسیدن مهلت یک‌ساله، تصمیم به تعویض خانه گرفتید، باید اجاره‌بهای یک سال را به‌طور کامل پرداخت کنید.

✔ قوانین سخت‌گیرانه: کشور عمان، دارای قوانین اجتماعی و کاری سخت‌گیرانه‌ای است و آزادی‌های اجتماعی محدودی دارد.

آزادی در کشور عمان چگونه است؟ بررسی قوانین کشور عمان

✔ با اینکه تعداد مسلمانان شیعه در عمان زیاد و دین رسمی آن اسلام است، قانون آزادی دین در این کشور وجود دارد. به همین دلیل هرکسی برای انجام انواع مراسم‌های مذهبی خود در کشور عمان آزاد است. شرایط زندگی در عمان با‌توجه‌به اعتقادات مذهبی مردم، به ایران و دیگر کشورهای مسلمان، نزدیک است. مسلمانان این کشور ترجیح می‌دهند که تنها با مسلمانان دوست شوند. همچنین زنان تا پیش از ازدواج باید قوانین سخت‌گیرانه‌ای را رعایت کنند.

✔ به‌طورکلی، هرچند در عمان قانونی برای حجاب اجباری وجود ندارد، اما مردم و قوانین این کشور به‌شدت در مقابل پوشیدن لباس‌های کوتاه حساس هستند. پوشیدن شلوارک برای مردان در این کشور کار درستی نیست. این عملی است که برای خانم‌ها به‌طور کامل ممنوع شده است. علاوه‌براین، افراد حق ندارند با لباس‌هایی که می‌خواهند با استفاده از آن‌ها به ساحل بروند، در سطح شهر قدم بزنند.

✔ یکی از عجیب‌ترین قوانین زندگی در عمان این است که حق تکان دادن دست در مکان‌های عمومی را ندارید و انجام آن به‌شدت زشت است. به‌علاوه زمانی که می‌خواهید از افراد یا وسایلشان عکس‌برداری کنید، باید حتما از آن‌ها اجازه بگیرید. بهتر است خیلی زود با مردم این کشور صمیمی نشوید. صدا زدن افراد به اسم کوچک نیز در عمان رواج ندارد.

✔ قوانین زندگی در عمان به افراد اجازه نمی‌دهند که در مکان‌های عمومی دخانیات مصرف کنند یا الکل بنوشند. در این کشور الکل تنها به افرادی فروخته می‌شود که مجوز داشته باشند. همچنین حمل انواع سلاح در این کشور، ممنوع است. مردم عمان معتقد هستند که تجمع در خیابان و خندیدن با صدای بلند، باعث ایجاد مزاحمت برای سایر افراد خواهد شد.

✔ قوانین کار در عمان به‌ویژه برای مهاجران سخت‌گیرانه هستند. مهاجران تنها در صورتی می‌توانند شغل خود را عوض کنند که گواهی رضایت NOC را از کارفرمای قبلی خود دریافت کرده باشند. در غیر این صورت به مدت دو سال حق کار در کشور عمان را نخواهند داشت. این تحریم دو ساله، درصورتی‌که پس از ترک شغل به‌طور موقت از عمان خارج شوید نیز، اعمال می‌شود.

هزینه زندگی در عمان در سال 2024

متوسط هزینه‌های ماهانه برای یک نفر در کشور عمان در سال 2024، بدون در نظر گرفتن اجاره خانه حدود 731.9 دلار آمریکا (281.8 ریال عمانی) است. این هزینه ماهانه برای یک خانواده 4 نفره، حدود 2534.8 دلار آمریکا (975.8 ریال عمانی) ارزیابی می‌شود. هزینه‌های زندگی روزانه در عمان حدود 60.9 و هزینه اجاره خانه 45.5 درصد نسبت به این هزینه‌ها در کشور ایران گران‌تر هستند. در جدول زیر، خلاصه‌ای از متوسط هزینه‌های روزمره را در کشور عمان مشاهده می‌کنید:

در این جدول، هزینه‌های زندگی در عمان را آورده‌ایم.
نوع هزینه زندگی در عمانهزینه متوسط (دلار آمریکا)
وعده غذایی در یک رستوران ارزان5.20
وعده غذایی برای 2 نفر در یک رستوران میان‌رده25.98
مک‌دونالد7.79
کوکاکولا یا پپسی (بطری 0.33 لیتر)0.78
کاپوچینو4.87
شیر (1 گالن)1.79
نان سفید تازه (1 پوند)1.12
تخم‌مرغ (12 عدد)2.38
بلیت یک‌طرفه (سیستم حمل‌ونقل محلی)1.30
اشتراک ماهانه (سیستم حمل‌ونقل محلی)57.80

شرایط زندگی در عمان برای ایرانیان

ازآنجاکه مردم عمان و ایران عقاید بسیار نزدیکی دارند، احتمالا کشور عمان برای زندگی ایرانیان گزینه مناسبی است. احتمالا روند کند انجام کارهای اداری در عمان برای ایرانیان ناآشنا نیست. اما شاید برخی از قوانین و سنت‌های این کشور مانند بلند نخندیدن در خیابان و قوانین دشوار برای تغییر شغل، کمی زندگی در عمان را برای ایرانیان سخت کند. به‌علاوه آب‌وهوای خشک این کشور نیز ممکن است برای برخی ایرانیان چندان جذاب نباشد.


ایران و عمان ازنظر سیاسی روابط بسیار خوبی با هم دارند. به همین دلیل شرایط مهاجرت به عمان و زندگی در این کشور برای ایرانیان چندان دشوار نخواهد بود.

در کنار این‌ها عادت به رانندگی با اتومبیل شخصی در جاده‌های این کشور یکی از چیزهایی است که زندگی در عمان را برای ایرانیان جذاب کرده است. بااین‌وجود، هزینه زندگی در عمان، ممکن است برای ایرانیان کمی زیاد است. اما در مقایسه با سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس، عمان هزینه زندگی مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد.

لازم به ذکر است که ایرانیان با کمک هم‌وطنان و شرایط استاندارد کشور عمان، به فرصت‌های شغلی بسیاری دسترسی پیدا خواهند داشت. البته با توجه به سیاست‌های کاری عمان، بومی‌های این کشور برای استخدام، اولویت بالاتری نسبت به مهاجران دارند و این موضوع کمی برای ایرانیان تازه‌وارد چالش‌برانگیز خواهد بود.

شرایط کار در عمان

برای درک کامل شرایط کار در کشور عمان لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

✔ محدودیت سنی: محدودیت سنی کار در عمان بین 21 تا 60 سال است و سیاست‌های سختگیرانه‌ای هم برای آن در نظر گرفته شده‌ است.

✔ ساعت‌های کاری: حداکثر ساعات کاری 40 ساعت در هفته است؛ البته به استثنای یک ساعت استراحت در روز برای غذا و استراحت.

✔ مرخصی استعلاجی: نیروی کار استخدامی حق دارد سالانه 182 روز مرخصی استعلاجی داشته باشند.

✔ قراردادهای کاری: قراردادهای مدت‌دار، به‌صورت نامحدود تمدید نمی‌شوند. با این حال، اگر اشتغال یک شخص بیش از 5 سال ادامه داشته باشد، مدت قرارداد نامحدود می‌شود.

✔ سیاست‌های خاتمه قرارداد: نیروی کار حق دارد قرارداد خود را در صورت عدم پرداخت حقوق توسط کارفرما یا عدم رعایت قانون کار به مدت 2 ماه متوالی، پایان دهد.

✔ شرایط نگهداری گذرنامه: کارفرمایان عمانی حق نگهداری گذرنامه یا اسناد خصوصی نیروی کار را بدون رضایت کتبی او ندارند.

میزان درآمد در عمان

متوسط درآمد ماهانه یک شهروندی عمانی با 264.35 دلار نسبت به درآمد یک شهروند ایرانی با 2.258 دلار حدود 754.1 درصد بیشتر است!

بهترین شهر برای زندگی در عمان

مسقط، پایتخت عمان است و به دلیل به‌عنوان کیفیت بالای زندگی، ایمنی و زیرساخت‌های عالی، بهترین شهر برای زندگی در این کشور شناخته می‌شود. شهر مسقط پرجمعیت‌ترین و از نظر اقتصادی، مهم‌ترین شهر عمان است و باتوجه‌به ساختار سنتی خود، امکانات مدرن بسیاری دارد. موقعیت استراتژیک مسقط در امتداد سواحل دریای عمان، چشم‌اندازهای زیبایی رو به دریا دارد و دسترسی آسان به خط ساحلی را فراهم می‌کند.

بهترین شهر برای زندگی در عمان

مسقط، بهترین شهر برای زندگی در عمان

کیفیت زندگی در مسقط عمان

مسقط، به محیط‌های عمومی تمیز، نرخ پایین جرم و جنایت و جامعه خوش‌برخورد خود معروف است. از طرفی، بخش‌های بهداشت و درمان و سیستم آموزشی این کشور نیز به‌خوبی توسعه پیدا کرده‌اند و خدمات قابل توجهی را به ساکنان ارائه می‌دهند. همچنین، طیف وسیعی از امکانات رفاهی از جمله مراکز خرید، رستوران‌ها و امکانات تفریحی در شهر مسقط وجود دارند. از جمله مکان‌های گردشگری، دیدنی و تاریخی این شهر عبارت‌اند از:

  • سوق مطرح
  • ساحل قروم
  • موزه بیت الزبیر
  • اپرای سلطنتی مسقط
  • قلعه‌های الجلالی و المرانی
  • مسجد جامع سلطان قابوس

هزینه زندگی در مسقط درسال 2024

در حال حاضر، متوسط هزینه‌های ماهانه برای شخص مجرد در مسقط در سال 2024 (بدون پرداخت اجاره خانه) حدود 737.7 دلار آمریکا (284.4 ریال عمانی) است. این در حالی است که یک خانواده 4 نفره در مسقط باید ماهانه 2556.8 دلار آمریکا (984.2 ریال عمانی) بابت هزینه‌های زندگی کنار بگذارد. شهر مسقط از لحاظ هزینه زندگی 44.2 و از لحاظ هزینه اجاره خانه 23.7 درصد نسبت به تهران گران‌تر است.

حتما بخوانید: هزینه مهاجرت به عمان

کشور عمان؛ مقصدی برای کار و زندگی!

در این مطلب، با دقت به بررسی شرایط زندگی، کار و مهاجرت به عمان به‌ویژه برای ایرانیان اشاره کردیم. همان‌طور که گفتیم، عمان با اقتصاد روبه‌رشد، فرهنگ مترقی و جامعه مهمان‌نواز، مقصد جذابی برای مهاجران است. هزینه زندگی در عمان نسبت به بسیاری از کشورهای غربی پایین‌تر است و فرصت‌های شغلی به‌خصوص در بخش‌های نفت، گاز، آموزش و بهداشت وجود دارد. با این حال، عمان نیز مانند هر کشور دیگری چالش‌هایی از جمله آب و هوای گرم، محدودیت‌های شغلی و کاغذبازی‌های اداری دارد.

مهاجرت به عمان معمولاً از طریق دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای عمانی انجام می‌شود و پس از آن، متقاضی باید مجوز کار و ویزای کاری دریافت کند. افرادی که به دنبال زندگی خوب، مشاغل پردرآمد و محیط آرام‌اند، اغلب عمان را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. اگر قصد مهاجرت به عمان را دارید، همین حالا با مشاوران مؤسسه مهاجرتی پارسی کانادا تماس بگیرید. برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان امور مهاجرتی، فرم مشاوره در این صفحه را تکمیل کنید!

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

سوالات متداول

جمعیت کشور عمان بیش از 5 میلیون نفر است و از نظر مساحتی، این کشور حدود 300 هزار کیلومتر مربع است. یعنی تقریبا به اندازه سه برابر استان اصفهان در ایران.

به طور کلی بیش از 29 درصد از جمعیت عمان را مهاجرین خارجی تشکیل می‌دهند یعنی تقریبا یک و نیم میلیون نفر از جمعیت 5 میلیونی این کشور، مهاجرین خارجی هستند. همچنین تعداد ایرانیان عمان، بیش از 10 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

نژاد اغلب قریب به اتفاق عمانی‌ها، عرب است. البته اقلیت‌هایی از نژادهای دیگر همچون ایرانی، بلوچی، آفریقایی و … هم در این کشور زندگی می‌کنند.

کشور عمان از 9 استان تشکیل شده است که جمعیت آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • استان مسندم با بیش از 35 هزارنفر
  • استان بریمی با بیش از 70 هزار نفر
  • منطقه باطنه با بیش از 80 هزار نفر
  • استان مسقط با بیش از دو میلیون نفر
  • منطقه ظاهره با بیش از 150 هزار نفر
  • منطقه داخلیه با بیش از 300 هزار نفر
  • منطقه شرقیه با بیش از 300 هزار نفر
  • منطقه وسطی با بیش از 30 هزار نفر
  • استان ظفار با بیش از 250 هزار نفر

کشور عمان با سیستم پادشاهی اداره می‌شود.

هزینه زندگی در عمان نسبت به بسیاری از کشورهای غربی پایین‌تر است. به‌عنوان مثال، هزینه ماهانه برای یک نفر بدون اجاره حدود 731.4 دلار آمریکا است.

مسقط، پایتخت عمان، به دلیل امکانات رفاهی، زیرساخت‌های قوی و کیفیت بالای زندگی، بهترین گزینه برای زندگی است.

فرصت‌های شغلی در عمان به‌ویژه در بخش‌های نفت و گاز، آموزش و بهداشت وجود دارد.

برای مهاجرت کاری به عمان، مهم‌ترین مدرک، پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای عمانی است. پس از آن، باید برای دریافت ویزای کار و مجوز اقامت اقدام کرد.

بله، دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در عمان نیاز به ویزای تحصیلی دارند. فرآیند اخذ ویزای تحصیلی معمولاً شامل پذیرش در یک دانشگاه عمانی، ارائه مدارک تحصیلی و مالی و انجام معاینات پزشکی است.

تغییر شغل در عمان امکان‌پذیر است، اما به مجوز کار جدید نیاز دارد. برای تغییر شغل، معمولاً باید گواهی عدم اعتراض (NOC) از کارفرمای فعلی دریافت کنید. همچنین، کارفرمای جدید نیز باید برای شما مجوز کار جدید درخواست کند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال