موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

درآمد داروسازی در آلمان چقدر است؟

درآمد داروسازی در آلمان چقدر است؟

داروسازی، یکی از مشاغل پردرآمد و محبوب در کشور آلمان محسوب می‌شود و علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند بدون هیچ محدودیتی مشغول به کار شوند. وضعیت فعلی بازار کار داروسازی در آلمان به نحوی است که تقاضا برای داروسازان خیلی بالاست و خطر بیکاری، این قشر از افراد را تهدید نمی‌کند. طبق اطلاعات سایت salary expert، خلاصه وضعیت درآمد داروسازی در آلمان عبارت است از:

  •  متوسط حقوق ناخالص یک تکنسین داروسازی: 30.103 یورو در سال
  •  متوسط حقوق ناخالص داروسازها: 81.263 یورو در سال

البته کار کردن به‌عنوان یک داروساز در آلمان نیازمند مجوز و داشتن مدرک حرفه‌ای است و داروسازان می‌توانند با داشتن مدارک در مقاطع بالاتر، درآمد بیشتری هم داشته باشند.  البته یک روش دیگر هم حضور در آلمان با آوسبیلدونگ داروسازی است/ در این مقاله از پارسی کانادا با ما همراه شوید تا به تمامی جزئیات مربوط به درآمد داروسازی، از جمله حقوق تکنسین داروخانه در آلمان بپردازیم. اگر برای ورود به این کشور به قصد فعالیت در بازار کار داروسازی، آماده شده‌اید، اطلاعات این مطلب را از دست ندهید.

روال مهاجرت داروسازها به آلمان و روال درآمد در این کشور

بررسی شغل داروسازی در آلمان

طبق اطلاعات سایت eapt.info، بیش از 68 هزار تکنسین داروسازی در داروخانه‌های سطح شهر و تعداد کمتری در داروخانه‌های بیمارستان، بیمه‌های سلامت و غیره کار می‌کنند. طبق اطلاعات این سایت، سه حرفه‌ اصلی در داروخانه‌های آلمان وجود دارند که عبارت‌اند از:

  •  داروساز (Employed Pharmacist) که در زبان آلمانی با عنوان Apotheker (آقایان) یا Apothekerin (بانوان) شناخته می‌شود.
  •  تکنسین داروسازی (Pharmacy technician) یا PT که در زبان آلمانی Pharmazeutisch-technische Assistent*in نامیده می‌شود. به تکنسین داروسازی، دستیار فنی داروساز هم گفته می‌شود. او مسئول این است که داروها را به مراجعه‌کنندگان به همراه توضیحات ارائه دهند.
  •  کارمند تجاری داروسازی (Pharmaceutical commercial employee, PCE) که در زبان آلمانی به‌عنوان Pharmazeutisch-kaufmännische Angestellte شناخته می‌شود. وظایف این کارمند عبارت است از: ثبت رسیدهای حسابداری، ارائه مشاوره، نگهداری از داروها و در دسترس قراردادن آن‌ها برای مراجعه‌کنندگان.

برای کار به عنوان یک تکنسین داروسازی می توانید از روش آوسبیلدونگ داروسازی استفاده کنید. راهی ساده برای ورود به این رشته در کشور پیشرفته آلمان. جزییات کامل در باره این روش را می توانید در آوسبیلدونگ داروسازی آلمان ببینید.


بازار کار و درآمد داروسازی در آلمان توسط قوانین این کشور تنظیم می‌شوند. طبق این قوانین، یک PT، تحت نظر یک داروساز کار می‌کند.

4 عامل موثر بر درآمد داروسازی در آلمان (داروسازها و تکنسین‌ها)

طبق اطلاعات سایت world salaries، به‌طور کلی 4 عامل مهم روی درآمد داروسازان و تکنسین‌های داروخانه‌های آلمان تاثیر می‌گذارند که عبارت‌اند از:

  •  سطح تحصیلات: طبق اطلاعات سایت erudera، یک فارغ‌التحصیل رشته داروسازی در آلمان ماهیانه به‌صورت متوسط 4600 یورو درآمد دارد. این در حالی است که پایه حقوق یک شخص بدون تحصیلات آکادمیک در حوزه داروسازی، به‌صورت متوسط ماهیانه 2100 یورو است
  •  نوع شغل (تکنسین، دکتر داروساز و یا غیره): نوع شغل فعالان حوزه داروسازی بسته به مسئولیت، سطح تحصیلات و تجربه آن‌ها تعریف می‌شود. مثلاً وظایف شغلی و طبیعتاً سطح درآمد یک دکتر داروساز با یک تکنسین فرق دارد
  •  سال‌های تجربه در حوزه داروسازی: اگر داروساز یا تکنسین، مهاجر است، باید سابقه تجربه کاری خود پس از مهاجرت به آلمان را در نظر بگیرد)
  •  جنسیت: در حال حاضر، متوسط حقوق سالانه یک داروساز مرد 56460 هزار یورو و یک داروساز زن 52820 یورو (7 درصد کم‌تر) است

متوسط درآمد داروسازی در آلمان

طبق اطلاعات و آمار موثق سایت salaryexpert، درآمد داروسازان نسبت به تکنسین‌ها به‌مراتب بیشتر است. اطلاعات این سایت با توجه به داده‌های مربوط به نظرسنجی حقوق و دستمزد کارفرمایان و کارمندان بازار کار داروسازی در آلمان جمع‌آوری شده است. با استفاده از اطلاعات همین سایت، جدولی از تمامی درآمد داروسازی در آلمان را گردآوری کرده‌ایم که عبارت است از:

فاکتورهای درآمدیدرآمد به یورو
کمترین دستمزد برای داروسازان (ماهانه)2,110
بیشترین دستمزد برای داروسازان (ماهانه)7,310

متوسط درآمد و حقوق تکنسین‌های داروخانه در آلمان

با استفاده از اطلاعات سایت salaryexpert، به‌سراغ بیشترین و کم‌ترین مقدار حقوق و دستمزد تکنسین‌های داروخانه‌های آلمان هم رفته‌ایم. این جدول، شامل آمار مربوط به حقوق و دستمزد تکنسین‌های داروسازی است:

فاکتورهای درآمدیدرآمد به یورو
کمترین دستمزد برای تکنسین داروخانه (ماهانه)1,660
بیشترین دستمزد برای تکنسین داروخانه (ماهانه)5,750

درآمد تکنسین‌ها به‌مراتب کم‌تر از درآمد داروسازان است و جایگاه شغلی آن‌ها پایین‌تر از یک دکتر داروساز است. با این اوصاف، شما می‌توانید برای شروع کارتان در حوزه دارو و همچنین پروسه آوسبیلدونگ داروسازی آلمان روی مشاوره‌های ما در پارسی کانادا حساب ویژه‌ای باز کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

درآمد داروسازی در آلمان بر اساس افزایش تجربه

سطح تجربه (چه بر اساس سال‌های کاری و چه بر اساس مهارت‌های تخصصی)، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین درآمد یا دستمزد داروسازان محسوب می‌شود. طبق اطلاعات سایت salary explorer، هرچقدر سال‌های تجربه در بازار کار داروسازی بیشتر باشد، دستمزد هم افزایش خواهد یافت. منطقی است که سابقه کار بیشتر باعث درآمد بالاتر هم می‌شود. در ادامه میانگینی از درآمد داروسازی در آلمان، بر اساس اندازه سال‌های تجربه، گردآوری کرده‌ایم:

  •  صفر تا 2 سال: این مقدار تجربه برای یک تکنسین یا داروساز تازه‌کار در آلمان می‌تواند چیزی در حدود 28900 یورو در سال درآمد داشته باشد.
  •  2 تا 5 سال: متوسط حقوق یک داروساز با این سطح از تجربه به 36720 یورو در سال افزایش می‌یابد.
  •  5 تا 10 سال: میانگین حقوق یک داروساز با 5 تا 10 سال سابقه کار برابر با 57080 یورو است.
  •  10 تا 15 سال: متوسط درآمد یک داروساز باتجربه که حدود یک دهه یا بیشتر از آن مشغول به به این کار است، حدوداً 70260 یورو در سال ارزیابی می‌شود.
  •  15 تا 20 سال: متوسط حقوق این نوع از داروسازان باتجربه حدوداً 74380 یورو در سال است.
  •  بیشتر از 20 سال: یک داروساز متخصص که بیش از 20 دهه در بازار کار داروسازی آلمان فعالیت می‌کند، حداقل 80520 یورو در سال حقوق خواهد داشت.

درآمد داروسازی در آلمان بر اساس مدرک تحصیلی

طبق اطلاعات سایت world salaries، علاوه بر تجربه، سطح تحصیلات یک داروساز هم نقش مهمی در تعیین میزان درآمد او ایفا می‌کند. بسیاری از مشاغلی که درآمد بالایی دارند، نیازمند سطح و مدرک تحصیلی قابل‌قبول هستند. اما داشتن مدرک تحصیلی بالا چقدر می‌تواند روی درآمد داروسازی در آلمان تاثیر بگذارد؟ با استفاده از اطلاعات همین سایت، حقوق تکنسین‌ها و داروسازان آلمانی را در سطوح مختلف بررسی کرده‌ایم تا بدانید که هر شخص با مدرک تحصیلی خود چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد.

حقوقی که داروسازان می‌توانند بر اساس سطح تحصیلاتشان دریافت کنند، هم به موقعیت مکانی و هم به مسیر شغلیشان بستگی دارد. در این بررسی از سایت worldsalaries نشان داده شد که:

  •  یک داروساز آلمانی با سطح تحصیلات لیسانس (کارشناسی) می‌تواند به‌طور متوسط 34980 یورو در سال درآمد داشته باشد.
  •  یک داروساز در آلمان با سطح تحصیلات کارشناسی ارشد می‌تواند به‌طور متوسط، سالانه 64180 یورو درآمد به‌دست بیاورد.

نمودار روند درآمد داروسازی در آلمان در یک نگاه

درآمد داروسازی در آلمان بر اساس جنسیت

همه ما می‌دانیم که فاصله دستمزدی بین زن و مرد در دنیای مدرن و امروزی ما هیچ معنایی ندارد. با این اوصاف، متاسفانه هنوز هم می‌توان رد پای تبعیض جنسیتی را در بسیاری از مشاغل مشاهده کرد؛ مشاغلی که تفاوت فاحشی میان دستمزد دریافتی مردان و زنان قائل می‌شوند. طبق اطلاعات سایت worldsalaries، درآمد داروسازی در آلمان طبق جنسیت عبارت است از:

  •  مردان: یک داروساز مرد در آلمان به‌صورت متوسط حدود 56460 یورو در سال درآمد دارد.
  •  زنان: درآمد داروسازی در آلمان برای زنان، حدود 4000 یورو کم‌تر از مردان و تقریباً برابر با 52820 یورو است.

به‌عبارت ساده‌تر، یک داروساز مرد در آلمان برای انجام همان کاری که یک زن انجام می‌دهد، 7 درصد حقوق و درآمد بیشتر دریافت می‌کند. البته توجه کنید که این مسئله نباید روی انگیزه شما برای موفقیت در بازار کار داروسازی آلمان تاثیر منفی بگذارد. ما همچنان در کنار شما ایستاده‌ایم تا در مسیر موفقیت در بازار داروسازی این کشور و کارآموزی یا آوسبیلدونگ آلمان قرار بگیرد.

مقایسه درآمد داروسازی در آلمان بر اساس جنسیت

آشنایی با 10 شرکت برتر داروسازی در آلمان

آلمان، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای داروسازی و محصولات دارویی را در دنیا دارد. در این بخش با استفاده از اطلاعات سایت pharmiweb.jobs، به‌سراغ 10 شرکت برتر و موثر بر درآمد داروسازی در آلمان رفته‌ایم که به‌ترتیب عبارت‌اند از:

نام شرکت داروسازیحوزه فعالیت‌هاشهرهای محل فعالیت
شرکت بوهرینگر اینگلهایم (Boehringer Ingelheim)سلامت انسان و حیواندورتموند
شرکت نوارتیس
(Novartis)
توسعه درمان در مناطقی که نیازهای پزشکی دارند.12 شعبه و دفتر رسمی در شهرهای مختلف مثل نورنبرگ (Nürnberg)
شرکت یانسن
(Janssen)
بخشی از مجموعه دارویی بزرگ Johnson & Johnsonنویس (Neuss)
شرکت GSKتولید بیوداروهایدلبرگ (Heidelberg)، هامبورگ (Hamburg)، ماربورگ (Marburg)، برلین (Berlin)، درسدن (Dresden) و مونیخ (Munich)
شرکت بریستول مایرز اسکوئیب (Bristol-Myers Squibb)بیماری‌های صعب‌العلاجمونیخ
شرکت روشه
(Roche)
فعالیت‌های بیوداروییشهرهای لودویگزبورگ (Ludwigsburg)، گرنتساخ-ویهلن (Grenzach-Wyhlen)، پنتسبرگ (Penzberg) و مانهایم (Mannheim)
شرکت بایر
(Bayer)
درمان بیماری‌های قلب و عروق، انکولوژی و هماتولوژیفرانکفورت (Frankfurt)، برلین (Berlin) و غیره
شرکت نوو نوردیسک
(Novo Nordisk)
پوشش 50 درصد از نیاز بیماران به انسولین در جهانماینتس
(Mainz)
شرکت سانوفی
(Sanofi)
صنعت داروسازیفرانکفورت
شرکت فایزر
(Pfizer)
یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دارو در جهان در حوزه سلامت انسانبرلین

سخن پایانی

درآمد داروسازی در آلمان، به عوامل مختلفی از جمله مقدار تجربه و حتی جنسیت افراد بستگی دارد. در این مقاله به حداقل و حداکثر دستمزد یک تکنسین و داروساز در داروخانه‌های آلمان اشاره کردیم و شرکت‌های معروف داروسازی را در این کشور زیر ذره‌بین قرار دادیم. با مطالعه این مقاله از پارسی کانادا به‌خوبی متوجه خواهید شد که افزایش تجربه، سطح تحصیلات، جنسیت و جایگاه شغلی چگونه روی درآمد ماهانه داروسازان در آلمان تاثیر می‌گذارند.

اگر شما هم در مورد موضوعات مربوط به حقوق تکنسین داروخانه در آلمان و دنیای داروسازی این کشور کنجکاو شده‌اید، بهتر است که با ابعاد شغلی و درآمدی این کشور بیشتر آشنا شوید. با همکاران و مشاوران ما در موسسه مهاجرتی پارسی کانادا تماس بگیرید تا در مورد شرایط ورود به آلمان آگاه شوید. آلمان، کشوری ایده‌آل برای داروسازان و تکنسین‌های داروسازی محسوب می‌شود، اما پیش از آن باید با شرایط ویزا، هزینه زندگی در آلمان و جزئیات دیگر آشنا شوید.

پاسخ به سوالات متداول:

بیشترین حقوق داروسازی در آلمان 7,310 یورو در ماه است.

بیشترین حقوق تکنسین داروسازی در آلمان 5,750 یورو در ماه است.

یک لیسانس داروسازی در آلمان با سطح تحصیلات لیسانس (کارشناسی) می‌تواند به‌طور متوسط 34980 یورو در سال درآمد داشته باشد.

متوسط حقوق یک فارغ‌التحصیل رشته داروسازی در آلمان 4600 یورو و یک شخص بدون تحصیلات آکادمیک 2100 یورو است.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها