موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شهردار شهر تورنتو؛ اولیویا چاو (Olivia Chow)

شهردار شهر تورنتو؛ اولیویا چاو (Olivia Chow)

خانم اولیویا چاو (Olivia Chow)، شصت و ششمین شهردار شهر تورنتو (Toronto)، اولین زن و فرد آسیایی تبار است که پس از استعفای جان توری (John Tory) برای این سمت انتخاب شد. در ادامه این مطلب، به معرفی خانم اولیویا چاو پرداخته و با سوابق و خدمات او آشنا می‌شویم.

زندگی‌نامه خانم اولیویا چاو

اولیویا چاو، در سال ۱۹۵۷، در هنگ کنگ (Hong Kong) متولد شد. سپس در سن ۱۳ سالگی، به همراه والدینش به شهر تورنتو مهاجرت کرد و در آپارتمانی در محله سنت جیمز تاون (St. James Town) ساکن شد. والدین او، بعد از مهاجرت، با چالش‌های فراوانی مواجه بودند. هنگامی که پدر اولیویا نتوانست در زمینه کاری خود، شغل مناسبی پیدا کند و دچار اختلال روانی شد، مادرش برای حمایت از خانواده به عنوان خدمتکار هتل شروع به کار کرد. الیویا، به سختی و با پشتکار در این دوران پرتلاطم، توانست از کالج Jarvis Collegiate فارغ‌التحصیل شود و در دانشگاه تورنتو (University of Toronto) به تحصیل در رشته دین و فلسفه بپردازد. همچنین در رشته هنرهای زیبا، در دانشگاه Guelph تحصیل کرد و با دریافت مدرک Honours BA فارغ‌التحصیل شد.

اولیویا، پس از اتمام دانشگاه، به عنوان مجسمه ساز، معلم ESL (English as a second language) و مشاور مهاجران تازه وارد، شروع به کار کرد. او تحت تاثیر ماجرای پناهندگانی که در جستجوی زندگی بهتر در کانادا از کشور جنگ زده خود گریخته بودند قرار گرفت و این نقطه شروع فعالیت و خدمت او در جامعه بود.

 اولیویا چاو (Olivia Chow)

تصویری از اولیویا چاو (Olivia Chow)، شهردار تورنتو در حال سخنرانی

خدمات و سوابق حرفه‌ای اولیویا چاو

اولیویا، در پی کشف علاقه خود به خدمت رسانی به جامعه، در سال ۱۹۸۵، به عنوان عضو شورای مدرسه منطقه‌ای تورنتو (TDSB) انتخاب شد و به مدت ۶ سال در این سمت خدمت کرد. در سال ۱۹۹۱، اولیویا، اولین زن آسیایی تباری بود که به عنوان عضو شورای شهر تورنتو انتخاب شد و خدمات ماندگاری را ارائه کرد که هر ساله به صدها هزار خانواده در تورنتو، کمک می‌کند. این برنامه‌ها شامل برنامه‌هایی مانند ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی و برنامه صبحانه و ناهار در مدرسه برای کودکان فقیر است.

او برای 5 دوره، به عنوان شورای شهر انتخاب شد و به مدت ۱۴ سال با افتخار در این سمت، خدمت کرد. اولیویا، در زمان حضور خود در شورای شهر، به عنوان رئیس کمیته خدمات اجتماعی، نایب رئیس کمیسیون ترانزیت تورنتو (TTC) و همچنین به مدت یک دهه در کمیته بودجه خدمت کرد.

در سال 1988، اولیویا چاو با جک لاتیان (Jack Layton)، عضو شورای شهر ازدواج کرد. آن‌ها، تا زمان فوت جک، یکی از زوج‌های سیاسی برجسته کانادا بودند که بیش از دو دهه برای عدالت اجتماعی در تورنتو و سپس در سطح ملی کار کردند.

در سال 2006، اولیویا برای سه دوره متوالی، به عنوان نماینده مجلس حوزه Trinity—Spadina انتخاب شد و تا سال 2014 در این سمت خدمت کرد. در این زمان، در حالی که یک نماینده مخالف دولت بود، دو لایحه مهم را به پارلمان ارائه داد. لایحه اول، لایحه یادگیری و مراقبت از کودکان و دیگری لایحه حمل‌ونقل عمومی ملی بود که مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

اولیویا، پس از ترک سیاست فدرال، کتاب خاطرات خود را با عنوان “My Journey” نوشت که به روایت داستان زندگی شخصی‌اش می‌پردازد. در سال 2015، به عنوان استاد برجسته به دانشگاه متروپولیتن (Metropolitan University) تورنتو دعوت شد. همچنین موفق شد در 2016، موسسه‌ای به نام Institute for Change Leaders تاسیس کند که به مردم کمک می‌کند تا دموکراسی را در عمل تجربه کنند و به ساختن جامعه‌ای عادلانه‌تر کمک کنند.

اولیویا چاو، در سال 2023، فصل جدیدی از داستان زندگی خود را آغاز کرد؛ زمانی که به عنوان شهردار تورنتو نامزد و برنده انتخابات شد.

 اولیویا چاو، پس از پیروزی در انتخابات

چاو، پس از استعفای جان توری (John Tory)، شهردار محافظه‌کار که برای سومین بار در انتخابات گذشته پیروز شده بود، به عنوان شهردار انتخاب شد و در مصاحبه با Toronto Star، اولویت خود را مسکن اعلام کرد. بحران مسکن در تورنتو، یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی شهردار جدید بود. به گفته مرکز کانادایی حقوق مسکن، طی 50 سال گذشته، عدم سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، بحرانی را برای مستاجران ایجاد کرده که با شیوع همه‌گیری، تشدید شده است.

چاو، در حین سخنرانی پس از پیروزی در انتخابات، متعهد شد که از اجاره نشینان حمایت کند و برای مردم این شهر جامعه‌ای بهتر بسازد. همچنین به حامیان خود گفت:

“من برای ساختن شهری مقرون‌به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر برای همه، بی وقفه کار می‌کنم.”

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال