موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت پرستاران به کانادا

اگر پرستار هستید و به فکر مهاجرت، ما در این مطلب تمام آنچه لازم است درباره مهاجرت پرستاران به کانادا بدانید را گفته‌ایم...

مهاجرت پرستاران به کانادا

یکی از شغل‌های پر تقاضا برای مهاجرت به کانادا، شغل پرستاری است. کشور کانادا چه بعد از شیوع ویروس کرونا و چه قبل از آن، همواره با کمبود پرستار مواجه بود. بنابراین این بهترین فرصت برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل پرستاری است. مهاجرت پرستاران از طریق ویزای کاری، گزینه‌ای است که این روزها بسیار با استقبال مهاجران مواجهه شده است.

این‌گونه که تخمین زده می‌شود کانادا تا سال 2024 به 60000 پرستار نیاز خواهد داشت و انتظار می‌رود این رقم تا 10 سال آینده دو برابر شود. در ادامه این مطلب، قصد داریم اطلاعات دقیقی از مهاجرت پرستاران به کانادا ارائه دهیم. مطالبی که در اینجا قرار است به آن‌ها پرداخته شود:

  • مهاجرت به کانادا از طریق پرستاری
  • شرایط پذیرش پرستار در کانادا از طریق شیوه‌های مهاجرتی مختلف
  • ویزای کار پرستاری در کانادا
  • هزینه مهاجرت پرستاران به کانادا
  • حقوق یک پرستار در کانادا
  • مهاجرت پرستاران به کانادا بدون مدرک زبان
  • معادل سازی مدرک پرستاری در کانادا
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

روش های مهاجرت پرستاران به کانادا چیست؟

برای مهاجرت به کانادا از طریق کار پرستاری، باید از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرتی زیر اقدام کنید. سه گزینه اصلی عبارتند از:

در ادامه شرایط هر کدام از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

شرایط مهاجرت کاری پرستاران به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

شرایط پذیرش پرستار در کانادا از طریق برنامه‌های اکسپرس اینتری (Express Entry)

یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های جذب نیروهای کار خارجی در کانادا، پذیرش از طریق سیستم اکسپرس اینتری است. برنامه‌های اسکیل ورکر کانادا (FSEP) و تجربه کار کانادایی (CEC) برای مهاجرت پرستاران مناسب است. برای واجد شرایط بودن برای این برنامه ها، داشتن تجربه کاری ماهر مهم است.

💡نکته: برنامه تجربه کار کانادا برای افرادی است که سابقه کار یا تحصیل در کانادا داشته باشند. برای همین برای مهاجرت اولیه مناسب ایرانیان داخل ایران نیست.

در برنامه اسکیل ورکر، پرستاران باید حداقل 1 سال سابقه کار مداوم داشته باشند. این سابقه کار باید در گروه‌های شغلی TEER و 0, A و B در ناک‌های شغلی کانادا باشد. هر فرد می‌تواند از هر جایی سابقه کاری داشته باشد، اما سابقه او باید طی 10 سال گذشته باشد. یک متقاضی FSWP همچنین باید در هر چهار مهارت زبانی یعنی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن، نمره CLB 7 در انگلیسی یا NCLC 7 در فرانسه را کسب کند. در همین حال، برای تجربه کار کانادایی به 1 سال تجربه NOC 0، A یا B در کانادا در سه سال گذشته نیاز دارد.


در مطلب NOC های شغلی کانادا می‌توانید درباره دسته‌بندی مشاغل بازار کار کانادا مطالعه کنید.

متقاضیان باید نمرات خود را در هر چهار صلاحیت زبان اثبات کنند. CLB یا NCLC 7 برای افرادی که دارای مشاغل NOC 0 یا A هستند یا CLB/NCLC 5 برای افراد دارای مشاغل NOC B.

در نگاه کلی برای واجد شرایط بودن در این برنامه، مهارت پرستاری شما باید در سطح مهارت 0، A، یا B گروه‌بندی شود. متقاضیان پرستار می‌توانند از طریق کسب امتیاز حداقل 67 در سیستم امتیازبندی مهاجرت به کانادا پذیرش بگیرند.

هر چند همه این برنامه‌ها در همه شرایط نیاز به جاب آفر کانادا ندارند، اما داشتن یک پیشنهاد شغلی می‌تواند احتمال دریافت دعوت‌نامه ITA را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

شرایط پذیرش پرستار در کانادا از طریق برنامه استانی pnp

شرایط پذیرش پرستار در کانادا از طریق برنامه‌های استانی (PNP)

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت پرستار به کانادا پذیرش گرفتن از برنامه‌های استانی است. PNPها برنامه‌های مهاجرتی هستند که از طریق مشارکت بین دولت‌های استانی و دولت فدرال اجرا می‌شوند. هر استان در کانادا PNP خود را با جریان‌های متعدد اجرا می‌کند، اما هر PNP به اقامت دائم کانادا منتهی می‌شود.

شرایط پذیرش پرستاران از طریق برنامه‌های استانی هم به این ترتیب است که یک پیشنهاد شغلی در کانادا از طریق یکی از برنامه‌های استانی داشته باشید. یعنی متقاضی باید بتواند به عنوان یک پرستار از استان‌های کانادا پیشنهاد شغل دریافت کند. گاهی اوقات، یک برنامه به طور خاص فقط برای پرستاران اختصاص داده می‌شود.

چندین استان بیش از یک برنامه دارند که از پرستاران استقبال می‌کنند. دلیل آن هم نیاز شدید به شغل پرستاری در کانادا است. گاهی اوقات برنامه‌های فدرال و استانی با هم تعامل دارند. به عنوان مثال، یک استان ممکن است برخی از جریان‌های خود را با اکسپرس اینتری هماهنگ کند.

جریان‌هایی که از طریق این هماهنگی به وجود می‌آید، باعث افزایش امتیاز متقاضیان شغل پرستاری می‌شود. اگر شخصی از یک برنامه ارتقا یافته و به عنوان منتخب برگزیده شود، 600 امتیاز در CRS خود کسب کرده و این یعنی تضمین دریافت دعوت‌نامه و اقامت.

نحوه پذیرش پرستار در کانادا از طریق اسکیل ورکر کبک (Quebec Skilled Worker)

از دیگر شیوه‌های مهاجرت پرستار به کانادا شرکت در برنامه اسکیل ورکر استان کبک و کسب امتیاز لازم است. اگر پرستاران حداقل 50 امتیاز در فاکتورهای انتخابی کبک کسب کنند، ممکن است واجد شرایط برنامه اسکیل ورکر این استان شوند.

برنامه کارگران ماهر کبک به حداقل نمره آیلتس نیاز ندارد. اما، بسته به مشخصات خود، ممکن است برای واجد شرایط بودن از شما خواسته شود که حداقل امتیاز خاصی داشته باشید.


برای پرستاری در کانادا باید در کشور خود دارای مجوز باشید. پس از آن هم باید شایستگی خود را ثابت کنید تا واجد شرایط کار در همان سطح در کانادا شوید.

حقوق پرستاران در کانادا چقدر است؟

به طور متوسط حقوق یک پرستار در کانادا به اینکه در کدام گروه قرارمی‌‌گیرد و چه مهارت‌هایی دارد متفاوت است. میانگین حقوق سالانه پرستاران در کانادا را در زیر می‌بینید:

نوع فعالیتدرآمد سالانه (دلار کانادا)
پرستار مراقبت های ویژهبین 75000 تا 106000 دلار
مشاور پرستاریبین 78000 تا 109000 دلار
پرستار سلامت روان72717 دلار
پرستار بهداشت حرفه‌ای67481 دلار
پرستاران باتجربه بهداشت حرفه ایبیش از 102000 دلار
پرستاران بالینیمتوسط حقوق 81335 دلار
پرستاران بالینی با تجربهبیش از 138000 دلار
پرستار بهداشت عمومی75093 دلار در سال

حقوق ماهیانه یک پرستار در کانادا بر حسب استان:

مانیتوبا7150 دلار در ماه
نوا اسکوشیا6806 دلار
بریتیش کلمبیا5850 دلار
انتاریو5281 دلار

نکته مهم: متوسط حقوق پرستاران در کانادا 72800 دلار در سال یا 37.33 دلار در ساعت است. دستمزدهای اولیه از 55881 دلار در سال شروع می‌شود، در حالی که اکثر پرستاران باتجربه تا 84000 دلار در سال درآمد دارند. میانگین حقوق ماهیانه پرستاران در کانادا 6067 دلار است.

حقوق ماهیانه پرستاران در کانادا

هزینه مهاجرت پرستاران به کانادا

برای آنکه موفق به دریافت ویزای کاری پرستاری کانادا شوید باید همانند سایر روش‌های مهاجرتی هزینه کنید. در ابتدا متقاضی باید هزینه حداقلی 650 دلار برای ارزیابی مدرک پرستاری خود بپردازد.

سایر هزینه‌ها هم که شامل اقامت و شرکت در دوره‌های مختلف آموزشی است. هزینه ویزای کاری کانادا هم که حدودا 155 دلار است. اداره مهاجرت کانادا ممکن است در روند بررسی پرونده و صدور ویزا هزینه‌های دیگری هم از شما دریافت کند. البته هزینه وکلات و پیگیری پرونده جدای از این هزینه‌ها است.

ناک‌های مورد نیاز شغل پرستاری در کانادا (NOC)

چندین کد NOC وجود دارد که به پرستاران اشاره دارد:

هماهنگ کننده‌ها و سرپرستاران بخش‌هاNOC 3011
پرستاران ثبت شده و پرستاران بخش‌های روانپزشکی ثبت شدهNOC 3012
پزشکان بهداشت اولیهNOC 3124
پرستاران عملی دارای مجوزNOC 3233
دستیاران پرستار، همکاران وابسته به بخش‌های خدمات‌دهی به بیمارانNOC 3413

انواع مختلف پرستاران در کانادا

در کانادا، سه نوع اصلی از پرستاران وجود دارد که با سطح تحصیلاتشان تعریف می‌شوند:

پرستاران عملی ثبت‌ شده (RPN) یا پرستار عملی دارای مجوز (LPN)این نوع از پرستاران با سایر اعضای تیم مراقبت‌های بهداشتی همکاری می‌کنند.
پرستار ثبت شده (RN)RNها در سراسر کانادا وجود دارند. این نوع از پرستاران دانش عمیقی در زمینه‌هایی مانند عملکرد بالینی، تفکر انتقادی و استفاده از تحقیقات دارند
پرستار دستیار پزشک (NP)این پرستارها مراقبت‌های بهداشتی شخصی و با کیفیت را به بیماران خود ارائه می‌دهند. آن‌ها بر آموزش، مشاوره و حمایت از درمان تشخیصی که ارائه می‌کنند، تمرکز دارند.

مراحل گام به گام مهاجرت پرستاران به کانادا

مسیر مهاجرت، مراحل مختلفی دارد که انجام درست آن‌ها، برای پرستارانی که قصد کار و زندگی در کانادا را دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا می تواند به طور قابل توجهی، روند مهاجرت به کانادا را تسریع کند و به آن‌ها در دستیابی به اهداف خود در زمینه کار و اقامت در این کشور، کمک کند. در ادامه مراحل مهاجرت پرستاران به کانادا را به‌ گام، شرح می‌دهیم.

مراحل گام به گام مهاجرت پرستاران به کانادا

گام اول

اولین گام ارزیابی مدارک تحصیلی شما برای آنکه ثابت شود تا استانداردهای لازم به عنوان پرستار را دارید. این یک مرحله اجباری است که در آن اعتبارنامه شما توسط World Educational Services بررسی می‌شود.

این فرآیند ارزیابی مدرک پرستاری شما حداقل 650 دلار کانادا هزینه دارد. این مرحله اجباری و به نوعی تضمین کننده ورود مهاجرین پرستاری در کانادا است.

گام دوم

در این مرحله از متقاضیان مهاجرت پرستار به کانادا که توسط موسسات معتبر مهاجرتی اقدام می‌کنند، درخواست می‌شود تا مدارک زیر را به آن‌ها تحویل دهند:

  • مدارک شخصی
  • ارسال مدارک به سازمان خدمات ملی ارزیابی پرستاری (NNAS) و دریافت رسید آن
  • فرم‌ها دوره‌های کارآموزی و سوابق شغلی تمامی فعالیت‌های پرستاری
  • مدرک زبان

همه مدارک باید به NNAS ارسال شوند و این سازمان پرونده را بررسی می‌کند.

گام سوم

پس از ارزیابی NNAS، پرونده به استان مد نظر ارسال شده تا صلاحیت شما مجدداً تایید شود.

گام چهارم

در این مرحله بهترین روش مهاجرتی به شما پیشنهاد شده و روند اقدام به شما اطلاع داده می‌شود. لیستی از استان‌ها و نهادهای نظارتی و درگیر در فعالیت‌های پرستاری در سراسر کانادا:

ایالتنهاد ناظر بر فعالیت‌های پرستاری
بریتیش کلمبیاکالج متخصصان پرستاری بریتیش کلمبیا
آلبرتاکالج پرستاران آلبرتا
انتاریوکالج پرستاران انتاریو
نوا اسکوشیاکالج پرستاری نوا اسکوشیا
ساسکاچوانانجمن پرستاران ثبت شده ساسکاچوان
مانیتوباکالج پرستاران مانیتوبا

معادل سازی مدرک پرستاری در کانادا

پرستاران خارجی که در بیرون از کشور کانادا تحصیل کرده باشند، برای آنکه بتوانند در بیمارستان‌های کانادا کار کنند، باید موفق به دریافت مجوز شوند. این مجوزهم با معادل‌سازی مدرک معتبر پرستاری از طریق سازمان NNAS صادر و ارسال می‌شود. برای معادل‌سازی هم باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات توسط موسسه یا دانشگاه مبدا
  • گذرنامه معتبر به همراه مدارک هویتی
  • ارائه مدارک تجربه و رزومه کاری مرتبط با پرستاری
  • ارائه مدرک زبان (آیلتس IELTS یا سلپیپ CELPIP)
  • پرداخت هزینه 650 دلاری

مهاجرت به کانادا؛ یک فرصت فوق‌العاده برای پرستاران

پرستاران زیادی در فکر مهاجرت هستند. علاوه براین کشورهای زیادی هم فرصت‌های شغلی خالی برای پرستاران دارند. در این مطلب ما به طور اختصاصی درباره شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا صحبت کردیم. از حقوق پرستاران در کانادا گرفته تا معادل‌سازی مدارک و هزینه‌های مهاجرت. پرستاری همواره در لیست بهترین شغل ها برای مهاجرت بوده است. پس این فرصت را از دست ندهید و اگر هرگونه سوالی درباره این موضوع دارید، از طریق فرم زیر با کارشناسان مهاجرتی ما در ارتباط باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سوالات متداول:

یکی از مهم‌ترین شرایط پذیریش پرستار در کانادا، تسلط به زبان انگلیسی است. به همین دلیل هم به هیچ وجه امکان پذیرش افرادی که از مهارت نسبی زبان هم برخوردار نباشند، وجود ندارد.

متقاضیان باید مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات، مدارک هویتی، پاسپورت، سابقه کار و سایر مدارک لازم را تکمیل کنند.

این مدارک برای سازمان NNAS (National Nursing Assessment Service) ارسال شده و در صورت داشتن صلاحیت پزشکی وارد روش های مهاجرتی مختلفی می شود که آن ها هم شرایط خود را دارد. سن، مدرک زبان، داشتن پیشنهاد شغلی، تحصیلات و انطباق پذیری از شرایط مهم این روش هاست.

برای پذیرش پرستار در کانادا سن حداقل و حداکثری وجود ندارد، ولی متقاضیان 29-20 بالاترین امتیاز را برای سن دریافت می‌کنند.

حقوق پرستاران در کانادا بستگی مهارت و نوع آن دارد. به طور میانگین پرستاران در کانادا در ماه بین 3237 تا 6067 دلار درآمد دارند.

guest
16 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها