موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان

آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان

شرکت‌های مد و تولیدکنندگان پوشاک برای عرضه کالکشن‌های جدید خود به بازار، نیازمند افرادی هستند که توانایی دوخت و طراحی لباس‌های خلاقانه و جذاب را داشته باشند. یکی از روش‌هایی که افراد می‌توانند به این مهارت‌ها دست یابند، شرکت در دوره آوسبیلدونگ خیاطی آلمان است.

دوره آوسبیلدونگ یک فرصت طلایی برای کسانی است که به خیاطی و دوخت لباس علاقه دارند و می‌خواهند از این راه درآمد کسب کنند. اگر می‌خواهید درباره آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان، شرایط مهاجرت از طریق این دوره و درآمد شغل خیاطی در این کشور بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید.

آوسبیلدونگ خیاطی آلمان و ورود به دنیای مد

 

درباره اوسبیلدونگ خیاطی در آلمان

وقتی در آوسبیلدونگ خیاطی شرکت می‌کنید، فقط با نخ و سوزن سروکار نخواهید داشت. بسیاری از مراحل کار توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال دستگاه‌های برش، اتو و چرخ‌خیاطی‌های خاص. علاوه بر این، برای طراحی الگو در کامپیوتر باید با نرم‌افزارهای مربوطه آشنایی داشته باشید.

کار خیاط این است که طرح‌های ایجاد شده توسط طراحان مد را در نظر گرفته و آنها را از طریق انواع تکنیک‌های خیاطی به واقعیت یعنی لباس تبدیل کند. آنها معمولا به عنوان بخشی از یک تیم و در کنار سایر خیاطان، طراحان الگو و سایر کارشناسان دوخت لباس کار می کنند.

در جدول زیر برخی اطلاعات کلی درباره دوره خیاطی در آلمان را مشاهده می‌کنید:

شرایط کلی آوسبیلدونگ خیاطی
نوع آموزشدوگانه (آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای و شرکت‌ها)
مدت‌زمان آموزش 2 سال – کاهش به 1 تا 1.۵ سال ممکن است
کمک هزینه آموزشی۹۶۹ یورو – ۱۲۰۳ یورو

دوره آموزشی خیاطی در آلمان در آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و بخش دیگر آوسبیلدونگ در یک شرکت آموزش‌دهنده (برای مثال خانه‌های مد بزرگ و کوچک یا کارگاه‌های خیاطی) صورت می‌گیرد تا آنچه را که به‌صورت تئوری آموخته‌اید به‌صورت عملی انجام دهید. اگر کارهای دستی را با علاقه انجام می‌دهید و خلاقیت‌تان بالاست، هرچه زودتر برای آوسبیلدونگ آلمان در رشته خیاطی اقدام کنید!

چرا اوسبیلدونگ خیاطی در آلمان؟

اوسبیلدونگ آلمان فرصت خوبی برای افرادی است که می‌خواهند از طریق یادگیری یک مهارت جدید و توسعه شغلی، به کشوری توسعه‌یافته مهاجرت کنند. شرکت‌کنندگان آوسبیلدونگ خیاطی معمولاً به‌‎عنوان بخشی از دوره خود، در یک شرکت آموزش‌دهنده کار می‌کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد در تمام جنبه‌های شغلی آموزش ببینند و پس از پایان دوره در همان شرکت استخدام شوند.

مهاجران می‌توانند فرصت‌های شغلی متعددی را تنها با گذراندن یک دوره کارآموزی برای خود رقم بزنند. آلمان یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده انواع پوشاک است و به همین دلیل، کارخانه‌ها و شرکت‌های زیادی در این کشور مشغول به فعالیت در این حوزه هستند.

از طرف دیگر، به نقل از مقاله‌ای در رویترز، آلمان با کمبود نیروی کار مواجه است و جهت مقابله با این چالش نیاز دارد از تمامی کشورها نیروی کار ماهر جذب نماید. سیستم آموزشی آلمان چالش‌هایی را برای هر کسی که مایل به یادگیری و رشد است ارائه می‌دهد و با توجه به تعداد زیاد صنایع، کارخانه‌های نساجی و تولیدکنندگان لباس آلمانی که نیاز به نیروی کار ماهر دارند، فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای فارغ‌التحصیلان آوسبیلدونگ در دسترس است.

شرایط مهاجرت با آوسبیلدونگ خیاطی

دوره آوسبیلدونگ در آلمان یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به این کشور به شمار می‌رود. از مهم‌ترین مزایای این دوره، عدم نیاز به ارائه مدرک دانشگاهی است. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان نه تنها از پرداخت شهریه معاف هستند، بلکه در ازای یادگیری در حین کار، حقوق نیز دریافت می‌کنند.

اگر به رشته خیاطی علاقه ندارید، تعداد بسیار زیادی از رشته‌های دیگر (از مکانیکی و جوشکاری گرفته تا بازاریابی دیجیتال و غیره) هستند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. برای اطلاعات بیشتر لیست آوسبیلدونگ آلمان را مطالعه فرمایید. شرایط مهاجرت با دوره خیاطی آلمان به شرح زیر است:

  • مهارت زبان: سطح مهارت زبان آلمانی شما باید حداقل B1 یا B2 باشد.
  • مدرک تحصیلی: باید حداقل تا سال نهم، یعنی پایان دوره متوسطه درس خوانده باشید (دیپلم).
  • قرارداد شرکت آموزشی: باید قرارداد یا تاییدیه کتبی توسط موسسه یا شرکت آموزشی در آلمان داشته باشید.
  • بیمه درمانی: باید حداقل برای سال اول آموزش حرفه‌ای خود بیمه درمانی معتبر داشته باشید.
  • سن: حداقل سن لازم برای مهاجرت از طریق آوسبیلدونگ آلمان 17 سال است.
  • تمکن مالی: باید پول کافی (حدودا 863 یورو در ماه) برای هزینه‌های زندگی قبل از شروع دوره را داشته باشید.

وظایف یک خیاط در آلمان در یک نگاه

همان طور که گفته شد، آوسبیلدونگ خیاطی یکی از بهترین آوسبیلدونگ ها در آلمان است که بازار کار و درآمد خوبی دارد. یک روز کاری برای یک خیاط در آلمان شامل وظایف مختلفی است. قبل از پرداختن به شرایط یک خیاط در آلمان، در صورتی که می‌خواهید بیشتر در مورد بهترین آوسبیلدونگ‌ها در این کشور بدانید، مطلب بهترین آوسبیلدونگ ها در آلمان را مطالعه کنید.

در ادامه می‌توانید لیستی از وظایف یک خیاط در آلمان را مشاهده کنید:

  • برش پارچه به اندازه‌های مشخص بر اساس الگوهای ارائه‌شده توسط طراحان یا مشتریان
  • دوختن دکمه‌ها روی پیراهن یا لباس‌های مختلف از جمله کت و شلوار
  • اندازه‌گیری سایز مشتریان برای تعیین اندازه لباس
  • دوختن درزهای لباس‌ها برای اطمینان از ماندگاری آن‌ها در طول زمان
  • دوخت پارچه با چرخ‌خیاطی یا دست برای تولید یک لباس یا محصول جدید
  • رنگرزی پارچه‌ها با استفاده از فرآیندهای خاص

علاوه بر این، خیاطان باید مجموعه‌ای از تخصص‌های موردنیاز را داشته باشند تا بتوانند به کمک این مهارت‌ها در بازار آلمان کار کنند. از جمله این مهارت‌ها که در دوره آوسبیلدونگ آموزش داده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درک قوی از تکنیک‌های خیاطی
  • مهارت الگو خوانی برای دوخت لباس
  • برش، اندازه‌گیری و علامت‌گذاری پارچه برای ایجاد الگو
  • نحوه کار با چرخ‌خیاطی

اگر این حرفه برایتان جذاب است و علاقه دارید به‌عنوان یک خیاط در کشوری مانند آلمان مشغول به کار شوید، باید به‌دنبال اخذ ویزای آوسبیلدونگ باشید. موسسه مهاجرتی پارسی کانادا یکی از معتبرترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مهاجرت است که می‌تواند شما را در مسیر اخذ ویزای آوسبیلدونگ همراهی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید فرم ارزیابی مهاجرت را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

درآمد خیاط در آلمان

حقوق یا دستمزد، عامل مهمی هنگام انتخاب شغل است. حقوق تحت‌تأثیر منطقه و صنعتی که در آن مشغول به کار هستید قرار دارد. با استناد به سایت azubiyo.de می‌توانید به‌طور میانگین انتظار دستمزدهای زیر را در طول دوره آموزشی خیاطی در کشور آلمان داشته باشید (دستمزدها به‌‍صورت ماهانه پرداخت می‌شوند):

  • سال اول آموزش: ۷۹۸ یورو
  • سال دوم آموزش: ۸۶۳ یورو

همان طور که می‌بینید، کمک هزینه آموزشی آوسبیلدونگ هر سال با اضافه شدن مهارت‌های شرکت‌کننده افزایش می‌یابد. درآمد شما پس از به اتمام رساندن دوره و استخدام رسمی جهت کار در آلمان متفاوت خواهد بود، طبق آمار سایت  salaryexplorer چنین دستمزدی را دریافت خواهید کرد:

وضعیت درآمد در آلمان 
حداقل درآمد در ماه
۶۵۰ یورو
میانگین درآمد ماهیانه1410 یورو
حداکثر درآمد در ماه ۲۲۵۰ یورو
متوسط درآمد در سال17000 یورو

دوره اوسبیلدونگ خیاطی در آلمان

آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان به‌صورت دو مرحله‌ای (Dual) ارائه می‌شود. در ادامه بررسی می‌کنیم که در بخش‌های تئوری و عملی چه آموزش‌هایی ارائه می‌شود:

    • بخش تئوری: در فواصل زمانی منظم، در کلاس‌های مرتبط با رشته خیاطی در یک آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای شرکت خواهید کرد، جایی که دانش تئوری در مورد انواع پارچه، الیاف، نخ، ایجاد نقشه‌ها و الگوهای فنی، دوخت و اتو کردن لباس‌ها، تمام مراحل مربوط به دوخت آستین، جیب یا یقه به شما آموزش داده می‌شود.
    • بخش عملی: در ابتدا با استفاده از چرخ‌خیاطی دوخت مستقیم و دقیق بر روی کاغذ را به جای پارچه تمرین می‌کنید و سپس باید به دوختن درزها و طرح‌های تزئینی بپردازید. با اتو یا دستگاه بخار می‌توانید لبه‌ها یا سطوح صاف را اتو کنید.

پس از سال دوم آموزش، کارآموزان برای تبدیل شدن به خیاط‌های حرفه‌ای و اخذ ویزای کار آلمان در امتحان نهایی شرکت می‌کنند. اگر تجربه و مهارت لازم را داشته باشید، می‌توانید مدیریت یک تیم را در شرکت خود به عهده بگیرید یا حتی به مدیر تولید کمک کنید.

کدام شهرها برای خیاط ها مناسب‌ترند؟

شما بخش زیادی از عمر خود را در محل کار سپری خواهید کرد، بنابراین بسیار مهم است که در شهر موردنظر خود احساس راحتی کنید و اطمینان داشته باشید که حقوق مناسبی دریافت خواهید کرد. عوامل متعددی در تعیین اینکه کدام شهرها در آلمان برای خیاط‌ها مناسب‌ترند تأثیر می‌گذارند؛ از جمله حقوق خوب، فرهنگ شرکتی و هزینه‌های زندگی مقرون‌به‌صرفه. در ادامه لیستی از بهترین شهرهای آلمان برای کار به‌عنوان یک خیاط را آورده‌ایم که از سایت cvapp.de برداشته شده است:

  1. مونیخ (Munich) و دوسلدورف (Düsseldorf)
  2. هامبورگ (Hamburg)
  3. فرانکفورت (Frankfurt)
  4. اشتوتگارت (Stuttgart)
  5. ارلانگن (Erlangen)
  6. دارمشتات (Darmstadt)
  7. کلن (Cologne)
  8. برلین (Berlin)
  9. برِمِن (Bremen)

آینده شغلی برای خیاط در آلمان

آموزش فنی‌وحرفه‌ای یا همان آوسبیلدونگ خیاطی اولین قدم به سوی یک حرفه پردرآمد است. جالب است بدانید مهم‌ترین مدرک موردنیاز شما برای این دوره، مدرک زبان آلمانی است! پس از گذراندن این دوره می‌توانید در عنوان‌های شغلی مختلفی به کار در زمینه خیاطی ادامه دهید. همچنین می‌توانید کسب‌وکار یا تولیدی مستقل خودتان را تأسیس نمایید. این روزها اگر می‌خواهید در بازار کار یا به‌عنوان یک کارآفرین  به موفقیت دست یابید، باید انعطاف‌پذیری به خرج داده و به‌طور منظم به تحصیل ادامه دهید.

دوره‌ها و سمینارهای زیادی برای کسب تخصص وجود دارد، از جمله دوره‌های آموزش تکنیک‌های برش، صنایع چرمی و دوره‌های مربوط به فناوری اطلاعات در صنعت نساجی و پوشاک. پس از پشت‌سرگذاشتن دوره خیاطی با موفقیت، می‌توانید در زمینه‌های شغلی مختلف آغاز به کار کنید؛ از جمله مربی (مسئول آموزش کارآموزان)، سرکارگر صنعتی در زمینه پوشاک، تکنسین در زمینه فناوری لباس و تکنسین مدیریت بازرگانی.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

دوره‌های آموزشی آوسبیلدونگ آلمان بهترین فرصت برای کسانی هستند که می‌خواهند بدون دردسر و هزینه‌های اضافی به این کشور مهاجرت کنند. آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان یک دوره کارآموزی دو مرحله‌ای است که در دو بخش عملی و تئوری ارائه می‌شود. مهاجران با شرکت در این دوره‌ها می‌توانند یک تخصص پردرآمد را فرا گرفته و بلافاصله در زمینه شغلی مربوطه مشغول به کار شوند.

سوالات متداول

میانگین درآمد یک خیاط در آلمان، 1410 یورو در ماه است که تمام خرج‌های ماهیانه را پوشش می‌دهد.

آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان معمولاً 2 ساله است، اما می‌توان مدت آن را به 1 الی 1.۵ سال کاهش داد.

بهترین شهرها برای کسب درآمد به‌عنوان خیاط در آلمان عبارت‌اند از مونیخ، دوسلدورف، هامبورگ، فرانکفورت، اشتوتگارت و ارلانگن.

برای مهاجرت از این طریق، باید حداقل 17 سال سن داشته باشید، مدرک زبان آمانی B1 یا B2 داشته باشید و غیره.

guest
28 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها