موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای خوداشتغالی کبک

ویزای خوداشتغالی کبک

ویزای خود اشتغالی کبک، یکی از روش‌های دریافت اقامت دائم کشور کانادا است. این روش مناسب افرادی است که توانایی راه‌اندازی یک کسب‌وکار مستقل در کانادا را دارند. به‌طور کلی استان کبک در بازه زمانی 1 نوامبر 2021 تا 31 دسامبر 2022، 50 درخواست را تحت برنامه خود اشتغالی کبک پذیرفته است. در این مطلب قصد داریم برنامه خود اشتغالی کبک را معرفی کرده و شرایط، مراحل و نکات کلی مربوط به آن را بررسی کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

معرفی برنامه خوداشتغالی کبک

اگر تجربه و توانایی مالی راه‌اندازی کسب‌وکار و ایجاد مشاغل مستقل را دارید، می‌توانید برای مهاجرت به کانادا، از برنامه خود اشتغالی کبک استفاده کنید. این برنامه امکان دریافت اقامت دائم کانادا را برای افراد واجد شرایط فراهم می‌کند.

برای مهاجرت از این مسیر لازم است یک بیزنس مستقل در استان کبک راه‌اندازی کنید. بر اساس اعلام دولت کبک، کسب‌وکار ایجاد شده علاوه بر برآورده کردن حداقل الزامات اعلام شده، باید به خوبی سازماندهی شود و تمامی ابزار و تجهیزات موردنیاز برای کار را فراهم کند. همچنین این کسب‌وکار جدید باید دارای حداکثر راندمان کاری بوده و برای استان کبک سودآور باشد.

مشابه تمام مسیرهای مهاجرت به کبک، در این برنامه هم به متقاضیان اجازه داده می‌شود برای گواهی انتخاب کبک (Certificate de Selection du Quebec) یا CSQ درخواست دهند. پس از دریافت CSQ، شخص متقاضی می‌تواند درخواست رسمی اقامت دائم کانادا را ارسال کند.

شرایط مهاجرت از طریق روش خوداشتغالی کبک

متقاضیان مهاجرت به استان کبک از طریق ویزای خوداشتغالی، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  1. سکونت در استان کبک برای کار؛ در واقع کسب‌وکار باید در استان کبک راه‌اندازی شود. همچنین می‌توانید در این مسیر از حضور و یا کمک مالی دیگران هم استفاده کنید.
  2. حداقل دارایی خالص 100 هزار دلار کانادا؛ دارایی حتما باید قانونی به‌دست آمده باشد. همچنین می‌توانید این مبلغ را با همسرتان شریک باشید.
  3. سابقه کاری؛ برای استفاده از برنامه خود اشتغالی کبک، لازم است حداقل 2 سال در کسب‌وکاری که قصد راه‌اندازی آن را دارید، به‌صورت مستقل کار کرده باشید.
  4. واریز سپرده اولیه؛ برای مهاجرت تحت برنامه خوداشتغالی کبک لازم است در یک موسسه مالی واقع در منطقه‌ای که قصد دارید بیزنس خود را در آن راه‌اندازی کنید، مبلغ مشخصی را سپرده‌گذاری کنید. این مبلغ سپرده برای مناطق خارج از جامعه متروپولیتن مونترال (Metropolitan) 25 هزار دلار کانادا و برای سایر مناطق 50 هزار دلار کانادا است.
  5. دریافت گواهی یادگیری ارزش‌های استان کبک؛ افرادی که از این طریق به کیک مهاجرت می‌کنند، حداکثر 60 روز زمان دارند تا این گواهی را دریافت کنند.
  6. کسب امتیاز کافی در گزینش؛ برای پذیرفته شدن در این برنامه باید حداقل 60 امتیاز از مجموع 107 امتیاز را به‌دست آورید. اگر متاهل باشید و همسرتان هم در پروسه مهاجرت همراهتان باشد، شانس شما افزایش می‌یابد. در این صورت باید حداقل 70 امتیاز از 120 امتیاز را به‌دست آورید.
  7. دریافت حق فعالیت قانونی؛ اگر می‌خواهید یک شغل مستقل در کبک راه‌اندازی کنید، باید حق قانونی این کار را دریافت کنید (حتی اگر مدرک یا مجوزی را در خارج از کبک دریافت کرده باشید).

علاوه بر موارد ذکر شده، متقاضیان باید نشان دهند که به‌اندازه کافی به زبان فرانسه تسلط دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خود اشتغالی در کشور کانادا، مطلب ویزای خوداشتغالی کانادا را مطالعه کنید.

مدارک لازم برای خوداشتغالی کبک

برای اخذ ویزای خوداشتغالی کبک از کجا شروع کنیم؟ تکمیل مدارک اولین گام است

مراحل اخذ ویزای خوداشتغالی کبک

برای اخذ ویزای خود اشتغالی کبک و درخواست اقامت دائم کانادا تحت این برنامه، باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: تهیه و تکمیل فرم‌ها و مدارک موردنیاز

جهت جلوگیری از طولانی شدن زمان پردازش درخواست، لازم است در ابتدای کار مدارک و فرم‌های موردنیاز را به‌صورت کامل آماده کنید. فرم‌های موردنیاز این برنامه عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست اقامت دائم
  • سند نریتیو (Narrative) یا گزارش مالی: برای استفاده از این برنامه لازم است یک گزارش مالی به درخواست خود اضافه کنید. برای نگارش این سند باید از راهنمای مربوط به سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و نیروی کار خوداشتغال استفاده کنید. همچنین اگر همسرتان به حداقل سرمایه خالص موردنیاز در برنامه کمک می‌کند، باید این سند را ضمیمه کند.
  • اظهارنامه از سوی فردی که در کبک به‌صورت قانونی کار می‌کند (مخصوص افرادی که قصد راه‌اندازی یک بیزنس مستقل در کبک را دارند)
  • اظهارنامه توسط یک پزشک آموزش دیده در خارج از کانادا و ایالات متحده (مخصوص افرادی که قصد دارند به‌عنوان پزشک عمومی، پزشک متخصص و یا پزشک خانواده در کبک کار کنند)
  • اظهارنامه یک معلم دوره پیش دبستانی، دبستان یا دبیرستان (مخصوص افرادی که قصد دارند به‌عنون معلم مهد کودک و یا معلم دبستان یا راهنمایی در کبک کار کنند)

مرحله دوم: پرداخت هزینه بررسی درخواست

اگر متقاضی درخواست اقامت دائم کانادا و زندگی در استان کبک هستید، باید به‌صورت کامل هزینه‌های بررسی درخواست را پرداخت کنید. این هزینه‌ برای متقاضی اصلی 1142 دلار و برای همسر و یا هر یک از فرزندان وابسته 181 دلار کانادا است.

مرحله سوم: ارسال پستی درخواست

در نهایت باید درخواست تکمیل شده خود را از طریق پست در یک پاکت به اداره مهاجرت کبک ارسال کنید. این پاکت باید شامل فرم‌های مربوطه و فیش پرداخت هزینه‌ها باید.

امتیازبندی ویزای خوداشتغالی کبک

در فرایند پردازش درخواست مهاجرت از طریق برنامه خود اشتغالی کبک، اطلاعات و مدارک متقاضیان توسط اداره مهاجرت بررسی می‌شود و به آن‌ها امتیاز داده می‌شود. معیارهای امتیازبندی ویزای خود اشتغالی کبک عبارت‌اند از:

  • سن
  • سطح تحصیلات
  • مهارت زبان (انگلیسی و فرانسه)
  • تعداد سفرهای متقاضی به کبک
  • حضور اعضای خانواده در کبک
  • توانایی استقلال مالی
  • ویژگی‌های همسر

مروری بر تفاوت‌های خوداشتغالی کانادا و خوداشتغالی کبک

یکی از مهمترین تفاوت‌های برنامه خوداشتغالی فدرال کانادا با خوداشتغالی کبک سابقه‌کار داشتن در حوزه‌های فرهنگی یا ورزشی است. درواقع برای شرکت در برنامه خوداشتغالی کانادا، لازم است که از طریق دو راه زیر اقدام کنید:

در مقابل برای شرکت در برنامه خوداشتغالی کبک، در تمامی مشاغل می‌توانید سابقه کار داشته باشید. اما تفاوت‌های این دو برنامه به همین مورد ختم نمی‌شود. موارد زیر جزو دیگر تفاوت‌های دو برنامه خوداشتغالی فدرال کانادا و کبک هستند:

خوداشتغالی فدرال کاناداخوداشتغالی کبک
عدم نیاز به ارائه حداقل مبلغ سرمایه در خوداشتغالی کانادانیاز به ارائه حداقل مبلغ سرمایه 50 هزار دلاری
عدم نیاز به ارائه دارایی خالصنیاز به ارائه دارایی خالص 100 هزار دلاری
عدم نیاز به امتیاز دارایی خالصنیاز به امتیاز دارای خالص
عدم محدودیت در انتخاب استان برای راه‌اندازی کسب‌وکارمحدودیت عدم امکان راه‌اندازی کسب‌وکار خارج از استان کبک

هرآنچه لازم است بعد از اخذ ویزای خوداشتغالی کبک بدانید

روند مهاجرت شما با دریافت ویزای خوداشتغالی کبک تمام نمی‌شود، بلکه لازم است بعد از دریافت ویزا هم مراحلی را طی کنید. در ابتدا باید درخواست اقامت دائم خود را برای دولت کانادا ارسال کنید. همچنین باید پیش از دریافت اقامت دائم کانادا، وارد استان کبک شوید. اگر درخواست شما برای اقامت دائم پذیرفته شود، می‌توانید مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) را دریافت کنید. این مجوز به شما کمک می‌کند که پیش از اخذ اقامت دائم کانادا در کبک کسب‌وکار مستقل خود را راه‌اندازی کنید.

حتما بخوانید:
LMIA کانادا چیست؟

باید از طریق فرودگاه بین‌المللی Montréal-Trudeau وارد کبک شوید. کارمندان بخش پذیرش اداره مهاجرت از شما استقبال می‌کنند و می‌توانند شما را برای شرکت در جلسات اطلاع رسانی در کبک ثبت‌نام کنند. پس از ورود به این استان می‌توانید مراحل اسکان را طی کنید. ثبت‌نام در Accompagnement Québec (برنامه رایگان برای سازگاری مهاجران با فرهنگ استان کبک)، مشورت با مشاوران مربوطه، شرکت در دوره‌های زبان فرانسوی برای بهبود مهارت زبان و همچنین اقدامات لازم برای تایید مهارت‌های خود، کارهایی هستند که پس‌از ورود به کبک باید انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زندگی در این استان، مطلب زندگی در کبک را مطالعه کنید.

مراحل خوداشتغالی کبک

مروری بر کار و زندگی در کبک

کبک یکی از استان‌های مناسب برای کار، زندگی و سرمایه‌گذاری است. این استان دارای اقتصاد پایدار و نرخ بیکاری کم است. در نتیجه محل مناسبی برای افرادی است که قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارند. علاوه‌بر مزایای شغلی، زندگی در کبک مزایای زیادی از جمله طبیعت زیبا، جشنواره‌های مختلف، برق ارزان قیمت و امکان ورزش‌های زمستانی را دارد. متقاضیان می‌توانند از طریق برنامه‌های مختلفی مانند برنامه نیروی کار ماهر، تجربه کاری، کارآفرینی و همچنین ویزای خوداشتغالی به این استان مهاجرت کنند. اگر علاقه‌مند به کار در این استان هستید، مطالعه مطلب کار در کبک برای شما مفید خواهد بود.

برنامه مهاجرتی کبک برای مهاجران جدید

هدف برنامه مهاجرتی کبک برای سال‌های 2024 و 2025، استقبال از تعداد قابل‌توجهی مهاجر است. به‌طور خاص، این استان پذیرای حدود 6000 نفر است که می‌خواهند از طریق سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و خوداشتغالی درخواست دهند. در سال 2024، 1250 نفر و در سال 2025، 1450 نفر از 6000 نفر که درخواست می‌دهند، پذیرش خواهند شد. همچنین تازه‌واردان مهاجرت به کانادا برای اینکه بخواهند، کبک را برای زندگی و کار انتخاب کنند، باید دانش زبان فرانسه خوبی (سطح 7) داشته باشند.

تعداد نفراتی که در سال 2024 و 2025 در برنامه خوداشتغالی کبک پذیرش می‌شوند

سخن پایانی

ویزای خوداشتغالی کبک یکی از روش‌های مهاجرت به کبک و دریافت اقامت دائم کانادا است. افرادی که تجربه کار مستقل و همچنین توانایی تامین منابع مالی کافی برای راه‌اندازی بیزنس مستقل در کانادا را دارند می‌توانند از طریق برنامه خوداشتغالی کبک به این استان مهاجرت کنند. کبک محل مناسبی برای کار و زندگی مهاجران است و امکانات اجتماعی و اقتصادی خوبی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اگر قصد دارید از روش خوداشتغالی به استان کبک کانادا مهاجرت کنید، مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا اطلاعات خوبی درباره فرایند اخذ این ویزا و شرایط آن به‌دست آورید.

سوالات متداول

ویزای خوداشتغالی یکی از مسیرهای مهاجرتی کبک و دریافت اقامت دائم کشور کانادا است. این برنامه برای افرادی که تجربه ایجاد مشاغل مستقل را دارند طراحی شده است.

متقاضیان باید دارای حداقل دارایی خالص 100 هزار دلار کانادا باشند. همچنین لازم است حداقل 2 سال سابقه کار مستقل در شغل مورد تقاضا را داشته باشند.

هزینه دریافت این ویزا برای متقاضی اصلی 1142 دلار کانادا است و به ازای اضافه شدن همسر و هر یک از فرزندان وابسته به درخواست 181 دلار افزایش خواهد یافت.

سن، سطح تحصیلات، مهارت زبان (انگلیسی و فرانسه)، تعداد سفرهای متقاضی به کبک، حضور اعضای خانواده در کبک، توانایی استقلال مالی و ویژگی‌های همسر

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال