موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

صنایع کشور آلمان

صنایع کشور آلمان

آلمان به عنوان بزرگترین بازار کل اروپا در سال 2019 به تولید ناخالص داخلی 2/4 تریلیون رسید. این کشور به لحاظ قدرت اقتصادی پس از آمریکا، چین و ژاپن در رتبه چهارم قرار دارد. صنایع آلمان 21 درصد از کل تولید ناخالص و 16 درصد از کل جمعیت کشورهای اروپایی را شامل می‌شود. در سال 2014 کشور آلمان رکورد بیشترین مازاد تجاری را در کل دنیا از آن خود کرد که این مقدار برابر با 285 میلیارد دلار بود.

در همان سال آلمان با صادراتی برابر با 13/1تریلیون یورو سومین کشور صادر کننده خدمات و کالا در کل دنیا شد. به طور کلی 70 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) آلمان به بخش خدماتی، 20 درصد به صنعت و 10 درصد به کشاورزی مربوط می‌شود. 40 درصد از تولید ملی این کشور از صادرات است. صنایع معروف آلمان و محصولات صادراتی این کشور به ترتیب شامل این موارد است:

  • خودرو
  • ماشین آلات
  • محصولات شیمیایی
  • محصولات الکترونیک
  • تجهیزات الکتریک
  • مواد دارویی
  • تجهیزات حمل و نقل
  • فلزات
  • محصولات خوراکی و پلاستکی
آلمان چطورآلمان شد

آلمان چطورآلمان شد

نیمی از انرژی در کشور آلمان از زغال سنگ و سوخت های فسیلی تامین می شود. انرژی هسته ای، گاز، سوخت های بیو، انرژی خورشیدی و انرژی باد از دیگر منابع تامین انرژی در این کشور است. پس از تغییراتی که در کل دنیا درباره جایگزنی کردن سوخت های فسیلی با سوخت های تجدید پذیر به وجود آمد.

آلمان بر روی این نوع انرژی ها سرمایه گذاری زیادی کرده است به طوری که نسبت این منابع در حال تغییر است. آلمان اولین کشور در بین کشورهای صنعتی بود که متعهد شد تا برای تامین انرژی خود انرژی های تجدید پذیر را جایگزین سوخت های فسیلی کند.

صنایع مهم آلمان

صنایع آلمان بسیار گستره هستند و در دسته های مختلف دسته بندی می شوند. به طور کلی می توان گفت که تمام شرکت های آلمانی در دسته شرکت های با اندازه متوسط و کوچک قرار می گیرند و عمدتا به شکل خانوادگی اداره می شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید از 500 شرکت بزرگ دنیا دفتر 53 شرکت در آلمان قرار دارد. از جمله این شرکتها می توان به فولکس واگن، زیمنس و بی ام دبلیو اشاره کرد.

علاوه بر این بزرگترین نمایشگاه های دنیا در آلمان برگزار می شود به طوری که دو سوم نمایشگاه های معتبر دنیا در کشور آلمان است. محل برگزاری این نمایشگاه ها در شهرهای هانوفر، مونیخ، فرانکفورت و برلین است.

از آنجایی که بخش بزرگی از اقتصاد آلمان به بخش خدمات مربوط می شود اکثر مشاغل در این کشور مربوط به بخش خدمات است. این مشاغل شامل حمل و نقل، هتلداری، رستوران داری، خدمات اجتماعی و بهداشت و درمان، مسکن و بخش مالی است. به دلیل رشد اقتصادی و پایداری که این کشور دارد بازار کار در آلمان بازار مناسبی است و نرخ بیکاری در این کشور پایین است با این اوصاف اخذ ویزای کار آلمان یک انتخاب عالی است.

از بین 500 شرکت بزرگ دنیا 37 شرکت آلمانی هستند. سهام 30 شرکت آلمانی در لیست بازار سهام آلمان قرار دارد. معروف ترین برندهای آلمانی عبارتند از :

  • مرسدس بنز
  • بی ام و
  • زیمنس
  • آدیداس
  • فولکس واگن
  • پورشه
  • بایر
  • نیوآ
  • آئودی

مناطق صنعتی آلمان

آلمان از جمله کشورهایی است که تنها یک مرکز اقتصادی ندارد و بخش های مختلف اقتصادی در قسمت های مختلف آن قرار دارند. برای مثال بازار سهام در فرانکفورت است و برلتسمان به عنوان بزرگترین شرکت چند رسانه ای در آلمان در گوترزلوه قرار دارد. مراکز صنایع اتومبیل سازی در شهرهای وولفسبورگ، اشتوتگارت و مونیخ واقع شده است.

کشور آلمان از آن دسته کشورهایی است که طرفدار سیاست همگرایی کشورهای اروپایی در سیاست و اقتصاد است و به همین دلیل بیشتر سیاست های اقتصادی این کشور عمدتا از طریق موافقت نامه هایی که بین کشورهای اروپایی و قوانین مورد استفاده برای بازار اروپا است تعیین می شود.

واحد پول کشور آلمان از سال 1999 به یورو تغییر کرد. بانک مرکزی اروپا که در فرانکفورت قرار دارد سیاست های پولی آلمان را تعیین می کند.

آلمان چطورآلمان شد

آلمان چطورآلمان شد

ایالت‌های جنوبی آلمان نسبت به ایالت‌های شمالی صنایع قوی‌تری دارند. منطقه رور در غرب آلمان قدیمی‌ترین و قوی‌ترین اقتصاد را دارد و پایه آن بر منابع طبیعی و صنایع سنگین قرار دارد. از ۱۰۰ شرکت بزرگ آلمان در این منطقه قرار دارد. اقتصاد ایالت‌ بایرن و ایالت بادن-وورتمبرگ بر تولید محصولات با ارزش متکی است.

مهم‌ترین صنایع اقتصادی این منطقه اتومبیل‌سازی، الکترونیک، صنایع هوا و فضا و داروسازی هستند. بزرگ‌ترین صنایع خودرو‌سازی و ماشین آلات آلمان در بادن-وورتمبرگ قرار دارند که از این میان می‌توان به کارخانه‌های مرسدس بنز، پورشه و بوش اشاره کرد.

با اتحاد دو آلمان دولت این کشور مراحل تطبیق سیستم‌های اقتصادی دو کشور سابق را آغاز کرد. برنامه‌های اقتصادی دولت، توسعه تدریجی شرق آلمان را برای رسیدن به استاندار‌های مناطق غربی تضمین می‌کرد اما سطح رفاه و درآمد سالانه در مناطق غربی به طور قابل توجهی از شرق آلمان همچنان بالاتر است.

یکسان‌سازی آلمان شرقی و غربی یک فرایند طولانی است که همچنان نشانه‌هایی از ادامه آن دیده می‌شود. میزان بیکاری در این مناطق تا سال ۲۰۱۲ به طور پیوسته کاهش یافته و در این سال به کمترین میزان خود در ۲۰ سال قبل از آن رسید. آلمان در ژوئیه ۲۰۱۴ قانون تعیین حداقل حقوق ۸٫۵ یورو را تصویب کرد که از ابتدای ژانویه ۲۰۱۵ اجرا شد.

تجربه آلمان بعد از جنگ جهانی نشان داد که با نظام تعرفه‌ای هوشمند، تقویت صادرات، ارتقای سطح دانش کارگران، سیاست‌های پولی و مالی منسجم و مدیریت واردات می‌توان حتی یک اقتصاد جنگ‌زده را به چهارمین اقتصاد دنیا تبدیل کند. به همین دلیل کشور‌هایی که به لحاظ اقتصادی صنایعشان در شرایط نامساعدی قرار دارند و در نتیجه به اصطلاحات اقتصادی نیاز دارند، فارغ از مباحث ارزشی می‌توانند الگوی مناسبی باشد.

تاریخچه صنایع آلمان

کشور آلمان تا قرن نوزدهم فدراسیونی از ایالت های زیاد با ابعاد و توسعه های مختلف بود و از آن زمان تاکنون هویت صنعتی خود را حفظ کرده است که در آن کسب و کار در تعدادی از شهرهای آزاد امپراتوری آلمان مستقر بود. پس از توسعه گسترده شبکه راه آهن در دهه 1840 رشد اقتصادی و نوسازی روند صنعتی شدن به شدت خودش را نشان داد. آلمان تا سال 1900 بزرگترین صنایع اروپا در چندین بخش اصلی صنایع شیمیایی و تولید فولاد را در دست داشت.

آلمان چطورآلمان شد

آلمان چطورآلمان شد

ظرفیت بالای تولید، رقابت دائمی و سیاست های محافظه کارانه متعاقب آن با آمریکا و انگلیس از عوامل اساسی ورود آلمان به جنگ های جهانی بودند. با پایان جنگ جهانی دوم ، زیرساخت صنایع این کشور به کلی نابود شد. آلمان غربی در برنامه بازسازی خود با پشتیبانی مالی ارائه شده توسط طرح مارشال و با هدایت اصول اقتصادی وزیر اقتصاد لودویگ ارهارد در دهه 1950 و 1960 یک معجزه اقتصادی را رقم زد.

آخرین تاسیسات آلمان شرقی توسط نیروی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان اولین گام از برنامه جبران جنگ برچیده شد. آلمان با بزرگترین صنایع ملی به عنوان بزرگترین صادر کننده کالاهای با کیفیت در اروپا مانند اتومبیل ، ماشین آلات ، داروسازی ، شیمیایی و محصولات برقی به حساب می آید.

تاثیر انقلاب صنعتی بر آلمان

پیش از سال 1850 ، آلمان از رهبران توسعه صنعتی، یعنی انگلیس ، فرانسه و بلژیک عقب مانده بود. با این حال ، این کشور دارایی های قابل توجهی داشت که عبارت بودند از : نیروی کار ماهر ، سیستم آموزشی خوب ، اخلاق کار قوی ، استانداردهای خوب زندگی و استراتژی محافظه کارانه مبتنی بر صداقت. در سال 1800 ، ساختار اجتماعی آلمان به هیچ وجه متناسب با هر نوع توسعه اجتماعی یا صنعتی نبود.

تسلط با مدرن سازی فرانسه در دوره انقلاب فرانسه (1790 تا 1815) اصلاحات نهادی مهمی ایجاد کرد ، از جمله لغو محدودیت های فئودالی در فروش املاک بزرگ زمینی ، کاهش قدرت اصناف در شهرها. علاوه بر آن یک قانون تجارت جدید و کارآمدتر به وجود آمد. با این وجود ، سنت گرایی در اکثر آلمان قوت داشت. تا اواسط این قرن ، اصناف ، اشراف زمین دار ، کلیساها و بروکراسی دولت چنان قوانین و محدودیت هایی داشتند که کارآفرینی معنایی نداشت و چنین افرادی فرصت کمی برای ابزار وجود پیدا می کردند.

از دهه 1830 و 1840 ، پروسس ، ساکسونی و سایر ایالتها کشاورزی را سازماندهی مجدد کردند ، چغندر قند ، شلغم و سیب زمینی به بازار معرفی شد و سطح بالاتری از تولید مواد غذایی را به وجود آورد که باعث افزایش جمعیت روستایی مازاد به سمت مناطق صنعتی شد. در آغاز انقلاب صنعتی آلمان وارد صنعت نساجی شد و با رفع موانع تعرفه ای رشد خود را آغاز کرد.

مرحله عبور از توسعه اقتصادی به انقلاب راه آهن در دهه 1840 آغاز شد ، که باعث گشوده شدن بازارهای جدیدی شد. ایجاد محصولات جدید ، به وجود آمدن مدیران میانی ، افزایش تقاضا برای مهندسین ، معماران و مهندسین ماهر و تحریک سرمایه گذاری در آلمان در حوزه ذغال سنگ و آهن به وجود آمد.

صنایع آلمان در زمان نازی ها

در دوره هیتلر صنایع رونق زیادی پیدا کرد و دولت یارانه های بالایی را به آن بخش هایی که به افزایش قدرت نظامی آلمان و استقلال اقتصادی کمک می کردند ارائه کرد. در طول جنگ ، صنایع آلمان با بهره برداری از سرزمین های فتح شده و مردم پایدار شد. مدارک مربوط به بهبود اقتصادی در زمان رایش سوم که با تولید ناخالص داخلی اندازه گیری می شود به خوبی ثبت شده است ؛ تولید ناخالص داخلی واقعی در حدود سالهای 1933 و 1937 حدود 55 درصد رشد داشته است.

ظرفیت صنعتی آلمان علیرغم بمباران های سنگین ، تا پایان جنگ بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافت. با این حال ، بخش اعظم این ظرفیت پس از جنگ بی فایده بود زیرا در تولید اسلحه تخصص داشت.

کشور آلمان با توجه به سابقه خود در صنایع همیشه جز برترین کشورها به لحاظ رشد و پیشرفت اقتصادی بوده است. این موضوع اتفاقی نبوده و در حقیقت ریشه در فرهنگ مردم این کشور دارد که مردمان بسیار دقیق و سخت کوشی هستند و همیشه برای رسیدن به سطحی بالاتر تلاش می کنند.

سخن پایانی

در حال حاضر مهاجرت کاری به آلمان، تحصیل و زندگی در آلمان طرفداران بسیاری دارد. اگر شما هم می خواهید به این کشور مهاجرت کنید اما نمی دانید از چه طریقی باید این کار را انجام دهید می توانید از مشاورین پارسی کانادا کمک بگیرید.

مشاورین کانادا با ارائه مشاوره به شما بهترین و سریع ترین روش مناسب دریافت ویزای آلمان برای شما را معرفی می کنند و سپس می توانید یا کمک با تجربه پارسی کانادا برای انجام کارهای مهاجرتی خود راهنمایی بخواهید. پارسی کانادا سال هاست که به افراد علاقمند به زندگی و کار و یا مهاجرت به کشورهای مختلف کمک می کند تا به این هدف و خواسته خود برسند. اگر هدف شما نیز مهاجرت و یا کار در کشور آلمان است می توانید از مشاورین موسسه مهاجرتی پارسی کانادا راهنمایی بخواهید.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها