موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

زندگی در عمان | سلطان‌نشینِ صلح و امنیت و ثبات!!

زندگی در عمان | سلطان‌نشینِ صلح و امنیت و ثبات!!

مطلب پیشِ رو، راهنمای کامل زندگی در عمان در سال 2023 است که طبق اطلاعات و آمار دقیق نگارش شده است. محتوای این صفحه مدام به‌روزرسانی می‌شود تا اگر اطلاعات تازه‌ای به دستمان رسید، در اختیارتان قرار گیرد.

نکته مهم: مطالب این صفحه برای افزایش اطلاعات شما نوشته شده و ثبت شرکت در عمان، تنها خدمت ما برای کشور عمان است. ( البته با ثبت شرکت در امارات، هم می توانید به این کشور حاشیه خلیج فارس مهاجرت کنید). ما پیشنهاد می‌کنیم خودتان را محدود نکرده و ببینید شانستان برای مهاجرت به سایر کشورها مثل آلمان، استرالیا، کانادا و … چقدر است. اگر  فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید، ما شرایطتان را بررسی و کمک می‌کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرید.

بسیار خب!
حالا به سراغ مقاله پر و پیمان خودمان برویم.

هنوز هم هستند کسانی که فکر می‌کنند عمان یک کشور بیابانی دورافتاده و نه‌چندان جذاب عربی است و زندگی در عمان، چنگی به دل نمی‌زند! اگر روزی گذرتان به این کشور حوزه خلیج فارس بیفتد، خودتان می‌بینید که این نوع طرز فکر تا چه اندازه اشتباه است و باید کاملاً برعکس فکر کرد!

عمان، با وجود مساحت کم (تقریباً سه برابر استان اصفهان) و جمعیت پایین (به اندازه استان اصفهان)، اکنون یکی از پیشرفته‌ترین و از بهترین کشورها برای زندگی در حوزه خلیج فارس است.
تا دلتان بخواهد، دلیل برای این ادعا وجود دارد. از وجود مشاغل فراوان در عمان گرفته تا درآمد سرانه بسیار خوب نسبت به کشورهای دیگر؛ از شرایط مناسب برای مهاجرت گرفته تا سطح رفاه و توسعه!

زندگی در عمان

در این نوشته، زندگی در عمان را بررسی کرده‌ایم و هرآنچه لازم است پیش از تصمیم به مهاجرت به عمان بدانید را برایتان توضیح داده‌ایم.

همچنین در کنار تصمیم شما برای مهاجرت، باید از هزینه‌ها هم اطلاع کافی داشته باشید. بنابراین بعد از بررسی زندگی در این کشور، مطلب هزینه مهاجرت به عمان را مطالعه کنید. ما به صورت اختصاصی در حال حاضر ثبت شرکت عمان را برای مهاجرت به این کشور پیشنهاد می کنیم. می توانید اطلاعات تکمیلی را در این بخش بخوانید.

حتما بخوانید:
ثبت شرکت عمان

در ادامه ممکن است سؤالی در ذهنتان باشد که پاسخش در این مقاله نیست! بسیار خب! قسمت کامنت‌ها برای شماست، بنویسید و پاسخ مناسب دریافت کنید!

نگاهی به کشور عمان

کشور عمان شهری با هوای مدیترانه‌ای است، البته در شهرهای ساحلی این کشور، آب‌وهوا گرم و مرطوب است. بنابراین شاید کشور عمان برای زندگی افرادی که به این نوع از آب‌وهواها عادت دارند، مناسب باشد.

بومی‌های کشور عمان عرب هستند و زبان رسمی نیز در این کشور عربی است. اما در دهه‌های اخیر تعدادی از بلوچ‌ها از کشورهای ایران و پاکستان به عمان مهاجرت کرده و بخشی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین اسلام دین رسمی کشور عمان است اما می‌توان هندوها را نیز در میان مردم این کشور مشاهده کرد.


تعداد شیعیان در این کشور زیاد است. همچنین قانون آزادی دین نیز در قانون اساسی عمان وجود دارد. به همین دلیل هرکسی برای انجام انواع مراسم‌های مذهبی خود در کشور عمان آزادی دارد.

به دلیل اینکه کشور عمان یکی از توریستی‌ترین کشورهای حوزه خلیج‌فارس است، بیشتر مردم این کشور به زبان انگلیسی آشنایی دارند. کشور عمان یک کشور رو به رشد است که اقتصاد آن بیشتر بر پایه نفت قرار دارد. به همین دلیل می‌توان گفت که فرصت‌های کاری در این کشور نسبتا زیاد است.

به‌علاوه موقعیت توریستی این کشور باعث شده که سرمایه‌گذاران زیادی به سمت آن جذب شوند. همچنین عمان روابط خوبی با همسایگان خود دارد. به همین دلیل از امنیت خوبی نیز برخوردار است. شما می‌توانید در صفحه درباره عمان اطلاعات کامل در ارتباط با این کشور را بخوانید.

وضعیت کلی زندگی در عمان

شرایط زندگی در عمان با توجه به اعتقادات مذهبی مردم این کشور تا حدی به ایران و دیگر کشورهای مسلمان نزدیک است. مسلمانان این کشور ترجیح می‌دهند که تنها با مسلمانان دوست شوند. همچنین زنان تا پیش از ازدواج باید قوانین سخت‌گیرانه‌ای را رعایت کنند.

در کنار این‌ها مردمی که کشور عمان را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، باید تا حد امکان به آداب‌ورسوم این کشور احترام بگذارند. به‌عنوان‌مثال مردم عمان به سنت‌های خود بسیار پایبند هستند و معمولا عقاید به اصطلاح سنتی دارند. بنابراین پوشیدن شلوارک برای مردان در این کشور کار درستی نیست. این عملی است که برای خانم‌ها به‌طور کامل ممنوع شده است. به‌علاوه افراد حق ندارند با لباس‌هایی که می‌خواهند با استفاده از آن‌ها به ساحل بروند، در سطح شهر قدم بزنند.

یکی از عجیب‌ترین شرایط زندگی در عمان این است که شما نباید در مکان‌های عمومی دست تکان بدهید. این عادتی است که از سوی مردم این کشور به‌شدت نهی شده است. به‌علاوه زمانی که می‌خواهید از افراد مختلف و یا وسایلی که به آن‌ها تعلق دارد عکس‌برداری کنید، باید حتما از آن‌ها اجازه بگیرید. بهتر است خیلی زود با مردم این کشور صمیمی نشوید. همچنین صدا زدن افراد به اسم کوچک نیز در عمان رواج ندارد.

اگر کشور عمان را برای زندگی انتخاب کردید، باید به قوانین راهنمایی و رانندگی به‌شدت احترام بگذارید. همچنین نباید بدون اجازه و یا با کفش به یک مکان وارد شوید. زندگی در عمان می‌تواند با بازدید کردن از مکان‌های دیدنی مختلف در این کشور و رفتن به شهرهای ساحلی از یکنواختی خارج شود. شما می‌توانید از انواع موزه‌ها و مکان‌های سلطنتی در کشور عمان دیدن کنید. همچنین در شهرهای ساحلی نیز می‌توانید از انجام انواع ورزش‌های آبی و تماشای دلفین‌ها لذت ببرید.

مزایای زندگی در عمان

مزایای کشور عمان برای زندگی

  • امنیت مناسب:

کشور عمان برای زندگی یکی از امن‌ترین کشورها است. مردم این کشور بسیار به عقاید یکدیگر احترام می‌گذارند و بر روی رعایت قوانین حساسیت دارند. به همین دلیل میزان جرم در کشور عمان بسیار کم است. بنابراین می‌توان گفت که یکی از بهترین کشورها برای تشکیل خانواده و بزرگ کردن فرزندان، کشور عمان است.

  • شرایط ساده و مناسب ارتباط با مردم:

هرچند در این کشور افراد معمولا یکدیگر را به اسم کوچک صدا نمی‌زنند و خیلی با هم صمیمی نیستند، اما ارتباط برقرار کردن با مردم عمان کار چندان دشواری نیست. مردم این کشور به شناخت خارجی‌ها علاقه زیادی نشان می‌دهند. به‌علاوه شهرهای کشور عمان نیز مساحت نسبتا کمی دارند. به همین دلیل می‌توان با شرایط نسبتا ساده‌ای در این کشور به شبکه‌سازی اقدام کرد.

  • خودروی شخص ارزان و در دسترس!

در کنار این‌ها برای زندگی در عمان خرید اتومبیل مقرون‌به‌صرفه‌تر از استفاده از حمل‌ونقل عمومی است. در این کشور اتومبیل‌های لوکس کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قیمت نسبتا پایینی دارند. به‌علاوه سوخت نیز ارزان است. به همین دلیل می‌توان گفت که زندگی در عمان برای ایرانیان از این نظر ایده آل است. زیرا بیشتر ایرانیان ترجیح می‌دهند که از اتومبیل شخصی استفاده کنند.

  • وجود مدارس و موسسات آموزشی بین‌المللی

علاوه بر این‌ها کشور عمان دارای مدارس بین‌المللی است که از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل کشور عمان برای زندگی خانواده‌هایی که فرزند دارند، بسیار مناسب است. تعداد زیادی از این مدارس بین‌المللی در شهر مسقط قرار دارند. این مدارس علاوه بر کیفیت آموزشی بالا، از معلمان باتجربه نیز برخوردار هستند.

  • امکانات تفریحی و گردشگری مناسب

مردم عمان نیز مانند بیشتر مردم خاورمیانه به تفریح علاقه زیادی دارند. از سوی دیگر عمان یک کشور توریستی است. به همین دلیل مراکز تفریحی زیادی در این کشور وجود دارند. به‌ویژه در شهرهای ساحلی عمان می‌توان مناظر بکر طبیعی را پیدا کرد. در کنار این‌ها کشور عمان برای زندگی کوهنوردان و کسانی که به دشت نوردی علاقه دارند، جای بسیار مناسبی است.

  • شرایط نه‌چندان سخت اسکان و اقامت

اگر با ویزای کاری به کشور عمان رفته باشید، می‌توانید از امکانات اقامتی نیز بهره‌مند شوید. به عبارت بهتر شرکت‌هایی که درخواست کاری شما را پذیرفته‌اند، مکان اقامت شما را نیز مشخص می‌کنند. به همین دلیل زمانی که شما قدم به خاک این کشور می‌گذارید، نگرانی از بابت محل اقامت نخواهید داشت.

برای اطلاع از شیوه اخذ ویزای کار عمان و شرایط کار در این کشور مطلب زیر را مطالعه کنید

  • هزینه مناسب اجاره‌خانه و دسترسی راحت به شهرها

ازآنجاکه شهرهای بزرگ عمان مساحت نسبتا کمی دارند، افراد می‌توانند خانه‌هایی را با هزینه کمتر در حاشیه شهرها اجاره کنند و با کمی رانندگی کردن به محل کار خود بروند. به‌این‌ترتیب تا حد زیادی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد شد. البته برخی از شرکت‌ها کمک‌هزینه‌ای را برای پرداخت اجازه به شما می‌دهند.

  • وجود ایرانیان زیاد در عمان!

به دلیل اینکه جمعیت مهاجر در این کشور بسیار زیاد هستند، پیدا کردن دوست و حتی ایرانیان در عمان چندان کار دشواری نیست. به‌علاوه همه افراد طرفدار هر سبک زندگی که باشند می‌توانند به کشور عمان برای زندگی ایده آل خود فکر کنند.

  • خدمات درمانی و بهداشتی مناسب

استاندارد خدمات بهداشت و درمان در کشور عمان نسبتا بالا است. این استاندارد بالا و خدمات باکیفیت در هر دو بخش خصوصی و دولتی یافت می‌شود. بااین‌حال در بخش خصوصی کارمندان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. همچنین این بخش‌ها خلوت‌تر هستند و امکانات بهتری در آن‌ها فراهم شده است.

معایب زندگی در عمان

معایب زندگی در عمان

  • وضعیت رانندگی در عمان عالی نیست!

هرچند که احتمالا رانندگی در عمان برای شما آسان‌تر از ایران خواهد بود، بااین‌حال این کشور نرخ تصادف بالایی دارد. بیشتر مردم این کشور برای قوانین رانندگی احترام زیادی قائل هستند. اما در این میان افرادی هم پیدا می‌شوند که در زمان رانندگی دقت کافی را ندارند. بااین‌وجود شرایط جاده‌های عمان برای رانندگی بسیار عالی است.

  • سرعت و جریان زندگی آهسته!

زندگی در عمان با جریان بسیار آهسته‌ای در جریان است. در این کشور خبری از سرعت بالایی که در کشورهای غربی وجود دارد، نیست.

 

البته کشور عمان برای زندگی ایرانیان از این نظر مشکل چندانی ندارد. زیرا ایرانیان با ریتم آهسته زندگی در یک کشور غریبه نیستند. اما گاهی اوقات ممکن است سرعت پایین انجام کارها در کشور عمان حوصله شما را سر ببرد. تا حدی که شاید ناچار شوید برای راه‌اندازی یک سرویس اینترنتی یا باز کردن یک حساب بانکی ساعت‌ها منتظر شوید.

  • هزینه زندگی تقریبا بالا

کشور عمان برای زندگی افرادی مناسب است که تقریبا ثروتمند هستند. مواد غذایی در این کشور قیمت نسبتا بالایی دارند. به‌علاوه لباس‌هایی با مارک‌های غربی و کالاهای الکترونیک نیز در این کشور قیمت زیادی دارند. از سوی دیگر هزینه تحصیل نیز در کشور عمان بسیار بالا است. اگر می‌خواهید فرزندتان در یک مدرسه بین‌المللی خوب تحصیل کند، باید هزینه زیادی را برای این کار بپردازید.

برای مطالعه بیشتر در این باره، مطلب هزینه‌ های زندگی در عمان را از دست ندهد.

  • قوانین سخت‌گیرانه

هرچند کشور عمان برای زندگی استانداردهای نسبتا بالایی دارد، اما قوانین سخت‌گیرانه‌ای نیز بر آن حکم‌فرما است. به‌عنوان‌مثال شما نمی‌توانید هر زمان که خواستید شغل خود را تغییر دهید. قوانین کار در عمان به‌ویژه برای مهاجران سخت‌گیرانه هستند. شما به‌عنوان یک مهاجر تنها در صورتی می‌توانید شغل خود را در عمان عوض کنید که گواهی رضایت NOC را از کارفرمای قبلی خود دریافت کرده باشید. در غیر این صورت به مدت دو سال حق کار در کشور عمان را ندارید.

این تحریم دو ساله درصورتی‌که پس از ترک شغل به‌طور موقت از عمان خارج شوید، نیز اعمال می‌شود. در این مورد تفاوتی ندارد که شما گواهی رضایت را از کارفرمای خود دریافت کرده‌اید یا خیر.

  • اجاره منزل فقط به‌مدت 1 سال!

مدت‌زمان اجاره مسکن در این کشور که تنها گزینه مهاجران برای زندگی در عمان است، به‌صورت یک‌ساله تنظیم می‌شود. بر این اساس شما اگر پیش از به پایان رسیدن مهلت یک‌ساله، تصمیم به تعویض خانه گرفتید، باید اجاره‌بهای یک سال را به‌طور کامل پرداخت کنید.

  • آب و هوای گرم

آب‌وهوای گرم نیز یکی دیگر از معایب زندگی در عمان است. تحمل این موضوع به‌ویژه برای افرادی که به چنین آب‌وهوایی عادت ندارند، کمی دشوار است. اگرچه هوای شب‌ها در این کشور نسبتا دلپذیر است و زندگی شبانه در عمان جریان دارد.

  • خدمات درمانی خصوصی گران!

اگر در زمان زندگی در عمان به آمبولانس احتیاج پیدا کردید، نمی‌توانید به سرویس‌دهی آن‌ها اعتماد کنید. بیشتر مهاجران در عمان ناچار هستند که از بیمه‌های درمانی استفاده کنند. زیرا هزینه درمان خصوصی در این کشور بسیار بالا است. بااین‌حال معمولا شبکه آمبولانس‌ها به‌درستی به شما پاسخ نمی‌دهند و ناچار هستید خودتان بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

شرایط زندگی در عمان

احتمالا تا اینجای کار با خواندن مزایا و معایب زندگی در عمان، شرایط کشور عمان برای زندگی را تا حدی درک کرده‌اید. اما در این بخش به بررسی برخی از شرایط ناگفته در بخش‌های پیشین می‌پردازیم. در عمان قانونی برای تحصیل اجباری وجود ندارد. دانش آموزان در این کشور می‌توانند پس از طی کردن دوره شش‌ساله تحصیل ابتدایی وارد بازار کار شوند. اما درصورتی‌که تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند، پس از طی یک دوره سه‌ساله وارد دبیرستان خواهند شد. هنوز هم در کشور عمان می‌توان مناطقی را پیدا کرد که به آب آشامیدنی و انرژی الکتریکی دسترسی ندارند.

اما درصد مساحت این مناطق کم است. 2 درصد از جمعیت کشور عمان از انرژی الکتریکی بهره‌مند نیستند. همچنین 4.5 درصد از جمعیت شهری و 13.9 درصد از جمعیت روستایی به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. عمان کشوری است که رشد اقتصادی خوبی دارد. به همین دلیل نرخ بیکاری در عمان پایین است. شرایط زندگی در عمان همیشه همراه با برخی از سنت‌ها و قوانین بوده است. مردم عمان به سنت‌های خود افتخار می‌کنند و نمی‌توانند بی‌احترامی به آن‌ها را از سوی دیگر افراد بپذیرند. همچنین مسلمانان این کشور بر روی مساجد خود بسیار حساسیت دارند.

مردم عمان هرگز در خیابان یا مکان‌های عمومی برای صحبت درباره مسائل مختلف تجمع نمی‌کنند. آن‌ها معتقد هستند که خندیدن با صدای بلند در خیابان باعث ایجاد مزاحمت برای سایر افراد خواهد شد. به‌علاوه قوانین زندگی در عمان به افراد اجازه نمی‌دهند که در مکان‌های عمومی دخانیات مصرف کنند یا الکل بنوشند. در این کشور الکل تنها به افرادی فروخته می‌شود که مجوز داشته باشند. به‌علاوه کشور عمان برای زندگی یک کشور کاملا ایمن است.

به همین دلیل افراد حق حمل سلاح ندارند. هرچند در عمان قانونی برای حجاب اجباری وجود ندارد اما مردم و قوانین این کشور به‌شدت در مقابل پوشیدن لباس‌های کوتاه حساس هستند.

زندگی در عمان برای ایرانیان

ازآنجاکه مردم عمان و ایران عقاید بسیار نزدیکی دارند، احتمالا کشور عمان برای زندگی ایرانیان گزینه مناسبی است. احتمالا روند کند انجام کارهای اداری در عمان برای ایرانیان ناآشنا نیست. اما شاید برخی از قوانین و سنت‌های این کشور مانند بلند نخندیدن در خیابان و قوانین سخت‌گیرانه برای تغییر شغل، کمی زندگی در عمان را برای ایرانیان سخت کند.

به‌علاوه آب‌وهوای خشک این کشور نیز ممکن است برای برخی ایرانیان چندان جذاب نباشد.


ایران و عمان ازنظر سیاسی روابط بسیار خوبی با هم دارند. به همین دلیل شرایط مهاجرت به عمان و زندگی در این کشور برای ایرانیان چندان دشوار نخواهد بود.

 

در کنار این‌ها عادت به رانندگی با اتومبیل شخصی در جاده‌های این کشور یکی از چیزهایی است که زندگی در عمان را برای ایرانیان جذاب کرده است. بااین‌وجود هزینه زندگی در عمان برای ایرانیان کمی زیاد است. به‌ویژه اگر ایرانیان مایل به دنبال کردن سبک زندگی غربی در این کشور باشند.

هزینه مهاجرت به عمان

در سال‌های اخیر، عمان به یک مقصد محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است. قبل از مهاجرت باید تمام مسیرها را بررسی کنید چون با توجه به نوع ویزای انتخابی، هزینه‌ها هم متفاوت خواهند بود. راه‌های مهاجرتی عبارت‌اند از : کار، تحصیل، سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت، ازدواج و غیره. اطلاعات بیشتر درباره هزینه مهاجرت به عمان را در مطلب زیر مطالعه کنید:

حتما بخوانید:
هزینه مهاجرت به عمان

سخن پایانی

کشور عمان برای زندگی ایرانیان گزینه مناسبی است. زیرا مردم این کشور با مهاجران رابطه خوبی دارند. از سوی دیگر عمان و ایران رابطه سیاسی خوبی با هم دارند. بنابراین ایرانیان در این کشور می‌توانند استانداردهای بالای زندگی را تجربه کنند. زندگی در عمان همواره با قوانین سخت‌گیرانه‌ای همراه است که اگر بتوانید با آن‌ها کنار بیایید، می‌توانید شرایط خوبی را در این کشور برای خود و خانواده‌تان فراهم کنید.

به‌علاوه این کشور رشد اقتصادی خوبی دارد و پیدا کردن کار در آن آسان است. اما کشور عمان برای زندگی به‌ویژه به سبک غربی، کشور نسبتا گرانی است. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام در خصوص مهاجرت به عمان و زندگی در این کشور، سوالات خود را در قسمت نظرات بپرسید تا به آن‌ها پاسخ دهیم. همچنین با پر کردن فرم ارزیابی مهاجرت هم می‌توانید به‌صورت رایگان با مشاوران موسسه مهاجرتی پارسی کانادا در تماس باشید.

سوالات متداول

جمعیت کشور عمان بیش از 5 میلیون نفر است و از نظر مساحتی، این کشور حدود 300 هزار کیلومتر مربع است. یعنی تقریبا به اندازه سه برابر استان اصفهان در ایران.

به طور کلی بیش از 29 درصد از جمعیت عمان را مهاجرین خارجی تشکیل می‌دهند یعنی تقریبا یک و نیم میلیون نفر از جمعیت 5 میلیونی این کشور، مهاجرین خارجی هستند. همچنین تعداد ایرانیان عمان، بیش از 10 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

نژاد اغلب قریب به اتفاق عمانی‌ها، عرب است. البته اقلیت‌هایی از نژادهای دیگر همچون ایرانی، بلوچی، آفریقایی و … هم در این کشور زندگی می‌کنند.

کشور عمان از 9 استان تشکیل شده است که جمعیت آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • استان مسندم با بیش از 35 هزارنفر
  • استان بریمی با بیش از 70 هزار نفر
  • منطقه باطنه با بیش از 80 هزار نفر
  • استان مسقط با بیش از دو میلیون نفر
  • منطقه ظاهره با بیش از 150 هزار نفر
  • منطقه داخلیه با بیش از 300 هزار نفر
  • منطقه شرقیه با بیش از 300 هزار نفر
  • منطقه وسطی با بیش از 30 هزار نفر
  • استان ظفار با بیش از 250 هزار نفر

guest
75 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها