موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز درباره دوره های فنی و حرفه ای استرالیا (VET)

همه چیز درباره دوره های فنی و حرفه ای استرالیا (VET)

دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا که به اصطلاح دوره‌های (Vocational Education and Training) VET هم نامیده می‌شود، نوعی از دوره‌های آموزشی‌ هستند که به دانش‌آموزان فرصت یادگیری مهارت‌های شغلی را می‌دهند. این دوره‌ها، یکی از ایده‌آل‌ترین مسیرهایی است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند مهارت‌های خود را بهبود بدهند و وارد بازار کار شوند. دوره‌های VET استرالیا شامل طیف گسترده‌ای از مهارت‌های شغلی از جمله کارآموزی مشاغل مختلف، فروشندگی، مهمان‌داری، فناوری و مدیریت و غیره می‌شوند.

جالب است بدانید که در سال 2019، حدود 4.2 میلیون دانش‌آموز و متقاضی در دوره‌های VET استرالیا تحت نظر یک برگزارکننده، ثبت‌نام کردند که تعداد آن‌ها تقریباً معادل یک چهارم جمعیت 15 تا 65 ساله استرالیا بوده است. هم‌زمان در همان سال، حدود 3.9 میلیون دانش‌آموز در مدارس و 1.6 میلیون دانشجو هم در مؤسسات آموزش عالی استرالیا ثبت‌نام کردند. این مقایسه آماری، نشان‌دهنده استقبال دانش‌آموزان از دوره‌های فنی‌حرفه‌ای VET در استرالیا است. در این مطلب تخصصی از مجموعه مهاجرتی پارسی کانادا به‌سراغ مراکز دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای استرالیا، شرایط، مدارک، هزینه‌ها و جزئیات مهمی رفته‌ایم که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا (VET) چیست؟

دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا که به‌صورت کوتاه با عنوان VET (وِت) شناخته می‌شوند، شامل دوره‌های آموزش عملی مهارت‌های مختلف هستند. این دوره‌های آموزشی عملی، به دانش‌آموزان استرالیایی و متقاضیان بین‌المللی کمک می‌کنند تا با شغل مورد نظرشان به‌صورت واقعی و عملی روبه‌رو شوند و شانس بیشتری برای ورود به بازار کار استرالیا را به‌دست بیاورند. مدت زمان دوره‌های VET استرالیا بسته به سطح مدرک و ساختار دوره متفاوت است. مثلاً، بین چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد تا دوره‌های کوتاه‌مدت را با موفقیت پشت سر بگذارید. در حالی که مدت‌زمان دوره‌های دیپلم و دیپلم پیشرفته در دوره‌های فنی‌حرفه‌ای استرالیا ممکن است یک تا 2 سال طول بکشد.

دوره های VET در زمینه‌هایی مانند رشته‌هایی مانند فناوری اطلاعات (IT)، گردشگری و مهمان‌نوازی، کسب‌وکار و کارآفرینی، حسابداری، مهندسی، اتوماسیون و فناوری، معماری، برنامه‌ریزی، ساخت و ساز و ساختمان، کشاورزی و باغبانی، مطالعات حقوقی، خودروسازی، مد و طراحی برگزار می شود.

تفاوت دوره‌های VET و مراکز آموزش عالی استرالیا چیست؟

دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای VET استرالیا، معمولاً روی مهارت‌های عملی در مشاغل خاص تمرکز دارند، در حالی که مراکز آموزش عالی یا دانشگاه‌ها روی موضوعات نظری و تحلیلی متمرکز هستند. همچنین، دوره‌های VET، شامل دوره‌های تئوری و عملی با عنوان “off the job” هستند و به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مهارت‌هایشان را در کلاس‌ها، کارگاه‌ها و تمرینات عملی، تقویت کنند. اگر ترجیح می‌دهید مستقیماً وارد بازار کار واقعی شوید، دوره‌های VET می‌توانند به شما کمک کنند.

جالب است بدانید که دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا بهترین جایگزین برای ورود به دانشگاه و بازار کار از طریق مدرک تحصیلی است. همچنین، فارغ‌التحصیلان دوره‌های VET استرالیا زودتر از دانشجویان وارد بازار کار می‌شوند؛ چونکه به زمان کم‌تری برای تکمیل کردن دوره‌های دانشگاهی یا اخذ مدرک فارغ‌التحصیلی‌شان نیاز دارند. همچنین، به افراد کمک می‌کند تا در سرتاسر کشور استرالیا مشغول‌به‌کار شوند و درآمد بالاتری کسب کنند. بر اساس اطلاعات سایت training مقایسه میانگین درآمد به صورت زیر است:

  • میانگین ​​درآمد فارغ‌التحصیلان با مدرک لیسانس: 54,000 دلار
  • میانگین درآمد تمام وقت فارغ‌التحصیل دوره‌های وت: 56000 دلار

دوره‌های VET استرالیا، طیف گسترده‌ای از دوره‌ها و مدارک تحصیلی را به متقاضیان ارائه می‌دهد و حتی می‌توانید دوره آموزشی خود را با یک مهارت شغلی به‌خصوص بردارید. به‌عنوان مثال، می‌توانید در زمینه live production و technical services (کار در پشت صحنه تئاتر، فیلم یا تلویزیون) دوره ببینید و مهارت‌های لازم آن را بیاموزید.

چه مراکزی VET را در استرالیا ارائه می‌دهند؟

دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا (VET)، توسط سازمان‌های آموزشی مورد تأیید (Registered Training Organisations) یا RTOs سازمان‌دهی و ارائه می‌شوند. سازمان‌های RTO، شامل مؤسسات آموزشی فنی و تکمیلی تیف استرالیا (TAFE) مثل مؤسسه TAFE SA و کالج‌های خصوصی (مثل کالج‌های تخصصی مثل دانشکده‌های فنی استرالیا) هستند. بعضی از دانشگاه‌های استرالیایی ممکن است دوره‌های VET را همراه با سایر دوره‌های آموزش عالی خود به متقاضیان ارائه دهند.

دانشگاه‌های معتبر استرالیا که دوره‌های VET را برگزار می‌کنند

در حال حاضر، بعضی از دانشگاه‌های معتبر و بین‌المللی استرالیایی از جمله 4 دانشگاهی که در جدول زیر معرفی شده‌اند، امکان تحصیل در استرالیا با دوره‌های فنی‌حرفه‌ای VET را فراهم می‌کنند:

نام دانشگاهرتبه‌بندی جهانی از نظر QS در 2024
دانشگاه ملبورن
(University of Melbourne)
14
دانشگاه کوئینزلند
(The University of Queensland)
43
دانشگاه نیو انگلند استرالیا
(University of New England, Australia)
951
دانشگاه آدلاید
(The University of Adelaide)
89

مدارک پایان دوره فنی‌حرفه‌ای استرالیا

افرادی که دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا را با موفقیت پشت سر می‌گذارند، می‌توانند مدارک پایان دوره مختلفی را به‌دست بیاورند. همه این مدارک با استانداردهای نظام آموزشی استرالیا یا (Australian Qualifications Framework) یا AQF مطابقت دارند و معتبر محسوب می‌شوند. در ادامه با هر کدام از این مدارک آشنا خواهید شد:

گواهی I و IV، بهترین مدارک برای افرادی است که به‌دنبال به‌روزرسانی یا بهبود مهارت‌های شغلی‌شان هستند یا مدتی است که مطالعه یا فعالیتی در زمینه مهارت‌هایشان نداشته‌اند. دوره‌های ویژه گواهی I و IV شامل مهارت‌ها و آموزش‌های ابتدایی مورد نیاز برای یک صنعت یا شغل خاص است. با گواهی I، دانش و مهارت اولیه برای ورود به بازار کار را خواهید داشت. این در حالی است که گواهی IV، ترکیبی از مهارت‌های عملی و نظری یک حرفه خاص را در اختیارتان قرار می‌دهد. مدت‌زمان دریافت این نوع از مدارک دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا از 6 ماه تا 2 سال متغیر است و برای افرادی که می‌خواهند مستقیماً وارد بازار کار شوند، بسیار مناسب تلقی می‌شود.

اگر هدفتان داشتن تخصص در یک زمینه شغلی خاص است یا می‌خواهید مدیر ارشد حوزه شغلی خود بشوید، مدرک دیپلم دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا برایتان مناسب خواهد بود. با اخذ مدرک دیپلم دوره‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در استرالیا، دانش کامل‌تری در زمینه تحصیلی به‌دست می‌آورید و برای مشاغل صنعتی، تجاری و فوق حرفه‌ای آماده می‌شوید. مدرک دیپلم دوره VET استرالیا می‌تواند به‌عنوان مسیری برای ادامه تحصیل و ورود به مقطع لیسانس هم استفاده شود. همچنین، خبر خوب اینکه امکان انتقال واحدهای درسی پاس‌شده از دوره‌های VET با مدرک دیپلم به بعضی از رشته‌های تحصیلی در مراکز آموزش عالی استرالیا هم وجود دارد. این ویژگی مدرک دیپلم دوره VET استرالیا به متقاضی کمک می‌کند تا با ورود به دانشگاه، دوره تحصیلی کوتاه‌تری را پشت سر بگذارد. دریافت مدرک دیپلم از این دوره‌ها معمولاً یک تا 2 سال طول می‌کشد.

مهم‌ترین تفاوت بین مدرک دیپلم و دیپلم پیشرفته دوره‌های VET استرالیا، زمان اضافی برای تکمیل دوره یادگیری پیشرفته است. البته، دیپلم پیشرفته هم مثل مدرک دیپلم امکان ورود به مقطع تحصیلی لیسانس در دانشگاه‌های استرالیا را هم فراهم می‌کند. مدت‌زمان دریافت دیپلم پیشرفته از دوره‌های فنی‌حرفه‌ای VET استرالیا، حدود 1.5 تا 2 سال است.

بسیاری از مؤسسات تیف که دوره‌های وت در استرالیا را ارائه می‌دهند، دوره‌های زبان انگلیسی را هم در برنامه‌های خود گنجانده‌اند. بنابراین، با استفاده از این دوره‌ها می‌توانید مهارت‌های زبان انگلیسی خود را تقویت کنید و هم‌زمان برای ورود به بازار کار حرفه‌ای هم آماده شوید. دوره‌های زبان انگلیسی در VET استرالیا، شامل دوره‌های کوتاه 4 هفته‌ای و دوره‌های طولانی‌تر 48 هفته‌ای هستند و بسته به نوع دوره یا برنامه مؤسسه تیف، متفاوت خواهند بود.

پیش‌نیاز و شرایط دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا

شرایط ورود به دوره‌های VET استرالیا، بسته به رشته‌ای که به آن علاقه دارید، متفاوت است:

  • بعضی از رشته‌های دوره VET استرالیا به سطح مشخصی از تحصیلات آموزشی نیاز دارند و بعضی دیگر بدون شرط پیش‌نیاز تحصیلی، متقاضی می‌پذیرند. در بیشتر موارد، شما باید حداقل در مقطع دبیرستان فارغ‌التحصیل شده باشید
  • محدودیت سنی خاصی برای تحصیل در دوره‌های VET در استرالیا وجود ندارد. با این حال، برخی از دوره‌ها ممکن است به دلیل ماهیت آموزش یا نوع صنعت، دارای محدودیت سنی باشند.
  • از آنجایی که دوره‌های VET به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، معمولاً نمره آیلتس 5.5 یا بالاتر مورد نیاز است.
  • برخی از دوره‌های VET ممکن است بر اساس ماهیت دوره، دارای پیش‌نیازها یا الزامات اضافی باشند؛ به عنوان مثال، دوره‌های خاصی ممکن است به تجربه کاری مرتبط، مدرک تحصیلی یا گواهینامه‌های خاص نیاز داشته باشند.
  • انجام آزمون‌های سنجش سواد پایه متقاضیان در زمینه‌های مهارت‌های زبانی و ریاضی که با عنوان “literacy and numeracy tests” شناخته می‌شوند.
  • حضور در مصاحبه‌هایی که از طرف مؤسسه برگزارکننده دوره‌های VET استرالیا انجام می‌شوند.
  • به عنوان دانشجوی بین‌المللی، لازم است که ویزای تحصیلی استرالیا (Australian student visa) را داشته باشید. همچنین، باید تحت پوشش بیمه سلامت دانشجویان خارج از کشور یا OSHC (Overseas Student Health Cover) باشید.

هزینه‌ دوره‌های فنی‌‌حرفه‌ای در استرالیا

هزینه‌های شرکت در دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا به رشته مورد نظر متقاضی و ساعات آموزش او در طول دوره بستگی دارد:

  • این هزینه‌ها برای یک دوره با واحدهای آموزشی اصطلاحاً part-day (نیمه‌وقت) معمولاً کم‌تر از 100 دلار استرالیا هستند؛ به‌عنوان مثال، هزینه یک دوره 3 ساعته مدیریت کمک‌های اولیه آنافیلاکسی (First Aid Management of Anaphylaxis) که توسط صلیب‌سرخ برگزار می‌شود، 65 دلار استرالیا است.
  • البته، این هزینه‌ها برای بعضی از دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا که چند سال طول می‌کشند، به هزاران دلار استرالیا هم می‌رسد. به‌عنوان مثال، هزینه اخذ مدرک دیپلم هوانوردی (the Diploma of Aviation) یا مجوز خلبانی تجاری هواپیما (Commercial Pilot Licence – Aeroplane) در دوره‌های VET، بیش از 84 هزار دلار استرالیا است.
  • در بیشتر ایالت‌های استرالیا، هزینه‌های متفاوتی توسط مراکز ارائه‌دهنده دوره‌های فنی‌حرفه‌ای VET ارائه می‌شوند. به‌عنوان مثال، در ایالت ویکتوریا، هزینه دریافت مدرک III در دوره دیپلم مهارت‌های هوایی (Diploma of Aeroskills) در مرکز آموزش ملبورن پلی‌تکنیک (Melbourne Polytechnic)، برابر با 21.850 دلار استرالیا است. این در حالی است که همین دوره در مؤسسه متروپولیتن جنوبی (South Metropolitan) با هزینه 3.689 دلار استرالیا برگزار می‌شود.

به‌طور کلی، عوامل مؤثر روی هزینه‌های شرکت در دوره‌های وت استرالیا شامل موارد زیر هستند:

  • تعداد شرکت‌کنندگان
  • ساعات دوره آموزش مهارت‌های شغلی
  • حقوق تدریس اساتید
  • نرخ اعلام‌شده توسط کمیسیون ملی مهارت استرالیا (The National Skills Commission)
  • قیمت‌گذاری صلاحیت شرکت در دوره‌های VET استرالیا در سطح ملی (VET Qualification pricing nationally)

چگونه برای دوره‌های VET استرالیا اقدام کنیم؟

نحوه اپلای کردن برای شرکت در دوره‌های آموزش حرفه‌ای VET استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی شامل چندین مرحله است. در ادامه، یک راهنمای گام‌به‌گام برای ورود به دوره‌های VET استرالیا گردآوری کرده‌ایم که عبارت است از:

  • تحقیق و انتخاب دوره VET: با توجه به رشته و سطح مدارک تحصیلی خود از بین دوره‌های VET، مناسب‌ترین را انتخاب کنید.
  • پیدا کردن یک سازمان آموزشی ثبت‌شده یا RTO: به‌دنبال مؤسساتی باشید که دوره انتخابی‌تان را ارائه می‌دهند. این مراکز شامل مؤسسات RTO، آموزشگاه‌های تیف (TAFE) و دانشگاه‌های استرالیایی هستند.
  • بررسی شرایط پذیرش دوره: هر دوره VET و هر مؤسسه یا دانشگاه، شرایط خاص خودش را ارائه می‌دهد؛ آن‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید واجد شرایط هستید.
  • آماده‌سازی مدارک: مدارکی مثل ریز نمرات دانشگاه یا دبیرستانی، مدارک زبان انگلیسی، کپی پاسپورت و در صورت نیاز، رزومه خود را آماده کنید.
  • اپلای کردن برای مؤسسه: درخواستتان را به مؤسسه مورد نظر ارسال کنید. بعضی از درخواست‌ها به‌صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت مؤسسه یا دانشگاه انجام می‌شوند.
  • دریافت نامه آفر (Letter of Offer) یا پیشنهاد: اگر درخواستتان موفقیت‌آمیز باشید، نامه آفر یا پیشنهاد را از مؤسسه دریافت خواهید کرد.
  • پذیرش نامه آفر و پرداخت شهریه: برای پذیرش فرم نامه آفر یا پیشنهاد، فرم پذیرش (the acceptance form) را تکمیل و امضا و همچنین، شهریه مورد نیاز را پرداخت کنید.
  • اخذ تأییدیه ثبت‌نام از مؤسسه: پس از امضای نامه آفر و پرداخت شهریه، تأییدیه ثبت‌نام CoE (Confirmation of Enrolment) از طرف مؤسسه دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا یا دانشگاه برایتان ارسال می‌شود.
  • درخواست برای ویزای دانشجویی استرالیا: با داشتن تأییدیه ثبت‌نام (CoE)، می‌توانید برای اخذ ویزای دانشجویی استرالیا ساب‌کلاس 500 اقدام کنید.
  • آمادگی برای خروج از کشور: پس از دریافت ویزا، مقدمات سفر، تعیین محل اقامت در استرالیا و شرکت در جلسات توجیهی مؤسسه مورد نظرتان را انجام دهید.
  • ورود به استرالیا: قبل از شروع دوره، وارد این کشور شوید و از آینده‌ای درخشان برای خود رقم بزنید.

مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی‌حرفه‌ای

کشور استرالیا، اهمیت ویژه‌ای برای مدارک فنی‌حرفه‌ای قائل است و امکان ورود متقاضیان خارجی با مدارک فنی‌وحرفه‌ای را فراهم می‌کند. در حال حاضر، با داشتن مدرک فنی‌حرفه‌ای می‌توانید برای مهاجرت کاری و تحصیلی به استرالیا بروید. مهاجرت کاری با مدرک فنی‌حرفه‌ای، بهترین گزینه برای مهاجرت متقاضیان ایرانی به استرالیا محسوب می‌شود. برای دریافت ویزای کاری استرالیا (Australian work visa)، 3 گزینه زیر در اختیارتان قرار دارند:

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، می‌توانید مطلب مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی‌حرفه‌ای را مطالعه کنید!

ورود مستقیم به بازار کار بین‌المللی با دوره‌های VET استرالیا

دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا که اصطلاحاً با عنوان VET هم شناخته می‌شوند، امکان آموزش عملی مهارت‌های مختلف را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. به‌همین دلیل است که پس از دریافت مدرک هر دوره، افراد می‌توانند مستقیماً وارد بازار کار استرالیا و جوامع بین‌المللی شوند. در این مقاله از پارسی کانادا با همه نکات مربوط به دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای استرالیا، شرایط و هزینه‌های آن‌ها آشنا شدید و حالا می‌دانید که مسیر ورود به این دوره‌ها دقیقاً چگونه است.

برای اخذ ویزای کاری، مهاجرت تحصیلی به استرالیا و همچنین اخذ پذیرش از مؤسسات ارائه‌دهنده دوره‌های VET در استرالیا می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی ما بهره‌مند شوید. همکاران ما در مجموعه مهاجرتی پارسی کانادا با تجربه و تخصص کافی برای مهاجرت به این کشور همراهتان هستند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در استرالیا که به‌صورت کوتاه با عنوان VET (وِت) شناخته می‌شوند، شامل دوره‌های آموزش عملی مهارت‌های مختلف هستند. این دوره‌های آموزشی عملی، به متقاضیان کمک می‌کنند تا شانس بیشتری برای ورود به بازار کار استرالیا را به‌دست بیاورند.

بله برای حضور در این دوره‌ها، باید از مهارت‌های زبان انگلیسی (حداقل نمره 5.5 در آزمون IELTS) برخوردار باشید.

برای اخذ ویزای تحصیلی یا دانشجویی استرالیا (ویزای تحصیلی ساب‌کلاس 500) و ورود به دوره‌های VET باید حداقل 24.505 دلار استرالیا (برای یک‌سال زندگی) تمکن مالی داشته باشید.

بله. مدرک دیپلم پیشرفته (Advanced Diploma) و مدرک دیپلم (Diploma) امکان ورود به مقطع تحصیلی لیسانس در دانشگاه‌های استرالیا را هم فراهم می‌کنند.

بله. بعضی از دانشگاه‌های معتبر و بین‌المللی استرالیایی مثل دانشگاه آدلاید، دانشگاه کوئینزلند و دانشگاه ملبورن، امکان ورود متقاضیان به دوره‌های فنی‌حرفه‌ای VET را فراهم می‌کنند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال