موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تحصیل در رشته تغذیه در کانادا

تحصیل در رشته تغذیه در کانادا

رشته تغذیه در کانادا، یکی از رشته‌هایی است که مورد استقبال بسیاری از دانشجویان قرار گرفته است. زندگی سالم برای شهروندان کانادایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طرفی کیفیت تغذیه افراد، ارتباط مستقیم و چشمگیری با کیفیت زندگی روزمره آن‌ ها دارد. از این رو بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند تا با تحصیل در رشته علوم تغذیه، مشغول به یک کار مفید و لذت بخش در این زمینه شوند.

متخصصان تغذیه، به قدرت غذا در بازدهی زندگی و بهبود وضعیت سلامت افراد، معتقد هستند. آن‌ها در حرفه خود، عشق به علم، غذا و کمک به دیگران را با هم پیوند می‌زنند و با ارائه مشاوره و توصیه‌های مفید به مراجعین خود، به آن‌ها این توانایی را می‌دهند تا غذاهایی را که در وعده‌های مختلف می‌خورند، به خوبی بشناسند و با آگاهی از تاثیرات آن‌‌ها، از تغذیه‌ای سالم لذت ببرند.

اگر قصد دارید در رشته علوم تغذیه در کانادا، تحصیل کنید یا به عنوان یک متخصص تغذیه، قصد مهاجرت به کانادا را دارید و به دنبال کسب اطلاعات مربوط در این زمینه هستید، با این مقاله از پارسی کانادا همراه باشید.

مهاجرت با رشته تغذیه به کانادا

بازارکار رشته تغذیه در کانادا

بازار کار رشته تغذیه در کانادا از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است و یکی از بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به کانادا است. افراد با تحصیل در کانادا در رشته تغذیه، می‌توانند در بیمارستان‌ ها، کلینیک ها، خانه های سالمندان، فروشگاه های مواد غذایی، ادارات دولتی و تحقیقاتی و کارخانه های صنایع غذایی مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته تغذیه در کانادا

تحصیل در رشته تغذیه در کانادا فرصت های شغلی زیر در این کشور را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • می‌توانید در بیمارستان ها به ارزیابی تغذیه‌ ی بیماران کلیوی، بیماران مبتلا به سرطان و کسانی که مشکلات گوارشی دارند بپردازید
  • می‌توانید در کلینک ها به مراجعین خود درباره موضوعاتی همچون کلسترول غذایی، دیابت، تغذیه کودکان خردسال، مدیریت وزن و نسبت آلرژی با مواد غذایی، مشاوره دهید.
  • می‌توانید در مراکز بهداشتی، مراقبتی و سایر ادارات، به مدیریت سیستم غذایی بپردازید و ضمن در نظر گرفتن بودجه های موجود و وضعیت کارکنان، یک برنامه غذایی بی خطر و مقوی برای پرسنل تهیه کنید.
  • در تنظیم سیاست های دولت در زمینه تغذیه، مشارکت کنید.
  • با تولید کنندگان مواد غذایی در زمینه تولید و بازاریابی غذاهای سالم، همکاری کنید.
  • به مادران، سالمندان و قشر کم در آمد، مهارت های تغذیه ای مناسب بیاموزید و برنامه های آموزشی مدون در اختیار آن ها قرار دهید.
  • در حوزه تغذیه دست به قلم شوید و با رسانه ها کار کنید.

این فرصت‌های شغلی، در سراسر کشور کانادا، از جمله استان‌های آلبرتا (Alberta)، بریتیش کلمبیا (British Columbia)، مانیتوبا (Manitoba)، نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، انتاریو (Ontario)، ساسکاچوان (Saskatchewan) و .. دارای تقاضا هستند.

حتما بخوانید:
ویزای تحصیلی کانادا

درآمد رشته تغذیه در کانادا

دولت کانادا ضمن روشن دانستن چشم‌انداز شغلی برای متخصصین علوم تغذیه اعلام کرده است، که تعداد متقاضیان برای فعالیت در این حرفه، با فرصت های شغلیِ موجود، تناسب دارد. جدول زیر، متوسطِ دستمزد را برای متخصصان تغذیه در کانادا بر اساس ساعت، نشان می‌دهد:

بیشترین درآمد در هرساعت به دلاردرآمد متوسط در هر ساعت به دلارکم‌ترین درآمد در هر ساعت به دلارشهر - ایالت
50.0040.0024.61بریتیش کلمبیا (British Columbia)
52.0050.0033.38آلبرتا (Alberta)
43.0040.9023.39ساسکاچوان (Saskatchewan)
50.7733.5721.00مانیتوبا (Manitoba)
48.6538.0021.83انتاریو (Ontario)
50.0043.0537.00کبک (Quebec)
41.0037.5836.00نیوبرانزویک (New Brunswick)
43.9640.8736.00نوا اسکوشیا (Nova Scotia)
44.0036.5034.91جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)
43.5937.8535.38نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)

نرخ متوسط دستمزد ساعتی به صورت تمام وقت در سال 2023، برای مشاغل حرفه‌ ای در زمینه بهداشت (به جز پرستاری) که شامل متخصصان تغذیه نیز می‌شود، 69674 دلار در سال یا 35.73 دلار در ساعت است.

مراحل ورود به بازار کار علوم تغذیه در کانادا

دانشجویان رشته علوم تغذیه در کانادا با هدف موفقیت در سیستم مدرن مراقبت های بهداشتی، تحت آموزش های جامع و دقیقی قرار می گیرند. اگر قصد اشتغال در حوزه علوم تغذیه را دارید، لازم است که تحصیلات خود را طی مراحل زیر تکمیل کنید:

برای ورود به بازار کار علوم تغذیه از کجا شروع کنم؟

مرحله اول، دریافت مدرک دانشگاهی:

اولین قدم برای فعالیت در حوزه علوم تغذیه، دریافت مدرک دانشگاهی است. جهت اخذ مجور کار در این حوزه، شما باید مدرک تحصیلی خود را از دانشگاهی دریافت کنید که سازمان مشارکت در آموزش و تمرین رژیم غذایی  کانادا (PDEP) آن را معتبر شناخته باشد.

در دوره آموزشی تحصیل در رشته علوم تغذیه در کانادا، کلاس هایی با این عناوین برگزار می‌شود: شیمی، بیوشیمی، فیزیولوژی، میکروبیولوژی، علوم اجتماعی و ارتباطات، تغذیه در چرخه زندگی، بیماری های مزمن، خدمات غذایی، تغذیه در جامعه و سلامت جمعیت.

مرحله دوم، شرکت در دوره آموزش‌های عملی:

پس از دریافت مدرک دانشگاهی، گذراندن دوره آموزش عملی الزامی است. البته ممکن است این دوره، در طول دوران تحصیل شما نیز برگزار شود. دانشگاه ‌های کانادا برنامه های مختلفی را برای آموزش دانش عملی مورد نیاز شما ارائه می‌دهند. در ادامه به معرفی این برنامه ها خواهیم پرداخت:

  1. برنامه‌ های یکپارچه: این نوع از برنامه آموزش عملی، هر سال به طور منظم در طول دوره کارشناسی به شما ارائه می‌شود. اتمام این برنامه ظرف مدت ۵ سال صورت می‌گیرد.
  2. برنامه‌های تحصیلات تکمیلی:‌ اگر قصد دارید که در مقاطع تحصیلات تکمیلی به تحصیل در رشته علوم تغذیه در کانادا بپردازید می‌بایست یکی از برنامه های زیر را برای گذراندن دوره عملی انتخاب کنید و برای فعالیت در آن درخواست دهید:
  • برنامه کارشناسی ارشد: در این برنامه شما مستیقما در خود دانشگاه مشغول به کار و کسب تجربه عملی خواهید شد. پس از اتمام دوره، علاوه بر دریافت مدرک تحصیلی، از تجربه و شرایط لازم برای کسب تخصص در رشته علوم تغذیه بهره‌مند هستید.
  • کارآموزی: این دوره از سوی بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی برگزار می‌شود. دانشجویان در این برنامه آموزشی بین ۳۵ تا ۴۰ هفته، به تمرین عملی در زمینه های مختلف می‌پردازند. هر مرکز بهداشتی بر اساس معیارهای درخواستی، به طور جداگانه تصمیم می‌گیرد که چند قسمت از سازمان خود را در اختیار دانشجویان قرار دهد.

مرحله سوم، شرکت در آزمون سراسری:

پس از اتمام دوره تحصیل و آموزش عملی،  کالج نظارتی هر یک از شهرها و ایالات کانادا، امتحانی تحت عنوان آزمون ثبت تغذیه‌ایِ‌ کانادا (CDRE) برگزار می‌کند. موفقیت در این آزمون به معنای صدور مجوز برای اغاز فعالیت در حوزه علوم تغذیه است.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد تحصیل رشته تغذیه در کانادا یکی از روش‌هایی است که به خصوص طی سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از دانشجویان متقاضی مهاجرت قرار گرفته است. از طرفی بازار کار خوبی دارد و از طرفی درآمد رشته تغذیه در کانادا می‌تواند مناسب و مطلوب باشد.

در این مقاله تلاش کردیم رشته علوم تغذیه در کانادا را خدمتتان معرفی کنیم، از شرایط تحصیل در این رشته گفتیم و مراحلی که باید تا موقع ورود به بازار کار آن در کانادا طی کنید را کامل شرح دادیم. در مطلب بهترین رشته ها برای مهاجرت هم می‌توانید کشورها و رشته‌های متنوعی را بررسی کنید.

سوالات متداول

تقاضای زیاد و ورود تعداد بالای مهاجرینی که قصد تحصیل در رشته تغذیه در کانادا دارند، نشان از بازار کار مطلوب این رشته دارد. این افراد می‌توانند در مشاغل زیر کار کنند:

  • در بیمارستان‌ها به عنوان ارزیابی کننده تغذیه بیماران کار کنند.
  • در کلینک ها به عنوان مشاور در خدمت مراجعه کنندگان باشند.
  • در مراکز بهداشتی، مراقبتی و سایر ادارات، به مدیریت سیستم غذایی بپردازند.
  • در کارخانجات تولید مواد غذایی مشغول کار شوند.
  • و…

از جمله دانشگاه‌های برتر کانادا برای تحصیل در رشته تغذیه می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • دانشگاه ساسکاچوان
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه منیتوبا
  • دانشگاه گوئلف

درامد این رشته در کانادا بین 20 تا بیش از 50 دلار در هر ساعت می‌تواند متغیر باشد. در جدولی که بالاتر منتشر کردیم، لیست درآمدها را به طور کامل مشاهده کنید.

رقابت برای پذیرش تحصیلی در رشته علوم تغذیه در دانشگاه‌های کانادا بالاست. سعی کنید شرایط زیر را حتما فراهم کنید:

  • رزومه و مدارک تحصیلی
  • مدرک زبان با حداقل نمره آیلتس 6 تا 6.5
  • انگیزه نامه‌ برای اثبات علاقه مندی
  • معدل بالای C
  • و سایر شرایطی که در بالا کامل‌تر توضیح دادیم.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها