موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

نحوه تمدید پاسپورت دومینیکا

نحوه تمدید پاسپورت دومینیکا

شهروندان جزیره دومینیکا در قلب دریای کارائیب، می‌توانند بدون نیاز به هرگونه ویزا به اکثر کشورهای جهان سفر کنند و از سیستم منصفانه مالیات بهره‌مند شوند. البته، شهروندان دومینیکا باید به قوانین کشوری و مقررات تمدید پاسپورت احترام بگذارند و به‌صورت قانونی برای تمدید آن اقدام کنند. تمدید پاسپورت دومینیکا یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شهروندان این جزیره پس از یک دوره چند ساله انجام می‌دهند. قوانین تمدید پاسپورت دومینیکا برای بزرگسالان و کودکان زیر 16 متفاوت است و برای هرکدام باید مدارک خاصی را تهیه و ارائه کرد. این مقاله از مجموعه پارسی کانادا برای آشنایی هرچه بهتر دارندگان پاسپورت این جزیره و آگاهی در مورد حقوق شهروندیشان است.

به‌طور کلی و طبق اطلاعات سایت immigrantinvest، پاسپورت دومینیکا هر 5 سال یک‌بار برای افراد زیر 16 سال و هر 10 سال یک‌بار برای افراد بالغ بالای 16 سال تمدید می‌شود. دوره عمومی تعویض پاسپورت دومینیکا همان 10 سال اعلام شده است و اگر دارندگان آن پس از انقضا برای تمدید اقدام نکنند، باید منتظر عواقب قانونی (از جمله زندان) باشند.

پاسپورت دومینیکا در کمتر از 6 هفته تمدید می‌شود

5 مرحله مهم تمدید پاسپورت دومینیکا

نکته مهمی که پیش از تمدید پاسپورت دومینیکا باید به آن توجه داشت، این است که پاسپورت شهروندان این جزیره برای سفر به خارج از کشور باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. بنابراین، شهروندان دومینیکا باید از قبل برای تمدید پاسپورت دومینیکا برنامه‌ریزی و حداقل 9 ماه پیش از شروع مسافرت، پاسپورتشان را تعویض کنند. خوشبختانه، کشور دومینیکا فرایندی سریع‌السیر و آسان را برای تعویض پاسپورت شهروندانشان فراهم کرده است. اقدامات مربوط به تمدید (بسته به گزینه‌هایی که شهروندان انتخاب می‎‌کنند) از 6 هفته تا کم‌تر از 10 روز طول می‌کشد.

5 مرحله اصلی تمدید پاسپورت دومینیکا شامل: 1) تکمیل فرم پاسپورت اپلیکیشن یا passport application برای درخواست دفتر یا کارت گذرنامه 2) ارسال نسخه‌های تاییدشده از کپی‌های شناسنامه، گواهی تابعیت یا naturalization certificate (در صورت وجود) و گذرنامه فعلی که تاریخ انقضای آن گذشته یا در حال اتمام است. 3) پرداخت هزینه‌های تمدید گذرنامه 4) ارائه دستور و اجازه محضری تاییدشده برای نمایندگی دارندگان پاسپورت دومینیکا 5) ارائه 2 عکس جدید با رعایت استانداردها


اگر گذرنامه دومینیکا گم و یا دزدیده شده است، باید این اتفاق را به اداره مهاجرت در شهر روسو (Roseau)، نزدیک‌ترین اداره مهاجرتی و یا کنسولگری دومینیکا گزارش و اطلاع داده شود.

هزینه تمدید پاسپورت دومینیکا چقدر است؟

طبق اطلاعات سایت dominica.gov.dm، هزینه تمدید پاسپورت دومینیکا برای بزرگسالان 55,5 $ (دلار امریکا) و 27,75 $ برای کودکان زیر 16 سال است. پاسپورت‌های گم‌شده و یا دزدیده‌شده را هم می‌توان به هزینه‌ معادل با 500.00 EC$ تعویض کرد. اگر قرار است که شخصی به نمایندگی از دارنده یا دارندگان پاسپورت برای تمدید گذرنامه اقدام کند، باید یک دستور محضری و تاییدشده از طرف آن شخص داشته باشد.

نیازی به سفر کردن به دومینیکا نیست

تمدید پاسپورت دومینیکا در تمامی سفارت‌ها، کنسولگری‌ها، کنسولگری‌های افتخاری (honorary consulate) و یا دفاتر کمیسیون عالی (high commission office) دومینیکا قابل انجام است. به عبارت ساده‌تر، برای تعویض پاسپورت دومینیکا نیازی به سفر کردن به این جزیره نیست. البته اگر ساکن دومینیکا هستید، می‌توانید برای تمدید گذرنامه خود از طریق اداره دولتی گذرنامه در پایتخت این کشور یعنی شهر روسو اقدام کنید.

با تمامی این اوصاف، مکان‌های مختلفی از جمله امارات متحده عربی، آتن در یونان، لندن در انگلیس و یا کارائیب برای تمدید پاسپورت دومینیکا آماده هستند. به نظر بعضی از دارندگان پاسپورت دومینیکا مراجعه حضوری برای تعویض گذرنامه این کشور، بهتر است؛ چرا که دفاتر رسمی تمدید پاسپورت دومینیکا برای کمک هرچه بهتر به شهروندان تاسیس شده‌اند.

تصویر پاسپورت دومینیکا

نمونه تصویر از پاسپورت دومینیکا

مدت اعتبار پاسپورت دومینیکا چقدر است؟

طبق اطلاعات سایت dominica.gov.dm درباره دومینیکا، مدت اعتبار گذرنامه این کشور برای بزرگسالان و کودکان زیر 16 سال به‌ترتیب 10 و 5 سال است. الزامات و نیازمندی‌های تمدید گذرنامه این کشور علاوه بر ارائه مدارک موردنیاز که در ابتدای مقاله ذکر شدند، نیازمند پرداخت هزینه‌ها در همان ابتدای پروسه تمدید است.

سریع‌ترین زمان برای تمدید پاسپورت دومینیکا چقدر است؟

گاهی ممکن است که متقاضی در شرایط اضطراری و اورژانسی قرار داشته باشد. برای مثال، متقاضیانی که بیمار هستند، می‌توانند برای تعویض گذرنامه خود اقدام کنند و از شرایط اضطراری کنسولگری دومینیکا بهره‌مند شوند. پروسه تمدید گذرنامه برای متقاضیان بیمار، بلافاصله و یا نهایتاً در عرض 2 الی 3 روز کاری انجام می‌شود.

مزایای تمدید گذرنامه دومینیکا برای دارندگان آن

تمدید گذرنامه دومینیکا یکی از روش‌های انجام سرمایه‌گذاری موفق در این جزیره است. علاوه بر این نکات، دارندگان پاسپورت دومینیکا می‌توانند به بیش از 137 کشور جهان بدون نیاز به ویزا سفر کنند و از مالیات بین‌المللی معاف شوند. روند درخواست متقاضیان برای تمدید پاسپورت دومینیکا کاملاً محرمانه باقی می‌ماند و نیازی به اقامت یا سکونت در این کشور برای تعویض یا تمدید وجود ندارد.

جزیره دومینیکا بهشت اکوسیستم‌های گیاهی و جانوری است و بهترین گزینه برای علاقه‌مندان سبک زندگی کارائیبی محسوب می‌شود. شهروندان و دارندگان پاسپورت دومینیکا حق کار و زندگی را در کشورهای عضو جامعه و بازار مشترک کارائیب (Caribbean Community) یا CARICOM و سازمان کشورهای حوزه کارائیب شرقی (Organisation of Eastern Caribbean States) یا OECS دارند.

کشورهای عضو CARICOM
باربادوس (Barbados)جامائیکا (Jamaica)
گویانا (Guyana)ترینیداد و توباگو (Trinidad & Tobago)
آنتیگوا و باربودا (Antigua and Barbuda)باهاماس (Bahamas)
بلیز (Belize)دومینیکا (Dominica)
گرنادا (Grenada)هائیتی (Haiti)
مونتسرات (Montserrat)سنت لوسیا (Saint Lucia)
سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis)سنت وینسنت (Saint Vincent)
گرنادنیس (The Grenadines)سورینامه (Suriname)
آنگویلا (Anguilla)برمودا (Bermuda)
جزایر بریتیش ویرجین (the British Virgin Islands)جزایر کیمن (the Cayman Islands)
جزایر تورکس و کایکوس (Turks and Caicos)
کشورهای عضو OECS
دومینیکاسنت لوسیا
سنت کیتس و نویسمونتسرات
مارتینیکگرنادا
آنگویلاآنتیگوا و باربودا
سنت وینسنتگرنادینس
جزایر بریتیش ویرجین

سخن پایانی

تعویض پاسپورت برای زندگی در دومینیکا اجباری و ضروری است. دومینیکا از معدود کشورهایی است که با پاسپورت آن می‌توان بدون ویزا و با ویزا به بیش از 100 کشور جهان سفر کرد و از سیستم مالیات دومینیکا که منصفانه است، بهره‌مند شوند. زمانی که پاسپورت دومینیکا به تاریخ انقضا نزدیک می‌شود، باید دست به کار شد و آن را از طریق روش‌های قانونی تمدید کرد.

در این مقاله از پارسی کانادا به تمامی اقداماتی که باید برای تعویض پاسپورت دومینیکا انجام داد (از جمله استانداردهای سخت‌گیرانه برای عکس پرسنلی) اشاره کردیم. اگر قرار است که با پاسپورت دومینیکا به جایی سفر کنید و وقت تمدید آن نزدیک است، بهتر است چند ماه زودتر برای این پروسه وقت کنار بگذارید.

حتما بخوانید:
پاسپورت دوم

سوالات متداول

پاسپورت دومینیکا برای بزرگسالان هر 5 سال یک‌بار قابل تمدید است.

پاسپورت دومینیکا برای افراد زیر 16 سال، هر 10 سال یک‌بار قابل تمدید است.

هزینه تمدید پاسپورت برای بزرگسالان و افراد زیر 16 سال به‌ترتیب 150.00 EC$ و 75.00 EC$ است.

هزینه موردنیاز برای پاسپورت گم‌شده 500.00 EC$ است.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها