موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

اسکیل ورکر کبک

کبک (Quebec) یکی از استان‌های فرانسوی زبان کانادا است که برنامه‌های مهاجرتی خاص خود را اجرا می‌کند. این استان به‌دلیل موقعیت مناسب و فرهنگ غنی، موردتوجه مهاجران قرار گرفته است.

اسکیل ورکر کبک

یکی از مسیرهای اصلی برای مهاجرت به کبک، برنامه اسکیل ورکر (Quebec Skilled Worker Program) یا برنامه نیروی متخصص کبک (QSWP) است. در این برنامه متقاضیان بر اساس مشخصات، سطح تحصیلات، مهارت زبان، سابقه کاری و روابط احتمالی با افراد ساکن در این استان پذیرفته می‌شوند. اگر شما نیز استان کبک را به‌عنوان یکی از مقاصد مهاجرتی خود در نظر دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با برنامه اسکیل ورکر کبک به‌صورت کامل آشنا شوید.

معرفی برنامه اسکیل ورکر کبک

این برنامه برای نیروهای متخصصی است که می‌خواهند اقامت دائمی کانادا را دریافت کرده و در کبک زندگی کنند. به‌طور کلی استان کبک در زمینه مهاجرت، با دولت کانادا به توافق ویژه‌ای رسیده است. این استان قوانین خاص خود را برای انتخاب مهاجرانی دارد که به‌خوبی با زندگی در آن‌جا سازگار خواهند شد. از طریق برنامه اسکیل ورکر کانادا می‌توانید به سایر استان‌های کانادا هم مهاجرت کنید. اگر این مسیر مهاجرتی را برای خود برگزیده‌اید، بهتر است پیش از ادامه کار مطلب اسکیل ورکر کانادا را مطالعه کنید.

برنامه اسکیل ورکر کبک

شرکت در برنامه اسکیل ورکر کبک دو مرحله اصلی دارد

متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق برنامه اسکیل ورکر کبک بایستی 2 مرحله زیر را طی کنند:

مرحله اول

مرحله اول شامل مراجعه به دولت کبک برای دریافت گواهی انتخاب کبک (Certificat de sélection du Québec) است. در این مرحله استان کبک با توجه به قوانین مخصوص به خود متقاضیان را ارزیابی می‌کند. همچنین این گواهی (CSQ) نشان می‌دهد که استان کبک شما را به‌عنوان یک مهاجر پذیرفته است.

مرحله دوم

در مرحله دوم اگر دولت کبک شما را انتخاب کرد و به شما CSQ را تحویل داد، بایستی برای اخذ اقامت دائم به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) درخواست دهید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

شرایط اسکیل ورکر کبک چیست؟

برای پذیرفته شدن در این برنامه بایستی در درجه اول علاقه خود را به مهاجرت به کبک و کار در این استان اظهار کنید. اگر پروفایل شما با شرایط اعلام شده در کبک همخوانی داشت، دعوت‌نامه‌ای برای ارسال درخواست اقامت دائم در این استان دریافت خواهید کرد. به‌منظور اینکه جزو افراد انتخاب شده توسط دولت کبک باشید، باید دارای مهارت‌های تحصیلی و حرفه‌ای مشخصی باشید. مهارت‌های شما سبب ساده‌تر شدن فرایند شغلی‌تان در کبک خواهند شد. اگر شما هم مسیر مهاجرت کاری به کانادا را انتخاب کرده‌اید، مطالعه مطلب جاب آفر کانادا برای شما مفید خواهد بود.

دیگر عوامل موثر برای پذیرش در برنامه اسکیل ورکر کبک عبارت‌اند از: مهارت زبان، سن، مشخصات و ویژگی‌های همسر و فرزندان. عوامل و شرایط ذکر شده در بالا توسط یک سیستم امتیازدهی ارزیابی می‌شوند تا مشخص شود کدام متقاضی برای کار در استان کبک مناسب‌تر است. متقاضیان مجرد برای اینکه واجد شرایط مهاجرت به کبک از طریق این برنامه شوند، بایستی حداقل 50 امتیاز و متقاضیان متاهل بایستی حداقل 59 امتیاز کسب کنند.

برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر کبک از کجا شروع کنیم

برای شرکت در برنامه نیروی متخصص کبک از کجا باید شروع کنیم؟

به‌منظور شرکت در برنامه اسکیل ورکر کبک در صورت داشتن شرایط اولیه ذکر شده برای آن، مسیر زیر را طی کنید:

  1. تکمیل فرم  اظهار علاقه برای کار و زندگی در کبک
  2. دریافت دعوت‌نامه برای ارسال درخواست اقامت دائم
  3. تکمیل و ارسال فرم درخواست اقامت دائم
  4. دریافت گواهی پذیرش استان کبک (CSQ – Québec Selection Certificate)

به‌منظور ایجاد درخواست اولیه برای برنامه اسکیل ورکر کبک، همه داوطلبان بایستی نشان دهند که حداقل امتیاز لازم را در سیستم ارزیابی امتیازات برنامه اسکیل ورکر کبک (Quebec Regular Skilled Worker Program) که همان QSWP است، دارند. اگر امتیاز کافی دارید، می‌توانید با استفاده از برنامه آنلاین پذیرش نیروی متخصص کبک کانادا، Arrima، انگیزه‌نامه خود را ارسال کنید.

برنامه آنلاین پذیرش نیروی متخصص کبک کانادا (Arrima)

وزارت مهاجرت، فرانسیزاسیون و ادغام کبک (The Quebec Ministère de l’Immigration, Francisation et Integration) پورتال آنلاین Arrima را برای مدیریت برنامه‌ اسکیل ورکر منظم کبک راه‌اندازی کرده است. داوطلبانی که می‌خواهند برای این برنامه درخواست دهند، باید فرم انگیزه‌نامه خود را به‌صورت آنلاین در این پورتال ارسال کنند. لازم است این فرم حاوی اطلاعاتی در مورد میزان مهارت زبان متقاضی، تجربه کاری، زمینه آموزشی و تحصیلات وی باشد.

معیارهای مهم در مصاحبه کبک

متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر کبک، ممکن است ملزم به مصاحبه با یک افسر مهاجرت در کبک شوند. در این مصاحبه انطباق‌پذیری متقاضیان برای کار و زندگی در کبک ارزیابی می‌شود. مصاحبه‌ها معمولا 8 تا 14 ماه پس از ارسال درخواست و در مکانی که اداره مهاجرت کبک تعیین کرده است انجام می‌شود. در مصاحبه کبک مجموعا 6 امتیاز برای دریافت وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • دانش عمومی متقاضی از کبک که شامل درک تاریخ، فرهنگ، جغرافیا، جامعه، ارزش‌ها و قوانین استان کبک است.
  • آگاهی از بازار کار کبک و وضعیت شغل متقاضی در استان، آشنایی با هزینه‌های زندگی در کبک و داشتن بودجه و هرگونه برنامه اضطراری در صورت عدم موفقیت داوطلب در برنامه‌ریزی اولیه او برای زندگی است.
  • مهارت زبان؛ در این برنامه زبان‌های انگلیسی و فرانسوی هردو مهم هستند. اما تاکید بر زبان فرانسوی است. هنگامی که متقاضی مدعی سطح بالاتری از زبان فرانسه و انگلیسی است، سوالات پیچیده‌تری از او پرسیده می‌شود. همچنین هرچه متقاضی بیشتر بتواند به زبان فرانسه صحبت کند، مصاحبه بیشتر به زبان فرانسه انجام می‌شود.

اگر قصد دارید دانش عمومی خود را درباره استان کبک افزایش دهید، مطالعه مطلب کبک برای شما مفید خواهد بود.

آیا داشتن جاب آفر یا پیشنهاد شغلی برای این برنامه لازم است؟

خیر! برنامه اسکیل ورکر کبک مبتنی بر امتیاز است که جدا از برنامه‌های دولت کانادا برای نیروهای متخصص از سراسر دنیا اجرا می‌شود. متقاضیان در این برنامه می‌توانند اعضای خانواده خود را نیز همراه خود به کبک بیاورند و داشتن پیشنهاد شغلی در این روش لازم نیست. البته لازم به ذکر است که اگر متقاضیان یک پیشنهاد شغلی معتبر در کبک داشته باشند امتیاز بیشتری را در سیستم اسکیل ورکر کبک کسب خواهند کرد و احتمال پذیرش آن‌ها بیشتر خواهد بود.

مدارک لازم برای اسکیل ورکر کبک

برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر کبک ابتدا باید در پورتال Arrima ثبت‌نام کنید

مدارک لازم برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر کبک

برای شرکت در برنامه نیروی متخصص کبک در درجه اول درخواست خود را از طریق پورتال Arrima ثبت کنید. برای این کار ابتدا در این پورتال یک حساب کاربری برای درخواست اقامت دائم کبک ایجاد کنید. پس از ایجاد حساب و ورود به آن فرم‌های دیجیتال موردنیاز این برنامه مهاجرتی را برای خودتان و فرزندان زیر 18 سال‌تان پر کنید. دستورالعمل راهنمای IMM EQ7000 در وب‌سایت کمک می‌کند تا فرم‌ها را به‌درستی پر کنید.

فرم‌های موردنیاز برای ارسال درخواست برنامه اسکیل ورکر کبک عبارت‌اند از:

  1. فرم درخواست عمومی برای کانادا (IMM 0008)
  2. جدول A – سوابق و اظهارنامه (IMM 5669)
  3. اطلاعات اضافی خانواده (IMM 5406)
  4. اطلاعات تکمیلی – سفرهای شما (IMM 5562)
  5. علاوه بر فرم‌های دیجیتال ذکر شده در بالا، متقاضیان چند فرم PDF را هم باید پر کرده و آپلود کنند.
  6. فرم چک لیست ( IMM 5690)
  7. جدول 5 شامل دسته‌بندی اقتصادی* – اطلاعیه قصد اقامت در کبک (IMM 0008 Schedule 5)

*دسته‌بندی‌‎های اقتصادی (economic classes) برای متقاضیانی است که مهارت‌ها و سوابق شغلی خاصی دارند که نیازهای بازار کار کانادا را برآورده و به اقتصاد کانادا کمک می‌کنند.

هزینه مهاجرت با برنامه نیروی متخصص کبک چقدر است؟

به‌طور کلی هزینه‌های مهاجرت به دو دسته تقسیم می‌شوند. یکی هزینه‌های مربوط به فرایند مهاجرت و دریافت ویزا و دیگری هزینه‌های مربوط به زندگی در کشور مقصد. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره زندگی در کبک و هزینه‌های آن به‌دست اورید، بهتر است مطلب زندگی در کبک را مطالعه کنید.

متقاضیانی که تمایل به مهاجرت به کانادا از طریق برنامه اسکیل ورکر کبک دارند، لازم است هزینه‌های ارزیابی فرایند مهاجرت را به دولت کبک پرداخت کنند. براساس گزارش وب‌سایت quebec این هزینه‌ها عبارت‌اند از:

هزینه درخواست متقاضی اصلی844 دلار
همسر یا شریک قانونی متقاضی181 دلار
فرزندان وابستههرکدام 181 دلار

امتیازبندی اسکیل ورکر کبک چگونه است؟

اسکیل ورکر کبک یک برنامه مهاجرتی مبتنی بر امتیاز است. در امتیازبندی این برنامه 9 عامل موثر هستند. حداکثر امتیاز اختصاص داده شده به هر یک از عوامل در جدول زیر ذکر شده است:

فاکتورامتیاز
تحصیلات14
سابقه کاری8
سن16
زبان انگلیسی6
زبان فرانسه16
تمکن مالی1
ارتباط خانوادگی با افراد مقیم کبک8
امتیاز مربوط به همسر17
پیشنهاد شغلی معتبر در کبک10
فرزندان8
حداقل امتیاز موردنیاز برای پذیرشافراد مجرد 50 و افراد متاهل 59

اسکیل ورکر کبک چه تفاوتی با اسکیل ورکر فدرال کانادا دارد؟

هر دو برنامه اسکیل ورکر کبک و اسکیل ورکر فدرال کانادا (Federal Skilled Worker Program) منجر به دریافت اقامت دائم کانادا خواهند شد. درحالی‌ که برنامه نیروی متخصص کبک معمولا متقاضیان را ملزم می‌کند که مقداری زبان فرانسه بیاموزند. همچنین در این برنامه جوایزی را برای داشتن تحصیلات یا سابقه کاری در زمینه‌های خاصی را ارائه می‌کند. اگر دوست دارید درباره برنامه‌های مهاجرتی کانادا اطلاعات بیشتری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب مهاجرت به کانادا را مطالعه کنید.

در برنامه اسکیل ورکر کبک چه رشته‌ها و مشاغلی پرتقاضا هستند؟

لیست مشاغلی که در کبک تقاضای زیادی دارند، به‌طور مرتب به‌روز می‌شوند. مشاغلی که در این لیست قرار دارند با کمبود نیروی متخصص در بازار کار مواجه هستند. لیست زیر 10 شغلی را نشان می‌دهد که در کبک پرتقاضا هستند:

عنوان شغلکد NOC
مدیر منابع انسانی (Human Resource Managers)0112
بانکداری، اعتبار و سایر مدیران سرمایه‌گذاری (Banking, Credit and other Investment managers)0122
مدیران مهندسی (Engineering Managers)0211
مدیران کامپیوتر و سیستم اطلاعات (Computer and Information System Managers)0213
مدیر- آموزش فنی‌و‌حرفه‎‌ای و دوره پس از متوسطه مانند کالج (Administrator – Post-secondary Education and Vocational Training)0421
مدیران فروش، بازاریابی و تبلیغات (Sales, Marketing and Advertising Managers)0611
مدیران تولید (Manufacturing Managers)0911
حسابرسان و حسابداران مالی (Financial Auditors and Accountants)1111
تحلیلگران مالی و سرمایه‌گذاری (Financial and Investment Analysts)1112
نمایندگان اوراق بهادار، واسطه‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاران (Securities agents, investment dealers and brokers)1113

سخن پایانی

اسکیل ورکر کبک یکی از برنامه‌های مهاجرتی جذاب برای مهاجرت به کانادا و استان کبک است. این برنامه به‌صورت جداگانه از سوی دولت کبک تعریف شده و برمبنای یک سیستم امتیازدهی است. متقاضیان در این برنامه بر اساس عواملی مانند سن، میزان تحصیلات، تجربه، کاری، مهارت زبان و غیره سنجیده می‌شوند. در برنامه نیروی متخصص کبک تاکید بیشتری بر مهارت زبان فرانسوی متقاضیان وجود دارد. همچنین الزامی بر داشتن موقعیت شغلی در کبک برای افراد وجود ندارد و حتی بدون جاب آفر نیز می‌توانند برای پذیرش در این برنامه درخواست دهند. اگر استان کبک کانادا مقصد شماست، مطالعه این مطلب می‌تواند برای آشنایی بیشتر با برنامه اسکیل ورکر کبک، به شما کمک کند. جهت ارزیابی شرایط مهاجرت‌تان به کبک بهتر است، فرم ارزیابی مهاجرت را نیز پر کیند.

سوالات متداول

 تحصیلات، سابقه کاری، سن، مهارت زبان، ارتباطات خانوادگی با افراد مقیم کبک، خودکفایی مالی، مشخصات همسر، پیشنهاد شغلی معتبر در کبک و شرایط فرزندان.

ارسال یک انگیزه‌نامه و اظهار علاقه برای کار و زندگی در کبک، دریافت دعوت نامه برای ارسال درخواست اقامت دائم، ایجاد درخواست اقامت دائم و دریافت گواهی پذیرش استان کبک یا CSQ.

این برنامه مهاجرتی یک ابتکار مبتنی بر امتیاز است که جدا از برنامه‌های دولت کانادا برای نیروهای متخصص از سراسر دنیا اجرا می‌شود و داشتن پیشنهاد شغلی در این روش لازم نیست.

 هزینه درخواست متقاضی اصلی 773 دلار کانادا است و برای اضافه شدن همسر و هر یک از فرزندان 166 دلار اضافه می‌شود.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها