موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز درباره دومینیکا، جزیره طبیعت کارائیب

همه چیز درباره دومینیکا، جزیره طبیعت کارائیب

دومینیکا با نام رسمی قلمرو همسود دومینیکا (The Commonwealth of Dominica)، بزرگترین جزیره کوهستانی سرسبز در قاره آمریکا و شرق دریای کارئیب واقع شده است.

این کشور از فعالیت‌های آتشفشان‌ها شکل گرفته است. دومینیکا یکی از کشور‌های تحت استعمار انگلستان بود که از سال ۱۹۷۸ استقلال خود را به صورت رسمی اعلام کرد. در ادامه این مطلب تمامی اطلاعات مربوط به کشور دومینیکا را آورده‌ایم. اما قبل از آن در جدول زیر نگاهی اجمالی به این کشور می‌اندازیم.

نامدومینیکا (Dominica)
پرچمپرچم دومینیکا
پایتختروسو (Roseau)
بزرگترین شهرهاپورتسموث – ماریگو - برکوا
مساحت۷۵۰ کیلومتر مربع
زبان رسمیانگلیسی
واحد پولدلار کارئیب شرقی
جمعیت (آخرین آمار 2023)72,737
مناطق (پریش)10
آب و هوااستوایی – گرم و مرطوب
نوع حکومتجمهوری پارلمانی
دینمسیحی
شاخص امید به زندگی (OECD)77.5

دومینیکا کجاست؟ موقعیت جغرافیایی دومینیکا

دومینیکا، جزیرهٔ کوچکی است که در قاره آمریکا و در شرق دریای کارائیب واقع شده است.

نزدیکترین همسایگان دومینیکا جزایر فرانسوی گوادلوپ و ماری گالانته در شمال و مارتینیک در جنوب هستند.

این جزیره از فعالیت‌های آتشفشانی شکل گرفته است و دارای رشته کوه‌های مرتفع پوشیده از جنگل است.

دومینیکا روی نقشه

مناطق و تقسیمات کشور دومینیکا

دومینیکا به ۱۰ بخش یا پریش تقسیم شده است که پریش (Parishes) اولین سطح تقسیمات کشوری آن است. بزرگترین پریش از نظر جمعیت در دومینیکا، سنت جورج است که پایتخت این کشور یعنی روسو در آن واقع شده است. پریش‌های دومینیکا را براساس جمعیت را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

نام پریشمرکزجمعیت
سنت جورجروسو33,734
سنت پیترکلیهوت11261
سنت اندروماریگو9471
سنت جوزفبرکوا9029
سنت پاتریکبرکوا7622
سنت پلپنت کَسِ7609
سنت دیویدکاستل بروس6034
سنت جانپورتسموث5897
سنت لوکپوینت میشل1668
سنت مارکسوفریر1834

تقسیمات کشور دومینیکا

آب‌وهوای کشور دومینیکا

جزیرهٔ دومینیکا آب‌وهوای دریایی و گرمسیری دارد که با دما و رطوبت بالا در طول سال شناخته می‌شود.

ارتفاعات بالاتر جزیره (مانند رشته‌کوه‌های Morne Trois Pitons و Morne Diablotin) در مقایسه با مناطق ساحلی، خنک‌تر و مرطوب‌تر هستند. وجود کوه‌ها و رشته‌کوه‌ها در بخش‌های مختلف جزیره باعث جذب رطوبت بادهای اقیانوسی و سرسبزی خیره‌کنندهٔ دومینیکا شده‌است.

  • بارانی‌ترین ماه‌های سال: ژوئن تا نوامبر
    بهترین ماه‌های سال: دسامبر تا مه
  • بالاترین دما: تابستان ۳۲ درجه سانتیگراد
  • پایین‌ترین دما: در زمستان 21.7 درجه سانتیگراد

تاریخچه کشور دومینیکا

دومینیکا در ۳ نوامبر ۱۴۹۳ توسط کریستف کلمب در دومین سفر خود به دنیای جدید کشف شد. این جزیره در ابتدا، سکونت‌گاه مردم کالیناگو بود اما پس‌از کشف‌شدن توسط کریستف کلمب، نام دومینیکا برای آن انتخاب شد.

از آن سال به‌بعد، دومینیکا به میدان نبرد قدرت‌های اروپایی تبدیل شد و فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها برای به‌دست‌آوردن کنترل آن، با یک‌دیگر رقابت می‌کردند. این کشور در نهایت به مستعمرهٔ بریتانیا تبدیل شد و در تاریخ ۳ نوامبر ۱۹۷۸ به استقلال رسید.

امروزه دومینیکا یکی‌از اعضای شترک‌المنافع ملل است و استقلال خود را با جشنواره‌های مختلف جشن می‌گیرد. مشترک‌المنافع ملل در سال ۱۹۳۱ تأسیس شد و امروزه ۵۶ سرزمین مستقل که روزی جزو مستعمره‌های امپراطوری انگلیس بودند، در آن عضویت دارند.

فرهنگ دومینیکا

دومینیکا محل زندگی مردمی از ملیت‌ها و نژاد‌های مختلف است. موسیقی و رقص جنبه‌های مهم فرهنگ دومینیکا هستند. تقریباً هر نوع ژانر موسیقی در این جزیره وجود دارد، اما مهمترین آن‌ها موسیقی‌های محلی یا فولکور است که به رگی و کالیپسو معروف هستند.

هر روستا در دومینیکا رویداد‌های خاص خود را دارد، اما از جمله مهم‌ترین جشنواره‌ها می‌توان به کارناوال و جشنواره جهانی موسیقی کریول (اکتبر) اشاره کرد. دومینیکا هرساله میزبان جشنواره‌های موسیقی بین‌المللی است و از این بابت در بین همه کشور‌های دنیا زبان زد خاص و عام است.

فرهنگ دومینیکا عمدتاً تحت تأثیر کارائیب‌ها، فرانسوی‌ها، بریتانیایی‌ها و آفریقایی‌هایی است.

مردم کشور دومینیکا

مردم دومینیکا ترکیبی‌از قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف هستند و به انعطاف‌پذیری، صمیمیت و احساسات قوی اجتماعی شهرت دارند.

برای داشتن درک درست نسبت‌به جمعیت و تنوع فرهنگی مردمان دومینیکا، فاکتورهایی نظیر قومیت، دین، زبان، فرهنگ، و زندگی اجتماعی را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

  • قومیت: جمعیت دومینیکا تقریباً ۷۳٫۰۰۰ نفر است و اکثر اهالی آن آفریقایی‌تبار هستند.
  • دین: بخش عمدهٔ اهالی دومینیکا مسیحی هستند و «کاتولیک‌ها» و «پروتستان‌ها» بیشترین جمعیت مسیحیان را تشکیل داده‌اند.
  • زبان: زبان رسمی دومینیکا انگلیسی است اما با این حال، بخش قابل توجه‌ای از جمعیت به زبان فرانسوی کریول دومینیکایی – که یک زبان کریول مبتنی‌بر فرانسوی است – صحبت می‌کنند.
  • فرهنگ: فرهنگ اهالی دومینیکا تا حد زیادی متأثر از آفریقایی‌ها، فرانسوی‌ها، بریتانیایی‌ها و بومیان جزیره است. این ترکیب فرهنگی در موسیقی، رقص، جشنواره‌ها و غذاهای جزیره به‌وضوح مشهود است..
  • زندگی اجتماعی: جامعه و خانواده جایگاه مهمی در زندگی اجتماعی اهالی دومینیکا دارد. جوامع نزدیک جزیره اغلب برای رویدادهای اجتماعی، فعالیت‌های مذهبی و جشنواره‌های محلی گرد هم می‌آیند.
حتما بخوانید:
زندگی در دومینیکا

مذهب در کشور دومینیکا

61.4 درصد از جمعیت دومینیکا را کاتولیک رومی تشکیل می‌دهند، اما در عین حال در سال‌های اخیر تعدادی کلیسای پروتستان تأسیس شده است.

طبق گزارشات اخیر پایگاه جهانی مسیحیان بزرگترین گروه‌های مذهبی غیرمسیحی در دومینیکا عبارتند از: معنویت‌گرایی ۲. ۶ درصد، بهائیان ۱. ۷%، اگنوستیسیسم ۰. ۵٪، بودایسم، هندوئیسم و اسلام هر کدام ۰. ۱٪ جمعیت دومینیکا را تشکیل می‌دهند.

البته دین در دومینیکا تأثیر مستقیمی بر رفاه، سطح زندگی یا دسترسی آن‌ها به امکانات مختلف ندارد، زیرا این کشور به همه مردم و ساکنان خود بدون اعلام دین رسمی وعده آزادی عقیده و مذهب داده است. این آزادی توسط دولت تأیید شده و توسط قانون حمایت می‌شود. بر این اساس، دومینیکا را می‌توان یکی از آزادترین کشور‌های جهان برای زندگی آزاد و راحت ادیان مختلف دانست، به طوری که مراسم مذهبی یک مذهب خاص یا مذهب اکثریت مردم حتی در مدارس انجام نمی‌شود.

اقتصاد کشور دومینیکا

ارکان اصلی اقتصاد دومینیکا شامل کشاورزی سنتی، صنعت روبه‌رشد توریسم و توسعهٔ مداوم زیرساخت‌ها است. طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، نرخ رشد اقتصادی دومینیکا در انتهای سال ۲۰۲۴ چیزی حدود ۴.۵ درصد خواهد بود.

اقتصاد دومینیکا اساساً مبتنی‌بر کشاورزی است و موز محصول اصلی صادراتی آن است. ناگفته نماند در سال‌های اخیر، گردشگری به یکی‌از ابعاد مهم اقتصادی جزیره تبدیل شده و درآمد قابل توجه‌ای برای مردمان آن به‌ارمغان آورده‌است.

دولت دومینیکا جزو کشورهای متعهد به توسعهٔ پایدار است و برنامه‌های زیادی برای ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر و حفاظت‌از محیط زیست اجرا کرده‌است.

روند رشد اقتصادی کشور دومینیکا

دومینیکا با برنامه‌های سرمایه‌گذاری که به موجب آن خارجی‌ها می‌توانند با پرداخت هزینه، پاسپورت دریافت کنند، بخشی از برنامه‌های اقتصادی خود را توسعه داده است. باتوجه به آمار‌های اقتصادی موجود، می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد دومنیکا با یک سرعت ملایمی در حال پیشرفت است.

نوع حکومت دومینیکا

دومینیکا دارای یک جمهوری دموکراتیک است. این کشور یکی از معدود اعضای اتحادیه مشترک المنافع دومینیکا است که حکومت آن از جمهوری تبعیت می‌کند.

در دومینیکا رئیس جمهور رئیس دولت است، اما قدرت اجرایی در اختیار کابینه نخست وزیر است. دومینیکا دارای پارلمان تک مجلسی متشکل از مجلس ۳۰ نفره است که از ۲۱ عضو مستقیماً منتخب و ۹ سناتور تشکیل شده است که ممکن است توسط رئیس جمهور منصوب شوند یا توسط سایر اعضای مجلس انتخاب شوند.

جاهای دیدنی دومنیکا

  • پایتخت دومینیکا، شهر روسو (Roseau)
  • پارک تاریخی فورت شرلی (Fort Shirley)
  • آبشار دوقلو ترافالگار (Trafalgar Falls)
  • دریاچهٔ جوشان دومنیکا (Boiling Lake)
  • ساحل مرو (Marve Beach)
  • آبشار میدلهام (Middleham Falls)
  • ساحل روزالی (Rosalie Beach)

مقایسه شهرهای بزرگ و مهم دومینیکا

در جدول زیر، شهرهای بزرگ و مهم دومینیکا را آورده‌ایم:

در این جدول، شهرهای بزرگ و مهم دومینیکا را با هم مقایسه کرده‎ایم.
فاکتور مقایسه / نام شهرروسو (Roseau)پورتسموث (Portsmouth)ماریگوت (Marigot)گرند بی (Grand Bay)سالزبری (Salisbury)
جمعیتتقریباً ۱۶۵۰۰ نفر
(بزرگ‌ترین شهر دومینیکا)
تقریباً ۴۰۰۰ نفر (دومین شهر بزرگ دومینیکا)تقریباً ۲۶۰۰ نفرتقریباً ۲۵۰۰ نفرتقریباً 2000 نفر
اقتصادقطب اقتصادی دومینیکا با تمرکز بر تجارت، خدمات دولتی و گردشگریکشاورزی، ماهی‌گیری و گردشگریعمدتاً کشاورزی و پرورش موزکشاورزی و تجارت در مقیاس کوچککشاورزی و ماهی‌گیری
مکان‌های مهمباغ‌های گیاه‌شناسی، موزهٔ دومینیکا و میدان‌های قدیمیدانشکدهٔ پزشکی دانشگاه راسنزدیکی به فرودگاه ملویل هال (فرودگاه اصلی دومینیکا)مناظر زیبای ساحلی و جشنواره‌های محلیطبیعت بکر و ساحل زیبا

تحصیل در کشور دومینیکا

دومنیکا دارای یک دانشگاه دولتی و چندین دانشگاه خصوصی است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در دوره‌های لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری در این کشور تحصیل کنند.

دانشگاه‌ دولتی DSC

کالج ایالتی دومینیکا (DSC)، اولین و تنها دانشگاه دولتی این کشور است که برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌های مختلف مانند تجارت، آموزش، علم و فناوری ارائه می‌دهد. هزینهٔ دوره‌های کارشناسی به‌ازای هر ترم در حدود ۳۸۸ تا ۷۳۰ دلار است.

دانشگاه‌های خصوصی (مرتب‌شده بر اساس رتبهٔ بین‌المللی)

  1. دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه راس: هزینهٔ دوره‌های این دانشکده به‌ازای هر ترم در حدود ۲۳٫۲۸۵ تا ۲۷٫۴۵۰ دلار است.
  2. دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه All Saints: هزینهٔ دوره‌های این دانشکده به‌ازای هر ترم در حدود ۳۷۸۲ تا ۷۶۷۵ دلار است.
  3. دانشگاه هند غربی (UWI) پردیس آزاد دومینیکا: هزینهٔ دوره‌های این دانشگاه بسته‌به مبدأ دانشجو، نوع برنامه (کارشناسی یا کارشناسی ارشد) و زمان‌بندی (تمام‌وقت یا پاره‌وقت) متفاوت است، اما معمولاً به‌ازای هر ترم در حدود ۱۷۴۳ تا ۴۳۲۴ دلار شهریه باید بپردازید.
  4. دانشگاه بین‌المللی برای تحصیلات تکمیلی (IUGS): این دانشگاه برنامه‌های متنوعی در زمینه تجارت و حقوق در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد. هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه به‌ازای هر ترم در حدود ۱۹۹۲ تا ۳۱۱۴ دلار است.

کار در دومنیکا

در جدول زیر، مشاغل پرتقاضا و پردرآمد و میانگین دستمزد سالانه در دومینیکا را گرد آوردهایم:

در این جدول، مشاغل پرتقاضا و پردرآمد و میانگین دست‌مزد سالانه در دومینیکا را گرد آورده‌ایم.
حوزهٔ کاریمشاغل پرتقاضامشاغل پردرآمدمیانگین دست‌مزد سالانه
خدمات درمانیپرستار، پزشک عمومی و داروسازجراحان و دکترهای متخصص۲۵٫۰۰۰ دلار
گردشگریمدیر هتل، راهنمای تور و نمایندهٔ خدمات مشتریانمدیران هتل و مدیران گردشگری۱۸٫۵۰۰ دلار
کشاورزیکارگر مزرعه و تکنسین کشاورزیمدیران کشاورزی۱۸٫۰۰۰ دلار
آموزش‌وپرورشدبیر (مدارس ابتدایی و متوسطه) و مدیر آموزش‌وپروشاساتید دانشگاه و مدیران مدرسه۲۵٫۰۰۰ دلار
فناوری اطلاعات و تکنولوژیمدیر شبکه و توسعه‌دهندهٔ نرم‌افزارمدیران فناوری اطلاهات و متخصصان امنیت۵۰٫۰۰۰ دلار
ساخت‌وسازنیروی ماهر (برق‌کار، لوله‌کش و …) و مهندس ناظرمدیران ساخت‌وساز و مهندسان عمران۱۴۴٫۰۰۰ دلار
مالی و تجارتحساب‌دار و مشاور مالیمدیران مالی و مشاوران کسب‌وکار۱۴۳٫۰۰۰ دلار

هزینهٔ زندگی در دومینیکا

در جدول زیر، میانگین هزینهٔ زندگی در دومینیکا بر اساس ۹ فاکتور مختلف آورده شدهاست:

در این جدول هزینه های زندگی در دومنیکا را آورده‌ایم
نوع هزینهمیانگین هزینه
رستورانماهانه ۳۴٫۲۸ دلار
مایحتاج زندگی (شیر، تخم مرغ، گوشت، میوه و غیره)ماهانه ۷۱٫۶۴ دلار
حمل‌ونقلماهانه ۱۵٫۰۷ دلار
اینترنتماهانه ۱۰۷٫۳۱ دلار
ورزش و تفریح (باشگاه، تئاتر، سینما، کنسرت و …)ماهانه ۴۸٫۱۰ دلار
مدرسهٔ کودکان (مهد کودک و پیش‌دبستان)ماهانه ۱۹۵ دلار
پوشاک (کفش، پیراهن و شلوار)ماهانه ۷۹٫۶۳ دلار
اجارهٔ مسکنماهانه ۵۳۴٫۲۲ دلار
خرید مسکنمتری ۷٫۳۹ دلار

مهاجرت به دومنیکا

روش‌‌های مهاجرت به دومنیکا عبارت‌اند از:

  1. مهاجرت تحصیلی به دومینیکا
  2. مهاجرت کاری به کشور دومینیکا
  3. مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری به دومینیکا
  4. مهاجرت به دومینیکا از طریق تولد فرزند
  5. مهاجرت به کشور دومینیکا از طریق ازدواج
  6. مهاجرت به دومینیکا از طریق پناهندگی
  7. مهاجرت به کشور دومینیکا برای هنرمندان و افراد فوق موفق
  8. مهاجرت به دومینیکا از طریق ویزای توریستی

پاسپورت دومینیکا

کشور دومینیکا یکی از قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا را دارد که طبق رده‌بندی شاخص پاسپورت در سال ۲۰۲۳ در رده ۳۴ جهان قرار دارد. دولت دومینیکا طبق شرایطی که در چند سال اخیر در نظر گرفته است به افراد واجد شرایط پاسپورت اعطا می‌کند.

روش‌هایی که می‌توان با آن‌ها پاسپور دومینیکا را اخذ کرد شامل اهدای کمک مالی به دولت  (EDF) یا سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات است که متقاضی می‌تواند با پرداخت هزینه‌هایی پاسپورت دومینیکا را دریافت کند و از مزایای آن بهره‌مند شود.

تمام اطلاعات درباره روش‌ها و مقدار هزینه‌ها را می‌توانید در مطلب پاسپورت دومینیکا بخوانید.

پاسپورت دومینیکا

مزایای شهروندی دومینیکا

  • سفر بدون ویزا به بیشاز ۱۴۰ کشور کشورهای اروپایی منطقهٔ شنگن، بریتانیا، سنگاپور و هنگکنگ
  • عدم وجود مالیات بر ثروت، هدایا، ارث، درآمد خارجی و عایدی سرمایه
  • طبیعت بکر، جنگلهای سرسبز بارانی، سواحل زیبا و تعهداتاش به اکوتوریسم
  • وجود فرصتهای شغلی خوبی در بخشهای گردشگری، کشاورزی و انرژیهای تجدیدپذیر
  • کیفیت بالای زندگی در بخش بهداشتی و درمانی، آموزشوپرورش، فرهنگ و امنیت

آیا دومینیکا و دومینیکن باهم متفاوت هستند؟

دومینیکا و جمهوری دومینیکن دو کشور کاملا متفاوت هستند که فقط از لحاظ آبوهوا به هم شباهت دارند و در سایر موارد مانند جغرافیا، جمعیت، زبان، اقتصاد و فرهنگ کاملاً متفاوتاند. دومینیکا جزیرهای کوچک و انگلیسیزبان با تمرکز بر اکوتوریسم و کشاورزی است؛ در حالی که جمهوری دومینیکن کشوری بسیار بزرگتر و اسپانیاییزبان با اقتصاد متنوع و صنعت گردشگری قوی است

کشور دومینیکا؛ جزیره‌ای برای کار، زندگی و تحصیل

در این مطلب در خصوص کشور دومینیکا صحبت کردیم و تمام نکاتی که لازم است در مورد این جزیره بدانید را شرح دادیم. همان‌طور که گفتیم، دومینیکا ایالت کوچکی است که در قاره آمریکا و در جزیره‌ای در شرق دریای کارائیب واقع شده است و آب و هوایی استوایی و گرم و مرطوب دارد.

این کشور از سال ۱۹۷۸ به طور رسمی استقلال خود را اعلام کرد. اقتصاد دومنیکا، در طی ده سال اخیر بخاطر گام‌های بزرگ دولت در جهت توسعه و آبادانی، رشد قابل توجهی داشته است. اگر بخواهیم به یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها اشاره کنیم می‌توان اخذ پاسپورت دومینیکا را نام برد.

اگر قصد مهاجرت به دومنیکا یا دریافت پاسپورت این کشور را دارید، ما در پارسی کانادا در صفرتاصد این مسیر به شما کمک خواهیم کرد. کافی است از طریق شماره‌های موجود در سایت با ما تماس بگیرید یا همین الان، فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

کشور دومینیکا در جنوب شرقی قاره آمریکا و شرق دریای کارائیب واقع شده است.

پایتخت کشور دومینیکا شهر روسو است.

طبق سرشماری صورت گرفته دومینیکا 72,447 جمعیت دارد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال