موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز درباره تحصیل در مدارس استرالیا

تحصیل در مدارس استرالیا

استرالیا به دلیل داشتن سیستم آموزشی باکیفیت و کارآمد، یکی از مقاصد تحصیلی جذاب برای دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی است. تحصیل در مدارس استرالیا، مزایای زیادی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها دارد. در این مطلب، قصد داریم درباره سیستم مدارس استرالیا صحبت کنیم. اگر دوست دارید با بهترین مدارس استرالیا و نحوه ورود به آن‌ها آشنا شوید، تا انتهای این محتوا همراه ما باشید.

مزایای تحصیل در مدارس استرالیا

تحصیل در استرالیا برای دانش‌آموزان بین‌المللی مزایای زیادی دارد که عبارت‌اند از:

  • محیا کردن مسیر اقامت دائم این کشور
  • بهره‌مندی از سیستم آموزشی با کیفیت و استاندارد تدریس بالا
  • بهره‌مندی از امکانات آموزشی پیشرفته
  • امکان تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های معتبر

مدارک و شرایط ثبت‌نام در مدارس استرالیا

بر اساس قوانین این کشور، افرادی که شهروند استرالیا نیستند هم می‌توانند در مدارس این کشور ثبت‌نام کنند. نحوه ثبت‌نام و مدارک لازم برای ثبت‌نام ممکن است بین مدارس مختلف استرالیا، متفاوت باشد. بنابراین برای اطلاع از مدارک و شرایط لازم، مستقیما از وب‌سایت مدارس استعلام بگیرید. اما به‌طور کلی برخی از مدارک و شرایط اصلی عبارت‌اند از:

  • ارائه مجوز اقامت یا ویزای تحصیلی استرالیا
  • ارائه مدارک شناسایی مانند شناسنامه، پاسپورت یا گذرنامه معتبر
  • جزئیات ویزا و وضعیت درخواست (هرگونه تغییری در ویزا باید به مدرسه اطلاع داده شود)
  • مدارکی برای اثبات وضعیت اقامتی
  • ارائه آدرس محل سکونت در استرالیا
  • ارائه بیمه دانشجویی در استرالیا (OSHC)
  • تاریخچه واکسیناسیون و اطلاعات مربوط به سلامتی دانش‌آموز
  • بیانیه ورودی موقت واقعی (این بیانیه اعلام می‌کند که فرزند شما واقعا برای تحصیل وارد استرالیا شده و پس از اتمام زمان ویزا در استرالیا باقی نمی‌ماند)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • کپی‌ کارنامه‌های مربوط به سال‌های قبل دانش‌آموزان
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL) یا شرکت در دوره‌های فشرده زبان انگلیسی برای دانشجویان خارج از کشور (ELICOS) (به‌جز مقطع ابتدایی، عمدتا دانش‌آموزان باید نمره کلی آیلتس 6 تا 6.5 و تافل 60 تا 90 را ارائه دهند.)
  • ارائه تمکن مالی کافی برای تحصیل دانش‌آموز در استرالیا
  • ترجمه تایید شده تمام مدارک به زبان انگلیسی

💡یک نکته مهم

توجه داشته باشید که این الزامات بین مدارس و گاهی اوقات بر اساس ایالت و مناطق مختلف، متفاوت است. برای اطلاع بیشتر در مورد شرایط و مدارک موردنیاز برای هر مدرسه، به سایت مربوط به آن مراجعه کنید.

هزینه تحصیل در مدارس استرالیا چقدر است؟

مهاجرت و تحصیل در یک کشور دیگر با چالش‌های زیادی همراه است. هزینه تحصیل در استرالیا، یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که خانواده‌ها هنگام مهاجرت به این کشور، با آن مواجه می‌شوند. شهر محل سکونت، لباس فرم، اردوها، نرم‌افزارها و وسایل الکترونیکی، از جمله مهم‌ترین فاکتورهای هزینه‌ تحصیل در استرالیا هستند.

بر اساس داده‌های Futurity Investment Group، در سال 2024، کل هزینه‌های تخمینی تحصیل در استرالیا در طول 13 سال تحصیل، با توجه به محل سکونت و نوع مدرسه، به صورت زیر تخمین زده می‌شود:

منطقهنوع مدرسههزینه
کلان شهرهادولتی92,170 دلار
کاتولیک195,074 دلار
غیردولتی316,944 دلار
سایر شهرها یا آموزش از راه دوردولتی81,564 دلار
کاتولیک188,759 دلار
غیردولتی225,728 دلار

روش تدریس در مدارس استرالیا چگونه است؟

به‌طور کلی، محیط تحصیلی استرالیا، یک محیط تعاملی است. در این سبک از آموزش، به جای این که معلم بیشتر اوقات در مقابل کلاس صحبت کند، فعالیت‌هایی را سازماندهی می‌کند تا دانش‌آموزان را به مشارکت تشویق کند. همچنین معلمان استرالیایی برای تدریس از جدیدترین ابزارهای تعاملی از جمله اسلایدهای آموزشی و ویدئوها استفاده می‌کنند. فعالیت‌های گروهی بخش مهمی از محیط آموزشی استرالیا به شمار می‌روند. در مدارس استرالیا، از دانش‌آموزان خواسته می‌شود که در طول تدریس، در گروه‌های کوچک و به‌صورت تیمی، روی پروژه‌ای کار کنند. این کار باعث می‌شود که مهارت‌های بین فردی و همچنین توانایی کار گروهی در افراد توسعه پیدا کند.

معرفی سیستم تحصیلی استرالیا

یکی از بهترین سیستم‌های تحصیلی دنیا، سیستم آموزشی استرالیا است که امکان تحصیل دانش‌آموزان سراسر دنیا را فراهم می‌کند. یک دوره آموزشی کامل در مدارس استرالیا، 13 سال طول می‌کشد و دانش‌آموزان می‌توانند در مقاطع تحصیلی زیر، مشغول به تحصیل شوند:

  • پیش دبستانی، مدرسه مقدماتی و یا مهد کودک (Foundation): این دوره مخصوص کودکان 3 تا 5 ساله است.
  • مقطع ابتدایی یا دبستان (Primary school): این مقطع از پایه اول تا ششم ادامه دارد و اجباری است.
  • مقطع متوسطه یا دبیرستان (Secondary school): این مقطع از پایه هفتم تا دهم ادامه دارد و اجباری است.
  • دبیرستان ارشد (Senior secondary school): دوره دبیرستان ارشد، به‌مدت 2 سال است و شامل پایه‌های 11 و 12 می‌شود. شرکت در این دوره برای افراد اختیاری است.

انواع مختلف مدارس استرالیا

علاوه‌بر آشنایی با مقاطع تحصیلی مدارس استرالیا، خوب است که با انواع مختلف مدارس در این کشور هم آشنا شوید. به‌طور کلی، سیستم آموزشی استرالیا از مدارس مختلفی تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:

  • مدارس دولتی (public) و غیردولتی یا مستقل (private or independent) اصلی‌ترین مدارس این کشور هستند.
  • مدارس مذهبی (faith-based schools)، مانند مدارس کاتولیک یا اسلامی.
عکس مدارس استرالیا

دبیرستان دخترانه سیدنی (Sydney Girls High School)

10 تا از بهترین مدارس استرالیا

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، مدارس در استرالیا تنوع زیادی دارند و انتخاب از بین آن‌ها، ممکن است کمی مشکل باشد. به همین دلیل در جدول زیر بر اساس اطلاعات وب‌سایت clueylearning.com، بهترین مدارس استرالیا در مقطع دبستان و دبیرستان را برای تصمیم‌گیری بهتر والدین، آورده‌ایم:

مقطع تحصیلینام مدرسهنوع مدرسه
دبستان
(Primary Schools)
مدرسه گرامر سیدنی (Sydney Grammar School)غیردولتی
کالج سنت آلویسیوس (St Aloysius' College)غیردولتی
مدرسه ابتدایی مک آولی (McAuley Catholic Primary School)کاتولیک
مدرسه جان کولت (John Colet School)غیردولتی
کالج زنان پرسبیتری (Presbyterian Ladies' College)غیردولتی
دبیرستان
(Secondary Schools)
دبیرستان کشاورزی جیمز راس (James Ruse Agricultural High School)دولتی
دبیرستان دخترانه شمال سیدنی (North Sydney Girls High School)دولتی
دبیرستان پسرانه شمال سیدنی (North Sydney Boys High School)دولتی
دبیرستان دخترانه سیدنی (Sydney Girls High School)دولتی
دبیرستان پسرانه سیدنی (Sydney Boys High School)دولتی

نکته: برای مشاهده لیست کامل این مدارس در استرالیا، می‌توانید به صفحات زیر مراجعه کنید:

مدرک تحصیلی در مدارس استرالیا

دانش‌آموزانی که در مدارس استرالیا تحصیل می‌کنند در انتهای دوره متوسطه، در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند. اگر فردی در این امتحانات نمره قبولی را کسب کند، گواهی رسمی صلاحیت دبیرستان (Australian Tertiary Admission Rank) یا نمره ATAR را دریافت خواهد کرد. این نمره یا امتیاز، برای ورود به دوره‌های آموزش عالی و آغاز تحصیل در دانشگاه‌ها، مورد نیاز است. علاوه‌بر این، دانش‌آموزان می‌توانند گواهینامه تحصیلات متوسطه ارشد (Senior Secondary Certificate of Education) یا لیسانس بین‌المللی (International Baccalaureate) را نیز دریافت کنند. این گواهینامه‌ها توسط دانشگاه‌های استرالیا، ارائه دهندگان آموزش عالی و ارائه دهندگان دوره‌های فنی و حرفه‌ای در استرالیا، به رسمیت شناخته می‌شوند.

زمان شروع مدارس استرالیا

همان‌طور که می‌دانید، استرالیا در نیمکره جنوبی کره زمینی قرار دارد. بنابراین بزرگ‌ترین تفاوت بین سیستم مدارس استرالیا و کشورهای نیمکره شمالی، زمان شروع آن‌ها است. سال تحصیلی در استرالیا اواخر ژانویه یا اوایل فوریه شروع می‌شود و در دسامبر برای تعطیلات تابستانی به پایان می‌رسد. تقویم آموزشی مدارس استرالیا، شامل دو نیمسال تحصیلی و چهار ترم است که یک تعطیلات شش هفته‌ای در کریسمس و سه استراحت کوتاه دو تا سه هفته‌ای بین ترم‌ها دارد.

دانش‌آموزان در استرالیا از دوشنبه تا جمعه، هر هفته به مدرسه می‌روند و بسیاری از مدارس صبح‌های شنبه، رویدادهای ورزشی گروهی اجباری دارند. ساعات مدرسه در سراسر استرالیا کمی متفاوت است، اما به‌طور کلی، دانش‌آموزان باید از ساعت 8:30 صبح تا 3:30 بعد از ظهر هر روز در مدرسه حضور داشته باشند.

استرالیا، مقصدی جذاب برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها

در این مطلب درباره سیستم آموزشی استرالیا و مدارس این کشور صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم، استرالیا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است. استانداردهای آموزش و یادگیری در مدارس این کشور بالا است. بنابراین تحصیل در مدارس استرالیا، دانش‌آموزان را برای حضور فعال در جامعه و همچنین راه یابی به دانشگاه‌های برتر دنیا آماده می‌کند.

دانش‌آموزان بین‌المللی برای استفاده از امکانات آموزشی و تحصیل در استرالیا کافی است که ویزای تحصیلی معتبر داشته باشند. همچنین خانواده‌های دانش‌آموزان زیر 18 سال نیز می‌توانند به‌عنوام حامی با دریافت ویزای گاردین استرالیا آن‌ها را در طول دوره تحصیلی همراهی کنند. اگر تحصیل در این کشور را دارید، مشاوران ما در پارسی کانادا می‌توانند به شما کمک کنند. برای دریافت مشاوره، می‌توانید از طریق شماره‌های سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

تحصیل در استرالیا 13 سال طول می‌کشد و شامل مقاطع پیش‌دبستانی، دبستان (اجباری)، دبیرستان (اجباری) و پیش‌دانشگاهی است.

سال تحصیلی در استرالیا اواخر ژانویه یا اوایل فوریه شروع می‌شود و در دسامبر برای تعطیلات تابستانی به پایان می‌رسد.

از نظر رتبه‌بندی، مدرسه گرامر سیدنی به‌عنوان بهترین دبستان و دبیرستان کشاورزی جیمز راس به‌عنوان بهترین دبیرستان در این کشور رده بندی شده‌اند.

هزینه تحصیل در این مدارس، بر اساس نوع مدرسه و شهر محل زندگی متفاوت است. اما به صورت کلی، هزینه تحصیل 13 ساله یک دانش آموز در یک مدرسه دولتی در کلان شهرهای استرالیا، عددی برابر با 92,170 دلار تخمین زده شده است.

خانواده دانش‌آموزان بین‌المللی می‌توانند با دریافت ویزای 590 استرالیا، در طول دوره تحصیلی فرزند خود در استرالیا همراه او باشند.

پوشیدن لباس فرم در بسیار از مدارس این کشور، اجباری است. از طرفی برخی مدارس، اجباری برای پوشیدن یونیفرم مدرسه ندارند، اما احتمالاً قوانین خاصی در خصوص نحوه پوشیدن لباس داشته باشند که انتظار می‌رود دانش‌آموزان از آن‌ها پیروی کنند.

در واقع قوانین استفاده از یونیفورم، از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر متفاوت است، اما به‌طور کلی، لباس فرم مدرسه هر مدرسه در استرالیا، از نظر طرح و رنگ، متمایز از مدرسه دیگر است. برخی مدارس از دانش‌آموزان می‌خواهند که نوع خاصی از لباس، مانند کت، دامن یا کراوات بپوشند، در حالی که برخی دیگر شرایط آسان‌تری دارند و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند که لباس فرمی شامل پیراهن یقه‌دار به‌همراه شلوارک بپوشند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال