موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای جامع خرید خودرو در آلمان 2024

خرید خودرو در آلمان 

داشتن ماشین شخصی به شما آزادی و استقلال زیادی می‌دهد تا بتوانید چه برای کار و چه برای تفریح در آلمان بگردید. همچنین ماشین نه تنها شما را از وابستگی به وسایل نقلیه عمومی برای رفت‌وآمد باز می دارد، بلکه به شما امکان می دهد بدون نیاز به پرواز یا صرف هزینه اضافی در قطار به کشورهای همسایه سفر کنید. البته خرید ماشین در آلمان آن هم برای یک فرد خارجی بدون داشتن اطلاعات کافی می‌تواند یک کار پردردسر باشد. به‌عنوان یک خارجی، ممکن است سؤالات زیادی درباره خرید خودرو در کشور آلمان داشته باشید. 

ممکن است ندانید که یک ماشین دست‌دوم خوب را از کجا پیدا کنید. یا شاید ندانید که امکان دریافت وام برای خریدن ماشین وجود دارد. به همین دلیل، در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم هرآنچه را که درباره شرایط خرید خودرو در آلمان و قیمت آن، وام خرید خودرو، انواع بیمه، بهترین منابع برای خرید ماشین دست‌دوم و … لازم است بدانید، بررسی کنیم.

ایرانیانی که اقامت آلمان را ندارند می توانند خودرو خرید کنند.

آیا یک خارجی می‌تواند در آلمان ماشین بخرد؟

درست مانند یک آلمانی، یک فرد خارجی یا غیرمقیم نیز می‌تواند ماشین نو یا دست‌دوم در آلمان خریداری کند. یعنی بدون داشتن اقامت و تنها با استفاده از یک کارت شناسایی معتبر و پول کافی برای خرید خودرو، پرداخت بیمه، پلاک و مالیات، می‌توانید ماشین بخرید. به‌طور کلی هیچ مشکلی برای خرید ماشین در آلمان برای افراد خارجی وجود ندارد. خرید خودرو در آلمان به سه صورت ممکن است که به شرایط و بودجه شما بستگی دارد.

  • خرید نقدی
  • خرید اقساطی خودرو
  • خرید لیزینگی خودرو (leasing)

البته خریداران در زمان ثبت خودروی خود باید یک آدرس دائمی در آلمان داشته باشند و این مسئله ممکن است مشکل‌ساز شود. در صورتی که می‌خواهید خانه شخصی خود را داشته باشید، می‌توانید شرایط خرید خانه را در خرید ملک در آلمان بررسی کنید. با این حال، در زمان صدور فوری سند می‌توان بدون ذکر آدرس نیز ماشین خرید. برخی شرایط خرید خودرو در آلمان که چه افراد خارجی و چه شهروندان آلمانی باید در نظر بگیرند، عبارت است از:

  • بودجه و شرایط خودرو را درنظر بگیرید و بررسی کنید که خرید خودرو نو بهتر است یا دست‌دوم؟ 
  • نوع خودرو را در بین گزینه‌های مختلف انواع ماشین بنزینی یا دیزلی، اتوماتیک یا دستی و غیره انتخاب کنید.
  • بودجه موردنظر را از قبل تعیین کرده و هزینه‌های متفرقه مانند بیمه، پلاک و غیره را در نظر بگیرید.
  • از کجا می‌خواهید ماشین را بخرید؟ گزینه‌های مختلف از جمله فروشندگان شخصی، نمایندگی‌ها و غیره وجود دارند.
  • نوع پرداخت قیمت ماشین به‌صورت نقدی، تأمین مالی و اجاره اعتباری یا لیزینگ را تعیین کنید.

آمار لیزینگ و افزایش قیمت ماشین های دست دوم در آلمان

قیمت خودروهای دست‌دوم در آلمان

از آنجایی که سالانه هزاران ماشین در این کشور تولید می‌شود، انتخاب‌های وسیعی برای خرید خودرو در آلمان وجود دارد. معمولاً خرید یک ماشین دست‌دوم نسبت به خرید ماشین‌های نو هزینه کمتری دارد. البته مانند بسیاری از کشورهای دیگر، در آلمان نیز طی پنج سال گذشته قیمت خودروی دست‌دوم افزایش پیدا کرده است. طبق آمار وب‌سایت russianvagabond، در مارس 2021 متوسط قیمت یک خودروی دست‌دوم در آلمان حدود 22,258 یورو بوده است. این رقم نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل آن، حدود 1000 یورو افزایش دارد. 

قیمت خودرو در مناطق مختلف می‌تواند متفاوت باشد. در مناطقی مانند براندنبورگ (Brandenburg) و زارلند (Saarland) می‌توانید ارزان‌ترین ماشین‌ها را خریداری کنید. قیمت یک ماشین دست‌دوم در این مناطق حدود 19,598 تا 19,809 یورو است. بالاترین قیمت خودرو متعلق به شهرهای هامبورگ (Hamburg) و بایرن (Bavaria) است که به‌طور متوسط به 25,492 یورو می‌رسد. البته قیمت یک خودروی دست‌دوم در آلمان به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در قیمت خرید ماشین در آلمان عبارت است از:

  • برند خودروسازی
  • قدرت ماشین
  • سال عرضه به بازار
  • تعداد سال کار ماشین
  • موقعیت مکانی
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

بهترین وام خودرو در آلمان

قیمت خودرو در آلمان معمولاً ارزان نیست. بر اساس آمارهای به دست آمده از وب سایت russianvagabond، خودروهای جدید در این کشور در سال 2021 با قیمت متوسط 37,790 یورو معامله شده‌اند. از آنجایی‌که ممکن است بسیاری افراد بودجه کافی برای خرید نقدی نداشته باشند، می‌توانند از وام‌های خرید ماشین در آلمان استفاده کنند. این وام‌ها هم برای اتباع آلمانی و افراد خارجی در دسترس است. همچنین خودروهای نو و دست‌دوم واجد شرایط دریافت این وام هستند. 

خرید خودرو در آلمان می تواند با گرفتن وام همراه باشد

خرید خودرو در آلمان می تواند با گرفتن وام همراه باشد.

به‌طور معمول، متوسط نرخ بهره وام خرید خودرو در آلمان 5.93 درصد است. برای دریافت وام معمولاً سه منبع مختلف وجود دارد و انتخاب هر یک از آن‌ها به شخص وام‌گیرنده بستگی دارد. این منابع برای دریافت وام عبارت‌اند از:

  • بانکی که از قبل در آن حساب دارید
  • بانک طرف قرارداد سازنده یا فروشنده خودرو 
  • بانک‌های آنلاین 

بانک‌هایی که قبلاً حساب بانکی در آن‌ها داشته‌اید، انتخاب‌های مطمئنی برای گرفتن وام خرید خودرو هستند. بسیاری از خودروسازان در آلمان بانک‌های خود را برای وام دارند که مالکیت خودرو را تا زمان بازپرداخت کامل، برای خود نگه می‌دارند. بانک‌های آنلاین نیز اغلب شرایط عالی برای پرداخت وام داشته و نیازی نیست سند خودرو به‌عنوان وثیقه تعیین شود. Smava و Auxmoney دو بانک آنلاین پیشنهادی و مشهور برای وام خرید خودرو هستند. 

دریافت وام خودرو در آلمان

با وجود راه‌ها و شرایط متنوع برای اخذ وام خرید ماشین، این وام به تمام متقاضیان اعطا نمی‌شود. برای مثال، هرچه افراد مدت‌زمان بیشتری در آلمان زندگی کرده و زمان اقامت آن‌ها طولانی‌تر باشد، شانس بیشتری برای دریافت وام دارند. شانس تأیید تقاضای وام برای شهروندان خارجی که اقامت دائم این کشور را دارند، بیشتر است. در مطلب اقامت آلمان بیشتر درباره اخذ اقامت و شرایط آن توضیح داده‌ایم.

نحوه درخواست بسیار ساده است و می‌توانید از طریق شعب بانک، نمایندگی خودرو و به‌صورت آنلاین تقاضای خود را ارائه دهید. متقاضیان باید بتوانند حدود 20 درصد از قیمت خرید را به‌صورت پیش‌پرداخت تهیه کنند. حتی برای این مبلغ پیش‌پرداخت نیز می‌توانید یک وام جزئی بگیرید. Auxmoney و Smava منابع عالی برای وام با مقادیر کم هستند. برای دریافت وام خرید ماشین در آلمان باید مدارک زیر را به بانک یا هر مؤسسه مالی که درخواست خود را ارائه کرده‌اید، تحویل دهید. 

  • پاسپورت یا شناسنامه
  • 3 صورت‌حساب اخیر حقوق 
  • مدرک خرید خودرو مانند کپی قرارداد یا گواهی ثبت سند
  • ارائه جزئیاتی درباره خودرو
  • ارائه حداقل 1 اظهارنامه مالیاتی (دست‌کم طی 3 سال گذشته) برای افراد خوداشتغال و مشاغل آزاد

بهترین وب‌سایت‌ها برای خرید ماشین دست‌دوم در آلمان

در اغلب مواقع، شرایط خرید خودرو در آلمان برای ماشین‌های دست‌دوم بهتر از نو است. ماشین‌های کارکرده قیمت بسیار مناسب‌تری دارند. البته مهم است که با توجه به بودجه‌‌ای که در اختیار دارید، بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید. وب‌سایت‌های متعددی در آلمان وجود دارند که می‌توانید بهترین خودروهای دست‌دوم را در آن‌ها بیابید. اگر قصد مهاجرت به آلمان و خرید ماشین در این کشور را دارید، بهتر است با این وب‌سایت‌ها آشنا شوید. بهترین وب‌سایت‌ها عبارت است از:

  • AutoScout24.de
  • Mobile.de
  • eBay-kleinanzeigen.de 

بیمه خودرو در آلمان

در زمان خرید ماشین در آلمان یا در هر جای دیگری از دنیا، بسیار مهم است که آن را بیمه کنید. هر شخصی که بخواهد در آلمان خودرویی را ثبت کند، به تأیید الکترونیکی بیمه ماشین (elektronische Versicherungsbestätigung) یا eVB توسط اداره ثبت خودروها نیاز دارد. در آلمان 3 نوع بیمه خودرو وجود دارد:

انواع بیمه برای خودرو در آلمان کدام هستند؟

  • بیمه مسئولیت شخص ثالث خودرو (Kfz Haftpflichtversicherung یا KFZ-Haftpflicht)؛ برای پوشش خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث در اثر تصادف
  • پوشش جزئی بیمه خودرو (Teilkaskoversicherung)؛ برای جبران هرگونه سرقت یا آسیب به ماشین در نتیجه عوامل خارجی (حتی خسارت ناشی از خطرات طبیعی و حمله حیوانات وحشی)
  • پوشش جامع بیمه اتومبیل (Vollkaskoversicherung)؛ یک بیمه کامل برای جبران خسارت‌های وارد شده توسط مالک به خودرو و همچنین جبران تمام خسارت‌های تحت پوشش در بیمه جزئی (Teilkasko)

انتخاب هر یک از این طرح‌های بیمه به خود مالک و شرایط خرید خودرو در آلمان بستگی دارد. برای مثال، اگر خودرویی دارید که تنها چند سال از عمر آن می‌گذرد، بهتر است بیمه جامع Vollkaskoversicherung را انتخاب کنید. 

ارزان‌ترین بیمه خودرو در آلمان

یکی از شرایط خرید خودرو در آلمان و استفاده از آن، این است که ماشین را بیمه کنید. بیمه‌کردن ماشین یک امر ضروری است، اما ممکن است هزینه قابل‌توجهی را برای مالک خودرو به‌همراه داشته باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که ارزان‌ترین گزینه را در بین انواع بیمه خودرو انتخاب کنید. به‌طور متوسط، ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث در آلمان سالانه حدود 250 یورو هزینه دارد. 

شرکت‌های متعددی در آلمان وجود دارد که انواع بیمه‌های ارزان را ارائه می‌دهند. یکی از محبوب‌ترین ارائه‌دهندگان بیمه، شرکت آلیانز (Allianz) است. با استفاده از وب‌سایت‌های مقایسه قیمت بیمه مانند Verivox.de و Tarifcheck.de می‌توانید هزینه‌های تخمینی بیمه موردنظر خود را بررسی کنید. ارزان‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه برای خرید ماشین در آلمان عبارت است از:

  • شرکت آلیانز، با بیمه‌نامه‌هایی از 72 یورو در سال
  • شرکت CosmosDirekt، با بیمه‌نامه‌هایی تا 40 درصد ارزان‌تر 

خرید یا اجاره خودرو در آلمان

همه افراد پول نقد کافی برای خرید خودرو در آلمان ندارند. در چنین شرایطی، می‌توانید از دو گزینه دیگر شامل گرفتن وام و اجاره اعتباری یا همان لیزینگ (leasing) کمک بگیرید. اجاره یا لیزینگ خودرو روشی است که به‌عنوان جایگزینی برای خرید نقدی و گرفتن وام خودرو شناخته شده و بسیار محبوب است. 

روش لیزینگ خودرو، به‌دلایل مالیاتی برای افراد دارای مشاغل آزاد یا کسانی که کسب‌وکار شخصی خود را دارند، بهتر است. همچنین کسانی که برنامه‌های مالی کوتاه‌مدت در آلمان دارند، ترجیح می‌دهند این روش را انتخاب کنند. البته از نظر مالی، خرید ماشین در آلمان یا گرفتن وام انتخاب معقول‌تری است. متوسط هزینه اجاره خودرو در این کشور، حدود 170 یورو در ماه است. این مبلغ در مقابل هزینه‌های نگهداری یک خودرو در آلمان که حدود 520 یورو برآورد می‌شود، کمتر است. 

قیمت خودرو در آلمان براساس فاکتورهای مختلف است

قیمت خودرو در آلمان براساس فاکتورهای مختلف است

هزینه خرید خودرو در آلمان چقدر است؟

هزینه‌های خرید خودرو در آلمان و نگهداری و تعمیر آن به‌هیچ‌وجه ارزان نیست. شما باید بخش قابل‌توجهی از مبلغ درآمد خود را صرف نگهداری خودرو کنید. برای اطلاع از متوسط درآمد و مخارج دیگر در این کشور می‌توانید مطلب هزینه زندگی در آلمان را بررسی کنید. 

مبلغ دقیقی که برای خرید و نگهداری یک خودرو باید صرف شود، به نوع ماشین و مدل آن بستگی دارد. برای مثال، اگر یک ماشین فولکس‌واگن گلف VW Golf V نو می‌خرید، بسته به تجهیزات، مدل و موتور آن مبلغی بین 15,525 تا 35,469 یورو (حدود 750 میلیون تا یک میلیارد و 700 میلیون تومان) باید بپردازید. قیمت یک ماشین کارکرده، حدود 2000 تا 18,000 یورو خواهد بود. 

علاوه بر قیمت خرید ماشین در آلمان که به برند و مدل آن بستگی دارد، هزینه‌های نگهداری نیز تابع همین مسئله است. متوسط هزینه‌های لازم برای یک خودروی معمولی حدود 520 یورو و برای یک خودروی برقی، حدود 788 یورو در ماه خواهد بود. در جدول زیر، می‌توانید متوسط هزینه‌های معمول برای یک ماشین VW Golf را ببینید. 

متوسط هزینه‌های خودرو در آلمان
بیمه خودرو (Teilkasko)500 یورو در سال
مالیات خودرو150 یورو
سوخت1,150 یورو
بازرسی خودرو (2 سال یک‌بار)100 یورو 
پارکینگ100 یورو در ماه
تعویض لاستیک100 یورو در سال
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

در این مطلب هرآنچه درباره خرید ماشین در آلمان لازم دارید را بررسی کردیم. با مطالعه این مطلب می‌توانید قیمت ماشین نو و دست‌دوم را مقایسه کرده و ببینید که با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، کدام یک برای شما مناسب‌تر خواهد بود. علاوه بر این حالا با شرایط دریافت وام خودرو در آلمان آشنایی داشته و می‌توانید برای خرید خودروی خود از این روش استفاده کنید. همچنین می‌توانید شرایط خرید خودرو در آلمان را برای افراد خارجی بررسی کنید. 

سؤالات متداول

قیمت دقیق به برند و مدل ماشین بستگی دارد، اما قیمت متوسط یک ماشین در سال 2021 در آلمان 37,790 یورو بوده است. 

خیر؛ حتی افراد خارجی و غیرمقیم می‌توانند در این کشور ماشین بخرند و تنها کافی است کارت شناسایی معتبر و بودجه کافی برای خرید ماشین، بیمه و غیره داشته باشند. 

بانک‌های آنلاین، بانک‌های طرف قرارداد فروشنده یا سازندگان و بانک‌هایی که قبلاً در آن‌ها حساب داشته‌اید، می‌توانند وام خرید خودرو به شما بدهند.

دو شرکت Allianz و CosmosDirekt ارزان‌ترین و محبوب‌ترین ارائه‌دهندگان بیمه خودرو در آلمان هستند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها