موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

افتتاح حساب بانکی در استرالیا برای مهاجران

افتتاح حساب بانکی در استرالیا

یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از ورود به استرالیا، شناخت سیستم بانکی و نحوه افتتاح حساب در آن است. افتتاح حساب بانکی به‌صورت حضوری یا آنلاین امکان‌پذیر است، اما باید بعد از ورود به کشور استرالیا مراحل احراز هویت را طی کنید تا قادر به استفاده از حساب خود باشید. بانک‌های مختلفی برای داشتن یک حساب بانکی در استرالیا وجود دارند. این مقاله کمک خواهد کرد با بانک‌های استرالیا و نحوه افتتاح حساب بانکی در استرالیا آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

آیا به‌عنوان یک مهاجر می‌توان در استرالیا حساب باز کرد؟

بله. اگر قصد مهاجرت به استرالیا برای ادامه تحصیل، کار یا زندگی دارید، خبر خوب این است که می‌توانید به‌عنوان یک مهاجر در این کشور حساب بانکی داشته باشید. در واقع افتتاح حساب بانکی از اقداماتی است که باید بعد از رسیدن به استرالیا انجام دهید.

آیا افتتاح حساب بانکی در استرالیا از ایران امکان‌پذیر است؟

بله. افتتاح حساب بانکی خارج از کشور استرالیا به صورت آنلاین نیز برای خارجی‌ها مخصوصاً ایرانیان امکان‌پذیر است و متقاضیان می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در این کشور، حساب بانکی باز کنند.

توجه داشته باشید که بسیاری از بانک‌های استرالیایی از جمله 4 بانک اصلی NAB، Commonwealth Bank، ANZ و Westpac این اجازه را می‌دهند که بین 3 ماه تا یک‌سال پیش از ورود به استرالیا یک حساب بانکی به‌صورت آنلاین یا تلفنی افتتاح کنید. البته لازم به ذکر است که بانک‌هایی همچون NAB خدمات بانکی به ایرانیان ارائه نمی‌دهند و بهتر است، پیش از هر اقدامی، این قابلیت را در بانک‌های استرالیایی چک کنید. این نوع حساب تنها برای انتقال پول مناسب است و تا زمانی که شخصاً به بانک در استرالیا مراجعه و مراحل احراز هویت (کسب 100 امتیاز) و مدارک را تکمیل نکرده‌اید، نمی‌توانید از حساب بانکی خود در استرالیا برداشت کنید.

روش‌های افتتاح حساب بانکی در استرالیا

امکان باز کردن حساب بانکی در استرالیا هم به‌صورت حضوری و هم غیرحضوری (آنلاین) انجام می‌شود. البته متقاضی باید در هر دو صورت، فرم درخواست کوتاه یا short application form را برای افتتاح حساب تکمیل کند که برای این کار، نیاز به داشتن پاسپورت معتبر و اطلاعات شخصی است. جزئیات مربوط به افتتاح حساب بانکی در استرالیا از طریق این دو روش‌ عبارت‌اند از:

1- مراجعه به شعب بانکی: شما می‌توانید پس از رسیدن به استرالیا، شعبه بانکی مورد‌نظرتان را انتخاب کنید و با استفاده از یک کارت اعتباری مستر کارت (Master Card) حساب بانکی افتتاح کنید. همچنین ارائه شناسه تایید و شماره TIN باید در عرض 20 روز پس از افتتاح حساب انجام شود؛ چرا که در غیر این صورت، حساب بانکی به‌صورت خودکار بسته می‌شود.

2- استفاده از سیستم NetBank: همه بانک‌های استرالیایی، مجهز به فناوری اینترنتی NetBank هستند و اپلیکیشن‌های خود را با‌توجه‌به این سیستم غیر حضوری، توسعه داده‌اند. متقاضی می‌تواند پس از دانلود اپلیکیشن بانک مورد‌نظر، وارد NetBank شود و بلافاصله پس از احراز هویت، حساب بانکی باز کند. از جمله مزایای استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر سیستم NetBank، می‌توان به برداشت پول از خودپردازهای بانک مورد‌نظر، دسترسی به کیف پول‌های دیجیتال و استفاده از سیستم‌های پرداخت Apple Pay، Google Pay و Samsung Pay اشاره کرد.

عکس از یک شخص مهاجر که به صورت انلاین حساب بانکی باز می‌کند

4 مرحله افتتاح حساب بانکی در استرالیا

به‌طور کلی، 4 مرحله برای داشتن یک حساب بانکی در استرالیا به صورت آنلاین، عبارت‌اند از:

  • مرحله اول: بانک مورد‌نظر خود را با‌توجه‌به معیارهای خود و میزان کارمزد انتخاب کنید و مطمئن شوید واجدشرایط افتتاح حساب در بانک منتخب خود هستید.
  • مرحله دوم: به وب‌سایت بانک مورد نظر وارد شوید.
  • مرحله سوم: پس از ورود به وب‌سایت بانک، روی گزینه Moving to Australia کلیک و گزینه مربوط به حساب تعیین‌شده برای مهاجرین را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Open Bank Account کلیک کنید و اطلاعات مهمی را از جمله نوع ویزا (موقتی، دائمی، کاری و غیره)، آدرس ایمیل، نشانی محل سکونت در استرالیا + شماره تماس، شهر و یا استانی که مقصدتان است، تاریخ ورود به خاک استرالیا و معرفی یک شعبه بانکی در استرالیا وارد کنید.
  • مرحله چهارم: این مرحله مربوط به زمانی است که وارد خاک استرالیا می‌شوید و باید مدارکتان را برای احراز هویت نهایی به بانک تحویل دهید. پس از ارائه مدارک و احراز هویت توسط بانک، می‌توانید به‌صورت حضوری یا از طریق پست، کارت بانکیتان را تحویل بگیرید.

مراحل افتتاح حساب بانکی در استرالیا مجموعاً بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشند و تنها نکته مهم اینجاست که تا زمان احراز هویت کامل، نمی‌توانید از حساب بانکیتان وجه برداشت کنید و تنها قابلیت واریز پول را خواهید داشت. علاوه بر این، باید بدانید که متقاضیان فقط می‌توانند بین 3 تا 12 ماه (یک سال) پیش از ورود به استرالیا، حساب بانکیشان را به‌صورت آنلاین باز کنند.

مدارک موردنیاز برای افتتاح حساب بانکی در استرالیا

به‌طور کلی، مدارک ثابت و مشخصی برای افتتاح حساب بانکی در استرالیا وجود دارند که عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • شماره شناسایی مالیاتی (TIN) یا Tax Identification Number
  • ویزای ورود به استرالیا (شامل هرگونه ویزا اعم از ویزای تحصیلی، ویزای کاری و غیره)
  • ارائه شناسه دانشجوی (Student ID) یا نامه ثبت‌نام (letter of enrollment) برای دارندگان ویزای تحصیلی (این شناسه یا نامه ثبت نام را باید از یک موسسه آموزشی در استرالیا دریافت کرد.)
  • مدارک آدرس استرالیایی (مانند اجاره نامه، قبض خدمات آب و برق)

توجه داشته باشید که بسته به موقعیت متقاضی و شرایط بانک مورد‌نظر، ممکن است لازم باشد مدارک اضافه‌تری را برای افتتاح حساب بانکی ارائه دهید.

شناسنامه و پاسپورت، به‌عنوان ارزشمندترین مدارک هویتی شناخته می‌شوند و قرارداد اجاره، پس از آن‌ها به‌عنوان دومین مدرک ارزشمند ارزیابی می‌شود. فراموش نکنید که اگر هنوز مدارکتان به زبان انگلیسی نیستند، باید توسط یک مترجم معتبر ترجمه شوند.

هزینه‌های داشتن حساب بانکی در استرالیا

پس از افتتاح حساب بانکی در استرالیا، متوجه می‌شوید که اکثر بانک‌ها، کارمزد ماهانه‌ای را از حساب‌های روزمره شما کم نمی‌کنند یا کارمزد ماهیانه کمی دارند. ضمناً در‌صورتی‌که حداقل 2000 دلار استرالیا یا بیشتر در ماه به حسابتان واریز کنید، هیچ کارمزدی از شما دریافت نمی‌شود.

اگر از دستگاه خودپردازی (ATM) استفاده می‌کنید که متعلق به بانک شما یا یکی از شرکای پشتیبان آن است، هیچ کارمزدی بابت برداشت وجه پرداخت نخواهید کرد. منظور از شرکای پشتیبان ATM، دستگاه‌های خودپرداز دیگری است که متعلق به بانک‌هایی است که جزء شرکای بانک شما به‌حساب می‌آیند. هنگامی که از دستگاه‌های خود پرداز شرکای بانک خود استفاده می‌کنید، کارمزدی به شما تعلق نخواهد گرفت. همچنین، زمانی که از دبیت کارت استرالیایی استفاده می‌کنید، هیچ کارمزدی بابت برداشت پول از ATMهای بانک‌های استرالیایی ANZ، NAB و یا Westpac از حسابتان کم نمی‌شود. در غیر این صورت، ممکن است که کارمزد انتقال یا برداشت پول از دستگاه‌های خودپرداز سایر بانک‌های استرالیایی (تا 4 دلار استرالیا) شامل حالتان شود.

معرفی 3 نوع حساب بانکی رایج در استرالیا

مدیریت فعالیت‌های مالی و بانکی روزمره (مثل پرداخت هزینه خرید کالا)، استفاده از سود حساب بانکی و ایجاد یک حساب سپرده از جمله ویژگی‌های یک حساب بانکی خوب است. افتتاح حساب بانکی در استرالیا شامل انواع مختلف حساب‌ها می‌شود که همه خواسته‌ها و نیاز یک شهروند استرالیایی را فراهم می‌کند. در ادامه با هر 3 نوع حساب بانکی رایج در استرالیا که همه روش‌های پرداخت و خدمات مالی را شامل می‌شوند، آشنا می‌شوید.

1. حساب‌های جاری (Transaction Accounts)

حساب جاری نوعی حساب بانکی روزمره است که برای انجام کارهایی مانند خرید، پرداخت قبوض و واریز حقوق مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. این نوع حساب‌ها با عنوان حساب‌های چک (cheque accounts) هم شناخته می‌شوند و صاحبان این حساب‌ها می‌توانند دسته‌چک هم داشته باشند؛ البته به‌شرطی که جزو مشتریان ویژه و خاص آن بانک محسوب شوند. مشتریان حساب‌های جاری می‌توانند نسبت به دریافت وام اقدام کنند، اما سود بانکی به این حساب‌ها تعلق نخواهد گرفت. کارمزد این حساب‌ها معمولاً بسته به نوع خدمات بانکی مورد نیاز مشتریان محاسبه می‌شود و به تعداد تراکنش‌های مجاز در ماه و نوع بانک‌ بستگی دارد.

2. حساب‌های پس‌انداز / حساب‌های سپرده (Saving/Deposit Accounts)

همان‌طور که از اسم حساب‌های پس‌انداز و سپرده پیداست، این حساب‌ها جهت پس‌انداز پول برای آینده استفاده می‌شوند و حداقل بهره و سود بانکی را دارند. مقدار سود با توجه به مقدار پولی که در حساب مشتری قرار دارد، محاسبه می‌شود، اما یک مبلغ تعریف شده معین نیز وجود دارد که باید مانده حساب شما کمتر از مقدار تعیین شده نباشد. در غیر این صورت سودی به این حساب تعلق نخواهد گرفت. از حساب‌های پس‌انداز/سپرده نیز مانند حساب‌های جاری، می‌توان برای رفع انجام امور روزمره مانند واریز و برداشت استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های خوب این نوع حساب‌ها این است که چنانچه طی یک مدت معین هیچ مبلغی از حساب خود برداشت نکنید، سود بیشتری به شما تعلق خواهد گرفت.

3. حساب‌های سپرده مدت‌دار (Term Deposit Accounts)

افتتاح حساب سپرده مدت‌دار از لحاظ سود بانکی بهتر از سایر حساب‌هاست. حساب‌های سپرده مدت‌دار نرخ سود بیشتری را در مقایسه با سایر حساب‌های بانکی پرداخت می‌کنند. با این اوصاف، یک حداقل موجودی مشخص برای این نوع حساب‌ها تعریف شده است و موجودی حساب باید برای مدت‌زمان مشخصی در حساب بماند یا قفل شود. این موجودی قفل‌شده اصطلاحاً ترم (term) نامیده می‌شود. نرخ بهره در حساب‌های سپرده مدت‌دار معمولاً ثابت است و سود آن در پایان دوره زمانی تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

آیا امکان انتقال پول به حساب‌های بانکی استرالیا وجود دارد؟

بله، هزینه‌های کارمزد بابت انتقال پول به‌صورت بین‌المللی وجود دارد و در صورت انجام این کار با حساب‌های استرالیایی باید هزینه آن را پرداخت کرد. بانک‌های استرالیایی برای انتقال پول به حساب‌های خارجی، کارمزدهای خیلی زیادی دریافت می‌کنند و علاوه بر این دائماً باید منتظر افزایش هزینه‌‌ها هم باشید.

البته، با توجه به تحریم‌های شدید سیستم بانکی کشورمان، این کار به‌صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست، اما می‌‌توان از طریق حساب‌های ارزی بین‌المللی مانند پی‌پال یا پرفکت‌مانی، انتقال وجه به استرالیا را انجام داد. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه انتقال پول به استرالیا را مطالعه کنید.

آشنایی با برترین بانک‌های استرالیا

به‌طور کلی، 2 نوع بانک در استرالیا وجود دارند که عبارتند از:

  • بانک‌های استرالیایی: این دسته از بانک‌ها در خاک استرالیا تاسیس شده‌اند و مشخصاً به شهروندان استرالیا به‌صورت خصوصی یا دولتی خدمات ارائه می‌دهند.
  • بانک‌های بین‌المللی یا خارجی: شامل بانک‌های بین‌المللی استرالیا می‌شوند که از شعب معروف جهان هستند و در خاک استرالیا به متقاضیان خدمات بانکی ارائه می‌دهند.

انتخاب بانک برای افتتاح حساب بانکی در استرالیا، چیز خوبی است، اما گاهی آن‌قدر پیچیده می‌شود که باعث سردرگمی متقاضی خواهد شد. برای این‌که تصمیم‌گیری برای افتتاح حساب بانکی در استرالیا آسان شود، 9 بانک برتر استرالیا برای مهاجران را لیست کرده‌ایم که عبارتند از:

  • بانک مشترک‌المنافع استرالیا (CBA)
  • بانک ملی استرالیا (NAB)
  • گروه بانکی استرالیا و نیوزلند (ANZ)
  • شرکت بانک‌داری Westpac
  • بانک Suncrop Bank
  • بانک ملبورن (Bank of Melbourne)
  • موسسه مالی Bankwest
  • بانک HSBC استرالیا
  • سیتی بانک (Citibank Australia)

به‌عنوان مثال و برای درک بهتر شما، جدول زیر را بر اساس مشخصات 4 بانک برتر استرالیا آماده کرده‌ایم که عبارت‌اند از:

نام بانکسال تاسیس بانکشهری که شعبه مرکزی بانک در آن قرار داردتعداد شعب ملیتعداد دستگاه‌های ATMآدرس وب‌سایت
بانک ملی استرالیا
(NAB)
1858ملبورن18084656www.nab.com.au
بانک مشترک‌المنافع استرالیا
(CBA)
1911سیدنیبیش از 1100بیش از 4300www.commbank.com.au
بانک Westpac1817سیدنی12002900www.westpac.com.au
موسسه مالی AMP1849سیدنی383400www.amp.com.au

10 پرسش مهم هنگام انتخاب بانک و افتتاح حساب

به‌طور کلی، حدود 10 پرسش مهم وجود دارند که پیش از انتخاب بانک و افتتاح حساب در استرالیا، باید به آن‌ها توجه کنید و به تک‌تکشان پاسخ دهید:

  1. آیا امکان افتتاح حساب بانکی در استرالیا از طریق این بانک به‌صورت آنلاین وجود دارد؟
  2. آیا بانک یا حساب مورد‌نظر، هزینه‌های مربوط به اپلیکیشن فی (application fee) را دارد؟
  3. آیا یک بانک‌دار شخصی (personal banker) به شما و حسابتان تعلق می‌گیرد؟ اگر این‌طور است، بانک‌دار به چه زبانی صحبت می‌کند؟
  4. آیا واجد شرایط داشتن یک حساب دانشجویی (student account) هستید و هزینه حساب ماهانه (monthly account fees) به آن تعلق نمی‌گیرد؟
  5. آیا حداقل وجه تعیین‌شده در زمان افتتاح حساب بانکی در استرالیا را دارید؟
  6. آیا امکان انتقال پول به استرالیا از طریق افتتاح حساب وجود دارد؟
  7. آیا این حساب بانکی شامل کارت‌های اعتباری مانند ویزا کارت (Visa Card) و یا مسترکارت (MasterCard) (بدون هزینه جانبی) می‌شود و می‌توان با آن خرید آنلاین انجام داد؟
  8. آیا بانک مورد‌نظرتان شبکه شعب ملی یا National Network of Branches دارد؟
  9. آیا بانک مورد‌نظرتان از تعداد زیادی دستگاه خودپرداز (ATM) پشتیبانی می‌کند؟
  10. آیا دستگاه‌های خودپرداز بانک مورد‌نظر امکان دسترسی به چندین زبان مختلف را فراهم می‌کنند؟

سخن پایانی

در این مقاله تمامی نکات مربوط به افتتاح حساب بانکی در استرالیا را برایتان توضیح دادیم تا با انواع بانک‌ها، قابلیت‌ها و کارمزدهایشان آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم حساب بانکی استرالیا، یکی از معتبرترین حساب‌های مالی در بین کشورهای جهان محسوب می‌شود و شما به‌عنوان یکی از متقاضیان مهاجرت به این کشور، افتتاح حساب بانکی در استرالیا را باید به‌عنوان اولین اقدام در نظر داشته باشید. خبر خوب این است که می‌توان این کار را به‌صورت آنلاین و حتی از داخل خاک ایران (پیش از ورود به استرالیا) هم انجام داد.

همچنین برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص مهاجرت به کشورهای جهان از جمله استرالیا با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی پارسی کانادا تماس بگیرید. کافی است که شرایط و هدفتان از مهاجرت به این کشور را توضیح دهید تا بهترین روش برای این کار در اختیارتان قرار بگیرد.

سوالات متداول:

بانک‌های ANZ، CBA، NAB و Westpac چهار بانک معروف استرالیا هستند.

بله، مهاجران با‌توجه‌به شرایط و ویزایی که دارند، می‌توانند حساب بانکی استرالیایی داشته باشند.

بله، امکان افتتاح حساب بانکی استرالیایی به‌صورت آنلاین و قبل از ورود به آن وجود دارد.

هیچ‌کدام از بانک‌های استرالیایی، کارمزدی بابت نگهداری حساب‌های ماهانه دریافت نمی‌کنند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال