موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای جامع مهاجرت دندانپزشکان به آلمان 2024 (شرایط - درآمد )

مهاجرت دندانپزشکان به آلمان 

آلمان به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی برای پزشکان، دندان‌پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان شناخته می‌شود. دندانپزشکی یکی از پردرآمدترین متخصصان درمانی در آلمان هستند که طبق آمار سایت salaryexplorer می‌توانند تا 165,000 یورو در سال درآمد داشته باشند. همین مسئله در کنار جو مهاجرپذیر آلمان، درآمد بالا، آمار بالای اشتغال و روش‌های متعدد مهاجرتی، می‌تواند یکی از دلایل اصلی مهاجرت دندانپزشکان به آلمان باشد.

دندانپزشکی جز 10 شغل پر درخواست در کشور آلمان است. با دانستن این موضوع در ادامه این مطلب با نگاهی به وضعیت دندانپزشکی در این کشور، شرایط مهاجرت را بررسی کرده و می‌بینیم که درآمد این متخصصان در کشور آلمان به چه شکلی است.

روال مهاجرت دندانپزشکان به آلمان چگونه است؟

نگاهی کلی به شغل دندانپزشکی در آلمان

آلمان جزو کشورهایی است که با کمبود شدید متخصصان حوزه درمان از جمله پزشکان، دندان‌پزشکان، داروسازان، پرستاران و غیره مواجه است. دندان‌پزشکان خارجی برای شغل دندانپزشکی در آلمان به یک مدرک دولتی تحت‌عنوان مجوز (Approbation) یا مجوز حرفه‌ای (professional permit) نیاز دارند.

این مجوزها توسط مقامات ذیصلاح در هر ایالت آلمان که رسمیت مدارک دندانپزشکان را تأیید می‌کنند، اعطا می‌شود. شرایط اساسی مهاجرت و روندی که باید به‌عنوان یک پزشک یا دندان‌پزشک طی کنید، در مطلب مهاجرت کادر درمان به آلمان بررسی شده است. نمودار زیر، آمار اشتغال دندانپزشکان در آلمان را نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. داخل نمودار منظور از دندان‌پزشکان شاغل، کسانی هستند که خدمات دندان‌پزشکی را به بیماران ارائه می‌دهند. آنها شامل متخصصین دهان و دندان و همچنین جراحان دندان، فک و صورت هستند.

آمار استخدام دندانپزشکان در کشور آلمان

*آمار استخدام دندانپزشکان در کشور آلمان براساس آمار سایت statista

شرایط مهاجرت دندانپزشکان به آلمان

اگر جز جامعه دندانپزشکان هستید و قصد دارید برای مهاجرت به آلمان و شروع به کار در این کشور اقدام کنید باید بدانید شرایط خاصی وجود دارد که باید به‌طور کامل رعایت شود. معیارهای اساسی برای دندانپزشکی در آلمان شامل موارد زیر است:

  • شرایط سنی

متقاضیان کار دندانپزشکی در آلمان باید بین 20 تا 45 سال سن داشته باشند.

  • مدرک تحصیلی

دندانپزشکان باید مدرک تحصیلی معتبر خود را که توسط Approbationsbehörde (یک مرجع ثبت و تأیید اسناد است که توسط دولت مرکزی تعیین شده) تأیید شده، ارائه دهند.

  • توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه

داشتن توصیه نامه از سوی یک مقام قابل اعتماد و اصلح یا از سوی موسسات و افراد ارشد در رزومه حرفه‌ای شما، می‌‍تواند به پرونده مهاجرت کمک کند. ارائه انگیزه‌نامه (نامه‌ای شامل جزئیات تخصص و توانایی‌ها و دلایل درخواست برای مهاجرت و کار در کشور دوم) نیز یکی از الزامات مدارک تخصصی دندانپزشکی در آلمان است.

  • مدرک زبان آلمانی

دانش زبان آلمانی و تسلط به این زبان برای کسانی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، ضروری است. دندانپزشکان نیز باید بتوانند در سطح B1 به زبان آلمانی صحبت کنند ،اما برای اخذ مجوز کار دندانپزشکی خود، به حداقل مدرک B2/C1 نیاز دارند.

  • سابقه کاری

تجربه کاری از الزامات مهاجرت دندانپزشکان نیست و افراد تازه‌کار حتی با یک سال سابقه کار نیز می‌توانند برای مهاجرت و کار در آلمان اقدام کنند.

حقوق و درآمد دندانپزشکی در آلمان

دندانپزشکی جزو مشاغل بسیار پردرآمد در دنیا به شمار می‌رود. درآمد این متخصصان به عوامل متعددی از جمله میزان سابقه کار، شهر یا ایالت محل کار و … بستگی دارد. در جدول زیر، متوسط درآمد دندانپزشکی در آلمان بررسی شده است. برای پاسخ به این سوال که آیا درآمد این متخصصان در آلمان مناسب است، می‌توانید مبالغ را با مخارج زندگی در این کشور که به‌‎طور کامل در هزینه زندگی در آلمان بررسی شده، مقایسه کنید.

درآمد دندانپزشکان در آلمان
حداقل درآمد ماهیانه3,980 یورو
حداکثر درآمد ماهیانه13,800 یورو
متوسط درآمد در ماه8,860 یورو
متوسط درآمد در سال104,000 یورو

متوسط درآمد دندان‌پزشک در آلمان با کمتر از دو سال سابقه کار، حدود 4,520 یورو در ماه است. این در حالی است که با افزایش سابقه کاری به 2 تا 5 سال، متوسط درآمد ماهیانه نیز تا 34% افزایش پیدا کرده و به 6,040 یورو می‌رسد. هرگاه سابقه کاری به پنج تا ده سال افزایش پیدا کند، متوسط درآمد به 8,920 یورو در ماه می‌رسد. این مبلغ نسبت به درآمد متخصصان با کمتر از دو سال سابقه کاری، 48% بیشتر است. در مطلب مالیات در کشور آلمان می‌توانید میزان حقوق خالص خود را برآورد کنید. 

آمار مربوط به درآمد دندانپزشکان در آلمان براساس آمار سایت salaryexplorer

آمار مربوط به درآمد دندانپزشکی در آلمان براساس آمار سایت salaryexplorer

مزایای مهاجرت دندانپزشکان به آلمان

پیش از آن که تصمیم بگیرید به‌عنوان یک دندانپزشک مهاجرت کرده و در شغل دندانپزشکی در آلمان مشغول به کار شوید، باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرید. برای مثال، دندانپزشکی جزو مشاغل مورد نیاز آلمان است و همین مسئله باعث شده تا موقعیت‌های شغلی متعددی برای این متخصصان در آلمان فراهم باشد. موارد زیر، جزو مزایای اصلی مهاجرت دندانپزشکان به آلمان است:

  • در چند سال اخیر، آلمان موضوع مراقبت بهداشتی را در اولویت خود قرار داده است. بنابراین به کادر پزشکی اهمیت زیادی می‌دهد و در وهله اول موارد زیادی از جمله حقوق بالا را برای جذب کادر درمان جذب می‌کند.
  • مشاغلی مثل دندان‌پزشکی امنیت شغلی بالایی در آلمان دارد. پس از مدت کوتاهی کارآموزی، در اکثر موارد قرارداد کار نامحدود و مادام‌العمر منعقد می شود.
  • دندان‌پزشکان در آلمان برخلاف بسیاری از کشورها ساعت کاری بسیار معقولی دارند. حداکثر 40 ساعت در هفته کار می‌کنند و می‌توانند ساعت کاری خودشان را با توجه به ترجیح‌شان تنظیم کنند.
  • قشر دندان‌پزشک در آلمان امکان استخدام در بیمارستان‌های دولتی، کار با شرکای کاری و یا کار فردی در حوزه پزشکی را دارند.
  • آلمانی‌ها بیشترین احترام را برای کادر پزشکی از جمله دندان‌پزشکان قائل هستند .

با بررسی این مزایا، دید روشن‌تری درباره فرصت‌ها، روند کار و مزایای دندانپزشکی در کشور آلمان خواهید داشت.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

مراحل مهاجرت دندانپزشکان به آلمان

به‌عنوان یک دندانپزشک خارجی، باید بتوانید صلاحیت حرفه‌ای خود را در آلمان به تأیید برسانید تا بتوانید در این کشور کار کنید. البته در طول مدت ارزیابی که ممکن است چند ماه طول بکشد، می‌توانید به‌عنوان یک دستیار در مطب دندان‌پزشکی کار کنید. برای مهاجرت و اخذ اقامت آلمان به‌‌عنوان یک دندانپزشک، دو روش کلی پیش‌روی شما قرار دارد. یک روش اخذ ویزای کار است و روش دیگر، با دریافت بلوکارت (Blue Card) امکان‌پذیر است. 

روش اول: اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا 

اتحادیه اروپا مجوزهای کار متعددی برای ساکنان و افراد غیرمقیم در سراسر اروپا ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها، Blue Card است. دندان‌پزشکانی که اقامت آلمان را ندارند، برای کار در این کشور باید بلوکارت دریافت کنند. از جمله مزایای اصلی اخذ کارت آبی، این است که درخواست دارندگان این کارت برای اخذ ویزا به‌ندرت رد می‌شود.

روش دوم: ویزای کار آلمان

به‌عنوان یک دندان‌پزشک خارجی برای آن که بتوانید در آلمان مشغول به کار شوید، باید ویزای کار این کشور را دریافت کنید. در مهاجرت پزشکان به آلمان می‌توانید جزئیات بیشتر درباره این ویزا، شرایط و مدارک موردنیاز برای دریافت آن را بررسی کنید.

مراحل مهاجرت دندانپزشکان به آلمان و اخذ مجوزها و تأییدیه‌های لازم، عبارت است از:

1- جمع‌آوری مدارک لازم

برای کار و مهاجرت، علاوه‌بر ارائه مدرک تخصص دندانپزشکی در آلمان باید مدارک دیگر نیز ارائه دهید که در ادامه بررسی می‌کنیم.

2- اخذ مجوز کار دندانپزشکی در آلمان

اولین قدم برای کار دندانپزشکان غیرمقیم در آلمان یا فارغ‎‌التحصیلان تازه وارد در این کشور، اخذ مجوز “Approbation” است. این تأییدیه یک اعتباربخشی از سوی دولت فدرال به دندان‌پزشکان خارجی برای کار در آلمان است.
اگر در زمان درخواست مجوز در آلمان نباشید، می‌توانید درخواست تأییدیه را مشروط به تطابق مدرک تحصیلی با مدرک آلمانی( از طریق زاب)، در خارج از کشور انجام دهید. قوانین شغل دندانپزشکی در آلمان که تحت‌عنوان “Zahnheilkundegesetz” شناخته می‌شود، تمام اطلاعاتی را که برای بررسی تطابق مدرک تحصیلی فعلی با معیارهای آموزشی آلمان لازم است بدانید، ارائه می‌دهد. همچنین متقاضیان نباید سوء‌سابقه کیفری داشته باشند.

3- شرکت در آزمون زبان آلمانی

متقاضیان مهاجرت باید در آزمون شفاهی و کتبی مرتبط با دانش تخصص دندانپزشکی در آلمان شرکت کنند. این آزمون 60 دقیقه‌ای شامل معاینه یک بیمار به زبان آلمانی و بررسی سابقه پزشکی او است. قبولی در این آزمون به معنای اخذ مجوز دائمی کار در آلمان به‌عنوان یک دندانپزشک است.

مدارک لازم برای مهاجرت دندانپزشکان به آلمان

مدارک لازم جهت استخدام به عنوان دندانپزشک در آلمان

دندان‌پزشکان برای مهاجرت به آلمان و مراحل مختلف مهاجرت از جمله تأیید مدارک تحصیلی، اخذ ویزا و غیره باید مدارک خاصی را ارائه دهند. شرایط و مدارک موردنیاز برای دریافت ویزا را در مطلب ویزای کار آلمان به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم. دولت مرکزی آلمان، روند ثبت و تأیید این اسناد را توسط مرجع “Approbationsbehörde” انجام می‌دهد. این سازمان مدارک اصلی و ضروری را برای متقاضیان به‌طور مداوم منتشر می‌کند. مدارک لازم برای مهاجرت دندانپزشکان به آلمان و کار در این کشور، عبارت است از:

  • گواهی مدرک دندان‌پزشکی معادل‌سازی شده (از طریق zab یا گذراندن دوره 6 ماهه در آلمان)
  • گواهی تولد متقاضی از سوی مقامات معتبر در کشور مبدأ
  • گذرنامه معتبر و گواهی پلیس
  • گواهی Unbedenklichkeitsbescheinigung (یک تاییدیه از اداره مالیات مبنی بر اینکه تمامی مالیات‌ها توسط فرد پرداخت شده است.)

توجه داشته باشید که کلیه مدارک ارائه شده باید به زبان آلمانی ترجمه شوند. این کار باید توسط یکی از مترجمان تعیین شده توسط دولت این کشور انجام شده باشد. همچنین نسخه‌های کپی از مدارک اصلی باید تأیید و ارائه شوند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

آلمان یکی از برترین اقتصادهای دنیا بوده و یکی از برترین مقاصد مهاجرتی به شمار می‌رود. در میان سایر مشاغل حوزه درمان، دندان‌پزشکان می‌توانند به این کشور مهاجرت کرده و از درآمد بالا و مزایای کار در آلمان بهره‌مند شوند. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه را که درباره روند مهاجرت دندانپزشکان به آلمان و شرایط آن لازم است بدانید، بررسی کنیم. همچنین به درآمد تخصص دندانپزشکی در آلمان پرداخته و دیدیم که کار به‌عنوان یک دندان‌پزشک در این کشور چه مزایایی دارد.

سوالات متداول

دندانپزشکان باید بتوانند در سطح مدرک B1 به زبان آلمانی صحبت کنند اما برای اخذ مجوز کار، به مدرک B2/C1 نیاز دارند

یک دندانپزشک در آلمان به‌طور متوسط تا 8,860 یورو در ماه و 104,000 یورو در سال درآمد دارد. این میزان درآمد بسته به عواملی از جمله سن، تجربه کاری، محل کار و … می‌تواند متغیر باشد.

متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان از طریق شغل دندانپزشکی باید حداقل 20 و حداکثر 45 سال سن داشته باشند.

داشتن سابقه کاری برای دندانپزشکان الزامی نیست و حتی متخصصان تازه‌کار می‌توانند برای مهاجرت اقدام کنند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها