موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بررسی هزینه زندگی در دومینیکا: ارزان‌تر از اروپا و کانادا

بررسی هزینه زندگی در دومینیکا: ارزان‌تر از اروپا و کانادا

به قلب دریای کارائیب می‌رویم، به جزیره‌ای رویایی با مناظر خیره‌کننده که دومینیکا (Dominica) نام دارد. دومینیکا، علاوه بر خوش‌منظر بودن و امکان مسافرت به بیش از 145کشور دنیا (از جمله آمریکا) بدون ویزا، کشوری برای یک زندگی مقرون‌به‌صرفه هم محسوب می‌شود. در این مقاله از پارسی کانادا به سراغ هزینه زندگی در دومینیکا رفته‌ایم و قصد داریم تا به پرسش‌های اساسی علاقه‌مندان مهاجرت به حوزه کارائیب پاسخ دهیم.

هزینه زندگی در دومینیکا در مقام مقایسه با آمریکا و اروپا نسبتاً پایین‌تر است. هزینه اجاره، خرید املاک و مستغلات، محصولات محلی و سیستم حمل‌ونقل شهری در دومینیکا بسیار مقرون‌به‌صرفه است و می‌توان برای یک زندگی اقتصادی به این کشور مهاجرت کرد. طبق اطلاعات سایت globalcitizenshipsolutions، مخارج زندگی در دومینیکا برای یک خانواده 4 نفره، حدود 3200 دلار در ماه (بدون اجاره مسکن) است. هزینه زندگی ماهانه یک نفر (بدون اجاره مسکن) هم 860 دلار برآورد می‌شود. پیش از این‌که به سراغ مباحث جزئی‌تر برویم، بهتر است که به اطلاعات سایت living cost نگاهی بیندازید:

  •  متوسط هزینه زندگی در دومینیکا 997 دلار است (1.02 برابر گران‌تر از میانگین جهان)
  • دومینیکا از نظر هزینه زندگی در بین 197 کشور دنیا، در جایگاه 74 ایستاده است.
  •  دومینیکا 91مین کشور در لیست بهترین کشورها برای زندگی است.

مهم ترین هزینه های زندگی در دومینیکا

بررسی هزینه مسکن در دومینیکا

عمده هزینه زندگی در دومینیکا مربوط به هزینه‌های اجاره مسکن و خرید خانه در این کشور است. شما به‌عنوان کسی که قصد دارد، برای مدتی در دومینیکا ساکن باشد و یا برای همیشه به این جزیره مهاجرت کند، باید با هزینه‌های مسکن در این کشور آشنا شوید. املاک و مستغلات در کشور دومینیکا به‌دلیل گردشگری بودن این ناحیه نسبتاً ارزان‌تر از سایر کشورهای حوزه کارائیب معامله می‌شوند. البته، این جزیره به‌دلیل همین گردشگری بودن است که همواره به‌عنوان کشور دوست‌دار محیط زیست و سرزمین طبیعت استوایی شناخته می‌شود.
برنامه شهروندی دومینیکا یا the Dominica Citizenship که نوعی برنامه سرمایه‌گذاری-مهاجرتی (Investment program) محسوب می‌شود، در سال 1993 برای علاقه‌مندان ارائه شد. این برنامه مهارتی به خارجی‌ها اجازه می‌دهد تا پاسپورت دومینیکا را دریافت کنند؛ البته به شرط اینکه در حوزه املاک و مستغلات این کشور، یک سرمایه‌گذاری حداقل 200 هزار دلاری راه بیندازند. پس از دریافت مجوز این برنامه شهروندی، مهاجران می‌توانند تابعیت دوم (second citizenship) خود و خانواده‌شان را در عرض 3 تا 4 ماه و به‌همراه داشتن یک خانه زیبا در دومینیکا دریافت کنند.

هزینه اجاره مسکن در دومینیکا

املاک بسیاری از جمله انواع استراحت‌گاه‌های لاکچری، اقمتگاه‌های بوم‌گردی، آپارتمان‌های شیک و جمع‌وجور و ویلاهای زیبا برای زندگی در دومینیکا وجود دارند. بهترین مکان‌ها برای خرید خانه و پوشش هزینه زندگی در دومینیکا شامل شهرهای Marigot، Roseau، Portsmouth و Soufriere هستند. برای درک بهتر هزینه زندگی در دومینیکا در خصوص مسکن به این جدول که با توجه اطلاعات سایت numbeo گردآوری شده، دقت کنید:

نوع آپارتماناجاره ماهانه به دلار کارائیب شرقی (EC$)

یک خوابه در مرکز شهر

899.98

یک خوابه در خارج شهر

958.81

3 خوابه در مرکز شهر

3,748.30

3 خوابه در خارج شهر

2,560.77

هزینه خرید خانه در دومینیکا

همچنین با توجه اطلاعات سایت numbeo.com، متوسط هزینه خرید آپارتمان به ازای هر مترمربع در دومینیکا عبارت است از:

نوع آپارتمان

هزینه خرید به دلار کارائیب شرقی (EC$)

هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر

311.18

هر متر مربع آپارتمان در خارج شهر

136.44

هزینه مواد غذایی در دومینیکا

 خوردن، آشامیدن و صرف غذا در رستوران‌های دومینیکا ارزان است. این کشور مملو از رستوران‌ها و کافه‌های ایده‌آل برای وقت‌گذرانی و صرف وعده‌های غذایی است. به‌عنوان یک مهاجر بهتر است که غذاهای محلی یا سنتی و خوشمزه این کشور را امتحان کنید که ترکیبی از غذاهای بومی آمریکایی، اسپانیایی، فرانسوی و انگلیسی هستند.

هزینه زندگی در دومینیکا در بخش مواد غذایی، گسترده و متنوع است. به همین دلیل ما هم دست به کار شده‌ایم و با تکیه بر اطلاعات موثق سایت‌های numbeo و livingcost جدولی از هزینه‌های مواد غذایی دومینیکا را گردآوری کرده‌ایم:

مواد غذایی

قیمت به دلار کارائیب شرقی (EC$)

یک لیتر شیر

13.50

نان سفید و تازه 500 گرمی

6.88

یک کیلوگرم برنج

3.20

بسته 12 تایی تخم‌مرغ

10.50

یک کیلوگرم سیب‌زمینی

6.49

یک کیلوگرم پیاز

4.00

یک پاکت سیگار 20 تایی برند مارلبرو (Marlboro)

18.50

همچنین با توجه به اطلاعات همین سایت، به سراغ هزینه زندگی در دومینیکا برای رستوران‌ها و انواع غذاها رفته‌ایم که شامل این جدول است:

انواع غذاها و فاکتورهای رستورانی

قیمت به دلار کارائیب شرقی (EC$)

صرف غذا در یک رستوران ارزان برای یک نفر

20.00

صرف غذا در یک رستوران متوسط برای 2 نفر

162.15

کاپوچینو4.73
نوشابه کوکاکولا یا پپسی (هر بطری 0.33 لیتری)


4.73


آب آشامیدنی (هر بطری 0.33 لیتری)

4.01

هزینه‌های حمل و نقل عمومی در دومینیکا

بخشی مهم از هزینه زندگی در دومینیکا مربوط به مخارجی است که برای حمل‌ونقل در شهرهای این کشور پرداخته می‌شوند. اتفاق بسیار خوبی که در دومینیکا رخ داده، این است که تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار دارند و همه‌جا می‌توان از این سیستم حمل‌ونقل عمومی بهره‌مند شد. 

اگر به‌صورت واقعی با هزینه زندگی در دومینیکا دست‌وپنجه نرم کنید، متوجه می‌شوید که هزینه‌های حمل و نقل شهری چقدر ارزان و معقولانه هستند. برای آگاهی بیشتر در مورد هزینه‌های حمل‌ونقل به اطلاعات این جدول که از سایت numbeo جمع‌آوری شده‌اند نگاهی بیندازید:

فاکتورهای حمل‌ونقل عمومی

قیمت به دلار کارائیب شرقی (EC$)

بلیط یک‌طرفه برای حمل‌ونقل عمومی

3.50

هزینه ماهانه حمل‌ونقل عمومی (قیمت قانونی)

40.00

هزینه پابه‌رکاب تاکسی

30.00

هر یک لیتر بنزین

2.86

هزینه‌های درمان در جزیره دومینیکا

طبق اطلاعات سایت globalcitizensolutions، خدمات بهداشت عمومی در دومینیکا رایگان است. همچنین خدمات درمانی و بهداشتی خصوصی هم آن‌قدر مقرون‌به‌صرفه هستند که همه اقشار جامعه به آن دسترسی کامل داشته باشند. توصیه می‌شود که برای مدیریت هزینه زندگی پس از اخذ پاسپورت دومینیکا و بهره‌مند شدن از سیستم بهداشتی تخصصی، از خدمات درمانی خصوصی استفاده کنید. شرکت‌های بیمه سلامت همچون Allianz، Cinga Global Health و Clement Worldwide از جمله نهادهایی هستند که پوشش کامل هزینه‌های درمانی را برای اهالی دومینیکا فراهم می‌کنند.

برای اطلاع کامل از هزینه زندگی در دومینیکا در حوزه درمان و بهداشت، با استفاده از اطلاعات سایت macrotrnds، هزینه‌های جاری خدمات درمانی و کالاهای بهداشتی را در طول سال‌های اخیر گردآوری کرده‌ایم. این اطلاعات به ارزش دلار آمریکا عبارت‌اند از:

  •   هزینه درمانی در سال 2019: هزینه سالانه برابر با 440 دلار برآورد می‌شود که نسبت به سال 2018، کاهش 8.12 درصدی داشته است.
  •  هزینه درمانی سال 2018: هزینه سالانه 479 دلار برآورد می‌شود که نسبت به سال 2017، افزایش 20.18 درصدی داشته است.
  • هزینه درمانی سال 2017: هزینه سالانه برابر با 399 دلار برآورد می‌شود که نسبت به سال 2016، کاهش 3.72 درصدی داشته است.
  • هزینه درمانی سال 2016: هزینه سالانه برابر با 414 دلار برآورد می‌شود که نسبت به سال 2015، افزایش 5.64 درصدی داشته است.

هزینه انشعابات در دومینیکا چقدر است؟

انشعابات هم یکی از اساسی‌ترین بخش‌های هزینه زندگی در دومینیکا محسوب می‌شوند. انشعابات شامل هزینه‌های ماهانه گاز، آب، برق، اینترنت و غیره هستند. جدول هزینه زندگی در دومینیکا در بخش هزینه‌های مربوط به انشعابات با توجه به اطلاعات سایت‌های numbeo و globalcitizensolutions عبارت است از:

انواع انشعابات

هزینه به دلار کارائیب شرقی (EC$)

تعرفه تلفن همراه در هر دقیقه

0.86

خدمات آب و برق برای یک آپارتمان 85 متریماهانه 124.08
اینترنت نامحدود (سرعت 60 مگابایت در ثانیه، کابل/ADSL)175.33ماهانه

نگاهی به بخش‌های دیگر هزینه زندگی در دومینیکا

علاوه بر هزینه‌های اساسی ذکرشده در این مقاله، هزینه‌های دیگری همچون لباس و پوشاک، نگهداری از کودکان خردسال، سینما و باشگاه و غیره هم وجود دارند. جدول سایر هزینه‌های زندگی در دومینیکا با استفاده از اطلاعات سایت‌های numbeo.com و livingcost.org عبارت است از:

فاکتورهای هزینه‌ایقیمت به دلار کارائیب شرقی (EC$)

عضویت حرفه‌ای در باشگاه‌های ورزشی (ماهانه)

168.58

ویزیت پزشک

71.75

کوتاه کردن مو (مدل معموبی)

15.05

شهریه یک سال مدرسه بین‌المللی

11,779.21

یک جفت شلوار جین (برند Levis 501 و مشابه)

191.67

یک دست لباس تابستانه (مدل Zara، H&M و غیره)

103.33

یک جفت کفش رانینگ مدل Nike (متوسط)

416.67

یک جفت کفش رسمی

366.67

سخن پایانی

مخارج زندگی در دومینیکا، موضوع اصلی این مقاله از مجموعه پارسی کانادا را تشکیل داده است. اگر درباره دومینیکا چیزی بدانید، حتماً اطلاع دارید که داشتن پاسپورت آن می‌تواند امکان سفر بدون ویزا و با ویزا را به بیش از 145 کشور جهان فراهم کند. با استفاده از اطلاعات سایت‌ها و منابع موثق و رسمی، جدول‌هایی در مورد هزینه زندگی در دومینیکا از جمله مخارج مسکن، اجاره خانه، مواد غذایی، حمل‌ونقل، درمان و انشعابات تهیه کرده‌ایم که مطالعه دوباره آن‌ها خالی از لطف نیست.

هزینه‌های زندگی در دومینیکا در مقایسه با سایر بخش‌های جزایر کارائیب، ایالات متحده و بریتانیا نسبتاً پایین‌تر هستند. به‌عبارت ساده‌تر با زندگی در دومینیکا می‌توان نسبت به سایر کشورهای هم‌سطح این کشور، راحت‌تر از پس هزینه‌های مواد غذایی، حمل‌ونقل عمومی و اجاره مسکن برآمد. اگر می‌خواهید به دومینیکا مهاجرت کنید و یا ادامه زندگیتان پس از دوره بازنشستگی را در آن‌جا بگذرانید، می‌توانید روی شهرهای Roseau، Marigot، Portsmouth و Soufriere حساب ویژه‌ای باز کنید.

متوسط هزینه زندگی در دومینیکا 997 دلار است.

جایگاه دومینیکا از نظر هزینه‌های زندگی در میان 190 کشور، 74 است.

شهرهای Roseau، Marigot و Portsmouth از جمله شهرهای مناسب دومینیکا برای خرید خانه هستند.

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری، 200 هزار دلار است.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها