موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای جامع آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی در آلمان

راهنمای جامع آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی در آلمان

برنامه آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی در آلمان، یک دوره آموزشی برای کارآموزان و علاقه‌مندان به حوزه کدنویسی یا برنامه‌نویسی حرفه‌ای است.شرایط ورود به این دوره شامل شرایط سنی 17 تا 25 سال، داشتن حداقل مدرک قبولی در مقطع یازدهم یا دوازدهم متوسطه، مدرک زبان آلمانی سطح B1 یا B2، تمکن مالی 863 یورویی برای یک‌سال، مجوز اقامت معتبر یا Valid residence permit و تاییدیه کتبی شرکت آموزشی که متقاضی از آن پذیرش می‌گیرد است. هزینه ویزای مورد نیاز برای ورود به آلمان از طریق آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی آلمان حدود 60 یورو است.

دوره کارآموزی Ausbildung، یک سیستم منحصربه‌فرد در آلمان است که به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا امکان آموزش و کار کردن را به‌صورت هم‌زمان می‌دهد. به‌عبارت ساده‌تر، شما می‌توانید با استفاده از آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی، در یک مؤسسه آموزشی آلمانی، آموزش ببینید و هم‌زمان در یک شرکت به‌عنوان کارآموز مشغول کار شوید. برنامه‌های درسی یا Courseهای آوسبیلدونگ متنوع هستند و هر سال، بیش از صدها قرارداد جدید کارآموزی توسط شرکت‌های آلمانی منعقد می‌شوند.

اگر به دنیای برنامه‌نویسی (Programming) علاقه دارید، با ما در این مقاله همراه شوید تا شرایط، درآمد، بهترین شهرها و نحوه مهاجرت به این مدرک را شرح دهیم.

آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی چیست؟

آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی (به‌آلمانی: Programmierer Ausbildung)، شامل برنامه‌های کارآموزی ویژه رشته برنامه‌نویسی است که در آلمان برگزار می‌شوند. افرادی که در این آموزش‌ها شرکت می‌کنند، پس از پایان دوره می‌توانند در حوزه‌های توسعه اپلیکیشن، یکپارچه سازی سیستم،شبکه‌های دیجیتال و تجزیه و تحلیل داده‌ها و فرآیندها مشغول به‌کار شوند. همچنین، کورس‌ها یا دوره‌های آموزشی مختلفی برای آوسبیلدونگ برنامه نویسی آلمان برگزار می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کورس‌های عمومی: شامل ورزش، سیاست، زبان آلمانی و انگلیسی
  • کورس‌های تخصصی: مانند یارانش ابری، بازی‌سازی، تحلیل داده‌ها، برنامه‌نویسی C++ و غیره

آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی، برای کارآموزان بسیار سرنوشت‌ساز است، زیرا اگر موفق به اخذ گواهینامه یا Diploma شوند، شانس به‌دست آوردن شغل و اقامت دائم آلمان خواهند داشت. از طرفی، این دوره‌ها برای دولت آلمان هم مناسب است، چرا که علاوه‌بر آموزش استاندارد کارآموزان، از نیروی کار متخصص و جوان نیز بهره‌مند خواهد شد. علاوه‌بر این، بسته به نوع حرفه‌ای که شما برای گذراندن آوسبیلدونگ آلمان انتخاب می‌کنید، دستمزد متفاوتی خواهید داشت. اطلاعات مربوط به دستمزد و طول دوره آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

نوع آسبیلدونگحداقل دستمزد دورهحداکثر دستمزد دورهتعداد سال دورهبهترین شهر برای گذراندن دوره
آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی550 یورو در ماه1500 یورو در ماه1 الی 3 سالمونیخ، برلین و هامبورگ

یک برنامه‌نویس (Programmer) کجا کار می‌کند؟

برنامه‌نویسی حرفه‌ای است که در آن، برنامه‌های کامپیوتری با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، نوشته می‌شوند. برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده نرم‌افزار (software development)، مسئولیت توسعه نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی را هم برعهده دارد و به‌همین دلیل می‌تواند در صنایع، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف کار کند. اگر وارد اداره یا سازمان‌های بزرگ شده باشید، مطمئناً با بخشی با عنوان “اتاق فناوری و اطلاعات” یا “توسعه نرم‌افزار” روبه‌رو شده‌اید. این اتاق‌ها معمولا محل کار برنامه‌نویسان است. در واقع یک برنامه‌نویس، معمولاً به‌صورت تمام‌وقت یا full Time در محیط‌های اداری کار می‌کند و شرح وظایف او با انجام کارهایی مثل طراحی سیستم‌های کامپیوتری همراه است.

تصویری از فضای کاری راحت برای یک برنامه نویس بصورت دورکار در محیط خانه

شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس، می‌توانید به‌صورت آزاد در دنیای فریلنسری (freelancing) هم کار کنید

شرایط مهاجرت با آوسبیلدونگ برنامه نویسی

الزامات و شرایط قانونی مهاجرت مهندسان به آلمان در حوزه برنامه نویسی، عبارت‌اند از:

  • سن متقاضی باید بین 17 تا 25 سال باشد.
  • دانش‌آموزان باید تحصیلات خود را حداقل تا دوره یازدهم و دوازدهم گذرانده باشند.
  • متقاضیان با سابقه کار در زمینه کامپیوتر می‌توانند با سن حداکثر 27 سال درخواست دهند.
  • متقاضی باید در آزمون زبان آلمانی سطح B1 یا B2 در زمان صدور ویزا قبول شود.
  • اثبات تمکن مالی (863 یورو در ماه) الزامی است.
  • متقاضی باید مجوز اقامت معتبر (valid residence permit) آلمان را داشته باشد.
  • نیاز است که متقاضی، تأییدیه کتبی یا قرارداد شرکت آموزشی در آلمان را ارائه دهد.

دانش‌آموزانی که هر کدام از زبان‌های برنامه‌نویسی مثل C++، جاوا (Java)، پایتون (Python) و غیره را گذرانده باشند، در اولویت برنامه آوسبیلدونگ قرار خواهند داشت. همچنین، اگر هنوز در زمینه زبان‌های برنامه‌نویسی، مطالعه‌ای ندارید، می‌توانید تا زمان بهبود مهارت‌های زبان آلمانی، دانش خود را در این زمینه نیز افزایش دهید. این فرصت، امکان مهاجرت به آلمان را فراهم می‌کند.

آشنایی با مهارت‌های یک برنامه‌نویس در آلمان

شرکت‌های آلمانی برای بهره‌مندی از پتانسیل برنامه‌نویسان به بعضی از مهارت‌های تخصصی این رشته توجه بیشتری دارند. مهم‌ترین مهارت‌هایی که به شما در پیدا کردن فرصت شغلی و موفقیت در آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Java
  • آشنایی با SQL
  • آشنایی با جاوا اسکریپت (JavaScript)
  • تخصص در زبان PHP
  • آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Ruby
  • برنامه‌نویسی با Python

پس از موفقیت در آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی آلمان، در هر شهری که اقامت دارید، باید با برخورداری از این 5 مهارت وارد بازار کار شوید.


نکته جالب اینجاست که این مهارت‌ها در 5 شهر برلین، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت و اشتوتگارت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. پیشرفت این شهرها در سال‌های اخیر باعث افزایش مهاجرت مهندسان به آلمان شده است.

نگاهی به درآمد برنامه‌نویس‌ها در آلمان

مهندسان نرم‌افزار (Software Engineers) و برنامه‌نویسانی که در آلمان کار می‌کنند، به‌طور میانگین، حدود 60 هزار یورو در سال درآمد دارند. ضمناً، بیشترین حقوق برنامه‌نویسان آلمانی بین 45 هزار تا 80 هزار یورو در سال است. با این حال طبق آمار سایت payscale.com، مقدار درآمد برنامه‌نویسان آلمانی بر اساس تجربه کاری و سطح ارشدیت آن‌ها در جدول زیر آمده است:

تجربه کاری برنامه‌نویسمیانگین حقوق سالانه
(شامل پاداش، انعام و اضافه‌کاری)
مبتدی یا Entry Level
(تجربه کم‌تر از یک سال)
46131 یورو
تازه‌کار یا Early Career
(تجربه یک تا 4 سال)
49636 یورو
تجربه کاری متوسط یا Mid Career
(تجربه 5 تا 9 سال)
58509 یورو
با تجربه یا Experienced
(تجربه کاری 10 تا 19 سال)
61658 یورو
کهنه‌کار یا Late Career
(تجربه 20 سال و بیشتر)
63465 یورو

معرفی 3 شهر آلمان که برای برنامه‌نویسان مناسب‌تر هستند

کشور آلمان دارای بیش از یک‌چهارم سهم بازار کار اروپا است و به‌نوعی، مرکز برتر IT در این قاره محسوب می‌شود. به‌جز شرکت‌های خارجی که دفتر مرکزی آن‌ها در جایی غیر از آلمان است، بیش از صدها آژانس وب و شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات و آوسبیلدونگ آی تی در این کشور وجود دارند. از سال 2019 تاکنون، بیش از 900 هزار دولوپر و برنامه‌نویس حرفه‌ای در مراکز IT این کشور مشغول به کار شده‌اند که اکثریت آن‌ها در مونیخ (Munich)، برلین (Berlin) و هامبورگ (Hamburg) هستند.

بهترین شهرها برای برنامه نویسان در آلمان 1. مونیخ (Munich) 2. برلین (Berlin) 3. هامبورگ (Hamburg)

به‌همین دلیل است که این شهرها به‌عنوان یکی از فعال‌ترین بازارهای جهان برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات وب و برنامه‌نویسی با کشورهای دیگر دنیا رقابت می‌کنند. در ادامه هر یک از این 3 شهر را به‌صورت جداگانه برایتان شرح می‌دهیم.

1. مونیخ (Munich)

شهر مونیخ از سال 2021 تاکنون، به‌عنوان بهترین شهر آلمان در حوزه IT با بیشترین تعداد شرکت فعال، شناخته شده است. بیش از 311 مرکز فعال در صنعت فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی در مونیخ هستند و بیش از 75 نوع خدمات دیجیتال را ارائه می‌دهند. مونیخ، با‌توجه‌به رشد مداوم خود در 15 سال اخیر توانسته تعداد قابل توجهی از شرکت‌های فعال حوزه برنامه‌نویسی را جذب کند و از سایر شهرهای پیشتاز؛ مانند هامبورگ؛ جلو بزند.

البته، رشد اقتصادی تنها دلیل برتری مونیخ نسبت به سایر شهرهای آلمان از لحاظ بازار کار برنامه‌نویسان نیست. مونیخ، به‌دلیل فرهنگ تجاری و رویدادهای بین‌المللی که در آن برگزار می‌شود هم شناخته شده است. همچنین، مونیخ دارای بالاترین حقوق سالانه در زمینه IT و برنامه‌نویسی در سراسر آلمان است. میانگین دستمزد سالانه یک مهندس نرم‌افزار یا برنامه‌نویس در مونیخ، حدود 73 هزار یورو است. از کمپانی‌های برتر حوزه IT که در مونیخ فعالیت می‌کنند، می‌توان به مایکروسافت (Microsoft)، سیسکو (Cisco)، اینتل (Intel)، اپل (Apple) و غیره هستند.

2. برلین (Berlin)

یکی دیگر از شهرهای مناسب برای آوسبیلدونگ برنامه نویسی آلمان، شهر برلین است. برلین، دومین مرکز بزرگ حوزه IT آلمان محسوب می‌شود و بیش از 226 شرکت فعال در این زمینه را در خود جا داده است. با وجود اینکه پایتخت آلمان در گذشته بزرگ‌ترین مرکز فناوری اطلاعات در این کشور محسوب می‌شد، حالا همه چیز تغییر کرده و رشد برلین در زمینه IT کندتر شده است. برلین، همچنان به‌عنوان مقصدی مناسب برای شروع استارتاپ‌ است و فقط تا سال 2019 بیش از 5.9 میلیارد دلار به استارتاپ‌های این شهر کمک شده است.

میانگین دستمزد سالانه یک برنامه‌نویس در برلین، حدود 73 دلار در سال است. همچنین، شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، اپل و گوگل در این شهر مشغول به فعالیت هستند.

3. هامبورگ (Hamburg)

یکی از مقاصد محبوب متقاضیان دوره آوسبیلدونگ برنامه نویسی، هامبورگ است، چرا که شرکت‌های بزرگی همچون گوگل (Google)، متا (Meta)، یلپ (Yelp) و X (توییتر سابق) در آن فعالیت می‌کنند. یکی دیگر از دلایل رشد هامبورگ در زمینه IT، صنعت بازی یا گیمینگ (Gaming) است که باعث ایجاد 4000 شغل در 150 شرکت مختلف شده است. متوسط حقوق یک برنامه‌نویس یا مهندس نرم‌افزار در هامبورگ حدود 64 هزار دلار در سال ارزیابی می‌شود. طبق پژوهش‌ها، انتظار می‌رود که بیش از 250 کسب‌وکار فعال در صنعت IT تا 5 سال آینده در هامبورگ شکل بگیرند.

مهاجرت با آوسبیلدونگ برنامه نویسی به آلمان

این بخش رو با‌توجه‌به روال کاری وب‌سایت آژانس کار فدرال آلمان و “این منبع” نوشتم. توی هیچ منبعی بهش اشاره نشده. لطفاً با وکیل مهاجرتی بررسیش کن و ببین آیا بهتره که ما آدرس وب‌سایت رو بذاریم و شما حتی در این انتشار مطلب، براش گرافیک بسازین؟

اولین قدم در مسیر مهاجرت به آلمان با آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی، دریافت ویزا و نامه تأییدیه یک کارفرمای آلمانی است. برای اینکه بتوانید یک کارفرمای خوب پیدا کنید، می‌توانید به‌عنوان کارآموز در بازارهای کار آنلاین (سایت‌های کاریابی) درخواست دهید.

از آنجایی که طیف وسیعی از مشاغل مختلف از جمله آوسبیلدونگ برنامه نویسی در فهرست مشاغل آژانس کار فدرال آلمان (the Federal Employment Agency) وجود دارد، کافی است که وارد وب‌سایت آن شوید، گزینه Ausbildung را از منوی Sie suchen انتخاب و جست‌وجو را شروع کنید. به‌همین راحتی! پس از پیدا کردن کارفرما و جاب آفر برنامه نویسی آلمان، باید مدارک زیر را برای دریافت ویزا داشته باشید:

  • پاسپورت معتبر
  • گواهی موقعیت کارآموزی (certificate of your apprenticeship position)
  • نامه تأییدیه از کارفرمای آلمانی (letter of confirmation)
  • گواهی مهارت زبان آلمانی
  • صورت وضعیت مالی مثل صورت‌حساب بانکی
  • گواهی بیمه سلامت
  • مدارک مربوط به اقامت مثل قرارداد اجاره
  • گواهی عدم سوءپیشینه

پس از دریافت ویزای آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی، می‌توانید وارد آلمان شده و دوره خود را آغاز کنید. همچنین می‌توانید با رضایت و مشورت کردن با کارفرما، امکان کار پاره‌وقت خارج از دوره کارآموزی هم داشته باشید. پس از اتمام دوره آوسبیلدونگ آلمان نیز می‌توانید برای اخذ اقامت دائم (permanent resident) اقدام کنید. البته این پروسه ممکن است پیچیده باشد و چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد. همچنین، باید یک جاب آفر معتبر و مدرکی جهت اثبات تمکن مالی نیز داشته باشید.

آینده‌سازی با تکیه بر آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی آلمان

در این مقاله درخصوص دوره آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی صحبت کردیم و دستمزد، شرایط، مدارک، بهترین شهرها و نحوه مهاجرت به آلمان با این روش را شرح دادیم. همان‌طور که گفتیم این دوره، امکان کار و آموزش را به‌صورت هم‌زمان برای علاقه‌مندان به حوزه IT فراهم می‌کند و از آنجایی که آلمان، قلب صنعتی اروپا محسوب می‌شود، فرصت‌های شغلی بسیاری برای برنامه‌نویسان وجود دارد. علاوه‌بر این، دانش‌آموزان دوره آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی در آلمان بین 600 تا 1200 یورو در ماه درآمد دارند که یک کمک خرج برای آن‌ها به‌حساب می‌آید.

اگر شما هم از جمله علاقه‌مندان به کار و آموزش در حوزه برنامه‌نویسی و زندگی در آلمان هستید و یا این فرصت را برای فرزندتان مناسب می‌دانید، همین حالا دست‌به‌کار شوید و با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید. مؤسسه مهاجرتی پارسی کانادا همیشه آماده است تا به شما در امور مهاجرتی و اخذ ویزاهای مختلف کمک کند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول:

متوسط دستمزد هنرآموزان دوره‌های آوسبیلدونگ بسته به حوزه کاری‌شان بین 600 تا 1200 یورو در ماه است.

شرایط سنی متقاضیان آوسبیلدونگ برنامه‌نویسی آلمان بین 17 تا 25 سال است.

یک برنامه‌نویس خبره با بیش از 20 سال تجربه کاری در آلمان، 63465 یورو در سال (بیشترین مقدار) درآمد دارد.

بله، داشتن حداقل مهارت‌های زبان آلمانی (سطح B1 یا B2) برای ورود به دوره آوسبیلدونگ الزامی است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال