موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مالیات در دومینیکا؛ بهشت مالیاتی

مالیات در دومینیکا؛ بهشت مالیاتی

دومینیکا یکی از جزایر واقع در جنوب شرق دریای کارائیب است. این کشور به‌واسطه موقعیت جغرافیایی مناسب، دسترسی به بازارهای جهانی، سیستم مالیاتی ساده و همچنین نرخ مالیات‌های پایین نسبت به سایر کشورهای جهان، برای کسب‌وکارها جذاب است.

این جزیره همچنین به‌عنوان بهشت ​​مالیاتی برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها شناخته می‌شود. به‌طور کلی سیستم مالیاتی در دومینیکا یکی از مزایای اصلی شهروندی در این کشور شناخته می‌شود و از طریق برنامه شهروندی با سرمایه‌گذاری (Citizenship by Investment (CBI)) برای افراد واجد شرایط سراسر جهان در دسترس است.

در این مطلب می‌خواهیم درباره مالیات در دومینیکا و جزئیات مرتبط با آن صحبت کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

دومینیکا بهشت مالیاتی است.

مروری بر سیستم مالیاتی در دومینیکا

به‌طور کلی شهروندان دومینیکا که با مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری وارد این کشور شده‌اند، در صورت داشتن درآمد، افتتاح شرکت، خرید املاک و مستغلات و یا سکونت در دومینیکا، باید مالیات بپردازند. بخش اصلی مالیات این کشور، مالیات بر درآمد برای افراد و شرکت‌ها است. شهروندان دومینیکا باید مالیات بر ارزش افزوده و حق تمبر (2.5 تا 4 درصد) را نیز پرداخت کنند.

همچنین یکی از دلایل محبوبیت شهروندی دومینیکا در بین سرمایه‌گذاران این است که مالیات بر سود سرمایه در این کشور صفر است. در نتیجه تاجران و سرمایه‌گذاران، فضایی امن و پایدار برای رشد ثروت خود خواهند داشت. دومینیکا علاوه بر نداشتن مالیات بر سود سرمایه، مالیات‌های زیر را نیز دریافت نمی‌کند:

  • مالیات بر ارث
  • مالیات حقوق و دستمزد
  • مالیات بر املاک

انواع مالیات در دومینیکا

در کشور دومینیکا سیستم مالیاتی شامل مالیات بر درآمد افراد و شرکت‌ها، مالیات بر دارایی و مالیات بر ارزش افزوده است. به‌علاوه ممکن است تحت شرایط خاصی شهروندان دومینیکا ملزم به پرداخت مالیات مضاعف باشند. در ادامه جزئیات هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

مالیات بر درآمد شخصی (Personal income tax)

اگر شخصی در دومینیکا درآمدی بیشتر از حداقل مبلغ معافیت مالیاتی این کشور داشته باشد، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خواهد بود. پرداخت مالیات در دومینیکا به وضعیت مالیات دهندگان بستگی دارد. اگر مقیم این کشور نیستید اما اگر مثلا اجاره ملکی را دریافت می‌کنید، باید به این کشور مالیات بپردازید. همچنین اگر به دومینیکا مهاجرت کرده‌ و حداقل 183 روز از سال را در این کشور زندگی می‌کنید، به‌عنوان مقیم مالیاتی شناخته می‌شوید. در نتیجه باید برای درآمدهای دریافتی خود از داخل و خارج از دومینیکا مالیات بپردازید.

در دومینیکا مالیات دهندگان مشمول تخفیفات مالی هستند، این تخفیفات مالی شامل کاهش در مقدار مالیاتی است که از مالیات دهندگان اخذ می‌شود. تخفیفات مالی که از طرف دولت دومینیکا داده می‌شوند کاملا متعارف و عادی هستند. یک مالیات دهنده می‌تواند همزمان چندین بار مشمول تخفیفات مالیاتی شود. این مالیات‌ها جمع می‌شوند، از درآمدها کسر و سپس مالیات بر درآمد از مبلغ باقی مانده اخذ می‌گردد.

دومینیکا دارای مقیاس مالیات بر درآمد تصاعدی است. مالیات بر درآمد اشخاص در این کشور به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

میزان درآمدنرخ مالیات
درآمد بین صفر تا 30000 دلارمعاف از مالیات
درآمد بین 30001 تا 50000 دلاربرای هر دلار در 20000 دلار بعدی، نرخ مالیات بر درآمد شما 15 درصد خواهد بود.
درآمد بین 50001 تا 80000 دلاربرای هر دلار در 30000 دلار بعدی، نرخ مالیات بر درآمد شما 25 درصد خواهد بود.
درآمد بالای 80001 دلاربرای هر دلار بیش از 80001، نرخ مالیات بر درآمد شما 35 درصد خواهد بود.

مالیات بر دارایی (Property tax) در دومینیکا

به‌طور کلی در دومینیکا مالیات بر دارایی وجود ندارد، اما برای برخی از دارایی‌ها مانند املاک و خودرو هزینه‌های اضافی وجود دارد که باید توسط مالک پرداخت شوند. این هزینه‌ها عبارت‌اند از:

در کشور دومینیکا هیچ مالیاتی برای خرید و فروش املاک و مستغلات و نقل و انتقال ملک وجود ندارد. با این حال، مالیات مربوط به خدمات شهری از املاک واقع در شهرهای کنفیلد (Canefield) و روزو (Roseau) دریافت می‌شود. به‌طور متوسط نرخ این مالیات برابر با 1.25 درصد ارزش ملک برای مالکان و 1 درصد از مبلغ اجاره ملک در سال برای مستاجران است.
همچنین هنگام خرید املاک در دومینیکا، خریدار هزینه‌های اضافی شامل حق تمبر، هزینه‌های حقوقی و قضایی را پرداخت می‌کند که برابر با 10.5 درصد از مبلغ معامله هستند. فروشندگان ملک نیز 2.5 درصد از مبلغ معامله را به‌عنوان حق تمبر پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که درآمد حاصل از فروش املاک و مستغلات در دومینیکا مشمول مالیات نمی‌شود.

اگر شخصی در دومینیکا خودرو بخرد، باید آن را ثبت کرده و معاینه فنی دولتی در این کشور را بگذراند. مالکان خودرو و موتورسیکلت در دومینیکا سالانه مالیات جاده و عوارض گواهینامه خود را پرداخت می‌کنند.
مقدار هزینه در این مورد به نوع وسیله نقلیه (ماشین، کامیون یا موتورسیکلت) و هدف استفاده از آن (شخصی یا تجاری) بستگی دارد. به‌عنوان مثال صاحب یک خودروی سواری در دومینیکا، سالیانه 200 دلار به‌عنوان مالیات جاده و هزینه گواهینامه پرداخت می‌کند.

مالیات مضاعف (Double taxation) در دومینیکا

اگر یک شهروند دومینیکایی در کشور دیگری درآمد داشته باشد و یا فردی که مقیم دومینیکا نیست در این کشور درآمد کسب کند، موظف به پرداخت کامل مالیات در هر دو کشور خواهد بود. پرداخت مالیات مضاعف ناعادلانه بوده و برای حل آن برخی از کشورها به تنظیم معاهدات جلوگیری از پرداخت این مالیات را پرداخته‌اند. با استفاده از موافقت‌نامه مالیات مضاعف (Double taxation treaties (DTT)) مشکل پرداخت مالیات مضاعف برای ساکنان کشورهای حوزه کارائیب حل شده است. این کشورها عبارت‌اند از:

  • آنتیگوا و باربودا (Antigua and Barbuda)
  • باربادوس (Barbados)
  • بلیز (Belize)
  • گرانادا (Grenada)
  • گویان (Guyana)
  • جامائیکا (Jamaica)
  • مونتسرات (Montserrat)
  • سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis)
  • سنت لوسیا (Saint Lucia)
  • سنت وینسنت و گرنادینز (Saint Vincent and the Grenadines)

دومینیکا به‌دلیل سیستم مالیاتی ساده به بهشت مالیاتی برای افراد و کسب‌وکارها معروف است. اگر دوست دارید به دومینیکا مهاجرت کنید، مطالعه مطلب درباره دومینیکا به شما کمک می‌کند اطلاعات بیشتری درباره این جزیره به دست آورید.

مالیات بر درآمد شرکت‌ها (Corporate income tax)

نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها در کشور دومینیکا، 25 درصد است. همچنین هر شرکت 7 درصد از حقوق کارمندان خود را به صندوق‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند. مالیات بر درآمد شرکت‌ها باید در هر سه ماه از سال مالی شرکت پرداخت شود.

شرکت‌های مقیم دومینیکا باید برای فعالیت‌های داخلی و خارجی خود مالیات بپردازند؛ اما شرکت‌های غیر مقیم فقط برای سود به دست آمده در کشور دومینیکا مالیات پرداخت می‌کنند. برخی از درآمدهای شرکت‌های غیر مقیم مشمول 15 درصد مالیات مقطوع برای مواردی همچون سود سهام، سود سپرده‌ها، حق امتیاز و اجاره است. این هزینه‌ها در زمان محاسبه مالیات شرکت، به‌عنوان درآمد در نظر گرفته نمی‌شوند. هزینه ثبت غیرحضوری یک شرکت تجاری بین‌المللی در دومینیکا حدود 2100 دلار و حداقل هزینه سالانه نگهداری یک شرکت حدود 1400 دلار است.

مالیات بر ارزش افزوده (Value Added Tax (VAT))

زمانی که فرد یا شرکتی کالا یا خدماتی را در دومینیکا بفروشد، باید مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت کند. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در دومینیکا 15 درصد است. با این حال این نرخ برای کسب‌وکارهایی مانند هتل‌ها و مراکز تفریحات دریایی تا 10 درصد هم کاهش پیدا می‌کند.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که برخی از کالاها و خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. این کالاها عبارت‌اند از: کالاهای صادراتی، تجهیزات پزشکی، داروها و مواد غذایی اساسی مانند برنج، شیر، شکر و آرد. لازم به ذکر است که مالیات بر ارزش افزوده از فروش یا اجاره املاک و خدمات مالی دریافت نمی‌شود.

معافیت‌های مالیاتی دومینیکا و مزایای آن

معافیت‌های مالیاتی دومینیکا، دلیل دیگری است که باعث جذابیت این کشور برای سرمایه‌گذاران سراسر دنیا شده است. شرکت‌های بین‌المللی مشمول پرداخت مالیات شرکتی نیستند.

این کشور برای ابتکارات تازه که منجر به توسعه آن می‌شوند، از جمله ساخت و بهره برداری از استراحتگاه‌ها و هتل‌های واجد شرایط، تا 2 دهه معافیت مالیاتی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، برخی مشاغل نیز می‌توانند از پرداخت تعرفه واردات مواد و وسایلی که برای فعالیت‌های تولیدی در دومینیکا استفاده می‌شوند معاف شوند. با دریافت پاسپورت دومینیکا می‌توانید در محیطی امن و پویا فعالیت خود را گسترش داده و ثروت خود را گسترش دهید.

معافیت مالیاتی دومینیکا برای شهروندان جدید

شهروندان جدید دومینیکا از معافیت‌های مالیاتی قابل‌توجهی بهره‌مند خواهند شد. اگر تنها پاسپورت دوم خود را از این کشور دریافت کرده باشید و مقیم دومینیکا نباشید، هیچ مالیاتی از شما دریافت نمی‌شود. همچنین اگر مقیم دومینیکا باشید از مالیات بر دارایی، ارث و سود سرمایه معاف خواهید بود. به‌طور کلی برنامه‌های مالیاتی دومینیکا بسیار ساده و منعطف هستند. در نتیجه دومینیکا برای افرادی که به‌دنبال دریافت تابعیت دوگانه و سرمایه‌گذاری در یک کشور اروپایی هستند، گزینه خوبی است.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره مالیات در دومینیکا صحبت کردیم. سیستم مالیاتی در کشور دومینیکا ساده و انعطاف‌پذیر بوده و نرخ مالیات در این کشور کمتر از کشورهای دیگر است. بخش اصلی مالیاتی که شهروندان دومینیکا پرداخت می‌کنند، شامل مالیات بر درآمد اشخاص و شرکت‌ها است.

همچنین فروش کالا یا خدمات در دومینیکا، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. دومینیکا معافیت‌های مالیاتی قابل‌توجهی را برای سرمایه‌گذاران و شهروندان جدید ارائه می‌دهد و گزینه مناسبی برای دریافت پاسپورت دوم است. اگر علاقه‌مند به دریافت پاسپورت دومینیکا هستید، مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا با سیستم مالیاتی این کشور بیشتر آشنا شوید.

سوالات متداول

 در دومینیکا شهروندان از پرداخت مالیات بر سود سرمایه معاف هستند. همچنین مالیات بر ارث، حقوق و دستمزد و دارایی هم در این کشور دریافت نمی‌شود.

اگر حداقل 183 روز از سال را در این کشور زندگی می‌کنید، به‌عنوان مقیم مالیاتی شناخته می‌شوید و ملزم به پرداخت مالیات در دومینیکا خواهید بود.

نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها در کشور دومینیکا، 25 درصد است. همچنین هر شرکت 7 درصد از حقوق کارمندان خود را به صندوق‌های اجتماعی اختصاص می‌دهد

کالاهای صادراتی، تجهیزات پزشکی و داروها و مواد غذایی اساسی مانند برنج، شیر، شکر و آرد.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها