موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

درآمد پزشکان در کانادا

درآمد پزشکان در کانادا

تقاضا برای جذب پزشکان در سراسر جهان بالا است. اکنون بیش از هر زمان دیگری در کانادا به پزشکان مجرب و واجد شرایط نیاز است. فرقی ندارد که شما یک پزشک عمومی هستید یا یک متخصص، کانادا به تخصص شما نیاز دارد. درآمد پزشکان در کانادا بسته به میزان تخصص و تجربه متغیر خواهد بود. شما به‌عنوان یک پزشک می‌توانید همراه با خانواده‌تان به این کشور مهاجرت کرده و از مزایای فوق‌العاده‌ای مانند مراقبت‌های بهداشتی و تحصیلات ابتدایی و متوسطه رایگان، بهره‌مند شوید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا درباره پزشکی و درآمد رشته های پزشکی در کانادا اطلاعات بیشتری به‌دست آورید.

درآمد پزشکان در کانادا با توجه به تخصص

در طی چند سال آینده تقریبا در تمام استان‌های کشور کانادا تقاضا برای جذب پزشکان بالا است. در جدیدترین گزارش فرصت‌های شغلی از سوی Job Bank، کمبود نیروی کار در رشته‌های پزشکی در طی 9 سال آینده پیش‌بینی شده است. در نتیجه تقاضا برای جذب پزشکان در کانادا تا سال 2028، به‌‌دلیل رشد بخش پزشکی و همچنین بازنشستگی و ترفیعات زود هنگام، به‌قوت خود باقی است. به‌طور کلی پزشکی یکی از مشاغل پردرآمد در کانادا است و میزان درآمد پزشکان در این کشور بسته به تخصص آن‌ها متفاوت خواهد بود. اگر علاقه‌مند هستید که با سایر مشاغل پردرآمد در کانادا آشنا شوید،  مطلب مشاغل پردرآمد کانادا را هم مطالعه کنید.

درآمد عالی پزشکان کانادا، به دلیل کمبود پزشک

بر اساس گزارش اعلام شده از سوی وب‌سایت کانادایی talent، متوسط حقوق یک پزشک در کانادا سالانه 69,615 دلار است. میزان حقوق دریافتی از 35,708 دلار برای پزشکان با سابقه کاری کم آغاز و به 217,500 دلار برای پزشکان باسابقه می‌رسد. میزان درآمد پزشکان در کانادا را می‌توان بسته به تخصص آن‌ها نیز بررسی کرد. در جدول زیر میانگین درآمد سالانه رشته‌های پزشکی در کانادا بر اساس اطلاعات دو وب‌سایت canadianvisa و aceqbank آورده شده است:

تخصصمیزان متوسط درآمد سالانه (دلار کانادا)
پزشک عمومی (General Practitioner)123,884
پزشک اورژانس (Emergency Physician )179,437
متخصص پوست (Dermatologist)224,889
متخصص اطفال (Paediatrician)137,344
روان‌پزشک (Psychiatrist)169,114
متخصص بیهوشی (Anesthesiologist)202,963
دارو ساز (Pharmacist)89,703
متخصص قلب (Cardiologist)162,471
پاتولوژیست عمومی (General Pathologist)284,649
جراح عمومی (General surgeon)194,240
جراح قلب (Cardiac surgeon)302,754
جراح مغز و اعصاب (Neurosurgeon)312,301
جراح ارتوپد (Orthopedic surgeon)253,195
متخصص زنان و زایمان (Obstetrician Gynecologist)200,000
انکولوژیست (Oncologist)250,000
کاردرمانگر (Occupational Therapist)63,777
انکولوژیست رادیواکتیو (Radiation oncologist)300,000
روماتولوژیست (Rheumatologists)194,872
اورولوژیست (Urologist)200,000
ایمونولوژیست (Immunologists)202,062
چشم پزشک (Ophthalmology)691,000
نورولوژی (Neurology)316,000
پزشک خانواده (Family Medicine)270,000
پرستار96,471

بررسی درآمد رشته‌های پزشکی در کانادا در استان‌های مهم

علاوه بر تخصص پزشکان، استان محل کار آن‌ها نیز بر میزان درآمد آن‌ها تاثیرگذار است. بر اساس اطلاعات وب‌سایت aceqbank.com، درآمد یک پزشک در استان‌هایی مانند آلبرتا (Alberta)، بریتیش کلمبیا (British Columbia) و ساسکاچوان (Saskatchewan) بسیار بیشتر از سایر استان‌ها است. اما در حالی که در این استان‌ها به پزشکان حقوق بیشتری پرداخت می‌شود، گزینه‌های مراقبت بهداشتی در آن‌ها محدودتر است. یعنی تعداد پزشکان، بیمارستان‌ها، مطب‌های خصوصی و سایر امکانات پزشکی در این استان‌ها کمتر است. اگر شما نیز متقاضی مهاجرت به کانادا هستید پیشنهاد می‌کنیم پیش از ادامه کار مطلب مهاجرت به کانادا را مطالعه کنید.

طبق آمار سایت ca.talent.com، درآمد پزشکان در استان‌های مهم کانادا در سال تا ابتدای سال 2023 به‌صورت زیر است:

استانحقوق سالانه
بریتیش کلمبیا (British Columbia)63,297 دلار
ساسکاچوان (Saskatchewan)52,792 دلار
نوا اسکوشیا (Nova Scotia)39,928 دلار
انتاریو (Ontario)53,888 دلار
کبک (Quebec)46,500 دلار
آلبرتا (Alberta)50,000 دلار

فاکتورهای تاثیرگذار روی درآمد پزشکان در کانادا

درآمد پزشک در کانادا تحت‌تاثیر عوامل مختلفی است. استان محل کار، سابقه کار و تخصص آن‌ها از جمله این موارد است. اگر قصد دارید در یکی از تخصص‌های پزشکی به کانادا مهاجرت کنید، بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کار در کانادا، مطلب مهاجرت کاری به کانادا را مطالعه کنید.

فاکتورهای درآمد پزشکان در کانادا

فاکتورهای تاثیرگذار روی درآمد پزشکان در کانادا: تعداد بیماران، تخصص،استان و …

عوامل تاثیرگذار روی درآمد پزشکان در کانادا عبارت‌اند از:

فاکتور اول: تعداد بیماران در روز

به گفته موسسه اطلاعات بهداشتی کانادا (CIHI) (این موسسه اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که برای سرعت بخشیدن به بهبود مراقبت‌های بهداشتی و افزایش سلامت جامعه در سراسر کانادا استفاده می‌شود.) اکثر پزشکان این کشور بر اساس مدل هزینه برای خدمات (fee-for-service) کار می‌کنند (در این مدل پرداخت پزشکان، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای هر خدمتی که انجام می‌دهند، هزینه جداگانه دریافت می‌کنند. بیمار یا شرکت بیمه مسئول پرداخت هر مبلغی است که ارائه دهنده خدمات درمانی برای این خدمات تعیین می‌کنند.).

پزشکان می‌توانند برای هر بیماری که تحت این مدل ویزیت می‌کنند، از دولت صورت‌حسابی را دریافت کنند. در نتیجه درآمد یک پزشک معمولی بر اساس تعداد بیمارانی که در یک روز می‌بیند، نوع خدماتی که ارائه می‌کند و استانی که در آن کار می‌کند تعیین خواهد شد. به‌طور کلی، پزشکان خانواده تعداد بیماران بیشتری را در روز نسبت به سایر متخصصان ویزیت می‌کنند، اما متخصصان ممکن است با نرخ بالاتری برای هر بیمار صورت‌حساب بدهند. در نتیجه، درآمد پزشک به تعداد بیمارانی که می‌تواند درمان کند، ساعات کار و همچنین مبلغی که در هر صورت‌حساب قرار می‌گیرد بستگی دارد.

فاکتور دوم: تخصص پزشکی

عامل دیگری که بر درآمد یک پزشک اثر می‌گذارد، تخصص او است. معمولا افرادی که تخصص بالاتری دارند، ساعات بیشتری نیز کار می‌کنند. واضح است که یک جراح قلب نسبت به یک متخصص بیهوشی ساعات بیشتری را به کار مشغول است، در نتیجه درآمد بالاتری خواهد داشت. همچنین تخصص‌ها با دستمزد بالاتر اغلب با تحصیلات بیشتر، ساعات کار بیشتر و محیط کاری پر استرس‌تر همراه هستند.

فاکتور سوم: استان محل کار

همان طور که قبلا نیز اشاره شد میزان درآمد پزشکان در برخی از استان‌ها به‌دلایلی مانند محدودیت در تعداد پزشکان، بیمارستان‌ها، مطب‌ها و غیره بیشتر است. همچنین دولت به پزشکانی که کار خود را در مناطق دور افتاده انتخاب می‌کنند، پاداش خواهد داد.

فاکتور چهارم: روش‌های پرداخت جایگزین

علاوه بر مدل هزینه برای خدمات که در قبل به آن اشاره شد، پزشکان ممکن است بتوانند برای خدمات خود درآمد بیشتری کسب کنند. حقوق ثابت و جلسه‌ای (در محیط‌های آموزشی) نمونه‌هایی از روش‌های جایگزین هستند. در حقیقت این قراردادها به پزشکان اجازه می‌دهند که با انجام کارهایی غیر از درمان بیماران، پول بیشتری به دست آورند. کمک‌های مالی از سوی شورای پزشکی کانادا (Medical Council of Canada)، کمک هزینه تحصیلی و کمک هزینه‌های تحقیقاتی نیز از دیگر راه‌های کسب درآمد پزشکان در کانادا است. به‌طور کلی، سیستم‌های پرداخت جایگزین ممکن است برای هر پزشک متفاوت باشند، اما اغلب از روش درآمد ثابت بیشتر برای پزشکانی که در مکان‌هایی با بیماران کمتر زندگی می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فاکتور پنجم: مطب خصوصی

کار در یک بیمارستان یا مرکز بهداشتی بزرگ ممکن است درآمد بیشتری را نسبت به مطب شخصی برای شما به‌همراه داشته باشد. اما یکی از مهم‌ترین مزایای داشتن مطب شخصی این است که شما بین کار و زندگی تعادل بهتری خواهید داشت. با این حال درآمد کمتر، از معایب و دلایل عمده‌ای است که بسیاری از پزشکان کانادا مطب خصوصی خود را راه‌اندازی نمی‌کنند.

معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

برای کار در کانادا به‌عنوان یک پزشک بایستی مدرک پزشکی خود را در این کشور ارزیابی و معادل سازی کنید. به‌طور کلی سازمانی که ارزیابی اعتبار تحصیلی (ECA) را انجام می‌دهد، تایید می‌کند که مدرک پزشکی شما با مدارک کانادایی قابل قیاس است یا خیر. می‌توانید پس از تایید مدرک پزشکی‌تان، از طریق حساب خود در physiciansapply.ca، گزارش ECA را درخواست دهید. پس از ارسال درخواست، گزارش ECA ظرف 14 روزکاری تولید و برای شما ارسال می‌شود.

این گزارش برای مدت 5 سال از زمان صدور معتبر خواهد بود. توجه داشته باشید که گزارش شما فقط شامل اطلاعات مربوط به مدرک پزشکی است که از منبع تایید شده توسط MCC صادر شده باشد. فرایند ارزیابی مدارک برای سایر رشته‌های تحصیلی و مشاغل نیز وجود دارد. اگر دوست دارید با سایر مشاغل مورد تقاضا در کانادا آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب مشاغل مورد نیاز کانادا را مطالعه کنید.

مروری بر قوانین کار پزشکان در کانادا

مجوزهای لازم برای پزشکی در کانادا

مجوزهای لازم پزشکی در کانادا: مدرک پزشکی از دانشگاه معتبر و قبولی در آزمون صلاحیت شورای پزشکی کانادا

یک پزشک برای شروع کار طبابت در کانادا بایستی مجوزهایی را دریافت کند. مراحلی که برای شروع فرایند صدور مجوز پزشکی در کانادا وجود دارند، عبارت‌اند از:

  1. در ابتدا بایستی تایید شود که مدرک پزشکی شما از یک دانشگاه معتبر اخذ شده است: به منظور این کار بایستی از فهرست راهنمای آموزش پزشکی بین‌المللی (IMED) در وب سایت بنیاد پیشرفت آموزش و تحقیقات پزشکی بین‌المللی (FAIMER) دیدن کنید. دانشکده پزشکی شما، نام مدرک پزشکی و سال فارغ‌التحصیلی تان باید در فهرست راهنمای آموزش و تحقیقات پزشکی بین‌المللی FAIMER ذکر شود تا در کانادا پذیرفته شوید.
  2. برای آزمون آماده شوید: به منظور دریافت مجوز پزشکی در کانادا، بایستی در مرحله اول آزمون صلاحیت شورای پزشکی کانادا (MCCEE) برای تایید مهارت پزشکی‌تان شرکت کنید. فارغ‌التحصیلان بین‌المللی پزشکی می‌توانند برای ارزیابی آمادگی خود در آزمون SAE – EE شرکت کنند.
  3. مدارک خود را ارسال کنید: در این مرحله بایستی کپی تایید شده از مدرک پزشکی خود را ارسال کرده تا واجد شرایط مرحله دوم آزمون صلاحیت شورای پزشکی کانادا (MCCQE) شوید.
  4. شرکت در مرحله اول آزمون ارزیابی شورای پزشکی کانادا: با کسب نمره قبولی در این آزمون می‌توانید مجوز پزشکی در کانادا را دریافت کنید.

شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا

مهاجرت پزشکان به کانادا دارای شرایط مشخصی است. در درجه اول باید از یک دانشکده پزشکی تایید شده از سوی شورای پزشکی کانادا فارغ‌التحصیل شده باشید. در گام بعدی بایستی استان محل سکونت خود را انتخاب کنید؛ بسته به استانی که انتخاب می‌کنید، باید الزامات خاصی را رعایت کنید. پس از انتخاب استان موردنظر، لازم است درخواست داده و واجد شرایط دریافت مجوز از شورای پزشکی کانادا شوید. همچنین باید حداقل 12 ماه آموزش پزشکی بالینی (clinical medical training) (آموزش آکادمیک بالینی پزشکان را قادر می‌سازد تا در کنار انجام کارهایشان به‌صورت عملی، یک حرفه آکادمیک را نیز فراگیرند) پس از فارغ‌التحصیلی را تکمیل کرده و گواهینامه رسمی دریافت کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

پزشکی یکی از مشاغل پرتقاضا در سراسر دنیا است. در حال حاضر به‌دلیل رشد بخش پزشکی و بازنشستگی‌ها و ترفیعات سریع در کشور کانادا تقاضا برای جذب پزشکان یافته است. درآمد پزشک در کانادا به عوامل مختلفی از جمله تخصص، استان محل کار، تعداد بیماران در روز و غیره وابسته است. برای مشغول شدن در کانادا به‌عنوان یک پزشک لازم است مدرک خود را معادل سازی کنید. همچنین بایستی همواره تحت قوانین و مقررات تعیین شده از سوی دولت کانادا فعالیت کنید. اگر شما نیز در یکی از رشته‌های پزشکی تحصیل کرده‌اید و قصد مهاجرت به کانادا را دارید مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا به‌طور کلی از درآمد رشته های پزشکی در کانادا و قوانین کار در این کشور مطلع شوید. بد نیست بدانید پزشکی بهترین شغل برای زنان در کانادا هم به حساب می‌آید.

سوالات متداول

 در طی چند سال آینده تقریبا در تمام استان‌ها کشور کانادا تقاضا برای جذب پزشکان بالا است. در جدیدترین گزارشات، کمبود نیروی کار در رشته‌های پزشکی در طی 9 سال آینده پیش بینی شده است.

 میانگین حقوق یک پزشک در کانادا سالانه 69,615 دلار است. میزان حقوق دریافتی از 35,708 دلار برای پزشکان با سابقه کاری کم آغاز و به 217,500 دلار برای پزشکان باسابقه می‌رسد.

درآمد یک پزشک در استان‌هایی مانند بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان و آنتاریو بسیار بیشتر از سایر استان‌ها است.

 تعداد بیماران در روز، تخصص پزشکی، استان محل کار، روش‌های پرداخت جایگزین و مطب خصوصی.

guest
8 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها