موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز درباره دومینیکا، جزیره طبیعت کارائیب

همه چیز درباره دومینیکا، جزیره طبیعت کارائیب

دومینیکا با نام رسمی قلمرو همسود دومینیکا (The Commonwealth of Dominica)، بزرگترین جزیره کوهستانی سرسبز در قاره آمریکا و شرق دریای کارئیب واقع شده است. این کشور از فعالیت‌های آتشفشان‌ها شکل گرفته است. دومینیکا یکی از کشور‌های تحت استعمار انگلستان بود که از سال ۱۹۷۸ استقلال خود را به صورت رسمی اعلام کرد. در ادامه این مطلب تمامی اطلاعات مربوط به کشور دومینیکا را آورده‌ایم. اما قبل از آن در جدول زیر نگاهی اجمالی به این کشور می‌اندازیم.

نامدومینیکا (Dominica)
پرچمپرچم دومینیکا
پایتختروسو (Roseau)
بزرگترین شهرهاپورتسموث – ماریگو - برکوا
مساحت۷۵۰ کیلومتر مربع
زبان رسمیانگلیسی
واحد پولدلار کارئیب شرقی
جمعیت (آخرین آمار 2023)72,737
مناطق (پریش)10
آب و هوااستوایی – گرم و مرطوب
نوع حکومتجمهوری پارلمانی
دینمسیحی
شاخص امید به زندگی (OECD)77.5

نقشه دومینیکا

موقعیت جغرافیایی دومینیکا (دومینیکا کجاست؟ )

آیا می‌دانید کشور دومینیکا در کدام قاره است؟ دومینیکا جزیره‌ای کوچک و حاصلخیز در قاره آمریکا شمالی و شرق دریای کارائیب واقع شده است. نزدیکترین همسایگان دومینیکا جزایر فرانسوی گوادلوپ و ماری گالانته در شمال و مارتینیک در جنوب هستند. این جزیره از فعالیت‌های آتشفشانی شکل گرفته است و دارای رشته کوه‌های مرتفع پوشیده از جنگل است.

مناطق و تقسیمات کشوری دومینیکا

دومینیکا به ۱۰ بخش یا پریش تقسیم شده است. پریش (Parishes) اولین سطح تقسیمات کشوری در دومینیکا است. بزرگترین پریش از نظر جمعیت در دومینیکا سنت جورج است که پایتخت این کشور یعنی روسو در آن واقع شده است. در جدول زیر پریش‌های دومینیکا را براساس جمعیت مرتب کرده‌ایم.

نام پریشمرکزجمعیت
سنت جورجروسو33,734
سنت پیترکلیهوت11261
سنت اندروماریگو9471
سنت جوزفبرکوا9029
سنت پاتریکبرکوا7622
سنت پلپنت کَسِ7609
سنت دیویدکاستل بروس6034
سنت جانپورتسموث5897
سنت لوکپوینت میشل1668
سنت مارکسوفریر1834

 

تقسیمات کشور دومینیکا

تاریخچه دومینیکا

دومینیکا در ۳ نوامبر ۱۴۹۳ توسط کریستف کلمب در دومین سفر خود به دنیای جدید کشف شد.

دومینیکا جزیره‌ای است که بین جزایر فرانسوی گوادلوپ و مارتینیک در شرق کارائیب قرار دارد. دومینیکا تا پایان جنگ هفت ساله مستعمره فرانسه بود و از آن زمان ببعد به مالکیت بریتانیا درآمد. این کشور در سال ۱۹۷۸ استقلال یافت و از مستعمره بریتانیا خارج شد.

تقریباً اکثر ساکنان دومینیکا، برده‌هایی هستند که در قرن هیجدهم میلادی توسط فرانسوی‌ها به دومینیکا آورده شدند. دومینیکا تنها جزیرهٔ کارائیب شرقی است که هنوز جمعیت پیش از کشف آن توسط کلمب را حفظ کرده‌است.

دومینیکا به دلیل جنگل‌های بارانی سرسبز، حیات وحش متنوع و فرهنگ غنی که دارد شناخته شده است.

اقتصاد دومینیکا

در سال ۲۰۰۸، دومینیکا یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تولید ناخالص داخلی سرانه (GDP) را در بین کشور‌های حوزه کارائیب شرقی داشت. این کشور در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تقریباً یک بحران مالی را پشت سرگذاشت، اما اقتصاد دومینیکا در سال ۲۰۰۵، ۳. ۵ درصد و در سال ۲۰۰۶، ۴. ۰ درصد، پس از یک دهه عملکرد ضعیف، رشد کرد. رشد اقتصادی دومینیکا ازسال ۲۰۰۶ تاکنون بیشتر به گردشگری و کشاورزی متکی شده است. در همین زمان صندوق بین‌المللی پول (IMF) دولت دومینیکا را به خاطر اصلاحات موفق اقتصاد کلان ستایش کرد.

روند رشد اقتصادی کشور دومینیکا

دومینیکا یکی از پنج کشور در شرق کارائیب است که با برنامه‌های سرمایه‌گذاری که به موجب آن خارجی‌ها می‌توانند با پرداخت هزینه پاسپورت دریافت کنند بخشی از برنامه‌های اقتصادی خود را توسعه داد.

باتوجه به آمار‌های اقتصادی موجود می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد دومنیکا با یک سرعت ملایمی در حال پیشرفت است.

فرهنگ دومینیکا

دومینیکا محل زندگی مردمی از ملیت‌ها و نژاد‌های مختلف است. موسیقی و رقص جنبه‌های مهم فرهنگ دومینیکا هستند. تقریباً هر نوع ژانر موسیقی در این جزیره وجود دارد، اما مهمترین آن‌ها موسیقی‌های محلی یا فولکور است که به رگی و کالیپسو معروف هستند.

هر روستا در دومینیکا رویداد‌های خاص خود را دارد، اما از جمله مهم‌ترین جشنواره‌ها می‌توان به کارناوال و جشنواره جهانی موسیقی کریول (اکتبر) اشاره کرد. دومینیکا هرساله میزبان جشنواره‌های موسیقی بین‌المللی است و از این بابت در بین همه کشور‌های دنیا زبان زد خاص و عام است.

فرهنگ دومینیکا عمدتاً تحت تأثیر کارائیب‌ها، فرانسوی‌ها، بریتانیایی‌ها و آفریقایی‌هایی است.

حتما بخوانید:
زندگی در دومینیکا

آب و هوا دومینیکا

دومینیکا دارای آب و هوای استوایی با دمای گرم و مرطوب در تمام طول سال است. میانگین دمای بالای هوا در دومینیکا تابستان ۳۲ درجه سانتیگراد و کمینیه دما در زمستان 21.7 درجه سانتیگراد است. آب و هوا در کشور دومینیکا به طور کلی معتدل و مطبوع است و نسیم‌های دریایی گرمی میوزد. در دومینیکا آب و هوا تأثیرات اقیانوس اطلس، دریای کارائیب و باد‌های تجاری شمال شرقی مشخص می‌شود.

نوع حکومت دومینیکا

دومینیکا دارای یک جمهوری دموکراتیک است. این کشور یکی از معدود اعضای اتحادیه مشترک المنافع دومینیکا است که حکومت آن از جمهوری تبعیت می‌کند.

در دومینیکا رئیس جمهور رئیس دولت است، اما قدرت اجرایی در اختیار کابینه نخست وزیر است. دومینیکا دارای پارلمان تک مجلسی متشکل از مجلس ۳۰ نفره است که از ۲۱ عضو مستقیماً منتخب و ۹ سناتور تشکیل شده است که ممکن است توسط رئیس جمهور منصوب شوند یا توسط سایر اعضای مجلس انتخاب شوند.

پاسپورت دومینیکا

کشور دومینیکا یکی از قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا را دارد که طبق رده‌بندی شاخص پاسپورت در سال ۲۰۲۳ در رده ۳۴ جهان قرار دارد. دولت دومینیکا طبق شرایطی که در چند سال اخیر در نظر گرفته است به افراد واجد شرایط پاسپورت اعطا می‌کند. روش‌هایی که می‌توان با آن‌ها پاسپور دومینیکا را اخذ کرد شامل اهدای کمک مالی به دولت  (EDF) یا سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات است که متقاضی می‌تواند با پرداخت هزینه‌هایی پاسپورت دومینیکا را دریافت کند و از مزایای آن بهره‌مند شود. تمام اطلاعات درباره روش‌ها و مقدار هزینه‌ها را می‌توانید در مطلب پاسپورت دومینیکا بخوانید.

پاسپورت دومینیکا

مذهب در دومینیکا

61.4 درصد از جمعیت دومینیکا را کاتولیک رومی تشکیل می‌دهند، اما در عین حال در سال‌های اخیر تعدادی کلیسای پروتستان تأسیس شده است.

طبق گزارشات اخیر پایگاه جهانی مسیحیان بزرگترین گروه‌های مذهبی غیرمسیحی در دومینیکا عبارتند از: معنویت‌گرایی ۲. ۶ درصد، بهائیان ۱. ۷%، اگنوستیسیسم ۰. ۵٪، بودایسم، هندوئیسم و اسلام هر کدام ۰. ۱٪ جمعیت دومینیکا را تشکیل می‌دهند.

البته دین در دومینیکا تأثیر مستقیمی بر رفاه، سطح زندگی یا دسترسی آن‌ها به امکانات مختلف ندارد، زیرا این کشور به همه مردم و ساکنان خود بدون اعلام دین رسمی وعده آزادی عقیده و مذهب داده است. این آزادی توسط دولت تأیید شده و توسط قانون حمایت می‌شود.. بر این اساس، دومینیکا را می‌توان یکی از آزادترین کشور‌های جهان برای زندگی آزاد و راحت ادیان مختلف دانست، به طوری که مراسم مذهبی یک مذهب خاص یا مذهب اکثریت مردم حتی در مدارس انجام نمی‌شود.

زبان مردم دومینیکا

زبان رسمی مردم در دومینیکا زبان انگلیسی است. علاوه بر این، زبان کریول (Creole) که منشأیی فرانسوی دارد، به طور گسترده توسط ساکنان دومینیکا صحبت می‌شود. این زبان به دلیل مهاجرت فرانسوی‌ها به دومینیکا شکل گرفته است. زبان کریولی بخش اعظمی از فرهنگ دومینیکا است و در طول سال‌های متمادی مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه تنها نسل قدیمی‌تر دومینیکایی‌ها به این زبان مسلط هستند و از آن استفاده می‌کنند، بنابراین دولت دومینیکا راه‌هایی برای حفظ زبان به عنوان بخشی از فرهنگ غنی و منحصربه‌فرد این کشور ایجاد کرده است.

سخن پایانی

دومینیکا ایالت کوچکی است که در قاره آمریکا و در جزیره‌ای در شرق دریای کارائیب واقع شده است. این کشور آب و هوایی استوایی و گرم و مرطوب دارد. دومینیکا از سال ۱۹۷۸ به طور رسمی استقلام خود را اعلام کرد و از آن موقع تاکنون گام‌های بزرگی را در جهت توسعه و آبادانی خود برداشته است. اقتصاد دومینیکا در طی ده سال اخیر بخاطر برنامه‌های دولت رشد قابل توجهی داشته است که اگر بخواهیم به یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها اشاره کنیم می‌توان اخذ پاسپورت دومینیکا را نام برد.

سوالات متداول

کشور دومینیکا در جنوب شرقی قاره آمریکا و شرق دریای کارائیب واقع شده است.

مرکز کشور دومینیکا شهر روسو است.

طبق سرشماری صورت گرفته دومینیکا 72,447 جمعیت دارد.

guest
7 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها