موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

زندگی در دانمارک

زندگی در دانمارک

دانمارک Denmark کشور بسیار خاصی است! کشوری که غذاهای منحصر به فرد، لب‌های خندان، سرسبزی و روزهای پر از بارش و کلی چیزهای خوب دیگر، همه و همه در آن جمع شده‌اند. کیفیت زندگی در دانمارک بالا است و مردم دانمارک به شکلی استثنائی، از زندگی خود لذت می‌برند.

طبق آمار و اطلاعات موجود؛ دانمارکی‌ها از جمله شادترین مردم روی کره زمین محسوب می‌شوند. زندگی در دانمارک تجربه بسیار خوش‌آیندی به نظر می‌رسد. اما، آیا کشور دانمارک برای زندگی مهاجرین نیز گزینه خوبی است؟

زندگی در دانمارک برای ایرانیان چگونه است؟

در این مقاله، می‌خواهیم از یک دریچه تازه، به زندگی در دانمارک نگاه بیاندازیم و در نهایت به یک نتیجه خوب، درباره اینکه کشور دانمارک برای زندگی ایرانی‌ها خوب است یا نه برسیم. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات کلی درباره این کشور به‌دست آورید، مطلب درباره دانمارک را مطالعه کنید.

مزایا و معایب زندگی در دانمارک

شرایط زندگی در دانمارک هم مانند همه کشورها مزایا و معایب خود را دارد. در حالی که مهاجرت و زندگی در این کشور ممکن است برای بسیاری افراد ایده‌آل و لذت‌بخش باشد، معایب آن را هم باید در نظر گرفت. ابتدا نگاهی به مزایا می‌اندازیم:

شرایط مناسب کاری

معمولاً یکی از مهم‌ترین مزیت‌های انتخاب کشور دانمارک برای زندگی، شرایط مناسب کاری در این کشور است. اکثر کارها در دانمارک درآمد بالایی دارند و به همین دلیل افراد می‌توانند ضمن تأمین هزینه‌های زندگی معمولی، تفریحات فوق‌العاده‌ای داشته باشند و به اندازه کافی برای آینده خود نیز پس‌انداز کنند.

شرایط اقتصادی پایدار

این موضوع می‌تواند زندگی در دانمارک را به یک زندگی ایده آل تبدیل کند. ضمن اینکه دانمارک از شرایط اقتصادی پایداری برخوردار است. بنابراین افرادی که به این کشور مهاجرت می‌کنند، نگران از دست دادن شغل خود یا کاهش درآمدها نیستند.

با توجه به رشد اقتصادی روبه‌جلوی این کشور پیش‌بینی می‌شود که شرایط کاری در آن بهتر هم بشود. بنابراین  در حال حاضر و همینطور طی در آینده دانمارک یکی از بهترین کشورها برای زندگی خواهد بود.

زندگی شاد و لذت‌بخش

مردم دانمارک مردمی شاد هستند. میزان رضایت از زندگی و فاکتورهای رفاهی مختلف در این کشور بالا است. بنابراین زندگی در دانمارک برای شما خسته‌کننده نخواهد بود.

حتما بخوانید: روش های مهاجرت به دانمارک و شرایط آن چگونه است؟
چه معایبی؟!

مزایا و معایب زندگی در دانمارک چیست؟

چهار فصل اما با باران فراوان!

این کشور برخلاف دیگر کشورهای اروپایی دارای آب و هوایی چهارفصل است. بنابراین شما می‌توانید گرما، هوای معتدل بهاری و سرمای سخت و استخوان سوز را در آن تجربه کنید.

در این کشور باران فراوان می‌بارد. بنابراین ممکن است فصل پاییز و زمستان آن برای برخی افراد خوشایند نباشد.

روزهای سرد!

به‌جز این مورد سرمای دانمارک می‌تواند کمی مشکل‌ساز باشد. معمولاً افرادی که دوستدار آفتاب و روزهای گرم و معتدل هستند، نمی‌توانند با فصل پاییز و زمستان این کشور کنار بیایند.

زمستان‌های دانمارک بسیار سرد است و باید لباس کافی برای این روزهای سرد فراهم کنید. همچنین باید برای چندین روز باران متوالی و ندیدن آفتاب برای مدتی طولانی نیز آماده شوید.

هزینه زندگی بالا

یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور دانمارک برای زندگی این است که هزینه‌ زندگی در دانمارک بالا است و مالیات‌های این کشور نیز بسیار زیاد است. در این کشور همه شهروندان باید ماهیانه مالیات پرداخت کنند و این موضوع ممکن است برای کسانی که تازه به دانمارک مهاجرت می‌کنند، کمی دشوار باشد.

اما باید بدانید که مقدار مالیات تضمینی بر رفاه اجتماعی است. افراد در این کشور معمولاً رفاه اجتماعی بالایی دارند و خدمات اجتماعی مفیدی دریافت می‌کنند. به همین دلیل هم هست که دانمارک یکی از شادترین کشورهای دنیا است.

شاد اما کمی سرد!

نکته دیگر اینکه با وجود شاد بودن مردم این کشور، برقراری ارتباط با آن‌ها کمی دشوار است. دانمارکی‌ها معمولاً سخت با کسی دوست می‌شوند و برای حل مشکلات یا کنار آمدن با شرایط زندگی در دانمارک، نمی‌توان روی دوست‌های دانمارکی حساب زیادی باز کرد.

این موضوع می‌توان زندگی در دانمارک را برای مهاجران تازه‌وارد کمی دشوار کند.

بهتر است زبان دانمارکی بدانید!

یکی دیگر از معایب زندگی در دانمارک، نیاز به یادگیری زبان دانمارکی است. در کشور ما بر روی زبان انگلیسی تاکید زیادی می‌شود.

اما اگر قصد دارید برای مدتی طولانی در دانمارک اقامت کنید و موقعیت‌های کاری مناسبی به دست آورید، بهتر است هرچه زودتر برای یادگیری زبان دانمارکی اقدام کنید.

خوشبختانه دانمارکی جزء زبان‌های خیلی سخت دنیا نیست. اما یادگیری آن خیلی هم ساده نیست. پس بهتر است بلافاصله پس از ورود به این کشور، در کلاس‌های زبان دانمارکی ثبت‌نام کنید.

یکی از مهم‌ترین سوالات، در خصوص هزینه زندگی در دانمارک است. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین هزینه‌های زندگی در دانمارک می‌اندازیم:

 

هزینه زندگی در دانمارک چقدر است؟

هزینه زندگی در دانمارک

دانمارک یکی از پرهزینه‌ترین کشورها برای زندگی است. اما با توجه به سطح بالای درآمدها از پس پرداخت این هزینه‌ها بر خواهید آمد.

در این کشور برای یک زندگی معمولی باید حداقل 700 تا 900 یورو در ماه بپردازید. این مقدار تقریبا معادل 5000 تا 7000 کرون دانمارک می‌شود.

طبعا در شهرهای کوچک‌تر این کشور هزینه زندگی در دانمارک کمتر بوده و به 5000 کرون نزدیک‌تر است. ضمن اینکه این مقدار فقط برای یک نفر است.

در شهرهای کوچک به ازای هر نفر 2500 کرون و در شهرهای بزرگ 3500 کرون به این هزینه‌ها اضافه می‌شود. البته شما می‌توانید با مدیریت مناسب این هزینه‌ها را کمتر هم بکنید.

معمولاً هزینه زندگی دانشجویی در دانمارک معقول‌تر است. چراکه ممکن است کمک‌هزینه‌های تحصیلی به شما تعلق گیرد. به دانشجویان توصیه می‌شود که در این کشور حساب بانکی باز کنند.

قبل از این که برای زندگی به دانمارک نقل مکان کنید، باید هزینه تقریبی یک سال زندگی در دانمارک که چیزی معادل 8 تا 10 هزار یورو است، به این حساب واریز شود.

پس‌ازآن افراد می‌توانند برای پرداخت شهریه دانشگاه، پرداخت اجاره منزل یا هزینه‌های خوابگاه یا حتی خرید خانه از این حساب استفاده کنند. معمولاً بخش زیادی از این هزینه صرف پرداخت شهریه دانشگاه، غذا، مسکن، رفت‌وآمد و ارتباطات می‌شود.

انتخاب شهر محل زندگی تاثیر زیادی در تعیین هزینه‌ها دارد. معمولاً زندگی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، بسیار پرهزینه و گران است. بنابراین بهتر است به دنبال شهرهای کوچک‌تر و ارزان‌تر باشید.

بنزین در این کشور بسیار گران است. بنابراین بهتر است خانه‌ای انتخاب کنید که بتوانید پیاده یا با دوچرخه به دانشگاه یا محل کار بروید. استفاده از قطار و مترو نیز به‌صرفه خواهد بود.

اما تاکسی‌ها معمولاً گران تمام می‌شوند. مواد غذایی نیز در این کشور بسیار گران است. اما جای نگرانی نیست. زیرا با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توان زندگی ایده آلی را در دانمارک تجربه کرد. در جدولی زیر لیستی تقریبی از هزینه زندگی در دانمارک را ارائه داده‌ایم.

خلاصه‌ای از مهم‌ترین هزینه‌ های زندگی در دانمارک را در زیر می‌بینید:

مخارجمیزان تقریبی هزینه‌ها
اجاره مسکن2000 تا 4000 کرون
رفت‌وآمد300 تا 400 کرون
ارتباطات150 تا 250 کرون
بیمه و درمان200 تا 300 کرون
تامین مواد غذایی1500 تا 2000 کرون
دیگر مخارج1000 کرون

بهترین شهر برای زندگی در دانمارک

دانمارک از 444 جزیره تشکیل شده است که تنها 76 مورد آن‌ها مسکونی است. این جزایر مسکونی هم شامل 200 شهر هستند که هر کدام بخشی از جمعیت 5.8 میلیون‌ نفری دانمارک را در برگرفته‌اند. حالا از بین این تعداد شهر، کدام شهر کشور دانمارک برای زندگی گزینه بهتری است؟

زندگی در دانمارک، فارغ از اینکه در کدام شهر آن باشید، مسلماً تجربه‌ای عالی است. همان‌طور که گفته شد برابری، مهم‌ترین اصلی است که در دانمارک مورد توجه قرار می‌گیرد و همین مسئله باعث شده تا اکثر افراد هم قشر باشند.

بهترین شهر دانمارک برای زندگی کدام است؟

کیفیت زندگی در تمام شهرهای دانمارک بالا است و نمی‌توان از این نظر تفاوت چشم‌گیری بین این شهرها پیدا کرد. ولی با این حال، برخی شهرها در این کشور ویژگی‌هایی دارند که ممکن است با توجه به سلیقه یا شرایط برخی از افراد بیشتر به آن‌ها پیشنهاد شوند.

در پایین لیستی از این شهرها آورده شده است. می‌توانید از بین آن‌ها بهترین جای کشور دانمارک برای زندگی را از نظر خود بیابید.

کپنهاگ Copenhagen:

شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک است. در رده 15 گران‌ترین شهرهای جهان قرار دارد؛ اما زندگی در آن از لحاظ پرداخت هزینه خیلی سخت نیست. دستمزد کارگران ماهر در این شهر بالا است و آن‌ها به راحتی می‌توانند به هزینه‌های زندگی در کپنهاگ عادت کنند.

از مزایای زندگی در کپنهاگ می‌توان به هوای تمیز، فضای سبز بسیار زیاد، آبراهه‌های عالی، مناطق مسکونی زیبا و فضای فوق‌العاده تمیز اشاره کرد. در مورد جاذبه‌های فرهنگی، هر چیزی را می‌توان در این شهر پیدا کرد!

از تاریخ باستانی وایکینگ‌ها گرفته تا مجموعه‌های هنری مدرن. رستوران‌های این شهر متنوع‌اند و می‌توانید وابسته به ذائقه خود، یک غذاخوری مناسب پیدا کنید؛ حتی رستوران ایرانی! در نتیجه زندگی در کپنهاگ، در صورتی که بتوانید با هزینه‌های زندگی آن کنار بیایید بهترین گزینه است.

آرهوس Aarhus:

این شهر زیبا توسط وایکینگ‌ها تاسیس شده است. برای افرادی که با قصد زندگی در دانمارک با اهداف تجاری را دارند بسیار مناسب است؛ چرا که فضای رقابت تجاری در آنجا باز است و دارای موقعیت‌های کاری فراوانی است.

همچنین، از لحاظ هزینه‌های عمومی، نسبت به کپنهاگ ارزان‌تر است و در نتیجه برای زندگی خانواده‌ها مقرون‌ به صرفه‌تر است. از مشخصه‌های بارز دیگر این شهر این است که در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا شناخته شده است. چرا که شگفتی‌های معماری بسیاری را با ترکیبی عالی از هنر و تنوع، ارائه می‌دهد. خیلی از افراد این شهر از کشور دانمارک برای زندگی را پیشنهاد می‌دهند.

اودنسه Odense:

اودنسه سومین شهر بزرگ دانمارک است. حدود 200 هزار نفر سکنه دارد و در جزیره فونن قرار دارد. این شهر با تاریخ فوق‌العاده‌ای که دارد، به سمت دنیای مدرن گام برمی‌دارد و در حال سرزنده شدن است.

برنامه‌هایی برای آن در دست اجرا است که این شهر را دوچرخه‌پسندتر می‌کند. این شهر مقرون به صرفه ترین شهر کشور دانمارک برای زندگی است. همچنین شهری فوق‌العاده متنوع است. گفته می‌شود که بیشتر از 155 ملیت مختلف در این شهر زندگی می‌کنند که هر کدام، فرهنگ‌ها و غذاهای مختلفی را با خود به همراه آورده‌اند.

آلبورگ Aalborg:

آلبورگ را می‌توان قطب علمی دانمارک دانست. یک شهر دانشگاهی جوان، پر از جنب و جوش و همچنین متنوع از لحاظ ملیت ساکنین. دانشجویان بسیاری در این شهر مشغول به تحصیل‌اند. رشته‌ی اکثر آن‌ها فناوری اطلاعات، انرژی‌های تجدید پذیر، حمل و نقل و شهرهوشمند است.

این‌ها رشته‌هایی هستند که در دانمارک، موقعیت‌های شغلی بسیاری برای آن‌ها وجود دارد. علاوه بر جنبه‌ی علمی شهر آلبورگ، این شهر جذابیت‌های دیگر نیز دارد که می‌توان برای زندگی روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد. این شهر در جهان از نظر کیفیت زندگی، هوشمندی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر جزو رده‌های بالا است.

دسترسی مناسبی به کشورهای اروپایی دارد و از لحاظ هزینه‌های عمومی زندگی هم به صرفه است. در نتیجه، از جمله بهترین شهرهای کشور دانمارک برای زندگی به حساب می‌آید. علاوه بر این‌ها، شهرهایی مثل اسبجرگ، هوسنز ، راندرز  نیز هستند که از لحاظ موقعیت زندگی بسیار عالی هستند و هزینه‌های زندگی نیز در آن‌ها زیاد نیست.

شهر یوتلند هم یک شهر رو به رشد برای جذب استعدادهای مهندسی در نظر گرفته‌ می‌شود و به همین خاطر برای زندگی مهندسین گزینه معقولی برای زندگی به حساب می‌آید.

چه شهرهایی در دانمارک برای زندگی مناسب نیستند؟

مثل هر کشوری، در دانمارک نیز شهرهایی هست که زندگی در آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود. شهرهایی مانند زیلند جنوبی، لاگلند، جزایر جنوبی لیلند و فالستر از جمله‌ی همین شهرها هستند.

زندگی در این شهرها مقرون به صرفه است؛ ولی موقعیت‌های شغلی، فعالیت‌های هنری و حمل و نقل عمومی همانند آنچه که در شهرهای بزرگ دانمارک شاهد آن هستیم در این شهرها مشاهده نمی‌شود. با توجه به هدف شما از زندگی در دانمارک، این شهرها ممکن است گزینه مناسبی برای اسکان نباشند.

 

آب و هوای دانمارک چگونه است؟

آب و هوای کشور دانمارک

دانمارک دارای آب و هوای معتدل است. تابستان‌هایی نسبتاً خنک و زمستان‌هایی نسبتاً سرد. با این همه، در کل طول سال، شاهد روزهای پر از بارش خواهید بود. حدوداً هر دو روز یک بار یک بارش وجود دارد. تابستان‌ها باران و زمستان‌ها برف و باران است. سالانه، به طور متوسط 765 میلی لیتر بارندگی وجود دارد و رطوبت هوا همواره بالا است.

زمستان سرد است. سرد همراه با شب‌هایی طولانی که برای برخی می‌تواند آزاردهنده باشد. روزهای آفتابی هم کم نیست. روزهایی هست که خورشید به صورت تمام و کمال به دانمارک می‌تابد و مردم می‌توانند از گرمای مطبوع خورشید لذت ببرند. با این روزها بیشتر در بهار و تابستان روبرو خواهید شد.

پاییزها و زمستان‌ها کمتر مجال هم‌چین فرصتی پیش می‌آید که دانمارک روی آفتاب را به خودش ببیند و شما بتوانید از گرمای لذت‌بخش آن استفاده کنید.

کیفیت زندگی در دانمارک

کشور دانمارک در خیلی از معیارهای رفاهی، عملکرد بهترین نسبت به سایر کشورها داشته است. در بسیاری از ابعاد، بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد. به عنوان مثال، موارد زیر:

  • مسکن
  • تعادل کار و زندگی
  • ارتباطات اجتماعی
  • کیفیت محیطی
  • مشارکت مدنی
  • آموزش و مهارت
  • شغل و درآمد
  • وضعیت سلامت
  • رفاه ذهنی
  • امنیت شخصی

از نظر اشتغال، 74 درصد افراد که بین 15 تا 64 سال سن دارند دارای شغل حقوقی هستند که نسبت به میانگین جهانی بالاتر است. 77 درصد از مردان و 72 درصد از زنان، شغلی همراه با دستمزد دارند. 2 درصد از کارکنان، ساعات کاری طولانی را تجربه می‌کنند و بقیه افراد، به طور معمول کار می‌کنند.

از نظر سلامت، میانگین امید زندگی در زمان تولد 81 سال است. برای مردان 79 سال و برای زنان 83 سال. آب و هوای دانمارک خوب است و از لحاظ پاکیزگی هوا از میانگین جهانی بهتر است.

هر کسی می‌تواند، تا زمانی که قانون را رعایت می‌کند، به طور آزادانه عقاید شخصی خود را دنبال کند و به امور دینی خود بپردازد یا آن‌ها را تغییر دهد. حدوداً 150 جامعه مذهبی کوچک و بزرگ در دانمارک وجود دارد. آن‌ها به طور آزادانه مراسم‌های دینی خود را برگزار می‌کنند.

کیفیت آب بالا است و 95 درصد از ساکنان دانمارک از کیفیت آب مصرفی خود راضی‌اند. مشارکت مدنی در دانمارک بالا است. 95 درصد از مردم معتقدند که در زمان نیاز فردی را می‌شناسند که می‌شود به او تکیه کرد.

86 درصد از مردم پای صندوق‌های رای می‌روند و در رابطه با رای‌گیری‌ها مشارکت اجتماعی دارند. سطح جرم در این کشور بسیار پایین است. به همین خاطر میزان امنیت شخصی بالا است. به ازای هر صد هزار نفر در دانمارک، نرخ جرم و جنایت حدوداً 1.1 درصد است.

به طور کلی دانمارکی‌ها رضایت عمومی از زندگی خود دارند و از این رو، از جمله شادترین مردم جهان شناخته می‌شوند. در نتیجه کیفیت زندگی در دانمارک بسیار بالا است و بالاتر از استاندارهای جهانی است.

شرایط کار و زندگی در دانمارک برای ایرانیان چگونه است؟

شرایط کار و زندگی در دانمارک

این کشور دارای نرخ بیکاری تک‌رقمی 3.6 درصدی است. معمولاً افراد بعد از تحصیل به راحتی می‌توانند کار پیدا کنند و این مسئله فقط به دانمارکی‌ها محدود نمی‌شود. بلکه سایر ملیت‌ها هم می‌توانند به راحتی کار پیدا کنند.

بین درآمد دانمارکی‌ها و سایر ملیت‌ها تفاوتی وجود ندارد. شما به اندازه ارزش کاری که انجام می‌دهید پول می‌گیرید. البته تفاوت درآمد چندان زیاد نیست. 20 درصد از مردم دانمارک حقوق‌های بالا دارند. این 20 درصد، حدوداً 4 برابر 20 درصد ضعیف جامعه درآمد دارند.

گرچه این تفاوت درآمدی از میانگین جهانی بالاتر است؛ ولی نسبت به خیلی از کشورها که تفاوت بین حقوق قشر ضعیف و قشر قوی جامعه بسیار فاحش است، بهتر است.

در کشور دانمارک، همواره نیاز به نیروی کار احساس می‌شود. اقتصاد این کشور هم در حال رشد است و رشد اقتصادی همواره موقعیت‌های شغلی جدیدی در کشور ایجاد می‌کند. به این ترتیب، شرایط کار و زندگی در دانمارک نه تنها بدتر نمی‌شود و ثابت نمی‌ماند؛ بلکه بهتر هم خواهد شد.

تنها مسئله‌ای که ممکن است برخی از افراد را از کار در دانمارک بترساند، میزان بالای مالیات‌ها است. پرداخت مالیات با نرخ بالایی که در دانمارک وجود دارد، ممکن است برای ما ایرانی‌ها که با پرداخت مالیات به این صورتی که در کشور دانمارک وجود دارد آشنا نیستیم، اندکی سخت به نظر برسد.

وقتی بدانید که این مالیات به ازای ایجاد رفاه برای خود شما پرداخت می‌شود و دستمزد شما نیز به حدی هست که بتوانید از پس پرداخت آن بربیایید، پرداخت مالیات خیلی هم سخت نخواهد بود. قرار نیست بیشتر از درآمدی که دارید مالیات بپردازید. بعد از پرداخت مالیات، پول کافی برای شما باقی خواهد می‌ماند. با این پول می‌توانید زندگی باکیفیتی را تجربه کنید.
حتما بخوانید: شرایط ویزای کار دانمارک چیست؟

شرایط تحصیل و زندگی در دانمارک

دانمارک به معنای واقعی، خانه‌ی بهترین چیزها است. حتی دانشگاه‌های این کشور هم از جمله‌ بهترین دانشگاه‌های سطح جهان به حساب می‌آیند. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه های جهان، دانمارک دارای 7 دانشگاه برتر است. دانشگاه کپنهاگ، دانشگاه آرهوس، دانشگاه فنی دانمارک، دانشگاه آلبورگ، دانشگاه جنوب دانمارک و مدرسه بازرگانی کپنهاگ، 7 دانشگاهی هستند که تحصیل در آن‌ها می‌توانید کیفیت بالایی از تدریس را تجربه کنید و به بار علمی خود بیافزایید.

دانشجویان خارجی باید علاوه بر پرداخت هزینه‌های زندگی، هزینه های شهریه دانشگاه را هم بپردازند. این هزینه کم نیست و باید از قبل پرداخت شود. شهریه‌های دانشگاه های دانمارک حدوداً 50 درصد از شهریه سایر کشورهای اروپایی بیشتر است.

اگر رزومه‌ای یا امتیازات خاصی داشته باشید، می‌توانی بورسیه شوید. بورسیه شدن، سطوح مختلفی دارد. گاهی تمام هزینه‌های تحصیل به اضافه‌ی کمک هزینه برای تأمین مخارج زندگی را شامل می‌شود و گاهی تنها بخشی از هزینه‌های تحصیل را در بر می‌گیرد.

دانشجویان دانمارکی دوران دانشجویی خوب و شادی را تجربه می‌کنند و اگر مشکل مالی وجود نداشته باشد، کشور دانمارک برای زندگی دانشجویی گزینه بسیار خوبی است.

کشور دانمارک برای زندگی ایرانی‌ها

دانمارک برای ایرانی‌ها مقصد جذابی است. اما همراه با جذابیت‌هایی که دارد، ممکن است سختی‌هایی را هم به همراه داشته باشد. اگر برای جلوگیری یا مقابله با این سختی‌ها برنامه‌ای نچیده باشید به مشکل برخواهید خورد.

در ابتدای کار، وقتی که هنوز پول شما بر اساس ریال سنجیده می‌شود شرایط نسبتاً سخت است. شما باید پولی را که در ایران به دست آورده‌اید صرف هزینه‌هایی کنید که با کرون پرداخت می‌شوند. این مسئله تا زمانی که برای خود کاری بیابید یا از کمک‌هزینه‌های تحصیلی بهره‌مند شوید ادامه خواهد داشت.

با کسب درآمد در دانمارک به راحتی می‌توانید از پس هزینه‌ها بربیایید. میزان درآمد و کیفیت زندگی شما، خیلی زود همپای میزان درآمد و کیفیت زندگی سایر ساکنین دانمارک خواهد شد.

اگر دانشجو هستید، بهتر است به فکر پیدا کردن کار باشید. اگر در دانمارک درآمد نداشته باشید، والدین شما مجبور به پرداخت هزینه‌ها می‌شوند. پرداخت هزینه‌ها در دانمارک با درآمدی که از ایران به دست می‌آید مشکل است. در صورتی که مشغول به کار شوید این مشکل مثل آب خوردن حال می‌شود.

دانمارک، ملیت‌های مختلفی را به خود دیده است و در نتیجه مردم به دیدن غریبه‌ها عادت دارند. به خاطر ایرانی‌ بودن و مسائل نژادپرستانه که در برخی کشورها به وفور دیده می‌شود، برخورد نامناسبی دریافت نمی‌کنید؛ ولی برخورد خیلی دوستانه‌ای هم مشاهده نخواهید کرد.

پیدا کردن دوست‌های دانمارکی در این کشور اندکی سخت است. ممکن است برای ایرانی‌ها که مردمانی گرم و صمیمی‌ و اجتماعی‌اند این مسئله تا حدی مشکل ایجاد کند.

به طور کلی شرایط کشور دانمارک برای زندگی ایرانی‌ها چندان سخت نیست. ایرانی‌ها هم مانند سایر مهاجرین و حتی دانمارکی‌ها به راحتی کار پیدا خواهند کرد و زندگی عادی‌ای را شروع خواهند کرد.

این که دانمارک برای شما مناسب است یا نه، به این بستگی دارد که چقدر منعطف هستید و تا چه اندازه می‌توانید خودتان را با محیط جدید وفق دهید.

ایرانیان مقیم دانمارک

تعداد ایرانیان مقیم دانمارک در سال 2021 تقریباً 28700 نفر است. این آمار در کشور دانمارک که در کل، جمعیت زیادی ندارد و از لحاظ جغرافیایی هم کوچک است بسیار عالی است.

معاشرت با ایرانیان مقیم دانمارک یکی از جنبه‌های مهم زندگی در دانمارک به حساب می‌آید. این ارتباط گام بزرگی در راه شناخت ذهنیت و شیوه زندگی دانمارکی است. بیشتر ایرانی‌ها در شهرهای اودنسه، آرهوس و کپنهاگ زندگی می‌کنند. در این شهرها، احتمالا ملاقات شما با هم‌وطن‌ها بیشتر است.

اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌های ایرانی معمولاً مکان‌هایی هستند که می‌توانید به راحتی ایرانی‌ها را در آنجا بیابید و به راحتی با زبان مادری با آن‌ها صحبت کنید. همچنین انجمن‌هایی وجود دارند که می‌توانید با عضویت در آن‌ها، با سایر ایرانی‌های مقیم دانمارک ارتباط بگیرید. این انجمن‌ها به صورت اینترنتی هم فعال هستند.

اگر بتوانید، دوستان ایرانی مناسبی برای خود بیابید، سختی‌های غربت تا حد زیادی برای شما رنگ می‌بازند و بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. می‌توانید با دوستان خود دورهمی برگزار کنید، به تعطیلات آخر هفته بروید و مناسب‌های ملی و دینی خود را جشن بگیرید.

سوالات متداول

حکومت کشور دانمارک پادشاهی مشروطه است. هم‌اکنون ملکه دانمارک، مارگارت دوم و نخست‌وزیر این کشور مته فردریکسن هستند.

  • دانمارکی‌ها عاشق دوچرخه‌سواری هستند.
  • دانمارکی‌ها افرادی رک گو هستند و معمولاً اهل تعارفات معمول و خجالت و رودربایستی نیستند.
  • مردم دانمارک به وقت‌شناس بودن و دقیق بودن در کارهایشان معروف هستند.
  • می‌گویند دانمارک کشور پیاده روی است. دانمارکی‌ها عاشق پیاده روی هستند. البته آب‌وهوای مطلوب این کشور هم شرایط را برای پیاده روی و دوچرخه‌سواری مهیا کرده است.

اقتصاد دانمارک رو به رشد و پیشرفت است. از مهم‌ترین محصولاتی که دانمارک به خارج از کشور صادر می‌کند، می‌توانیم به لبنیات و فراورده‌های گوشتی (با توجه به گستردگی صنعت دامداری)، نفت‌کش و کشتی‌های تجاری، توربین‌های بادی، پوست حیواناتی مثل سمور و روباه و گوسفند و همچنین دارو و لوازم پزشکی اشاره کنیم.

نظام آموزشی دانمارک جزو بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان است. طبق رتبه‌بندی‌ای که یک سازمان با همکاری یونیسف انجام داده است، سیستم آموزشی دانمارک هم‌اکنون یازدهمین سیستم برتر آموزشی در جهان است. ضمن اینکه آموزش در دانمارک از ابتدای تحصیل تا پایان دانشگاه برای همه شهروندان رایگان است. به‌طورکلی، آموزش در دانمارک وضعیت فوق‌العاده مطلوبی دارد.

guest
14 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها