موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

معرفی بیست کشور اول جهان

معرفی بیست کشور اول جهان

رده‌بندی بهترین کشورهای جهان به‌‌صورت سالانه و بر اساس نظرسنجی مردم در سراسر دنیا انجام می‌شود. طبق رده‌بندی وب‌سایت usnews، بیست کشور اول جهان عبارت‌اند از: سوئد (Sweden)، دانمارک (Denmark)، کانادا (Canada)، سوئیس (Switzerland)، نروژ (Norway)، فنلاند (Finland)، آلمان (Germany)، هلند (Netherlands)، استرالیا (Australia)، نیوزلند (New Zealand)، بلژیک (Belgium)، بریتانیا (Britain)، اتریش (Austria)، ژاپن (Japan)، فرانسه (France)، ایرلند (Ireland)، لوکزامبورگ (Luxembourg)، اسپانیا (Spain)، ایتالیا (Italy)، پرتغال (Portugal) .

طبیعی است که کشورهایی که در صدر این رتبه‌بندی قرار دارند، از امکانات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، شغلی و شهروندی بسیار خوبی برخوردار هستند. در نتیجه اطلاع از اینکه کدام کشورها در این لیست قرار می‌گیرند به شما کمک می‌کند تا بهترین مقصد مهاجرتی را برای خود و خانواده‌تان انتخاب کنید. در این مطلب قصد داریم فاکتورهای معرفی بهترین کشور دنیا و همچنین ویژگی‌های کشورهای برتر را بررسی کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

فاکتورهای رتبه‌بندی بهترین کشورهای جهان

کشورهای برتر دنیا بر اساس عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دسته بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی هر یک از این فاکتورها می‌پردازیم.

  • فاکتورهای اقتصادی: وضعیت اقتصادی، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در رده‌بندی بهترین کشورهای جهان است. به‌طور کلی فاکتورهای اقتصادی شامل رشد اقتصادی، درصد بیکاری، تورم، نرخ بهره بانکی، قیمت ارز و قیمت کالاهایی مانند طلا، نفت، فولاد و غیره است. این عوامل به‌طور مستقیم بر درآمد و قدرت خرید خانواده‌ها و سازمان‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین امکان کارآفرینی در یک کشور یکی دیگر از عواملی است که بر اقتصاد آن تاثیر می‌گذارد. رابطه خوب با سایر کشورها، وجود جمعیت تحصیل کرده، کارآفرین، نوآور و همچنین دسترسی آسان به سرمایه و نیروی کار ماهر
  • عوامل فرهنگی: نفوذ فرهنگی، عامل دیگری است که در انتخاب بهترین کشور جهان موردتوجه قرار می‌گیرد. اغلب کشورهایی که از لحاظ فرهنگی سرآمد هستند، دارای غذای عالی، مد قوی و سبک زندگی سالم و شاد هستند. این کشورها در هنر، مد و سرگرمی پیشرو هستند. همچنین تاریخ غنی و جاذبه‌های فرهنگی و جغرافیایی زیاد باعث می‌شود که نفوذ فرهنگی یک کشور افزایش پیدا کند.
  • فاکتورهای سیاسی: ثبات سیاسی و مواردی مانند سیاست‌های دولتی، مسائل و روندهای سیاسی داخلی، سیاست مربوط به تجارت بین‌الملل، سیاست‌های مالیاتی و روندهای قانون‌گذاری، جزو فاکتورهای موثر در رتبه‌بندی کشورها هستند. به‌طور کلی کشورهای قدرتمند دنیا دارای ثبات و نفوذ سیاسی و همچنین اتحادهای بین‌المللی قوی هستند.
  • فاکتورهای اجتماعی: بر اساس نظر جامعه شناسان، فاکتورهای اجتماعی شرایط یا موقعیت‌هایی هستند که بر سبک زندگی و رفاه افراد تاثیر می‌گذارند. به‌طور کلی توجه به حقوق بشر در یک کشور، توجه به محیط‌زیست، برابری جنسیتی، آزادی مذهبی، برابری نژادی، تعهد به عدالت اجتماعی، تراکم جمعیت و غیره عوامل اجتماعی هستند که در رده‌بندی بهترین کشور دنیا موردتوجه قرار می‌گیرند.

معرفی بیست کشور اول جهان

کیفیت زندگی یکی از اصلی‌ترین عواملی است که کشورهای دنیا بر اساس آن رده بندی می‌شوند. بازار کار خوب، زندگی مقرون به صرفه، ثبات اقتصادی و سیاسی، برابری و عدالت اجتماعی و اقتصادی، امنیت و سیستم آموزش و بهداشت عمومی توسعه‌یافته عواملی هستند که کیفیت زندگی در یک کشور را شکل می‌دهند. لیستی هستند که باعث می‌شوند کارآفرینی در یک کشور رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

لیست 20 کشور برتر جهان از نظر کیفیت زندگی در 2023:

سوئد-کانادا-سوئیس-دانمارک

1- سوئد

پادشاهی سوئد از غرب با نروژ و از شرق با دریای بالتیک (Baltic Sea) احاطه شده است. این کشور در بخش زیادی از شبه جزیره اسکاندیناوی (Scandinavian) گسترش یافته و یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا است. روش اداره سوئد مشابه کشورهای دیگر شمال اروپا است و درصد زیادی از هزینه‌های آن صرف خدمات عمومی می‌شود. نرخ مالیات در سوئد کمتر از سایر کشورها است. در سوئد خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین تحصیلات دانشگاهی رایگان است و مردم از امید به زندگی بالایی برخوردارند.

2- دانمارک

پادشاهی دانمارک در قرن نوزدهم میلادی ظهور کرد و شامل جزایر فارو (Faroe) و گرینلند (Greenland) در اقیانوس اطلس شمالی است. شهر کپنهاگ (Copenhagen)، پایتخت دانمارک، پایگاه موسسات برجسته‌ای مانند بورس اوراق بهادار کپنهاگ است. همچنین به‌‌دلیل داشتن بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی در اسکاندیناوی، یک بندر فعال، سیستم مترو و پل اورسوند (Oresund)، که آن را به مالمو (Malmo) وصل می‌کند، به‌‌عنوان مرکزی برای اتصال شمال اروپا به سایر نقاط دنیا عمل می‌کند. مراقبت‌های بهداشتی و گذراندن تحصیلات عالی در دانمارک رایگان است. این کشور دارای چندین صنعت پیشرو از جمله فرآوری مواد غذایی، گردشگری، تولید آهن، فولاد و ماشین‌آلات است. عمده صادرات آن مواد غذایی فرآوری شده، ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی، داروسازی و مبلمان است.

3- کانادا

کشور کانادا شهرت زیادی در پذیرایی از مهاجران سراسر دنیا دارد. این کشور دارای یک جامعه صنعتی با تکنولوژی و استاندارد بالای زندگی است. توافقات تجاری در دهه‌های 1980 و 1990 به طور چشمگیری تجارت با ایالات متحده را تقویت کرد و اکنون این دو کشور بزرگترین شریک تجاری یکدیگر هستند. این کشور صادر کننده مهم انرژی، غذا و مواد معدنی به دنیا است. کانادا چهارمین تولید کننده بزرگ نفت در جهان است. موسسه پارسی کانادا خدمات متنوع مهاجرتی از جمله اخذ ویزای کاری و تحصیلی، ثبت شرکت و همچنین سرمایه گذاری را به متقاضیان عزیز ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای مهاجرت به کانادا از خدمات این موسسه استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بد نیست نگاهی هم به صفحه زندگی در کانادا بیاندازید.

4- سوئیس

این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. کشور سوئیس دارای نرخ بیکاری کم و نیروی کار ماهر است. سوئیس یکی از کشورهایی است که بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد. این کشور، اقتصاد قوی دارد که شامل دریافت مالیات کم برای شرکت‌ها و تامین خدمات توسعه‌یافته است. سوئیس یک مقر محبوب برای سازمان‌های بین‌المللی، مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان ملل متحد است.

فنلاند-نروژ-هلند-آلمان

5- نروژ

پادشاهی نروژ غربی‌ترین کشور در شبه جزیره اسکاندیناوی است. کشف نفت و گاز در سواحل این کشور، باعث رونق اقتصادی آن شده است. امروزه نروژ یکی از صادرکنندگان پیشگام نفت در دنیا به شمار می‌رود. این کشور پس از جدا شدن از دانمارک در قرن نوزدهم، ادبیات خود را گسترش داد و اکنون یکی از کشورهایی است که بیشترین سرانه انتشار کتاب در دنیا را دارد.

6- فنلاند

یکی از شمالی‌ترین کشورهای جهان بوده که دارای دو زبان رسمی فنلاندی و سوئدی است. این کشور که امروزه به‌صورت پارلمانی اداره می‌شود. این کشور در زمینه‌های کیفیت زندگی و آزادی، رتبه بالایی دارد. یک‌سوم تولید ناخالص داخلی این کشور از تجارت بین‌المللی تامین می‌شود. همچنین هزینه‌های قابل‌توجهی را به امنیت اجتماعی و خدمات عمومی اختصاص می‌دهد.

7- آلمان

آلمان پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا است و به روش دموکراسی پارلمانی اداره می‌شود. این کشور دارای بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان بوده و یکی از واردکنندگان و صادرکنندگان پیشرو در سراسر جهان است. خدماتی که شامل صنایعی مثل مخابرات، مراقبت‌های بهداشتی و گردشگری هستند، بیشترین سهم را در اقتصاد آلمان دارند. همچنین صنعت و کشاورزی از دیگر بخش‌های مهم اقتصاد این کشور به شمار می‌روند. روش‌های اخذ اقامت آلمان را در صفحه مهاجرت به آلمان بخوانید.

8- هلند

هلند یکی از کشورهای واقع در اروپای غربی است که به‌‌صورت پادشاهی اداره می‌شود. این کشور پردرآمد و توسعه‌یافته به خاطر گل‌های زیبایی که پرورش می‌دهد، در دنیا شهرت دارد. هلند یکی از صادرکنندگان پیشرو محصولات کشاورزی در جهان است.

نیوزلند-استرالیا-بریتانیا-بلژیک

9- استرالیا

استرالیا کشوری ثروتمند است که تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه نسبتا بالایی دارد. اقتصاد این کشور توسط دو بخش خدمات و صادرات کالا هدایت می‌شود. این کشور میزان مشارکت بالایی در فعالیت‌های ورزشی داشته و امید به زندگی نسبتا بالایی برای زنان و مردان دارد. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مهاجرتی موسسه حقوقی پارسی کانادا، بهترین مسیر را برای مهاجرت به استرالیا انتخاب کنید. جهت مطالعه بیشتر هم صفحه زندگی در استرالیا را بخوانید.

10- نیوزلند

نیوزلند جزیره‌ای در اقیانوس آرام واقع در جنوب شرقی استرالیا است. نیوزلند در دهه‌های پس از استقلالش شاهد رشد و تحول چشمگیری بوده است. بازار صادرات این کشور از لبنیات، گوسفند، گوشت گاو، مرغ، میوه و سبزیجات تشکیل می‌شود. در نیوزلند درآمد سرانه بالا بوده و مخارج آموزشی به‌عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی به حساب می‌آیند. این کشور در حفظ صلح و امنیت جهانی پیشرو بوده است.

11- بلژیک

پادشاهی بلژیک یک کشور بسیار توسعه‌یافته و ثروتمند در اروپای غربی است. بلژیک یکی از شش کشوری است که اتحادیه اروپا را تاسیس کرد و یکی از اعضای بنیانگذار منطقه یورو، سازمان تجارت جهانی، ناتو و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. اقتصاد بلژیک امروز بسیار مدرن شده و ارتباط نزدیکی با جهان دارد. این کشور وارد کننده و صادر کننده عمده ماشین‌آلات سنگین و مواد غذایی است. در بلژیک کیفیت زندگی نسبتا بالا بوده و سیستم بهداشت و درمان و آموزش از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

12- بریتانیا

این کشور در شمال غربی اروپا واقع شده و شامل انگلستان (England)، اسکاتلند (Scotland)، ولز (Wales) و بخش شمالی جزیره ایرلند (Ireland) می‌شود. پایتخت این کشور یک مرکز مالی بین‌المللی بزرگ و یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان است. صنعت بانکداری و گردشگری بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی بریتانیا را تامین می‌کنند.

ایرلند-اتریش-فرانسه-ژاپن

13- اتریش

اتریش یک کشور غنی و پردرآمد بوده که میزبان چندین سازمان بین‌المللی کلیدی است. دولت مدرن اتریش که در قلب اروپای مرکزی قرار دارد، توسط دو جنگ جهانی قرن بیستم شکل گرفت. اتریش دارای بالاترین استانداردهای زندگی در بین اقتصادهای جهان است و از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی در رتبه بالایی قرار دارد. اقتصاد این کشور نزدیک به آلمان، شریک تجاری اصلی آن، است. بخش‌های برتر اقتصادی اتریش شامل خدمات، صنعت و کشاورزی هستند.

14- ژاپن

ژاپن، یکی از باسوادترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. این کشور سومین اقتصاد بزرگ جهان را دارد و یکی از بزرگترین تولید کنندگان وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات الکترونیکی و فولاد در جهان است. ژاپن با پیامدهای اقتصادی، داشتن پیرترین جمعیت جهان و کاهش نرخ تولد دست‌وپنجه نرم می‌کند.

15- فرانسه

فرانسه یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان است که در اروپای شرقی قرار دارد. این کشور از طریق علم، سیاست، اقتصاد و مهم‌تر از همه، فرهنگ، در سراسر جهان گسترش یافته است. اقتصاد فرانسه یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان بوده و ترکیبی از شرکت‌های خصوصی و دولتی است. صنعت گردشگری سهم عمده‌ای در اقتصاد این کشور دارد. این کشور همچنین با کندی رشد اقتصادی و افزایش بیکاری مواجه است.

16- ایرلند

ایرلند جزیره‌ای در اقیانوس اطلس است. این کشور معمولا در رتبه‌بندی کشورهای جهان، از نظر فرهنگی در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرد. ایرلند دارای اقتصادی وابسته به تجارت است. نرخ رشد تولید ناخالص ایرلند در سال 2019، کاهش چشمگیری پیدا کرد و به کمتر از 6 درصد رسید، اما در سال‌های اخیر مجددا روند رو به رشدی را طی کرده است.

ایتالیا-پرتغال-اسپانیا-لوکزامبورگ

17- لوکزامبورگ

لوکزامبورگ کشوری محصور در خشکی در غروب اروپا است. این کشور یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان و همچنین یکی از ثروتمندترین کشورها است. لوکزامبورگ از نظر سرانه، ثروتمندترین کشور اتحادیه اروپا به حساب می‌آید و شهروندان آن از استاندارد زندگی بالایی برخوردار هستند. کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک شرکای اصلی تجاری لوکزامبورگ هستند.

18- اسپانیا

اسپانیا در جنوب غربی قاره اروپا واقع شده و شامل جزایر بالئاریک (Balearic) در دریای مدیترانه، جزایر قناری (Canary) در اقیانوس اطلس و دو منطقه در شمال آفریقا است. ورود به اتحادیه اروپا در سال 1986 شروعی جهشی برای نوسازی زیرساخت‌ها، صنعت و سیاست اقتصادی اسپانیا بود.

19- ایتالیا

ایتالیا کشوری واقع در جنوب قاره اروپا است. شهرهای تاریخی، غذاهای معروف جهان و طبیعت زیبا، آن را به مقصدی محبوب برای بیش از 40 میلیون گردشگر در سال تبدیل کرده است. این کشور از لحاظ رشد اقتصادی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش شمالی که دارای صنعت توسعه‌یافته و رشد اقتصادی بیشتر است و بخش جنوبی که کمتر توسعه‌یافته و رشد اقتصادی کندتری دارد. صادرات اصلی ایتالیا شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، مواد شیمیایی و پوشاک است. کندی رشد اقتصادی و بیکاری بالای جوانان و زنان یکی از نگرانی‌های بزرگ این کشور به شمار می‌رود.

20- پرتغال

پرتغال غربی‌ترین کشور اروپا است و در کنار اقیانوس اطلس قرار دارد. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور یکی از پایین‌ترین‌ها در میان کشورهای ثروتمند است. اقتصاد پرتغال به‌شدت مبتنی بر خدمات است و نرخ بیکاری در این کشور بالا است. وجود خط ساحلی طولانی، آب‌وهوای معتدل و 15 میراث یونسکو، این کشور را به مکانی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است.

سوئد، بهترین کشور دنیا انتخاب شد!

همان طور که دیدید در این مطلب به معرفی بیست کشور اول جهان پرداختیم و معیارهای انتخاب بهترین کشور دنیا را بررسی کردیم. در این ارزیابی سوئد بهترین کشور دنیا معرفی شد. به‌طور کلی بهترین کشورهای جهان از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حرف اول را می‌زنند. همچنین از امکانات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، شغلی و شهروندی بسیار خوبی برخوردار هستند. اطلاع از لیست برترین کشورهای دنیا به شما کمک می‌کند تا با بهترین مقاصد مهاجرت و گردشگری آشنا شوید. اگر دوست دارید با بهترین کشورهای جهان آشنا شوید مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

سوالات متداول

بیست کشور اول جهان از نظر فاکتورهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عبارت‌اند از: سوئد، دانمارک، کانادا، سوئیس، نروژ، فنلاند، آلمان، هلند، استرالیا، نیوزلند، بلژیک، بریتانیا، اتریش، ژاپن، فرانسه، ایرلند، لوکزامبورگ، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال

به‌طور کلی بهترین کشور جهان بر اساس مجموعه‌ای از عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انتخاب می‌شود.

کیفیت زندگی در یک کشور به بازار کار خوب، زندگی مقرون‌‎به‌صرفه، ثبات اقتصادی و سیاسی، برابری و عدالت اجتماعی و اقتصادی، امنیت و سیستم آموزش و بهداشت عمومی توسعه یافته بستگی دارد.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها