موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شرایط و مراحل افتتاح حساب بانکی در آلمان

افتتاح حساب بانکی در آلمان

بر اساس آمار سایت privacyshield، در آلمان بیش از 36,000 بانک برای سپرده‌گذاری و دریافت وام موجود است که با داشتن فقط یک حساب بانکی تمامی این موارد انجام می‌شود. 

اگر به تازگی به آلمان مهاجرت کرده و یا قصد انجام این کار را دارید، افتتاح حساب در بانک یکی از اولین اقداماتی است که باید انجام دهید. به‌عنوان یک فرد خارجی ممکن است با مراحل دقیق انجام این کار آشنایی نداشته باشید. به همین دلیل، در ادامه این مطلب ما هرآنچه را که درباره افتتاح حساب در آلمان و مراحل آن، انواع حساب، انتخاب بانک و … لازم دارید، بررسی می‌کنیم.

بهتر است قبل از مهاجرت به آلمان برای افتتاح حساب در آلمان اقدام کنید

آیا به حساب بانکی در آلمان نیاز دارید؟

حساب بانکی بین‌المللی می‌تواند در یک بانک مستقر در آلمان و یا بانکی که برای تراکنش‌های مالی مشتریان آلمانی تأسیس شده، افتتاح شود و می‌توانید این حساب را روی یک همراه بانک روی گوشی تلفن همراه خود داشته باشید. موارد استفاده از حساب بانکی عبارت‌اند از:

  • قبوض آب و برق 
  • پرداخت‌های بیمه
  • گرفتن وام 
  • ارسال و دریافت پول

افراد خارجی در آلمان امکان افتتاح حساب دارند. اتباع اتحادیه اروپا به سادگی قادر به افتتاح حساب در آلمان هستند، اتباع سایر کشورها برای این کار به مجوز کار در آلمان نیاز دارند. در مطلب کار در آلمان می‌توانید نحوه اخذ این مجوز را بررسی کنید. برای باز کردن حساب در آلمان لازم است سابقه مالی افراد بررسی شود. همچنین متقاضیان افتتاح حساب باید شخصاً مدارک را به بانک تحویل دهند.  

قبل از افتتاح حساب بانکی در آلمان

اگر به تازگی به آلمان مهاجرت کرده و هنوز حساب بانکی در آلمان ندارید، می‌توانید امور مالی خود را از طریق یک حساب بانکی در خارج از کشور مدیریت کنید. البته در صورتی که بانک شما در آلمان شعبه‌ای نداشته باشد، احتمالاً هزینه‌های بالایی را متحمل خواهید شد. اکثر صاحبان کسب‌وکارهای آلمانی دبیت کارت (Debit Card) یا کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند Visa،  Mastercard و American Express را دریافت می‌کنند. دبیت کارت نوعی کارت اعتباری یا کارت پرداخت متصل به حساب‌های جاری بانکی است. 

می‌توانید قبل از مهاجرت به آلمان اقدام به افتتاح حساب در آلمان کنید. این کار را می‌توانید از طریق بانک‌های آلمانی آنلاین یا سیار (direktbanks) انجام داده و یا یک حساب بانکی مختص افراد غیرمقیم باز کنید. بانک‌های بزرگ بین‌المللی مانند HSBC و Citibank در آلمان فعالیت داشته و شعب خود را دارند. بنابراین در صورتی که پیش از این در هر یک از این بانک‌ها حساب دارید، می‌توانید قبل از نقل‌مکان نحوه انتقال حساب خود به این کشور را بررسی کنید.

انواع حساب بانکی آلمان

بانک‌های مختلف در آلمان هر یک انواع مختلفی از حساب‌های بانکی را ارائه می‌دهند. برخی از این حساب‌های بانکی نیازمند داشتن اقامت آلمان هستند و برخی دیگر برای افراد غیرمقیم طراحی شده‌اند. قبل از افتتاح حساب بانکی در آلمان بهتر است جدول زیر را بررسی کرده و با انواع حساب‌ها آشنا شوید.

انواع حساب بانکی در آلمان
نوع حسابکاربرد
حساب جاری Current account (Girokonto)- نوع استاندارد حساب‌های بانکی در آلمان
- برای دریافت حقوق و پرداخت قبوض
- شامل انواع حساب‌های جاری عمومی و حساب‌های اختصاصی برای دانشجویان یا جوانان
حساب پس انداز Savings account (Sparkonto)- یک حساب با سود بالاتر و حداقل سپرده در یک دوره ثبات با امکان دسترسی فوری (Tagesgeldkonto) به پس‌انداز یا سپرده ثابت (Festgeldkonto) برای ماندن پول در حساب
- بیشتر برای اهداف سرمایه‌گذاری 
- اغلب برای ساکنان آلمان یا افراد غیرمقیم خارجی است. 
حساب مختص افراد غیرمقیم (non-resident account)- مختص کسانی که قصد مهاجرت به آلمان را داشته و یا در این کشور کار می‌کنند.
- بدون نیاز به ارائه آدرس دائمی در آلمان (برخلاف اغلب بانک‌های آلمانی که تنها حساب‌های آنلاین یا با تلفن همراه را به افراد خارجی ارائه می‌دهند)
حساب‌های دیجیتال و موبایلی (Digital and mobile accounts)- ارائه شده توسط اغلب بانک‌های بزرگ آلمان از طریق اپلیکیشن‌های بانکی
- اغلب تنها در آلمان فعال هستند.
حساب‌های خارج از کشور (Offshore accounts)- مناسب برای افرادی که در خارج از کشور زندگی کرده، اغلب در کشورهای مختلف اقامت دارند و یا انتقال پول بین‌المللی دارند.
- دارای مزایای متعددی از جمله طیف گسترده‌ای از خدمات برون‌مرزی و مالیات کمتر، پایداری، قابل اعتماد و ایمن بودن
- دویچه بانک (Deutsche Bank) و کامرز بانک (Commerzbank) دو نمونه شناخته‌شده برای بانکداری خارجی هستند. 

انتخاب بانک: عواملی که هنگام انتخاب بانک باید در نظر بگیرید

حالا که با انواع حساب بانکی در آلمان آشنا شده و می‌دانید هر کدام برای چه افرادی مناسب‌‎تر است، باید ببینید که کدام بانک‌ها خدمات موردنظر شما را ارائه می‌دهند. به‌طور کلی، چند عامل اصلی برای انتخاب بانک وجود دارد که باید قبل از افتتاح حساب در آلمان به آن توجه کنید. این عوامل عبارت است از:

  • هزینه‌ها

اغلب بانک‌های آلمانی خدمات افتتاح حساب جاری اولیه را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند، البته خدمات محدودتری دارند. بانک‌های آنلاین و موبایل بانک‌ها معمولاً خدمات انتقال پول را با مبلغ کارمزد کمتری انجام می‌دهند. البته ممکن است از نظر تعداد تراکنش‌های ماهانه محدودیت‌هایی داشته باشند.

  •  ارائه خدمات به زبان انگلیسی

بانک‌های چندملیتی بزرگ در آلمان نیز به زبان انگلیسی هم خدمات ارائه می‌دهند. از جمله این بانک‌ها، Sparkassen و Volksbanken هستند. 

  • ارائه خدمات متنوع و بیشتر

افراد خارجی که به آلمان مهاجرت کرده‌اند، بیشتر تمایل دارند تا خدمات برداشت پول به‌صورت رایگان و یا انتقال پول با کارمزد کمتر را از بانک خود دریافت کنند. خدمات اضافی مانند ارائه کارت‌های اعتباری، تسهیلات اضافه برداشت و استفاده رایگان از ATM در سراسر کشور، از دیگر خدمات قابل‌توجه برای یک بانک هستند. 

  • سهولت دسترسی

با افتتاح حساب آنلاین یا از طریق موبایل بانک، امکان دسترسی 24 ساعته به خدمات بانکی را خواهید داشت. اکثر بانک‌های بزرگ در آلمان این خدمات را ارائه می‌دهند. 

  • در دسترس بودن حساب مختص افراد غیرمقیم 

اگر می‌خواهید قبل از مهاجرت و نقل‌مکان به آلمان یک حساب بانکی در این کشور داشته باشید، باید برای باز کردن حساب بانکی در آلمان در یک بانک مستقیم (Direktbank) یا بانک‌های بین‌المللی اقدام کنید. برای مثال، این روش برای افرادی که برای تحصیل در آلمان قصد رفتن به این کشور را دارند، کاربرد دارد. در بانک‌های ملی آلمان، امکان افتتاح حساب برای مشتریان آلمانی با یک آدرس مشخص در این کشور امکان‌پذیر است. 

چه اسناد و مدارکی را برای افتتاح حساب در آلمان نیاز دارید؟

چه اسناد و مدارکی را برای افتتاح حساب در آلمان نیاز دارید؟

مراحل افتتاح حساب: مروری بر روند

برای کسانی که جدیداً به آلمان رفته و در این کشور زندگی می‌کنند، احتمالاً نحوه افتتاح حساب و مراحل آن کمی دشوار به نظر برسد. برای اطلاع از روند امور اداری و سایر جزئیات زندگی در این کشور، می‌توانید مطلب زندگی در آلمان را مطالعه کنید. برای باز کردن حساب بانکی در آلمان به دو روش آنلاین و حضوری می‌توانید اقدام کنید. درخواست افتتاح حساب در هر یک از این دو روش، باید مراحل خاص آن را تکمیل کنید. 

مراحل درخواست آنلاین افتتاح حساب در آلمان:

  • یافتن فرم ثبت‌نام “Girokonto” در وب سایت بانک موردنظر
  • پرینت گرفتن فرم و وارد کردن اطلاعات
  • ارائه فرم تکمیل شده به همراه فرم “PostIdent” (فرم تأیید هویت که توسط پست آلمان برای ارائه به بانک‌ها صادر می‌شود)، پاسپورت کارت شناسایی، کپی ثبت آدرس در آلمان (Meldebescheinigung) به یک دفتر محلی پست آلمان (Deutsche Post) برای تأیید نهایی هویت
  • ارسال تأیید هویت امضاشده و فرم درخواست افتتاح حساب به بانک موردنظر
  • منتظر بمانید تا نامه تأییدیه بانک را دریافت کنید.

مراحل درخواست افتتاح حساب در شعب بانک:

  • تنظیم یک قرار ملاقات قبلی و یا مراجعه بدون وقت قبلی به بانک و انتظار در صف
  • درخواست فرم Girokonto و تکمیل آن
  • ارائه شناسنامه، پاسپورت یا کارت شناسایی و یک کپی از Meldebescheinigung
  • دریافت تأییدیه از بانک
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

مدارک موردنیاز: آنچه باید با خود به بانک بیاورید

ممکن است مدارک موردنیاز برای افتتاح حساب بانکی در آلمان از بانکی به بانک دیگر و نسبت به نوع حساب متفاوت باشد.  برای مثال در مطلب  اخذ وام در آلمان می‌توانید مدارک موردنیاز برای افتتاح حساب و دریافت وام در این کشور را ببینید. معمولاً برای افتتاح حساب در آلمان باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر
  • ویزای اقامت آلمان
  • فرم درخواست افتتاح حساب تکمیل شده
  • فرم ثبت آدرس سکونت در آلمان (Anmeldung)
  • مدرک اشتغال یا درآمد

این مدارک، به‌صورت کلی بررسی و ذکر شده‌اند، اما در صورتی که به‌عنوان یک خارجی و برای تحصیل یا کار و … در این کشور اقامت دارید، مدارکی که باید ارائه دهید شامل موارد زیر است:

رتبه اعتباری SCHUFA در بانک هایآلمان برای اعتبار مهاجرین لازم است

رتبه اعتباری SCHUFA در بانک های آلمان برای اعتبار مهاجرین لازم است

  • گذرنامه یا هر مدرک شناسایی دارای عکس به‌همراه ویزا یا اجازه اقامت معتبر
  • مدرک اثبات آدرس محل سکونت
  • مدارک درآمد یا اشتغال (بسته به نوع حسابی که قرار است افتتاح شود، اکثر بانک‌ها این مدرک را از شما می‌خواهند)
  • مدارک تحصیلی در صورت افتتاح حساب دانشجویی
  • رتبه اعتباری SCHUFA (امتیاز اعتباری فردی در آلمان شامل تمام داده‌های مالی که برای برخی بانک‌ها الزامی است)

علاوه بر تمام مدارک گفته شده، متقاضی باید هویت خود را به‌صورت آنلاین یا در اداره پست محلی در آلمان احراز کند. پس از تکمیل مدارک، حساب بانکی در آلمان طی 2 تا 3 روز کاری افتتاح می‌شود. 

افتتاح حساب برای فرزندان

اکثر بانک‌ها در آلمان امکان ایجاد حساب‌های جاری و پس‌انداز را برای کودکان و جوانان فراهم می‌کنند. شرایط افتتاح حساب بانکی در آلمان بسته به بانک موردنظر ممکن است متفاوت باشد. البته در اکثر بانک‌ها والدین باید برای افتتاح حساب فرزندان زیر 18 سال خود اقدام کنند. برخی از بانک‌ها قوانینی دارند که حتماً والدین نیز باید در همان بانک یک حساب داشته باشند تا بتوانند برای فرزندان‌شان این کار را انجام دهند. 

خدمات بانک‌های آلمانی

از جمله خدماتی که همه بانک‌ها در کشورهای مختلف دنیا ارائه می‌کنند، عبارت است از:

  • انواع بیمه‌نامه‌ها شامل بیمه وسایل نقلیه، بیمه خانه و بیمه سلامت
  • انواع وام مسکن
  • طرح‌های بازنشستگی
  • گزینه‌های سرمایه‌گذاری

گزینه‌های سرمایه‌گذاری و انواع وام، برای کمک به تأمین هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار کاربردی هستند. دارندگان حساب در آلمان می‌توانند برای جبران هزینه‌های زندگی و یا برای ایجاد یک کسب‌وکار، خرید خانه و … از بانک‌های آلمان وام دریافت کنند. اگر می‌خواهید بدانید که با متوسط درآمد در این کشور و با در نظر گرفتن مخارج توان بازپرداخت وام‌ها را دارید، می‌توانید هزینه‌های زندگی در آلمان را بررسی کنید. 

انتقال پول بین‌المللی در آلمان

یکی از خدماتی که بانک‌ها با داشتن حساب بانکی در آلمان باید ارائه دهند، امکان انتقال پول بین‌المللی است. نقل و انتقالات بانکی در آلمان معمولاً سریع و ساده است. با این حال، این مسئله معمولاً برای انتقال پول بین‌المللی چندان ساده نیست. انتقال وجه به آلمان و یا از آلمان به کشورهای دیگر ممکن است تا هفته‌ها طول بکشد. به همین دلیل، می‌توانید روش‌های جایگزین را انتخاب کنید. این روش‌ها عبارت است از:

انتقال سوئیفت از روش های انتقال پول در سراسر جهان و به ویژه آلمان

انتقال سوئیفت از روش های انتقال پول در سراسر جهان و به ویژه آلمان

  • انتقال سوئیفت (SWIFT)

یکی از امن‌ترین و سریع‌ترین روش‌های انتقال پول از طریق انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی یا SWIFT است. انتقال سوئیفت معمولاً ظرف چند ساعت تسویه شده و وجوه معمولاً در عرض 24 ساعت در دسترس است (ممکن است بیشتر طول بکشد). در این نوع انتقال، هزینه‌ها از نظر کمیسیون، نرخ ارز و هزینه انتقال متفاوت است.

  • پیش‌نویس‌های بانکی (Bank drafts)

روش دیگر انتقال پول بین‌المللی از طریق پیش‌نویس‌های بانکی است. این پیش‌نویس‌ها در آلمان به‌عنوان پول نقد تلقی نشده و باید مانند چک‌های شخصی تسویه شوند. انتقال پول از طریق پیش‌نویس بانکی باید با پست‌های ثبت‌شده انجام شود، زیرا در صورت گم شدن یا دزدیده شدن وجه، امکان پیگیری آن وجود ندارد.

  • آژانس‌های انتقال پول

آژانس‌های انتقال پول بین‌المللی در اصل برای افرادی که حساب بانکی ندارند طراحی شده‌ است. این روش گزینه‌ای سریع (حدود 10 دقیقه طول می‌کشد) و قابل اعتمادتر از انتقال‌های بانکی سنتی است. 

  • وارد یا خارج کردن پول نقد در آلمان

شما می‌توانید هر مقدار پول را به آلمان وارد کرده و یا از این کشور خارج کنید. البته هرگونه انتقال بالای 12,500 یورو را باید به بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان (Bundesbank) گزارش دهید. همچنین توصیه می‌شود قوانین کشور مبدا یا مقصد را از نظر انتقال وجه نقد بررسی کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

زمانی که به آلمان مهاجرت می‌کنید، ممکن است به‌دلیل عدم آشنایی با روال قانونی و اداری در سازمان‌های مختلف، دچار سردرگمی شوید. برای مثال، یکی از ساده‌ترین و البته ضروری‌ترین مراحل پس از مهاجرت، باز کردن حساب بانکی در آلمان است. بدون حساب بانکی نمی‌توانید فعالیت‌های مالی و پرداخت‌های خود را انجام دهید. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم تا شما را با مراحل و روند افتتاح حساب در آلمان آشنا کنیم. 

سوالات متداول

بله، افراد خارجی و غیرمقیم نیز می‌توانند در این کشور حساب بانکی افتتاح کنند، به شرطی که مجوز کار در آلمان را داشته باشند. 

برای افتتاح حساب به پاسپورت معتبر، ویزای اقامت آلمان، فرم درخواست افتتاح حساب تکمیل شده، فرم ثبت آدرس سکونت در آلمان و مدرک اشتغال یا درآمد نیاز دارید.

بله؛ اغلب بانک‌ها در آلمان امکان افتتاح حساب برای کودکان را فراهم کرده‌اند، اما این کار باید توسط والدین انجام شود.

خدمات مختلف بانک‌ها علاوه بر انتقال وجه، ارائه کارت و …، شامل ارائه بیمه‌نامه‌ها، انواع وام مسکن، طرح‌های بازنشستگی و گزینه‌های سرمایه‌گذاری است. 

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها