موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بررسی دلایل تاخیر در صدور ویزای کانادا و راه‌حل رفع مواجهه با تاخیر!

بررسی دلایل تاخیر در صدور ویزای کانادا و راه‌حل رفع مواجهه با تاخیر!

طبق اطلاعاتی که اداره مهاجرت کانادا (IRCC)، تعداد متقاضیانی که با تاخیر در صدور ویزاهای‌شان روبه‌رو شده‌اند، در ماه می 2023 با رقم باورنکردنی 2.248 میلیون نفر به ثبت رسیده است و این آمار در سال 2024 به 1.8 میلیون نفر رسیده است. عوامل مختلفی مثل کمبود نیروی انسانی در اداره مهاجرت کانادا، تقاضای بالای مهاجران و تکنولوژی‌های تقریباً قدیمی باعث این آمار می‌شوند.

با ما همراه شوید تا دلایل تاخیر در صدور ویزای کانادا را بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که چگونه می‌توان این چالش‌ها را از سر راه برداریم. قبل از خواندن مطلب، می‌توانید با تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت، پرونده شما دقیق بررسی شود.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

تاخیر در صدور ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا (Canadian Visitor visa) که به‌عنوان ویزای اقامت موقت هم شناخته می‌شود، شامل مدارک مخصوص به خودش است که متقاضی باید کامل و بدون نقص ارائه دهد. از جمله این مدارک می‌توان به مدرکی برای اثبات تمکن مالی، مدارک اثبات وابستگی به ایران و بازگشت به وطن (تای یا Tie) و اخذ ویزا اشاره کرد. به‌طور کلی، اگر متقاضی همه مدارک خود را به‌صورت کامل به سفارتخانه ارائه دهد و مراحل مهم از جمله انگشت‌نگاری را پشت سر بگذارد، می‌تواند منتظر اخذ ویزای خود باشد.

البته فراموش نکنید که اخذ ویزی توریستی کانادا برای ایرانیان 54 روز زمان می‌برد و این مدت‌زمان شامل پروسه انگشت‌نگاری نمی‌شود. برای اخذ ویزای توریستی کانادا باید پاسپورت معتبر، سند عدم برخورداری از سابقه کیفری، پول کافی برای اقامت و دعوت‌نامه (در صورت نیاز) داشته باشید. در صورت ناقص بودن این مدارک یا نیاز سفارت به ارائه مدارک اضافه‌تر، احتمال تاخیر در صدور ویزای کانادا وجود دارد.  در مجموع، اگر شرایط عمومی ویزای توریستی کانادا را رعایت کنید و به‌خوبی با آن‌ها آشنا باشید، می‌توانید از تاخیر احتمالی در پروسه صدور ویزا با موفقیت عبور کنید.

5 دلیل اصلی تاخیر در صدور ویزای توریستی کانادا

تاخیر در صدور ویزای کانادا، مخصوصاً برای ویزای توریستی، معمولاً به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • تقاضای بالای متقاضیان: گرچه سیستم مهاجرتی کانادا کارآمد است، اما معمولاً در فصول مختلف سال که حجم گردشگران خیلی بالا می‌رود، با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شود. بالا رفتن تقاضا برای صدور ویزای توریستی کانادا، زمان پردازش درخواست‌ها به‌صورت طبیعی افزایش می‌یابد.
  • فرآیند دقیق بررسی: امنیت، برای دولت کانادا بسیار مهم است و به همین دلیل همه برنامه‌های مهاجرتی را به‌صورت موشکافانه بررسی می‌کند. آفیسر باید مطمئن شود که متقاضی واقعاً با هدف گردشگری می‌خواهد وارد این کشور شود.
  • محدودیت‌های سیستمی: گاهی، مشکلات سیستم مثل کمبود کارکنان یا از کار افتادن سیستم‌ها در تعطیلات و فصل‌های شلوغ سال مثل بهار و تابستان، می‌توانند باعث تاخیر در صدور ویزای کانادا شوند.
  • مدارک و مستندات ناقص: یکی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در صدور ویزای کانادا، مدارک ناقص است که معمولاً توسط سفارتخانه به متقاضی اطلاع داده می‌‎شود.

تاخیر در صدور ویزای تحصیلی کانادا

تاخیر در صدور ویزای تحصیلی کانادا

معمولا صدور مجوز تحصیلی برای کسانی که خارج از کانادا درخواست می‌دهند، تا 14 هفته طول می‌کشد. زمان دقیق اخذ ویزای تحصیلی یا دانشجویی کانادا (Canadian Student visa) برای دانشجویان ایرانی کمی سخت‌تر است. دلایل به شرح زیر است:

  • دلیل اول: تحریم‌هایی علیه ایران وجود دارد و روند تایید مدارک و تراکنش‌های مالی برای این افراد، پیچیده می‌شود.
  • دلیل دوم: چون تعداد مراکز درخواست ویزای کانادا که پروسه اثر انگشت را انجام می‌دهند در ایران کم است.
  • دلیل سوم: به‌دلیل بررسی‌های بیشتر درخواست‌های ایرانی‌ها از نظر امنیتی، ممکن است، زمان انتظار برای آن‌ها از این مدت بیشتر شود.

اگر زمان بررسی درخواست بیشتر طول کشید؛ یعنی تاخیر رخ داده است. یکی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در صدور ویزای کانادا از نوع دانشجویی برای تمامی متقاضیان، ارائه مدارک ناقص است. مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا شامل نامه پذیرش تحصیلی، مدارک شناسایی، تمکن مالی، استادی پلن (Study Plan)، مدرک تای، مدرک زبان و غیره هستند. شما می‌توانید با رعایت نکات و مواردی که در مقاله ویزای تحصیلی کانادا نوشته شده‌اند، شرایط لازم را برای اخذ ویزا داشته باشید تا پروسه درخواست‌تان با تاخیر مواجه نشود.

تاخیر در صدور ویزای کاری کانادا

تاخیر در صدور ویزای کاری کانادا

برنامه‌های مهاجرتی که نیاز به ویزای کاری کانادا (Canadian Work visa) دارند، بسیار زیاد هستند. همین مسئله باعث شده است که زمان صدور هر کدام از ویزاهای کاری کانادا با یکدیگر فرق داشته باشند. برای دریافت ویزای کار، لازم است که مجوز کاری دریافت کنید که این قضیه 43 هفته طول می‌کشد و برای دریافت خود ویزا برای ایرانیان معمولاً 6 تا 12 ماه طول می‌کشد. به‌صورت جزئی‌تر در مقاله چه مدت طول میکشد تا ویزا صادر شود، بخش مدت زمان صدور انواع ویزای کانادا، مطالعه کنید.

دلایلی مثل: مدارک ناقص، تعداد زیاد درخواست متقاضیان و کمبود نیروی انسانی برای پردازش این درخواست‌ها باعث تاخیر در صدور ویزای کاری کانادا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویزای کاری می‌توانید، مقاله ویزای کاری کانادا را مطالعه کنید و ضمن رعایت شرایط و مدارک مورد نظر، با تاخیر در صدور ویزای کاری روبه‌رو نشوید.

9 تا از مهم‌ترین دلایل تاخیر در صدور ویزای کانادا

تجربه تاخیر در صدور ویزای کانادا، می‌تواند روی انگیزه متقاضی برای ادامه پروسه مهاجرت به این کشور تأثیر منفی بگذارد. دلایل متعدد و مهمی وجود دارند که اگر با آن‌ها آشنا شوید، می‌توانید از بروز هرگونه تاخیر در روند صدور ویزاهای کانادایی جلوگیری کنید که این دلایل عبارت‌اند از:

1. حجم بالای اپلیکیشن‌های مهاجرتی

کانادا، یکی از مقاصد محبوب برای مهاجران، دانشجویان و گردشگران است که معمولاً با حجم بالایی از درخواست‌ها یا اپلیکیشن‌ها (Application) برای صدور ویزا روبه‌روست. پردازش همه این برنامه‌های مهاجرتی مخصوصاً در فصل‌هایی از سال که زمان اوج مسافرت‌ها محسوب می‌شوند، زمان‌بر است. اطلاعات به‌روز در مورد مدت‌زمانی که پردازش ویزاها طول می‌کشد را می‌توانید در وب‌سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا بخوانید و یا از همکاران ما در مجموعه پارسی کانادا مشاوره بگیرید.

برای مثال بعد از ورود به وب‌سایت، مراحل زیر را طی کنید تا زمان دقیق را متوجه شوید و در صورت بیشتر شدن این زمان، احتمالا تاخیر در صدور اتفاق افتاده است:

مدت‌زمان صدور ویزای کانادا در سایت اداره مهاجرت کانادا

2. فرآیند غربالگری دقیق

دولت کانادا از یک فرآیند غربالگری دقیق و بی‌نقص برای مطمئن شدن از مسائل امنیتی و واجد شرایط بودن متقاضی استفاده می‌کند. این فرآیند شامل تأیید اطلاعات هویتی، بررسی مدارک تمکن مالی و سایر اطلاعات ارائه‌شده در برنامه مهاجرتی او می‌شود. همین مسئله می‌تواند روی افزایش مدت‌زمان پردازش صدور ویزای کانادایی تأثیر مستقیم بگذارد.

3. نقص مدارک

ناقص بودن مدارک، دلیل مشترک تاخیر در صدور ویزای کانادا در همه برنامه‌های مهاجرتی است. زمانی که متقاضی همه مدارک مورد نیاز را ارسال نمی‌کند یا اطلاعات نادرستی ارائه می‌دهد، تاخیر اتفاق می‌افتد. در چنین مواردی، معمولاً نیاز به زمان بیشتری برای پردازش درخواست و بررسی مدارک مفقودشده یا قابل اصلاح است.

4. بررسی سوابق متقاضی و مسائل امنیتی

برای بعضی از ویزاهای کانادایی، بررسی‌های امنیتی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است تا از بروز خطرات احتمالی برای کشور کانادا جلوگیری شود. این بررسی‌ها می‌توانند زمان پردازش درخواست ویزا را به اندازه قابل‌توجهی افزایش دهد.

5. تصمیم‌گیری‌های حساس در مورد متقاضی

اگر متقاضی، سابقه کیفری و مجرمانه، بیماری‌های حاد و شدید و سایر شرایط ویژه را داشته باشد، ممکن است تحت ارزیابی‌های بیشتری قرار بگیرد.

6. همه‌گیری بیماری‌های واگیردار

بروز یک همه‌گیری در دنیا می‌تواند تاخیر در صدور ویزای کانادا را به‌همراه داشته باشد. برای مثال، همه‌گیری ویروس کرونا باعث ایجاد اختلال در روند مهاجرت در سرتاسر جهان از جمله کانادا شد. این همه‌گیری، علاوه بر تاخیر در صدور ویزا، مسائل دیگری همچون محدودیت‌ها در سفر، تعطیلی دفاتر و کاهش تعداد پرسنل فعال در مراکز پردازش ویزا را هم به‌همراه داشته است.

7. درخواست تجدید نظر و بررسی دوباره

اگر درخواستی در ابتدا رد یا ریجکت شود، متقاضی می‌تواند برای درخواست تجدید نظر یا بررسی دوباره، اقدام کند. همین مسئله می‌تواند زمان کلی پردازش یا رسیدگی به پرونده مهاجرتی را افزایش دهد.

8. شرایط خاص کشور مبدا

شرایط ویژه کشور محل اقامت متقاضی، یکی دیگر از دلایل مهم تاخیر در صدور ویزای کانادا محسوب می‌شود. توافقات دوطرفه بعضی از کشورها با کانادا، گاهی باعث می‌شود که پردازش صدور ویزا با سرعت بیشتری انجام شود.

9. تغییرات در سیاست‌های مهاجرتی کانادا

طبیعی است که اگر سیاست‌های مهاجرتی کانادا تغییر پیدا کنند یا آپدیت شوند، زمان پردازش صدور ویزا برای متقاضیان هم تغییر پیدا می‌کند. به یاد داشته باشید که مقامات و مسئولین اداره IRCC کانادا با شرایط و قوانین جدید برنامه‌های مهاجرتی کار می‌کنند. پس، همیشه اطلاعات‌تان را در مورد ویزای موردنظرتان به‌روز کنید تا با تاخیر در صدور ویزای کانادا روبه‌رو نشوید.

وقتی با تاخیر مواجه شدیم، چه کنیم؟

به چند نکته مهم زیر که گردآوری کرده‌ایم، توجه کنید:

  • از یک وکیل مهاجرتی کمک بگیرید: کمک گرفتن از یک وکیل مهاجرتی که در حوزه مهاجرت به کانادا تخصص دارد، می‌تواند به شما در بررسی وضعیت صدور ویزا کمک کند. وکیل مهاجرتی، علاوه بر ارائه مشاوره صحیح می‌تواند طولانی شدن زمان صدور ویزا را رسیدگی کند و پرونده‌تان را برای رسیدگی سریع‌تر، راه بیندازد.
  • برای حکم مانداموس درخواست دهید: گزینه Order of Mandamus، در واقع دریافت حکمی از سوی دادگاه است که به مقامات دولتی دستور می‌دهد تا وظایف خود را به‌درستی انجام دهند. مانداموس کانادا، می‌تواند تاخیر در صدور ویزای کانادا را برطرف کند. این روند قانونی، با درخواست متقاضی و با کمک دادگاه فدرال کانادا (the Federal Court) انجام می‌شود و به اداره IRCC فشار می‌آورد تا در مورد درخواست ویزای متقاضی تصمیم بگیرد. البته فراموش نکنید که کمک گرفتن از یک وکیل مهاجرتی در پروسه مانداموس بسیار مهم است. اگر همه مواردی که می‌توان با آن‌ها مسئله تاخیر در صدور ویزای کانادا را حل کرد، جواب نمی‌دهند، پس احتمالاً به حکم مانداموس احتیاج خواهید داشت.
  • صبور باشید: زمان پردازش بیشتر ویزاهای کانادایی، طولانی است و بهتر است تا زمان حصول نتیجه، صبر کنید. با این حال، لازم است که همیشه فعال و پیگیر باشید تا مشکلات احتمالی را با سرعت از میان بردارید.
  • تسلیم نشوید: اگر درخواست ویزا به تعویق افتاد، تسلیم نشوید و پیگیر باشید. با دنبال کردن دستورالعمل‌ها، آگاهی بیشتر و آشنایی با یک وکیل مهاجرت به کانادا می‌توانید چالش‌های ناشی از تاخیر در صدور ویزای کانادا را از سر راهتان بردارید.

چگونه از تاخیر صدور ویزای کانادایی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از تاخیر در پروسه پردازش ویزا، موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • اولین قدم برای جلوگیری از تاخیر در صدور ویزای کانادا، مراجعه به وب‌سایت IRCC و بررسی وضعیت (status) درخواست یا اپلیکیشن ویزاست. راهنما و دستورالعمل‌های مربوط به ویزای موردنظرتان را با دقت بخوانید و طبق آن‌ها پیش بروید.
  • فرم‌های درخواست یا اپلیکیشن فرم‌ها (Application forms) را به‌درستی پُر و امضا کنید.
  • اطلاعات بیومتریک (عکس و اثر انگشت) را در اسرع وقت و ظرف 30 روز بعد از درخواست ارائه دهید.
  • همه مدارک موردنیاز ویزا را همان‌طور که در چک‌لیست آن وجود دارد، جمع‌آوری و ارائه کنید.
  • همه هزینه‌های اخذ ویزا (اپلیکیشن فی یا Application fee) را کامل و از طریق روش صحیح پرداخت کنید.
  • قبل از ارسال درخواست، همه موارد را یک‌بار دیگر با دقت بررسی کنید.

با پارسی کانادا به موقع به کانادا برسید!

تاخیر در صدور ویزای کانادا، همه برنامه‌ریزی‌هایی که برای رسیدن به اهدافتان داشتید را از بین می‌برد یا دست‌کم تحت تأثیر قرار می‌دهد. مخصوصاً اگر برای ادامه تحصیل یا شروع فعالیت کاری و حتی یک ملاقات کاری مهم قصد دارید به کانادا بروید. به‌همین دلیل، در این مقاله به دلایل تاخیر در اخذ ویزای کانادا از جمله کمبود نیروی کار متخصص، ازدحام متقاضیان، حجم بالای درخواست ویزا و غیره اشاره کردیم.

همچنین به این موارد هم اشاره کردیم که با رعایت دستورالعمل‌ها، گردآوری و ارائه کامل مدارک، پرداخت هزینه‌ها، اقدام به‌موقع و غیره می‌توانید از تاخیر در دریافت ویزای کانادا جلوگیری کنید. با این حال، شما می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای و مهاجرتی مجموعه پارسی کانادا برای رسیدن به موقع به کشور کانادا بهره‌مند شوید. همین حالا با ما تماس بگیرید!

سؤالات متداول:

دلایلی همچون حجم بالای درخواست‌های مهاجرتی، نقص مدارک، فرآیند غربالگری دقیق، تصمیم‌گیری‌های حساس، چالش‌های اداری و غیره از جمله دلایل تاخیر در صدور ویزا هستند.

برای جلوگیری از تاخیر در صدور ویزا لازم است همه هزینه‌ها را بپردازید، مدارک را به‌صورت کامل گردآوری و ارسال کنید و دستورالعمل‌ها را رعایت کنید.

مانداموس، حکمی از طرف دادگاه است که مقامات دولتی را برای بررسی دقیق‌تر پرونده متقاضی که با تاخیر روبه‌رو شده، مجاب می‌کند.

پس از مواجهه با تاخیر در صدور ویزا، پرونده خود را در وب‌سایت IRCC چک کنید، از یک وکیل مهاجرتی کمک بگیرید، برای حکم مانداموس درخواست دهید و صبور باشید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال