موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بهترین شهر آلمان برای پرستاران

بهترین شهر آلمان برای پرستاران

آلمان یکی از بهترین کشورها برای پرستاران است؛ چه برای زندگی، چه برای تحصیل! این کشور دارای شهرهای زیادی است، اما به دلیل وجود مراکز بهداشتی و دانشگاهی بسیار در آن، انتخاب بهترین شهر آلمان برای پرستاران به یک چالش تبدیل شده است. آلمان دارای چندین شهر برتر برای پرستارانی است که هرکدام، ویژگی منحصر به فردی دارند. این که کدام شهر یا حتی روستا را برای کار و زندگی انتخاب کنید، کاملا به علاقه و ترجیحات شما بستگی دارد.

هنگام انتخاب شهر ایده آل خود، باید به عواملی مانند: کیفیت زندگی و آموزش، مقرون به صرفه بودن، فرهنگ و بسیاری عوامل دیگر توجه کنید. در ادامه مقاله به بررسی عواملی مانند علت مناسب بودن آلمان و معرفی بهترین شهر آلمان برای کار پرستاری خواهیم پرداخت. همچنین، شما با مزایای کار کردن پرستاران در آلمان و میزان درآمد این قشر در شهرهای مختلف آن، آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

چرا پرستاران باید در شهرهای پرطرفدار کار کنند؟

آلمان برای پرستاران مناسب است؟

دلایل زیادی وجود دارد که کار و زندگی را برای پرستاران درآلمان، ایده آل می‌کند، اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کمبود پرستار در این کشور، می‌تواند دلیلی محکم برای کار در این کشور باشد. آلمان 80000 تا شغل خالی برای پرستاران دارد و انتظار می‌رود تا سال 2025 این عدد به 150000 برسد.
  •  بیمارستان‌های آلمان به عنوان بزرگترین کارفرمایان این کشور، فرصت‌های شغلی بسیاری را برای استخدام پرستاران خارجی، ایجاد می‌کنند. همین عامل، انگیزه‌ای برای مهاجرت کاری به آلمان می‌شود.
  •  امروزه؛ آلمان به عنوان پنجمین کشور محبوب برای مهاجرت شناخته می‌شود. همچنین، یکی از بهترین کشورها برای کارکنان بهداشتی در جهان به شمار می‌رود.
  •  با پرستاری در آلمان، فرصت زندگی در قلب اروپا را خواهید داشت و از حقوق، مزایای عالی و شرایط کاری فوق‌العاده بهره‌مند خواهید شد.
  •  پیش بینی شده است که تا سال 2030 به 200000 عدد نیروی پرستار در این کشور نیاز باشد. به دلیل اینکه پست‌های خالی و کار در بخش بهداشت آلمان، درحال افزایش است.
  •  به دلیل اینکه پرستاران در آلمان، به صورت مستقیم توسط بیمارستان استخدام می‌شوند، حقوق آن‌ها نیز مستقیما توسط بیمارستان پرداخت خواهد شد. در این حالت، شما تعدادی از بیماران را برای پرستاری، زیر نظر خواهید داشت، اما بیمارستان کارفرمای شماست نه بیمار!
  •  در بیمارستان‌های آلمان، مقامات نظارتی به طور مداوم از پرسنل خود حمایت می‌کنند و شرایط کاری رضایت‌بخشی را برای آن‌ها به‌وجود می‌‌آورند. این کار باعث می‌شود تا پرسنل نیز خدمات با کیفیت‌تری ارائه دهند.
  •  مفهوم اصلی آوسبیلدونگ در زبان آلمانی به معنای کارآموزی یا آموزش حرفه‌ای است. تحصیلات پرستاری در آلمان نیز با عنوان آوسبیلدونگ پرستاری شناخته می‌شود. در واقع، به دلیل کمبود کادر پزشکی در این کشور، «Ausbildung» را با شرایط بسیار ویژه‌ای به متقاضیان بین‌المللی زندگی در آلمان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این شرایط ویژه، می‌توانید به سایت monarchco.de مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت پرستاران به کشور آلمان، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه کنید:

مزایای کارکردن پرستاران در شهرهای پرطرفدار آلمان

از مزایای کار کردن پرستاران در شهرهای پرطرفدار آلمان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت شغلی

یکی از مهم‌ترین مزایای کار کردن پرستاران در کشور آلمان، امنیت شغلی است. به دلیل کمبود نیروی متخصص پرستاری در آلمان، افزایش تقاضا برای واجدین شرایط این شغل بیش از گذشته احساس می‌شود. همین امر، شغل پرستاری را به یک جایگاه شغلی مطمئن، برای کار در آلمان تبدیل کرده که برای تخصص و مهارت آن‌ها همیشه تقاضا وجود دارد.

  • دستمزد رقابتی

دستمزد یک پرستار حرفه‌ای در آلمان، با توجه به مهارت و تجربه‌ی او، کاملا رقابتی است. به این صورت که پرستاران شاغل در مراکز دولتی، بیشتر از پرستاران شاغل در مراکز خصوصی درآمد دارند. بر اساس آمار سایت payscale، کم‌ترین میزان دستمزد یک پرستار در آلمان، تقریبا 12.60 یورو و برای پست‌های مدیریتی 29.36 یورو در ساعت است که بیشتر دستمزد محسوب می‌شود. به‌طور کلی، متوسط دستمزد پرستاران 17.65 یورو در ساعت است که با توجه به نوع موسسه‌ای که در آن استخدام می‌شوند و شهرهای گوناگون، متفاوت است. همچنین، درآمد یک پرستار با افزایش تجربه و تخصص او، افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع بسیار جذاب است.

  • سایرمزایا

پرستاران شاغل در آلمان، علاوه‌بر دستمزد و امنیت شغلی، از مزایایی بسیاری برخوردار خواهند شد که زندگی در آلمان را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند. این مزایا عبارت‌‍‌اند از:

  1.  مراقبت‌های بهداشتی رایگان، که باعث می‌شود بدون نگرانی بابت هزینه‌ها از خدمات پزشکی و درمانی استفاده کنند.
  2.  بیمه‌نامه رایگان و مزایای بازنشستگی که باعث امنیت مالی آن‌ها می‌شود.
  3.  دستمزد بالا، مرخصی با حقوق، مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان و بیمه تامین اجتماعی نیز از دیگر مزایای پرستاری در آلمان است.

معرفی بهترین شهر آلمان برای پرستاران

در این بخش، برخی از بهترین شهرهای آلمان برای پرستاران را بررسی می‌کنیم. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که از معتبرترین و به روزترین منابع استفاده کنیم و اطلاعات درست در اختیار شما بگذاریم، اما توجه داشته باشید که این اطلاعات ممکن است تغییراتی نیز داشته باشد! در ادامه این بخش، علاوه بر معرفی بهترین شهر آلمان برای پرستاران، میزان درآمد ناخالص یک پرستار را بدون در نظر گرفتن سابقه کار را بر اساس ماه و سال در قالب یک جدول، برایتان شرح می‌دهیم:

بهترین شهر های آلمان برای پرستاران در نقشه مشخص شده است

1- برلین (Berlin)

پایتخت آلمان، شهر فرهنگی برلین است. تعداد زیادی از دانشگاه‌های برتر آلمان در این شهر واقع شده‌اند. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به Charité – Universitätsmedizin Berlin اشاره کرد که یکی از بزرگترین بیمارستان‌های دانشگاهی در این شهر است. امتیاز شهر برلین، سیستم حمل و نقل عمومی بسیار عالی آن است که امکان تردد راحت را برای پرستاران فراهم می‌کند. دستمزد ناخالص یک پرستار در برلین از 2690 یورو (کمترین حقوق) تا 8070 یورو (بیشترین حقوق) متغیر است. بر اساس آمار سایت PayScsle میانگین دستمزد به شرح زیر است:

درآمد بر اساس ماهدرآمد بر اساس سال
4.130 یورو 49.560 یورو

2- مونیخ (Munich)

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig Maximilian University of Munich) و دانشگاه فنی مونیخ ( (Technical University of Munich، از دانشکده‌های پرستاری با رتبه برتر در این شهر به حساب می‌آیند. مونیخ به‌دلیل برخورداری از کیفیت بالای زندگی، مکان‌های فرهنگی زیبا و معماری حرفه‌ای، صنعت مراقبت‌های بهداشتی و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شهر‌های آلمان شناخته شده است. میزان دستمزد نیز در این شهر بسیار بالاست و براساس سایت GlassDoor هر پرستار حداقل 44,034 یورو و حداکثر 76,886 یورو درآمد دارد و میانگین آن به شرح جدول زیر است:

میانگین درآمد بر اساس ماهمیانگین درآمد بر اساس سال
3.077 یورو36.924 یورو

3- هامبورگ (Hamburg)

دانشگاه هامبورگ و دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ ازجمله دانشکده‌های پرستاری مشهور در این شهر هستند. هامبورگ یک شهر بندری است و در شمال آلمان قرار دارد. این شهر دارای سواحل، جاذبه‌های فرهنگی و پارک‌های زیبا است. تمام این گزینه‌ها، هامبورگ را به یک شهر فوق‌العاده برای مهاجرت به آلمان تبدیل کرده و از کیفیت بالای زندگی در این شهر خبر می‌دهد. دستمزد پرستاران زن و پرستاران مرد در این شهر تقریبا یکسان است. حداقل درآمد پرستاران زن 3.520 یورو و پرستاران مرد حدود 3.730 یورو است. حداکثر دستمزد نیز 7940 یورو در ماه است که به پرستاران رده بالا تعلق می‌گیرد.

میانگین درآمد شغل پرستاری در شهر هامبورگ بر اساس آمار SalaryExplorer در جدول زیر آمده است:

میانگین درآمد بر اساس ماهمیانگین درآمد بر اساس سال
4.060 یورو48.720 یورو

4- هایدلبرگ (Heidelberg)

هایدلبرگ در جنوب غرب آلمان واقع شده است. این شهر به‌علت محیط آرام و زیبا، انتخاب بسیاری از دانشجویان پرستاری است که می‌خواهند در بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ تحصیل کنند. چرا که این دانشگاه از معتبرترین و بهترین بیمارستان‌های دانشگاهی آلمان است. طبق اطلاعات به دست آمده از SalaryExpert، یک پرستار با (1-3 سال سابقه کار) حداقل 35.015 یورو و یک پرستار در سطح ارشد با (8 سال سابقه کار) حداکثر 60.332 یورو حقوق دریافت می کند. حقوق خالص یک پرستار به صورت میانگین بدون در نظرگرفتن سابقه کار و پاداش در جدول زیر قید شده است:

میانگین درآمد بر اساس ماهمیانگین درآمد بر اساس سال
4.074 یورو48.891 یورو

5- فرایبورگ(Freiburg)

فرایبورگ شهری زیبا، با جاذبه‌های فرهنگی فراوان و کیفیت زندگی بالاست. این شهر در جنوب غربی آلمان قرار دارد. به‌دلیل داشتن دانشکده‌های پرستاری معتبر، مانند دانشگاه علوم کاربردی و دانشگاه فرایبورگ، مورد توجه بسیاری از پرستاران قرار گرفته است. حقوق دریافتی پرستاران در این شهر بدون داشتن هیچ نوع سابقه کاری بر مبنای سایت payscale، حداقل ساعتی 12.60 و حداکثر ساعتی 29.36 یورو است و درنتیجه یک پرستار به طور متوسط 17.65 یورو در ساعت دستمزد خواهد داشت. همچنین، میانگین درآمد این قشر بر اساس ماه و سال به صورت میانگین طبق اطلاعات جدول زیر است:

میانگین درآمد بر اساس ماهمیانگین درآمد بر اساس سال
2.861 یورو34.342 یورو

6- لایپزیگ(Leipzig)

لایپزیگ یک شهر فرهنگی، پرجنب و جوش و با هزینه‌های مقرون به صرفه است که در شرق آلمان است. به‌علت مناسب بودن هزینه زندگی در آلمان، این شهر گزینه بسیاری از دانشجویان پرستاری است که علاقمند به تحصیل در دانشگاه لایپزیگ و دانشگاه علوم کاربردی این دانشگاه هستند. حقوق یک پرستار در لایپزیگ، میانگین ساعتی 23 یورو است. همچنین، آنها به طور متوسط 786 یورو درماه، پاداش دریافت می کنند. salaryexpert می‌گوید، میانگین حقوق ناخالص پرستاران در شهر لایپزیگ به صورت ماهانه و سالانه عبارت‌اند از:

میانگین درآمد بر اساس ماهمیانگین درآمد بر اساس سال
3.99 یورو47.931 یورو

7- کلن (Cologne)

کلن، شهری پرجمعیت در غرب آلمان است. این شهر به‌دلیل کیفیت بالای زندگی، جاذبه‌‌های فرهنگی و دانشکده‌های پرستاری برتر، مانند دانشگاه علوم کاربردی کلن و دانشگاه کلن توجه بسیاری از دانشجویان پرستاری را به خود جلب کرده است. کلن برای پرستاران بسیار جذاب است، زیرا بر اساس آمار salaryexplorer، یک پرستار در این شهر به طور متوسط حدود 3630 یورو درآمد دارد. دستمزدها از 2360 یورو (کمترین میانگین) تا 7090 یورو (بالاترین میانگین) متغیر است. همچنین، میانگین درآمد به صورت ماهانه و سالانه به شرح جدول زیر است:

میانگین درآمد بر اساس ماهمیانگین درآمد بر اساس سال
3.630 یورو43.56 یورو

8- دوسلدورف (Dusseldorf)

دوسلدورف یکی از بهترین شهرهای آلمان برای مهاجران، مخصوصا پرستاران است. این شهر حدود 85000 نفر جمعیت رو به رشد دارد و همین موضوع باعث افزایش نرخ اشتغال شده است. پرستارانی که برای کار و زندگی به این شهر مهاجرت می‌کنند، آینده بسیار عالی در انتظار آن‌ها است. سایت GlassDoor میگوید که حقوق ها از 38.000 یورو (پایین ترین دستمزد) تا 40.000 یورو (بالاترین دستمزد) متغیر است. میانگین حقوق دریافتی یک پرستار شاغل در دوسلدورف، به صورت ماهانه و سالانه در جدول زیر آمده است:

میانگین درآمد بر اساس ماهمیانگین درآمد بر اساس سال
3.830 یورو45.96 یورو

9- دارمشتات (Darmstadt)

دارمشتات شهری در ایالت فدرال هسن است و جمعیتی حدود 182080 نفر دارد. بیشتر افراد ساکن در این شهر، شاغل هستند و نرخ بیکاری در آن بسیار پایین است. حقوق بالا، هزینه های زندگی مقرون به صرفه و کیفیت عالی زندگی، دارمشتات را به بهترین شهرآلمان برای مهاجرت پرستاران تبدیل کرده است. بر اساس اطلاعات موجود در سایت SalaryExpert، کمترین میزان حقوق برای یک پرستار در این شهر42791 یورو و بیشترین حقوق 74715 یورو است، اما به طور میانگین، می‌توان گفت که حقوق یک پرستار به صورت ماهانه و سالانه طبق اطلاعات جدول زیر است:

میانگین درآمد بر اساس ماهمیانگین درآمد بر اساس سال
5.11 یورو61.393 یورو

10- بن (Bonn)

در میان شهرهای آلمان، شهر بن یکی از پرتنوع‌ترین و بالاترین میزان دستمزد است. این شهر به دلیل داشتن یک محیط تحقیقاتی، برای مشاغل علمی بسیار مناسب است. دلایل زیادی وجود دارد که شهر بن را به بهترین شهر آلمان برای پرستاران تبدیل می‌کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به حقوق بالا، موقعیت‌های شغلی مناسب، جامعه چند ملیتی و کیفیت بالای زندگی اشاره کرد. سایت SalaryExpert اعلام کرده است که حداقل حقوق ناخالص ثبت شده یک پرستار در بن، 43.476 یورو و حداکثر آن، 75.911 یورو است. میانگین درآمد یک پرستار نیز طبق جدول زیر است:

میانگین درآمد بر اساس ماهمیانگین درآمد بر اساس سال
5.109 یورو61.314 یورو

مهاجرت کاری پرستاران به آلمان

به‌علت افزایش فرصت‌های شغل پرستاری در آلمان و توجه علاقمندان به کار در این شهر، امروزه شاهد روند صعودی مهاجرت کاری پرستاران به آلمان هستیم. در حال حاضر، پرستاران با ویزای جستجوی کار می‌توانند به این کشور مهاجرت و مشغول به کار شوند. این ویزا برای 6 ماه صادر می‌شود. پرستاران با دریافت این ویزا، می‌توانند تا 10 ساعت در هفته کار کنند. این فرصت به این قشر داده شده تا سریع‌تر توسط مراکز بهداشتی و درمانی آلمان جذب شوند. همچنین با برگزاری دوره‌های کارآموزی، این اطمینان در آن‌ها ایجاد می‌شود که بهترین انتخاب را کرده‌اند.

بهترین شهر آلمان برای مهاجرت پرستاران کدام است؟

در مارس2020، قانون مهاجرت آلمان تغییرات قابل‌توجهی داشت و قوانین جدیدی وضع شده است. براساس این قوانین جدید، پرستاران خارجی باید حداقل، دارای مدرک زبان B1 باشند. چون در غیر این‌صورت، ویزایی برای آن‌ها صادر نخواهد شد. پس از پیدا شدن کار، پرستاران باید ویزای کاری طولانی مدت را از کشور مقصد خود درخواست کنند.

پس برای مهاجرت پرستاران، جهت کار در صنعت بهداشت آلمان، دارا بودن گواهی پرستاری و مدرک زبان، دوشرط اصلی است. امتیاز دیگری که وجود دارد، این است که پرستاران خارجی می‌توانند برای مدت طولانی و حتی تمام عمر خود در آلمان زندگی کنند. برای این کار، می‌توانند اقامت خود را تمدید یا دائم کنند. همچنین، واجدین شرایط قادرند با همسر و فرزندان خود در این کشور به زندگی و کار مشغول شوند.

میزان درآمد در بهترین شهرهای آلمان برای پرستاران

به‌دلیل کمبود نیروی پرستار در آلمان، تقاضا برای استخدام این شغل در حال افزایش است. هنگامی که تقاضا برای یک خدمت افزایش پیدا می‌کند، دستمزد‌ها نیز روند صعودی خواهند داشت. بنابراین، مراکز بهداشتی و درمانی در آلمان، متوجه این موضوع شده‌اند که برای جذب پرستاران باهوش و خبره، باید دستمزد‌ها را به صورت رقابتی بالا ببرند. از طرفی، سن جمعیت آلمان در حال افزایش است و مراقبت‌های بهداشتی بیش از گذشته احساس می‌شود. این موضوع، به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی برای پرستاران است و از آینده روشن این شغل در آلمان خبر می‌دهد. بنابراین، درصورتی که پرستارهستید یا می‌خواهید به آلمان مهاجرت کنید، باید بدانید که حقوق این شغل در این کشور بسیار بالاست. برای راهنمایی شما جهت انتخاب بهترین شهر آلمان برای پرستاران؛ در جدول زیر؛ بر اساس آمار سایت payscale، میانگین حقوق در مهم‌ترین شهرهای آلمان را آورده‌ایم:

شهرمیانگین حقوق سالانه
برلین (Berlin)35000 یورو
فرانکفورت،هسن (Frankfurt, Hessen)30000 یورو
هامبورگ (Hamburg)31000 یورو
فرانکفورت،ام ماین (Frankfurt am Main)36500 یورو
اشتوتگارت (Stuttgart)38000 یورو

با همراهی مشاوران برتر و استفاده از تخصص آن‌ها، بهترین شهر آلمان برای کار پرستاری را انتخاب کنید!

در این مقاله با شرایط کاری و زندگی پرستاران در آلمان و بهترین شهر آلمان برای پرستاران آشنا شدید. حتما تا اینجا متوجه شدید که آلمان، برای افرادی است که به تحصیل و کار در این کشور علاقمند دارند، یک مکان ایده‌آل است. تعدادی از این افراد مشتاق، پرستاران یا علاقه‌مندان به رشته پرستاری هستند و هنگامی که از شرایط ویژه مهاجرت به آلمان، اطلاعات لازم را کسب می‌کنند، اشتیاق آن‌ها چندین برابر می‌شود.

همچنین در خصوص هر شهر و ویژگی‌ها و شرایط خاص آن صحبت کردیم و گفتیم که لازم است هر فرد با توجه به شرایط و اهداف خود، بهترین شهر آلمان برای کار پرستاری را انتخاب کند. اما بسیاری از شما مسیر درست مهاجرت را نمی‌دانید و باید از یک یا چند مشاور برتر در این زمینه، راهنمایی‌های لازم را کسب کنید. برای دریافت مشاوره جهت مهاجرت و دریافت آوسبیلدونگ پرستاری آلمان با مشاوران ما در پارسی کانادا تماس بگیرید. آن‌ها به شما برای انتخاب مناسب‌ترین راه، کمک خواهند کرد.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متدوال

برای یافتن شغل پرستاری در آلمان، می‌توانید از سایت indeed یا موسسه‌های کاریابی و آژانس‌های استخدامی به صورت آنلاین و حضوری، کمک بگیرید.

شما می‌توانید در کلیه مراکز بهداشتی و درمانی مانند: خانه سالمندان، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، آژانس‌های بهداشت عمومی و اورژانس‌ها مشغول به کار شوید.

کشور آلمان در کنار دستمزد و مزایای بسیار زیادی برای پرستاران، دارای فناوری‌های پیشرفته و شیوه‌های نوآورانه مراقبت های بهداشتی برای این قشر است.

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، سازگاری با سیستم و فرهنگ آلمان است. همچنین مبحث زبان بسیار چالش برانگیز است، زیرا تنها راه برقراری ارتباط موثر با بیماران و پرسنل، تسلط به زبان آلمانی است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال