موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

رفع ریجکتی ویزای آلمان

رفع ریجکتی ویزای آلمان

شما هم ممکن است از جمله افرادی باشید که در زمان پیگیری درخواست ویزای آلمان با جمله ناراحت کننده «درخواست ویزای آلمان شما ریجکت شد» مواجه شوید. مسلم است که پس از طی کردن مراحل سخت و البته طولانی، از جمع‌آوری مدارک گرفته تا مراجعه به سفارت و غیره انتظار دریافت چنین پاسخی را نداشته باشید و این موضوع شما را دلسرد و نگران کند. علامت سوالی که ذهن‌تان را مشغول کرده این است که چرا باید این اتفاق بیافتد؟

برای پاسخ به این سوال مهم، اول از همه اینکه باید علت رد درخواست ویزای خود را بدانید و سپس برای تجدید نظر و رفع ریجکتی اقدام کنید. در این مقاله سعی کردیم تا به شما برای دستیابی به پاسخ این سوال و اقدامات لازم جهت رفع ریجکتی ویزای آلمان، کمک کنیم. پس خواندن این مطلب را از دست ندهید.

رفع ریجکتی ویزا در چه صورتی رخ می دهد؟

دلایل ریجکتی ویزای آلمان

افراد با انگیزه‌های متفاوتی جهت ویزای آلمان اقدام می‌کنند. عده‌ای برای ادامه تحصیل درخواست ویزا می‌دهند، عده‌ای جهت کار برای ویزای کار آلمان درخواست خود را ارسال می‌کنند و بعضی افراد هم برای ویزای شینگن دست به کار می‌شوند و غیره . این احتمال برای هر فردی وجود دارد که با رد درخواست خود مواجه شود.
دلایل زیادی برای ریجکتی ویزای آلمان وجود دارد، از جمله:

  •  مدارک شما ناقص بوده است
  •  اسنادی که ارسال کرده‌اید، هدف سفر شما را تایید نکرده
  •  هدف از سفر را مشخص نکرده‌اند
  •  بلیط‌‌های خود ( رزرو هتل و هواپیما) را لغو کرده‌اید یا اشتباه ارسال کرده‌اید
  • و غیره

در ادامه مقاله به کلیه دلایل اشاره شده است:

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی آلمان

در صورتی که با رد ویزای تحصیلی آلمان مواجه شوید، فرصت تحصیل در این کشور را از دست خواهید داد. مهم‌ترین دلایلی که باعث ریجکت ویزای تحصیلی آلمان می‌شود، عبارت‌اند از:

  • داشتن عملکرد ضعیف در مصاحبه

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، عملکرد شما در مصاحبه، تعیین کننده خواهد بود. سعی کنید با افسران ویزا ارتباط موثر برقرار کنید، به سوالات پاسخ دهید و اطلاعات را به‌طور واضح و صحیح منتقل کنید. برای داشتن مصاحبه موفق، می‌توانید از تجربیات افرادی که این پروسه را طی کرده‌اند، استفاده کنید. یا مقالات مربوط به تحصیل در آلمان را مطالعه کنید. همچنین قبل از حضور در مصاحبه، در مورد این کشور، برنامه تحصیلی آن و دانشگاه موردنظر اطلاعات کافی را به دست آورید.
در آخر اینکه مرتب، آراسته و در زمان تعیین شده در جلسه مصاحبه حاضر شوید. عدم رعایت این موارد باعث ریجکتی ویزای تحصیلی آلمان می‌شود.

  • رضایت بخش نبودن موفقیت‌های تحصیلی قبلی

مقامات آلمانی برای اطمینان از اینکه دانشجویان بین‌المللی که وارد آلمان می‌شوند انگیزه و مهارت کافی برای تکمیل مدرک تحصیلی خود را دارند، از دستاوردهای آکادمیک قبلی کاندید استفاده می کنند. اگر در سال‌های تحصیلی قبلی خود به موفقیت‌های خوبی دست پیدا نکردید، به افسران مهاجرت اطلاع دهید و به آن‌ها اطمینان دهید هرآنچه که برای موفقیت در سیستم آموزش عالی آلمان لازم است را انجام خواهید داد.

 ارائه اسناد ناقص باعث ریجکتی ویزا می شود

  •  ارائه اسناد ناقص

برای دریافت ویزای تحصیلی و مهاجرت به آلمان باید مدارک موردنیاز را به‌طور کامل بررسی و آماده کنید. همه مدارک از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. بنابراین ارائه ناقص اسناد خواسته شده، منجر به رد ویزا می‌شود. پس باید به این نکته توجه کنید که همه مدارکی که از شما خواسته شده را آماده و در روز ارسال، آنها را چک کنید.

  • نداشتن بیمه سلامت مسافرتی

برای دانشجویان خارجی قانون بیمه در آلمان به این صورت است که باید حتما در زمان اقامت در این کشور از آن برخوردار باشند. همچنین قبل از ورود دانشجویان به آلمان، بیمه‌ای به نام بیمه سلامت مسافرتی وجود دارد. بنابراین کاری که باید انجام دهید این است که، مدرک بیمه درمانی را در کنار ویزای آلمان درخواست دهید. عدم رعایت این مورد، باعث رد ویزای شما می‌شود.

  • درخواست ویزای نادرست

اولین قدمی که برای درخواست ویزا باید بردارید این است که؛ نوع ویزای خود را مشخص کنید. پس از مشخص کردن ویزای درست، با خیال آسوده و با تمرکز، مدارک موردنیاز را جمع‌آوری و ارسال نمایید. برای اینکه در این مورد اشتباه نکنید اطلاعات خود را در مورد انواع ویزا بالا ببرید. برای مثال، اگر در دانشگاهی در آلمان قبول شده‌اید، باید برای ویزای دانشجویی درخواست دهید. اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید باید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید.

  •  تسلط نداشتن به زبان آلمانی

در صورتی که می‌خواهید در دوره‌های آموزشی در آلمان شرکت کنید، باید به زبان آلمانی مسلط باشید. همچنین به دلیل اینکه این دوره‌ها بین‌المللی است، باید به زبان انگلیسی نیز مسلط باشید. اگر نتوانید با افسران به زبان مربوطه ارتباط برقرار کنید، رد خواهید شد. پس پیشنهاد ما این است که مهارت‌های زبان خود را از طریق تمرین زیاد، تماشای فیلم و ارتباط با افرادی که آلمانی/ انگلیسی صحبت می‌کنند تقویت کنید. ارائه مدرک زبان با نمره بالا در کنار مکالمه قوی تاثیرگذار خواهد بود. چنانچه احساس کردید که هنوز توانایی لازم در این مورد را ندارید، درخواست خود را تا زمان کسب شرایط زبانی لازم به تعویق بیندازید.

  • نداشتن ثبات مالی

برای تحصیل در یک کشور خارجی مانند آلمان باید از شرایط مالی مناسبی برخوردار باشید تا بتوانید از پس هزینه زندگی در آلمان بربیایید. این مورد باید با ارائه مدرک تمکن مالی به کشور مربوطه به اثبات برسد و عدم رعایت آن منجر به ریجکت ویزا می‌شود. برای اثبات می‌توانید یک حساب در آلمان ایجاد و از طریق آن در ماه مبلغ 934 یورو برداشت کنید. پس توجه داشته باشید که مدت اقامت خود را قبل از هر چیزی مشخص کنید، از این طریق مبلغ موردنظر مشخص می‌‌شود. در این مورد می‌توانید از یک حامی مالی مطمئن کمک بگیرید.

  • انتخاب رشته غیرمرتبط با رشته تحصیلی قبلی

اگر مدرک کارشناسی ارشدی را انتخاب کرده‌اید که با مدرک کارشناسی شما مرتبط نیست، یا برای دومین مدرک لیسانس یا فوق لیسانس اقدام می‌کنید، افسران به هدف شما برای ادامه تحصیل شک خواهند کرد. توصیه ما در این مورد این است که بهتر است رشته تحصیلی مرتبط با رشته مقطع قبلی را انتخاب کنید. یا اگر علاقمند به تحصیل در رشته دیگری هستید، آن‌ها را از دلیل انتخاب خود مطلع کنید و تجارب خود را در این زمینه به اثبات برسانید.

  • غیر ضروری بودن رشته تحصیلی شما برای مقامات آلمانی

کشور آلمان با توجه به نیازهایی که برای توسعه دارد، اقدام به جذب نخبگان می‌کند. این مورد می‌تواند برای شما یک امتیاز منحصربه‌فرد باشد و دلیلی برای ریجکتی محسوب نمی‌شود. چون این کشور به افراد نخبه در زمینه‌های دیگر نیز احتیاج دارد. ولی اگر رشته تحصیلی برای مقامات آلمانی غیرضروری باشد امکان رد درخواست ویزای شما وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از ریجکتی، در مورد الزامات این کشور و ایالتی که قصد ورود به آنجا را دارید، پرس‌وجو کنید. با جمع‌آوری اطلاعات می‌توانید مهارت‌های مرتبط با مهارت خود را پیدا کنید و درخواست خود را ارسال نمایید.

دلایل ریجکتی ویزای کار آلمان چیست؟دلایل ریجکتی ویزای کار آلمان

بسیاری از افراد، برای ویزای کار در آلمان درخواست می‌دهند، اما به دلایل زیر با رد ویزا مواجه می‌شوند:

  • ارائه مدارک ناقص یا جعلی برای درخواست ویزا، یکی از دلایل رایج رد ویزا است.
  • اگر برای شغلی درخواست می‌دهید که به سطح خاصی از زبان نیاز دارد و نتوانید نشان دهید که مهارت‌های زبانی لازم را دارید.
  • اگر نتوانستید افسران ویزا را در مورد دلایلی که می‌خواهید به آلمان سفر کنید، متقاعد کنید، ممکن است درخواست ویزای شما رد شود. به‌عنوان مثال، شما تمام مدارک موردنیاز را ارسال نکرده‌اید یا مدارکی که ارائه کرده‌اید هدف شما از سفر را تایید نمی‌کند.

 دلایل ریجکتی ویزای شینگن

زمانی که برای ویزای شینگن آلمان درخواست دادید، این درخواست مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این صورت که کلیه مدارک ارسالی با دقت تمام بررسی و پس از انجام مصاحبه، تصمیم نهایی جهت پذیرش یا رد گرفته می‌شود. این درخواست توسط کنسولگری آلمان یا افسران ویزا در سفارت بررسی می‌شود. اگر درخواست شما رد شد، دلایل متعددی این اتفاق را رقم زده است. در ادامه به دلایل ریجکتی ویزای شینگن می‌پردازیم:

  • پیشینه کیفری

ممکن است متقاضی به‌دلیل اقدامات جنایی که در گذشته یا اکنون در هر جای دنیا مرتکب شده است ریجکت شود. این اقدامات می‌تواند تروریسم، کودک آزاری، مصرف زیاد مواد مخدر، اعتیاد و سایر جرایم باشد. همه این موارد می‌توانند تهدید جدی برای امنیت داخلی، ثروت و سیاست عمومی منطقه شینگن محسوب شوند. با انجام یک استعلام، تمامی سوابق کیفری مشخص می‌شوند.

  • جعلی بودن سند سفر

چنانچه متقاضی در پی فریب دادن سفارت یا کنسولگری با ارائه مدارک ناقص باشد، نه تنها ریجکت می‌شود، بلکه با پیامدهای نامطلوب آن مواجه خواهد شد.

  • نداشتن توجیه لازم برای هدف، شرایط سفر و اقامت
  • نداشتن شرایط لازم مانند: ارائه ندادن اسنادی که هدف از اقامت در منطقه شینگن را تایید کنند. نداشتن صلاحیت شغلی، عدم درخواست برای دوره ویزا، ارائه ندادن اظهارنامه‌های بدون تغییر در مورد هدف از اقامت، می‌توانند دلایلی قاطع برای ریجکتی ویزای شینگن باشند.
  •  عدم اعتبار پاسپورت یا ارائه پاسپورت آسیب دیده
    زمانی که پاسپورت فاقد اعتبار باشد یا از آن خوب نگهداری نشود، جلد گذرنامه جدا شده و یا از بین رفته باشد. این موارد برای سفارت قابل‌قبول نیست و دلیلی برای ریجکت آن می‌شود.
  •  نداشتن پول کافی و وسایل امرار معاش
    اگر با مدارک لازم قدرت مالی خود را ثابت نکردید و وسایل امرار معاش کافی نداشتید، ریجکت خواهید شد.
  • عدم امکان ارائه گواهی تولد یا ازدواج
    یکی دیگر از دلایل ریجکتی ویزای شینگن، عدم امکان ارائه گواهی تولد یا ازدواج است که باید توسط سفارت یا کنسولگری پذیرفته شود و این گواهی جزو مدارک لگال است که حتما باید تحویل داده شود.
  •  عدم ارائه مدرک اقامت
    اگر نتوانید نشان دهید که جایی برای اقامت آلمان دارید، ویزای شما رد خواهد شد. باید شواهدی مانند: رزرو هتل، دعوت‌نامه از میزبان، یک تور از پیش پرداخت شده و … ارائه دهید، تا ویزای شما پذیرفته شود.
  •  نامطلوب بودن وضعیت ویزای شینگن
    نامطلوب بودن وضعیت ویزای این منطقه، مانند: عدم پیروی از برنامه سفر، اقامت بیش از حد در شینگن و … که می‌توانند باعث رد ویزا شوند

روش های رفع ریجکتی ویزای آلمان

 نحوه درخواست تجدیدنظر برای رفع ریجکتی ویزای آلمان

در صورتی که ویزای آلمان شما رد شد، باید 2 نکته مهم را در نظر داشته باشید. اول اینکه اگر احساس می‌کنید که مسیر را اشتباه رفته‌اید، از ابتدا شروع کنید و مجدد در خواست دهید. ولی اگر دلایل کنسولگری برایتان قانع کننده نیست، می‌توانید اعتراض خود را با نوشتن یک نامه تجدیدنظر مطرح کنید. برای این کار باید مراحل آن را پشت سر بگذارید:

ابتدا باید مطمئن شوید که کشور آلمان فرصت اعتراض را به شما داده است. زمانی از این مورد مطلع می‌شوید که پاسخ درخواست ویزای شما آمده است. در صورتی که رد شد، دلایل رد شدن و اجازه تجدیدنظر در آن بیان شده است. اگر اجازه داده نشده بود یا قید نشده بود که می‌توانید تجدید نظر کنید، با سفارت ارتباط بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید. اگر پاسخ منفی شنیدید، مجدد برای ویزا اقدام کنید. حواستان باشد که اشتباهات قبل را تکرار نکنید.

برای اعتراض به رد ویزای ریجکتی آلمان، یک نامه تجدید نظر برای رفع بنویسید. توجه داشته باشید که این کار را ساده نگیرید. نامه‌ای که می‌نویسید باید بر اساس شواهد، ادله قوی و طبق قوانین باشد. اگر واقعا دلیلی ندارید و حق با شما نیست، این کار را انجام ندهید. در غیر اینصورت برای فرستادن درخواست خود با سفارت کشور آلمان تماس بگیرید و درمورد مکان و زمان ارسال و … اطلاعات لازم را بدست آورید.

این نکته را نیز فراموش نکنید که بررسی مدارک یک روند طولانی را می‌طلبد، بنابراین از کامل بودن مدارک و طی کردن درست مسیر مطمئن شوید تا زمان خود را از دست ندهید. در غیر اینصورت مجبور به گرفتن وقت ویزامتریک و هزینه‌های اضافی خواهید شد.

مورد بعدی اینکه در نوشتن نامه تجدید نظر باید بتوانید مسئول مربوطه را قانع کنید. می‌توانید اطلاعات شخصی خود مانند نام و نام خانوادگی، شماره پاسپورت، آدرس، تاریخ تولد، محل تولد، پست الکترونیک و شماره تماس خود را وارد کنید. زمان ثبت درخواست و هدف از سفر خود را مطرح کنید. دلایل خود را مبنی بر عدم رعایت عدالت برای رد درخواست بیان کنید. همه موارد ذکر شده را به‌صورت استدلالی و منطقی و به دور از احساسات بیان کنید. در آخر اینکه با امضای خود در پایان درخواست آن را تکمیل نمایید. توجه داشته باشید که درخواست تجدید نظر به معنای دریافت ویزا نیست.

نکات مهم در ریجکتی ویزا که باید بدانید

قبل از درخواست ویزا اگر یکسری نکات را بدانید، کمتر مرتکب اشتباه خواهید شد و دیگر با جمله «درخواست ویزای شما ریجکت شد» روبه‌رو نخواهید شد. در این قسمت به نکات مهم درباره جلوگیری از ریجکتی ویزا که لازم است بدانید می‌پردازیم:

  • قبل از ارسال درخواست خود، از کامل بودن مدارک اطمینان حاصل کنید.
  •  اعتبار پاسپورت خود را چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.
  •  توانایی مالی خود را ارزیابی کنید و چنانچه این توانایی را ندارید از یک حامی در این زمینه غافل نشوید.
  •  مهارت‌های زبان خود را تقویت کنید.
  •  اطلاعات خود جهت درخواست را به‌صورت صحیح و کامل وارد کنید.
  •  هدف خود از درخواست ویزا ( کار، دانشجویی، شینگن و…) را به‌طور مشخص و واضح بیان کنید.
  •  مکان اقامت خود را با ارائه سند معتبر مشخص کنید.
  •  پیشینه کیفری نداشته باشید.
  •  احساس اطمینان را در افسران ویزا ایجاد کنید و انگیزه خود را نشان دهید.
  •  اگر با رد درخواست ویزا مواجه شدید، با حفظ خونسردی برای تجدید نظر اقدام کنید.
  •  و… .

سخن پایانی

در این مقاله با دلایل ریجکتی و رفع ریجکتی ویزای آلمان ( تحصیلی، کاری و شینگن) آشنا شدید. برای زندگی در آلمان، با هر هدف و مقصودی باید ویزا دریافت کنید، اما ممکن است با ریجکتی ویزا مواجه شوید. دلایلی مانند ناقص بودن مدارک، پایان اعتبار ویزا، عدم توانایی مالی، عدم تسلط به زبان، پیشینه کیفری و … این مشکل را به وجود می‌آورند. در این مسیر نیاز به یک مشاور با تجربه است که نگرانی را از شما دور کند. تیم مهاجرتی پارسی کانادا حاضر است تا به شما در این زمینه مشاوره تخصصی ارائه دهد. جهت دریافت مشاوره در مورد رد درخواست ویزای آلمان خود و برطرف کردن آن تماس حاصل نمایید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

به‌طور کلی دلایل زیادی برای رد ویزای آلمان وجود دارد. بعضی از این دلایل عبارت‌اند از: زیرپا گذاشتن قوانین، نداشتن توانایی مالی، پیشینه کیفری، خراب شدن یا اتمام اعتبار پاسپورت، مشخص نبودن هدف از سفر و …

برای رفع ریجکتی ویزای آلمان باید سعی کنید در زمان تعیین شده و به‌موقع اقدام کنید. همه مدارک لازم را بررسی و از کامل بودن آنها مطمئن شوید. به زبان آلمانی/ انگلیسی مسلط باشید. از درست بودن مدارک ارسالی اطمینان حاصل نمایید و …

خیر. گرفتن ویزای آلمان با اینکه طولانی است ولی بسیار ساده است. دقت داشته باشید که درخواست ویزا کامل باشد، تا از ریجکت شدن آن جلوگیری کنید.

بله. اگر سابقه مهاجرت خوبی داشته باشید و رد درخواست نداشته باشید، این موارد به‌عنوان امتیاز مثبت برای پذیرش ویزا در نظر گرفته می‌شوند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال