موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

نظام آموزشی استرالیا

نظام آموزشی استرالیا

اگر همراه با فرزندان خود به استرالیا مهاجرت می‌کنید و یا قصد تحصیل در این کشور را دارید، لازم است درباره انواع مدارس و سیستم آموزشی این کشور اطلاعات کاملی داشته باشید. نظام آموزشی کشور استرالیا به لطف برنامه‌های درسی جامع و استفاده از معلمان بسیار ماهر، به‌عنوان یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا شناخته می‌شود. در این مطلب قصد داریم سیستم و نظام آموزشی استرالیا را معرفی کرده و درباره ساختار کلی آن صحبت کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

معرفی سیستم آموزشی استرالیا

خوب است بدانید که کشور استرالیا سومین ارائه‌دهنده آموزش برای دانشجویان بین‌المللی در دنیا است و از این جهت یک کشور ایده‌آل برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در استرالیا را دارند.

بر اساس قانون اصلاحات آموزش‌وپرورش این کشور در سال 2006، تحصیل در مدارس استرالیا برای دانش‌آموزان بین 6 تا 17 سال اجباری است. مدارس در استرالیا به سه دسته دولتی، خصوصی و کاتولیک تقسیم می‌شوند. انگلیسی، زبان رسمی استرالیا و زبان اصلی آموزش در این کشور است، همچنین برخی از مدارس دوزبانه بوده و یا برنامه‌هایی را به زبان‌های دیگر ارائه می‌دهند.

سال تحصیلی استرالیا در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه (بهمن ماه) برای دانش‌آموزان مدارس آغاز می‌شود و تا اواسط دسامبر (آذر ماه) ادامه دارد. اکثر مدارس سه یا چهار ترم در سال دارند. همچنین در برخی از مناطق در مورد زمان شروع و پایان سال تحصیلی، بر اساس شرایط خاص اجتماعی، انعطاف‌پذیری‌هایی وجود دارد. به‌عنوان مثال، در شمال استرالیا، سال تحصیلی در ژانویه آغاز می‌شود و ترم‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که در وسط سال، زمانی که هوا خنک‌تر است، دانش‌آموزان یک استراحت چهار هفته‌ای داشته باشند.

سال تحصیلی و آغاز ترم در سیستم نظام آموزشی استرالیا

معرفی مقاطع نظام آموزشی استرالیا

ساختار کلی سیستم آموزشی در استرالیا به شرح زیر است:

  • ابتدایی: این دوره معمولا هفت یا هشت سال طول می‌کشد و از پیش دبستانی تا کلاس 6 یا 7 ادامه دارد.
  • دوره اول دبیرستان: این دوره چهار سال طول می‌کشد و از کلاس 7 یا 8 تا کلاس 10 ادامه پیدا می‌کند.
  • دوره دوم دبیرستان: این دوره دو ساله است و شامل کلاس 11 و 12 می‌شود.
  • آموزش عالی: این بخش شامل دوره‌های دانشگاهی و فنی‌وحرفه‌ای (vocational education and training (VET)) می‌شود.

در سیستم آموزشی استرالیا آموزش افراد از مهدکودک آغاز شده و به مقاطع مختلف آموزش عالی ختم می‌شود. در ادامه درباره هریک از مقاطع آموزشی کشور استرالیا بیشتر توضیح می‌دهیم:

آموزش در دوران کودکی یا مهدکودک:

کودکان در استرالیا از 4 یا 5 سالگی وارد مهدکودک می‌شوند. این دوره اجباری نیست. در حقیقت نقش آموزش در دوران کودکی مراقبت و نظارت بر کودکان، آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به مدرسه و اطمینان توانایی کودک برای مشارکت موثر در فرایند آموزش است.

مقطع دبستان

دانش‌آموزان استرالیا، در بازه سنی 6 تا 11 سال ملزم به گذراندن دوره ابتدایی هستند. بعضی از آن‌ها پس از گذراندن آموزش‌های دوران کودکی و یا مهد کودک (در 4 یا 5 سالگی) وارد مقطع دبستان می‌شوند. در این مدارس آموزش از پیش دبستانی آغاز شده و تا سال ششم ادامه پیدا می‌کند. آموزش ابتدایی در استرالیا بر توسعه سواد خواندن و نوشتن، مهارت‌های فکری، اجتماعی و عاطفی و همچنین آموزش‌هایی در مورد جهان اطراف تمرکز می‌کند.

مقطع دبیرستان

دبیرستان‌ها در استرالیا نیازهای آموزشی دانش‌آموزان 12 تا 18 ساله را برآورده می‌کنند. دوره دبیرستان در استرالیا از سال هفتم شروع و تا سال دوازدهم ادامه پیدا می‌کند. در بعضی از ایالت‌های استرالیا، دانش‌آموزان می‌توانند در سال دهم برای ثبت‌نام در آموزش فنی‌وحرفه‌ای و ادامه تحصیل به‌صورت کارآموزی دبیرستان را ترک کنند.

آموزش در دبیرستان‌های استرالیا از چارچوب برنامه درسی ملی پیروی می‌کند. مباحثی که در این مقطع تدریس می‌شوند عبارت‌اند از: ریاضیات، علوم، تاریخ، زبان‌های مختلف، جغرافیا، هنر، بهداشت و تربیت بدنی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسائل مدنی و حقوق شهروندی، اقتصاد و تجارت.

پس از اتمام پایه‌های یازدهم و دوازدهم، دانش‌آموزان در امتحانات نهایی شرکت کرده و گواهینامه تحصیلات متوسطه را دریافت می‌کنند.

مقطع آموزش عالی

پس از گذراندن دبیرستان و دریافت گواهینامه تحصیلات متوسطه، می‌توانید در دوره‌های آموزش عالی استرالیا که شامل تحصیلات دانشگاهی و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای (VET) می‌شوند، شرکت کنید. اگر قصد مهاجرت به استرالیا و ادامه تحصیل در این کشور را دارید، لازم است از سطوح مختلف این دوره‌ها و جزئیات آن‌ها اطلاع داشته باشید.

1- دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای (VET)

این دوره‌ها بر پایه همکاری بین دولت‌های فدرال و ایالتی استرالیا و نهادهای صنعتی این کشور با هدف تسریع در ورود به یک شغل پس از فارغ‌التحصیلی، ایجاد شده‌اند. بسیاری از دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای علاوه بر کلاس‌های حضوری یا آنلاین، شامل یک دوره‌ کارآموزی نیز می‌شوند. این دوره‌ها توسط موسسات آموزش فنی و تکمیلی (Technical and Further Education (TAFE))، مراکز آموزش بزرگسالان و جامعه، و مراکز آموزشی خصوصی (registered training organisations (RTO)) ارائه می‌شود. سطوح دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای شامل سطوح AQF است.

2- تحصیلات دانشگاهی

تحصیل در دانشگاه راه دیگری برای گذراندن آموزش عالی در استرالیا است. دانشگاه‌های استرالیا دانشجویان را در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا آموزش می‌دهند. تحصیل دانشجو در مقطع کارشناسی به‌عنوان آمادگی اولیه برای یک شغل حرفه‌ای به‌شمار می‌رود. برای دریافت این مدرک شما باید حداقل 3 سال به‌صورت تمام‌وقت مشغول به تحصیل باشید.

مدرک کارشناسی در استرالیا معادل AQF سطح 7 است. دوره کارشناسی ارشد و دکترا در استرالیا نیز به‌ترتیب 2 و 3 سال طول می‌کشند. کارشناسی ارشد معادل سطح 9 و دکترا معادل سطح 10 AQF هستند.

AQF یا چارچوب نظام آموزشی استرالیا چیست؟

چارچوب نظام آموزشی استرالیا که به (Australian Qualification Framework) AQF معروف است، سطوح مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

AQF سطح 1: فارغ‌التحصیلان این سطح، دانش و مهارت‌های اولیه برای کار، مشارکت اجتماعی و یادگیری را دارند. این افراد قادر خواهند بود فعالیت‌های روتین تعریف شده را انجام داده و مسائل و مشکلات ساده را شناسایی و گزارش کنند.

AQF سطح 2: فارغ‌التحصیلان این سطح، دانش و مهارت‌های کافی برای کار و یادگیری بیشتر در یک دسته و زمینه تعریف شده را خواهند داشت. آن‌ها قادرند فعالیت‌های تعریف شده را انجام داده و برای طیف محدودی از مسائل قابل پیش‌بینی راه‌حل ارائه دهند.

AQF سطح 3: فارغ‌التحصیلان این سطح، دانش و مهارت‌های نظری و عملی مشخصی را برای کار و یا یادگیری در یک حوزه خاص را خواهند داشت. آن‌ها می‌توانند فعالیت‌های روتین را به‌صورت کامل انجام داده و برای مسائل قابل‌پیش‌بینی و گاها غیرقابل‌پیش‌بینی راه‌حل ارائه دهند.

AQF سطح 4: فارغ‌التحصیلان این سطح، دارای مهارت‌های نظری و عملی برای انجام کارهای تخصصی و فنی در یک حوزه خاص یا یک زمینه وسیع را خواهند داشت. آن‌ها قادرند که فعالیت‌های روتین و غیرروتین را به‌صورت کامل انجام دهند .

AQF سطح 5: فارغ‌التحصیلان این سطح، مهارت‌های نظری و عملی برای کار به‌عنوان یک فرد ماهر را دارند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات را برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها تجزیه‌وتحلیل کنند، برای حل مشکلات گاها پیچیده راه‌حل ارائه دهند و اطلاعات و مهارت‌ها را به دیگران انتقال دهند.

AQF سطح 6: فارغ‌التحصیلان این سطح، مهارت‌های گسترده‌ای برای کارهای تخصصی و نیازمند به مهارت بالا خواهند داشت. آن‌ها می‌توانند اطلاعات را برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها تجزیه‌وتحلیل کنند.

AQF سطح 7: فارغ‌التحصیلان این سطح، دانش و مهارت‌های نظری و فنی گسترده و منسجمی برای کار در یک یا چند رشته به‌صورت حرفه‌ای خواهند داشت. آن‌ها می‌توانند اطلاعات را برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی کنند، برای مسائل غیرقابل‌پیش‌بینی و گاها پیچیده راه‌حل‌هایی را تولید و تجزیه‌وتحلیل کنند و دانش، مهارت‌ و ایده‌ها را به دیگران انتقال دهند.

AQF سطح 8: فارغ‌التحصیلان این سطح، دانش و مهارت‌های نظری و عملی پیشرفته‌ای برای کار در یک یا چند رشته در سطح بسیار ماهر را خواهند داشت. آن‌ها می‌توانند اطلاعات را برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها ارزیابی کرده و با دید انتقادی تجزیه‌وتحلیل کنند، برای مسائل پیچیده به ارائه راه‌حل بپردازند و دانش، مهارت‌ و ایده‌ها را به دیگران انتقال دهند.

AQF سطح 9: فارغ‌التحصیلان این سطح، دارای دانش و مهارت‌های تخصصی و پیشرفته برای کار و تحقیق در یک یا چند رشته را دارند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات، مسائل، مفاهیم و نظریه‌های پیچیده را تحلیل و ترکیب کنند، تئوری‌های اثبات شده را به کار ببرند و دانش، مهارت و ایده‌ها را برای مخاطبان متخصص و غیر متخصص تفسیر کرده و به آن‌ها انتقال دهند.

AQF سطح 10: فارغ‌التحصیلان این سطح، درک سیستماتیک و انتقادی در یک زمینه پیچیده و حرفه‌ای را خواهند داشت. آن‌های می‌توانند در فرایندهای تولید، ارزیابی و کنترل شرکت کنند، به توسعه و اجرای روش‌های تحقیق برای گسترش دانش یا عملکرد حرفه‌ای موجود بپردازند. آن‌ها می‌توانند دیدگاه‌های جدید را برای همسالان و جامعه خود منتشر و ترویج کنند و با ایجاد مفاهیم اصلی به رشته تخصصی خود کمک کنند.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره سیستم آموزشی استرالیا صحبت کردیم. نظام آموزشی استرالیا با استفاده از مدرسان حرفه‌ای و دوره‌های آموزشی متنوع برای دانشجویان بین‌المللی یکی از بهترین و کارآمدترین سیستم‌ها در دنیا است. آموزش دانش‌آموزان در استرالیا از دوران کودکی یا مهد کودک شروع شده و به‌ترتیب به دبستان، دبیرستان و دوره‌ها آموزش عالی ختم می‌شود. هریک از این دوره‌ها شرایط و جزئیات خاص خود را دارند. اگر علاقه‌مند به مهاجرت به استرالیا و تحصیل در این کشور هستید، مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی را درباره سیستم آموزشی در استرالیا به شما می‌دهد.

سوالات متداول

نظام آموزشی در استرالیا شامل دوره‌های ابتدایی، دوره اول دبیرستان، دوره دوم دبیرستان و آموزش عالی است.

مدارس در استرالیا به سه دسته دولتی، خصوصی و کاتولیک تقسیم می‌شوند.

سال تحصیلی استرالیا در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه (بهمن ماه) برای دانش‌آموزان مدارس آغاز می‌شود و تا اواسط دسامبر (آذر ماه) ادامه دارد.

آموزش عالی در استرالیا شامل دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای و تحصیل در دانشگاه‌ها است. سطوح دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای مطابق با AQF بوده و سطوح دوره‌های دانشگاهی شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال