موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پس از ورود به آلمان چه کنیم؟

پس از ورود به آلمان چه کنیم؟

در فرآیند مهاجرت به آلمان، دریافت ویزا و ورود به این کشور تنها نیمی از ماجراست؛ نیمه دیگر زمانی آغاز می‌شود که پای‌تان به خاک آلمان می‌رسد. ورود به آلمان قطعاً یک تجربه هیجان‌انگیز است، اما اگر ندانیم که پس از ورود به آلمان چه کنیم، ممکن است با چالش‌هایی مواجه شویم. در واقع بسیاری از تازه‌واردانی که به آلمان مهاجرت می‌کنند، نمی‌دانند دقیقاً پس از فرود هواپیما باید چه اقداماتی انجام دهند. به همین دلیل، در این مقاله از پارسی کانادا به بررسی کامل اقدامات بعد از ورود به آلمان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اولین قدم پس از ورود به آلمان چیست و چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

اقدامات بعد از ورود به آلمان

اقدامات مهمی است که بعد از رسیدن به آلمان، باید به ترتیب اولویت، برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. این اقدامات عبارت‌اند از:

یافتن محل سکونت

بسیاری از افراد، مانند دانشجویان، قبل از ورود به این کشور، محل سکونت خود را از طریق کالج‌ یا خوابگاه‌های موسوم به Studierenwerk رزرو می‌کنند. پس اگر دانشجو هستید، بعد از رسیدن به آلمان، دقیقاً مقصدتان را می‌دانید و عملاً این مرحله را پشت سر گذاشته‌اید.

اگر دانشجو نیستید و از طریق روش‌های دیگر به آلمان مهاجرت کرده‌اید، می‌توانید خوابگاه یا آپارتمان شخصی اجاره کنید. اما چنانچه به‌صورت موقت در یک هتل، اتاقی رزرو کرده‌اید یا چند روزی میهمان یکی از دوستان و آشنایان هستید، باید به فکر پیدا کردن یک محل سکونت دائمی باشید. برای اجاره خانه در آلمان، می‌توانید از وب‌سایت‌های جستجوی خانه و خوابگاه‌های دانشجویی مانند WG-Gesucht، ImmoScout24 و غیره کمک بگیرید. راهنمای جامع اجاره خانه در آلمان را در این مطلب مطالعه کنید.

ثبت آدرس در اداره ثبت اتباع و دریافت گواهی آنملدونگ

برای دریافت آنملدونگ (Anmeldung)، باید برای ثبت مشخصات شخصی و آدرس محل زندگی، به اداره ثبت اتباع (Bürgerbüro) در منطقه‌ی سکونت خود مراجعه کنید. حواستان باشد که برای انجام این کار، حداکثر 2 هفته (14 روز) فرصت دارید و پیش از مراجعه باید نوبت دریافت کنید. ضمناً باید قرارداد اجاره یا اظهارنامه‌ای را که در آن صاحب‌خانه شما، محل اقامتتان را تأیید می‌کند، به این اداره ارائه دهید. برخی از مهم‌ترین مدارکی که قطعاً به آن‌ها نیاز دارید عبارت‌اند از:

  • فرم تکمیل‌شده‌ی ثبت آدرس
  • اجاره‌نامه یا تأییدیه کتبی صاحب‌خانه
  • سند ازدواج برای متأهلین
  • مدارک شناسایی فرزندان (اگر قرار است با شما زندگی کنند)

پس از دریافت گواهی آنملدونگ، پیشنهاد می‌کنیم آن را در جایی امن نگه دارید، زیرا برای انجام هر کاری به آن نیاز پیدا خواهید کرد. بد نیست بدانید که پس از تکمیل ثبت آدرس، برایتان یک شماره 11 رقمی صادر می‌شود که به آن شناسه مالیاتی (Tax ID) می‌گویند. هر فردی که مقیم آلمان است قانوناً باید یک شناسه مالیاتی داشته باشد. هنگامی که شغل جدیدی انتخاب می‌کنید، کارفرما برای محاسبه مالیات بر درآمدتان به این شماره نیاز دارد. راهنمای ثبت آدرس در آلمان را در این متن بخوانید.

💡یک نکته مهم

در صورت عدم انجام این کار در مهلت مقرر، ممکن است جریمه مالی شوید. البته به دلیل تعدد درخواست‌ها و زمان انتظار طولانی برای ثبت آدرس در اکثر شهرها، شاید کمی دیر موفق به دریافت نوبت شوید. در این حالت چون قصوری از سمت شما نبوده، جریمه نخواهید شد.

ثبت‌نام در دانشگاه (ویژه دانشجویان)

در این مرحله از اقدامات بعد از ورود به آلمان، لازم است نسبت به ثبت‌نام در دانشگاه اقدام کنید. پس از ثبت‌نام در دانشگاه، کارت دانشجویی و بلیت ترم خود را دریافت می‌کنید. با داشتن بلیت ترم می‌توانید برای یک ترم (6 ماه) از خدمات حمل‌ونقل عمومی به‌طور رایگان استفاده کنید. کارت دانشجویی دسترسی به امکانات و تسهیلات مختلف مانند کتابخانه، کافه‌تریا و غیره را مقدور می‌سازد.

 افتتاح حساب بانکی

اکثر مهاجران در آلمان، ملزم به باز کردن حسابی هستند که تحت عنوان حساب مسدود شده‌ی بانکی (Blocked Account) شناخته می‌شود. همان حسابی که نشان‌دهنده تمکن مالی شماست. این حساب بانکی نشان می‌دهد که فرد در طول مدت اقامت، می‌تواند از عهده پوشش هزینه‌های زندگی در این کشور برآید. البته گذشته از این موضوع، داشتن حساب بانکی برای پرداخت هزینه خدمات و به‌طور کلی همه تراکنش‌ها امری ضروری است.

افتتاح حساب بانکی در آلمان پس از ورود به این کشور

بانک‌هایی مانند Commerzbank، Deutsche Bank، Sparkasse، Volksbank و N26 نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای افتتاح حساب بانک در آلمان باشند. مهم‌ترین مدارک برای افتتاح حساب در آلمان عبارت‌اند از:

  • پاسپورت
  • کپی از ویزا یا مجوز اقامت
  • گواهی ثبت‌ آدرس (آنملدونگ)
  • ممکن است گواهی ثبت‌نام در دانشگاه نیز نیاز باشد (برای دانشجویان)

خرید سیم‌کارت آلمانی

خرید سیم‌کارت آلمانی شاید در نگاه اول یک اولویت یا الزام قانونی نباشد؛ ولی اگر کمی فکر کنیم، به اهمیت انجام این کار پی می‌بریم. استفاده از سیم‌کارت ایرانی با توجه به هزینه‌های سنگین رومینگ بین‌المللی، ممکن است هزینه زیادی برایتان داشته باشد! با داشتن یک سیم‌کارت آلمانی، به‌راحتی می‌توانید با خانواده و دوستان خود در ایران، ارتباطی آسان و ارزان برقرار کنید.

برای خرید سیم‌کارت در آلمان، گزینه‌های مختلفی وجود دارند که شرکت مخابراتی Vodafone یکی از آن‌ها است. همچنین غیر از اپراتورهای مخابراتی، بعضی از سوپرمارکت‌ها مانند LIDI و AIdi نیز سیم‌کارت‌های اختصاصی خود را در اختیار مشتریان می‌گذارند. هنگام خرید سیم‌کارت در آلمان، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • پاسپورت
  • گواهی ثبت آدرس
  • جزئیات حساب بانکی برای پرداخت هزینه‌ها

تهیه بیمه درمانی

به‌طور کلی برای تهیه بیمه درمانی آلمان، می‌توانید از بیمه‌های عمومی یا بیمه‌های خصوصی استفاده کنید. بیمه‌های عمومی، ارائه‌دهنده خدمات متداول درمانی هستند و قیمتشان در مقایسه با بیمه‌های خصوصی کمتر است. تمام افراد در پروسه دریافت اقامت موقت یا دائم، به‌طور پیش‌فرض تحت پوشش بیمه عمومی قرار می‌گیرند. اگر خواهان خدمات ویژه‌تر و برخورداری از پوشش‌های درمانی خاص هستید، می‌توانید با پرداخت هزینه بالاتر، از بیمه‌های خصوصی استفاده کنید.

خرید بیمه در آلمان، فرایند ساده‌ای دارد و به‌صورت آنلاین نیز قابل انجام است. سایت feather-insurance.com یک ابزار رایگان و کارآمد است که مقایسه خدمات و هزینه‌های بیمه‌های مختلف را برایتان امکان‌پذیر می‌کند. چند روز بعد از تکمیل فرایند خرید بیمه به‌صورت آنلاین، بیمه‌نامه به دستتان می‌رسد.

دریافت شماره تامین اجتماعی

با تهیه بیمه درمانی، شماره تأمین اجتماعی نیز به شما تعلق خواهد گرفت. شماره تأمین اجتماعی یک کد 12 رقمی است که از سوی صندوق بازنشستگی عمومی کشور آلمان برایتان صادر می‌شود. این شماره برای پیگیری حق بیمه‌هایی که به‌عنوان نیروی کار در آلمان می‌پردازید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کارفرمایی که قصد استخدامتان را داشته باشد، برای پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی، به این شماره نیاز دارد.

شماره تأمین اجتماعی برای افرادی که از بیمه عمومی استفاده می‌کنند، به‌طور خودکار صادر می‌شود. اما اگر از بیمه خصوصی استفاده می‌کنید، باید با صندوق بازنشستگی عمومی آلمان تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید یک شماره تأمین اجتماعی به شما اختصاص دهند. ضمناً چنانچه روزی تصمیم بگیرید که برای همیشه این کشور را ترک کنید، می‌توانید برای استرداد مبالغی که بابت بازنشستگی عمومی پرداخت کرده‌اید، درخواست دهید.

درخواست مجوز اقامت

پس از طی کردن مراحل بخش‌های قبل، باید به اداره مهاجرت آلمان مراجعه کنید و برای دریافت مجوز اقامت درخواست دهید. برای درخواست اجازه اقامت مدارک مختلفی نیاز است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌‌اند از:

  • فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست مجوز اقامت
  • پاسپورت
  • گواهی ثبت‌نام دانشگاه (برای دانشجویان)
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی بیمه درمانی
  • قرارداد اجاره (در صورت وجود)
  • اثبات تمکن مالی
  • گواهی ثبت آدرس (آنملدونگ)
  • پرداخت هزینه درخواست اجازه اقامت (که معمولاً برای بار اول 100 یورو است)

خیالی آسوده؛ با دانستن اقدامات بعد از ورود به آلمان

در این مقاله، تمام اقداماتی که باید پس از مهاجرت به آلمان انجام دهید را شرح دادیم. با آگاهی از اقدامات بعد از ورود به آلمان، پروسه مهاجرت به این کشور، تجربه‌ای جالب و هیجان‌انگیز برای شما خواهد بود. در واقع طی این پروسه، کارتان با یافتن محلی برای سکونت آغاز می‌شود و با درخواست مجوز اقامت به پایان می‌رسد. با خواندن این مقاله از پارسی کانادا، دیگر این سؤال که پس از ورود به آلمان چه کنیم، نگرانتان نمی‌کند. اما اگر در خصوص مراحل مهاجرت به آلمان یا زندگی در این کشور سؤال دیگری دارید، فرم مشاوره را تکمیل کنید و منتظر تماس کارشناسان پارسی کانادا بمانید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

منابع

hallogermany ، pingmestudyabroad

سؤالات متداول

مهم‌ترین اقدامات پس از ورود به آلمان شامل یافتن محلی برای سکونت، ثبت آدرس، ثبت‌نام در دانشگاه، افتتاح حساب بانکی ،خرید سیم‌کارت، تهیه بیمه درمانی، دریافت شماره تامین اجتماعی و نهایتاً درخواست مجوز اقامت می‌شود.

طبیعتاً یافتن محل اسکان؛ بدون تعیین تکلیف آدرس محل اقامت، انجام بسیاری از مراحل بعدی امکان‌پذیر نخواهد بود.

از نظر قانونی الزامی وجود ندارد؛ ولی برای دریافت خدمات ارتباطی بهتر و ارزان‌تر انجام این کار پیشنهاد می‌شود.

جز در مواردی مثل مشکلات خاص سلامتی، معمولاً داشتن بیمه عمومی کفایت می‌کند و ارزان‌تر تمام می‌شود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال