موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

طلاق در کانادا (مرور کامل بر قوانین طلاق در کانادا)

طلاق در کانادا (مرور کامل بر قوانین طلاق در کانادا)

طلاق و جدایی در کانادا آن هم زمانی که برای شروع یک زندگی جدید به کانادا مهاجرت کرده‌اید، شاید تجربه چندان خوشایندی نباشد. شاید هم باشد! این تجربه چه خوب باشید چه بد، در هر دو حالت باید با قوانین طلاق در کشور کانادا آشنا باشید تا این مسیر را درست طی کنید. به خصوص اگر با کسی ازدواج کرده باشید که کاملاً به قوانین خانواده در کانادا تسلط دارد، اما شما به عنوان یک تازه وارد چیز زیادی از این قوانین نمی‌دانید.

طلاق در کانادا

شاید هم ماجرا کاملاً برعکس باشد و برای ازدواج در کانادا برنامه ریزی کرده‌اید. در مورد قوانین مربوط به خانواده در کانادا چیزی می‌دانید؟ آیا می‌دانید چیزی به اسم توافق‌نامه خانوادگی وجود دارد و طبق آن می‌توانید در مورد مسائل مختلف بدون در نظر گرفتن قوانین به توافق برسید!


این حق زن و مرد هر دوست که درصورت تصمیم به جدا شدن از تمام حق و حقوق خود و روند انجام پروسه طلاق در کانادا آگاه باشند.

چه قصد ازدواج در کانادا را داشته باشید، چه طلاق و یا اینکه هیچکدام از این دو مورد دغدغه شما نباشد، اگر تصمیم دارید که با مهاجرت به کانادا زندگی جدیدی را شروع کنید، بهتر است به فکر کانادایی شدن هم باشید.

در نتیجه بهتر است دست کم یک دید کلی نسبت به قوانین مربوط به خانواده کشور کانادا داشته باشید تا کسی سرتان کلاه نگذارد! قرار است در این مقاله از سری مقاله‌های مربوط به قوانین خانواده در کانادا، با قوانین مربوط به ازدواج و طلاق در کانادا آشنا شوید.

ازدواج در کانادا

ازدواج در کانادا چطور انجام می‌شود؟

برای ازدواج کردن در کانادا دو موضوع را باید در نظر بگیرید. موضوع اول این است که برای ازدواج کردن چه شرایطی باید داشته باشید و دوم قوانین مربوط به ازدواج است. مگر هر کسی که بخواهد نمی‌تواند در کانادا ازدواج کند؟ چرا می‌تواند به شرط اینکه شرایط قانونی ازدواج را داشته باشد و قوانینی که ازدواج یا به اصطلاح حقوقی عقد را رعایت کنید.

این شرایط و قوانین چه چیزهایی هستند؟

  1.  اولین شرط به سن مربوط می‌شود. برای ازدواج در کانادا باید حداقل 18 ساله باشید. با این حال در استان اونتاریو افرادی که 16 یا 17 ساله هستند در صورتی که از طرف دادگاه، قیم یا پدر و مادر هر دو، مجوز کتبی داشته باشید می‌توانید ازدواج کنند.
  2.  اما در هیچ کجای کانادا کودکان زیر 16 سال حتی با اجازه پدر و مادرشان هم اجازه ازدواج کردن ندارند.
  3. حتی اگر در مراسم جشن ازدواج فردی که زیر 16 سال است شرکت کنید به عنوان خلافکار شناخته خواهید شد.
  4. در قوانین مربوط به ازدواج در کانادا هم مثل قوانین ایران اجازه ازدواج به اصطلاح با محارم (خواهر، برادر، والدین، …) را نخواهید داشت.
  5. اما بر خلاف ایران اگر متأهل باشید نمی‌توانید با فرد دیگری ازدواج کنید و این کار به عنوان چندهمسری شناخته می‌شود و برای کانادایی‌ها قابل درک و قابل قبول نیست.
  6. در ضمن اگر قبلاً ازدواج کرده‌اید و جدا شده‌اید و در حال حاضر قصد ازدواج مجدد دارید باید ثابت کنید که طلاق یا مرگ همسر قبلی‌تان به عهده شما نبوده است.
  7. اگر در خارج از کانادا جدا شده باشید تکلیف چیست؟ باید ثابت کنید که به شکل قانونی از همسرتان جدا شده‌اید.
  8. طبق قانون باید هر دو طرف در زمان ازدواج معنی این کار را بدانند و هر دو رضایت کامل داشته باشند. به این کار در کانادا رضایت آگاهانه همراه با اطلاع می گویند.
  9. اگر در مراسم جشن ازدواج کسی که به زور تن به ازدواج داده شرکت کنید هم مجرم شناخته می‌شوید.

قوانین ازدواج در کانادا

قوانین ازدواج در کانادا

اگر ازدواج شما در کانادا انجام می‌شود، اول از هر چیز باید این ازدواج تابع قانون استانی باشد که قرار است در آن ازدواج کنید.

عقد تلفنی یا اینترنتی هم معنی دارد و هر دو طرف باید شخصاً حضور داشته باشند.

قبل از ازدواج باید از اداره دولتی مربوط به ازدواج در جایی که زندگی می‌کنید مجوز ازدواج بگیرید.

اعتبار این مجوز 3 ماهه است و باید برای آن هزینه بدهید.

حتما بخوانید: مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

اگر اعتقادات خاصی دارید و می‌خواهید مراسم مذهبی یا غیر مذهبی خاصی برای ازدواج داشته باشید تکلیف چیست؟

اگر مدل مذهبی عقد کنید با توجه به دینی که دارید کشیش، امام یا خاخام می‌تواند به طور قانونی به اصطلاح عقد را جاری کند.

اگر می‌خواهید غیر مذهبی ازدواج کنید یک مقام مورد تأیید مثل قاضی، کارمند شهرداری یا هر شخصی که مجوز انجام این کار را داشته باشد اجازه دارد تا عقد را جاری کند.

خیانت دلیل طلاق در کانادا

تعدد زوجین در کانادا

در کانادا چند همسری یا به اصطلاح حقوقی تعدد زوجین خلاف قانون است.

بنابراین، اگر در ایران 4 همسر دارید نمی‌توانید همه آنها را به عنوان زوجه خود معرفی کنید و در کانادا فقط یک نفر را می‌توانید به عنوان همسر خود معرف کنید.

کانادایی‌ها در این مورد کاملاً جدی برخورد می‌کنند تا جایی که اگر به کانادا مهاجرت کنید و بخواهید چندین همسر داشته باشید برایتان عواقب جنایی و مهاجرتی دارد.

در صورتی که به هر حال چندین همسر دارید و قصد مهاجرت به کانادا را دارید بهتری است که با یک وکیل مهاجرت به کانادا مشورت کنید.

گواهی یا سند ازدواج در کانادا

برای ازدواج در کانادا باید دو نفر شاهد داشته باشید. امضا کسی که عقد را جاری می‌کند به اضافه امضا این دو شاهد باید پای مجوز ازدواج باشد.

بعد از امضا مجوز باید آن را به اداره ثبت دولتی بفرستید تا گواهی ازدواج صادر شود.

اعتبار گواهی ازدواج درست مثل سند ازدواج در ایران است.

آیا کانادا سند ازدواجی که در سایر کشورها انجام شده باشد را قبول دارد؟

در بیشتر موارد کانادا ازدواج قانونی در سایر کشورها را قبول دارد.

اگر در کانادا زندگی می‌کنید و در کشور دیگری ازدواج کنید تکلیف چیست؟ باز هم اگر ازدواج قانونی باشد و شرایطی که در بالا به آنها اشاره شد را رعایت کرده باشید، کانادا ازدواج شما را قبول دارد.

قوانین طلاق در کانادا

قوانین طلاق در کانادا

علاوه بر طلاق ممکن است دو طرف بدون اینکه به شکل قانونی از هم جدا شده باشند، تصمیم بگیرند که از هم جدا زندگی کنند.

در کانادا منعی برای این کار وجود دارد و دو طرف می‌توانند حتی بدو طلاق به شکل قانونی از هم جدا شوند.

اما زمانی که موضوع طلاق قانونی مطرح باشد مسائل دیگری مثل تقسیم اموال بعد از طلاق در کانادا، سرپرستی کودکان و … هم مطرح می‌شود.

برای طلاق گرفتن در کانادا نیازی به داشتن وکیل ندارید، اما در صورتی که در مورد قوانین طلاق در کانادا اطلاعات کافی نداشته باشید به احتمال زیاد با مشکل روبرو می‌شوید.

در نتیجه بهتر است که قبل از اقدام برای درخواست طلاق در کانادا حتماً از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید.

مرجع صدور طلاق در کانادا دادگاه است. در نتیجه برای اینکه به شکل قانونی از همسرتان جدا شوید جای دیگری جز دادگاه نمی‌توانید این را انجام دهید.

در همان زمانی که در دادگاه برای طلاق حضور دارید می‌توانید موارد مربوط به سرپرستی فرزندان، نفقه، تقسیم اموال، اجازه ملاقات و … را مشخص کنید.

اگر نخواهید طلاق بگیرید اما از هسرتان جدا زندگی کنید در مورد موضوعاتی که در بالا به آن اشاره شد تکلیف چیست؟

این امکان در کانادا وجود دارد که در مورد سرپرستی فرزندان، تقسیم اموال و … از دادگاه بخواهید تا حکم صادر کند، بدون اینکه قانونا از هم جدا شوید.

اگر نمی‌خواهید که دادگاه برای این مسائل تصمیم بگیرید، می‌توانید یک موافقت نامه جدایی کتبی امضا کنید که در آن مسائلی که با یکدیگر توافق کرده‌اید نوشته شده است.

دلایل طلاق در کانادا

دلایل طلاق در کانادا

درست مثل ایران باید به دادگاه درخواست طلاق دهید. اما در صورتی اجازه این کار را دارید که حداقل طی یک سال گذشته از کانادا خارج نشده باشید.

هر کدام از زوجین می‌توانند برای درخواست طلاق اقدام کنند و یا با هم این کار را انجام دهند که به آن درخواست مشترک گفته می‌شود.

در این دادخواست یا می‌توانید فقط از دادگاه بخواهید که برای شما حکم طلاق صادر کند و یا از دادگاه بخواهید که در مورد تقسیم اموال، حضانت فرزندان و نفقه هم تصمیم بگیرید.

برای طلاق گرفتن باید ثابت کنید که ازدواج شما از هم پاشیده و راهی برای برگشت به زندگی کنار یکدیگر را ندارید. اما این موضوع را چطور می‌شود ثابت کرد؟

برای اثبات این کار سه روش وجود دارد:

  • جدا زندگی کردن زوجین از یکدیگر: زن و شوهری که به مدت یک سال از یکدیگر جدا زندگی کرده باشند حتی اگر در یک خانه مشترک باشند اما هیچ ارتباطی با هم نداشته باشند در عمل زندگی جداگانه‌ای دارند. اگر از همسر خود جدا شدید و بلافاصله درخواست طلاق بدهید، دادگاه حکم طلاق شما را صادر نمی‌کند. برای این کار باید حداقل یک سال از هم جدا زندگی کرده باشید.
  • خیانت زوجین: در صورتی که یکی زن یا مرد به همسرش خیانت کرده باشد، طرف مقابل می‌تواند از دادگاه درخواست صدور طلاق کند.
  • خیانت در زمان تأهل در کانادا یعنی فرد متأهل با فردی دیگری رابطه جنسی داشته باشد.
  • بدرفتاری یا خشونت زوجین: اگر هر کدام از زوجین با همسر خود چه به صورت فیزیکی و چه به صورت روانی بدرفتاری کند یا خشونت داشته باشد همسرش می‌تواند تقاضای طلاق کند. در این مورد لازم نیست که یک سال صبر کنید، اما باید مدارک قابل اثبات برای اینکه همسرتان با شما بدرفتاری می‌کند ارائه دهید. در این مورد برخلاف سایر روش‌های طلاق در کانادا، شاید بهتر باشد که از یک وکیل کمک بگیرید تا سریع‌تر بتوانید حکم طلاق بگیرید.

زندگی مشترک بدون ازدواج در کانادا

زندگی مشترک بدون ازدواج در کانادا

زوجی که با هم ازدواج نکرده‌اند اما با هم زندگی می‌کنند در کانادا به زوج عرفی یا Common-law partners شناخته می‌شوند.

هر استان برای جدا شدن همسرانی که به صورت عرفی با هم ازدواج کرده‌اند قوانین خود را دارد.

اما به طور کلی برای اینکه این نوع ازدواج تحت حمایت قوانین خانواده در کانادا قرار بگیرید زوجین باید حداقل 3 سال با هم زندگی کرده باشند.

اگر زوجی که به شکل عرفی ازدواج کرده‌اند تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند، نیازی به حکم طلاق ندارند.

اما در صورتی که این زوج فرزند یا فرزندانی داشته باشند می‌توانند برای نفقه حمایت از فرزند و حضانت فرزند یا فرزندان خود درخواست دهند.

با وجود اینکه به طور کلی ازدواج عرفی در کانادا به رسمیت شناخته می‌شود، اما قوانین مربوط به تقسیم اموال بعد از طلاق در کانادا بعد از جدا شدن این نوع زوج‌ها اجرا نمی‌شود.

با این حال در بعضی از موارد این امکان وجود دارد که بعد از پایان رابطه دادگاه در مورد سهم هر یک از زوجین از اموالی که دارند تصمیم بگیرد.

اعتبار طلاق در کانادا

اعتبار طلاق ایرانی در کانادا

برای اینکه طلاق سایر کشورها در کانادا به رسمیت شناخته شود، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • حداقل یک سال بعد از درخواست طلاق در کشوری که در آن طلاق گرفته‌اید زندگی کرده باشید.
  • اگر در کشور دیگری درخواست طلاق دادید، باید ثابت کنید که اهل آن کشور هستید یا در آنجا زمین دارید یا زمان زیادی در آنجا زندگی کرده‌اید.

باید این موضوع را در نظر بگیرید که نمی‌توانید در کشور دیگری طلاق بگیرید اما انتظار داشته باشید که قوانین مربوط به نفقه و تقسیم اموال بعد از طلاق در کانادا عیناً برایتان اجرا شود.

در نتیجه اگر این موارد برایتان اهمیت دارد، حتماً قبل از اقدام درمورد اعتبار آنها در کانادا آگاه شوید.

سخن آخر

زندگی در کانادا و یا هر کشوری که برای شروع یک زندگی تازه انتخاب می‌کنید در کنار مزایای فوق العاده آن، چالش‌های هم دارد.

یکی از این چالش‌ها قوانین مربوط خانواده است که شامل ازدواج و طلاق در کانادا، حضانت فرزند، تقسیم اموال بعد از جدایی و … است.

بدون شک آگاه بودن از این قوانین باعث می‌شود تا در صورت روبرو شدن با مشکل در زمینه‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، هشیارتر و درست‌تر عمل کنید.

در این مقاله با قوانین کلی و کاربردی مربوط به ازدواج و طلاق در کانادا آشنا شدید. اگر به آشنایی با سایر قوانین خانواده در کانادا علاقه دارید، سایر مقاله‌های مربوط به قوانین خانواده در کانادا را از دست ندهید.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها