موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان کجاست؟

بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان کجاست؟

آیا دندانپزشک یا دانشجوی رشته دندانپزشکی هستید و هدفتان این است که در بهترین کشور جهان مشغول به کار شوید؟ واقعاً چه چیزی یا چه مشخصه‌هایی باعث می‌شوند که بهترین کشور برای مهاجرت در لیست شما قرار بگیرند؟ احتمالاً همان‌طور که می‌دانید، بعضی از کشورهای جهان نسبت به سایرین دستمزد و حقوق بیشتری برای دندانپزشکان درنظر می‌‎گیرند. شناختن بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان، به شما کمک می‌کند که به درآمد ماهانه و سالانه رویاییتان دست پیدا کنید. نکته جالب اینجاست که بعضی از کشورها، بیشتر از بقیه نگران بهداشت دهان و دندان شهروندانشان هستند و به‌همین دلیل حاضرند که پول بیشتری به دندانپزشکان پرداخت کنند.

اما بهترین کشورها برای مهاجرت دندانپزشکان دقیقاً در کدام قاره‌ها قرار دارند و چگونه می‌توان با شرایط عمومی مهاجرت به آن‌ها آشنا شد؟ ما در این مقاله از مجموعه مهاجرتی پارسی کانادا دست‌به‌کار شده‌ایم و یک مقاله اختصاصی برای شما دندانپزشکان و دانشجویان نوشته‌ایم و به بررسی فاکتورهای مهم پرداخته‌ایم. پس برای چند لحظه، آینه دندانپزشکی‌تان را کنار بگذارید و با ما همراه شوید!

آشنایی با وضعیت مهاجرت دندانپزشکان

پیش از این‌که با بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان آشنا شوید، لازم است که آمار مهاجرت همکاران خود را در سطح بین‌المللی بررسی کنید. جدول زیر را طبق سایت worldatlas طراحی کردیم و آمار کشورهایی که بیشترین تعداد دندانپزشک را دارند، آورده‌ایم:

تعداد دندانپزشککشورهارتبه‌بندی
197.734هنداول
100.994ژاپندوم
47.098ایتالیاسوم
43.026فرانسهچهارم
34.867بریتانیاپنجم
33.286اسپانیاششم
27.783ایرانهفتم
26.954اوکراینهشتم
24.834ترکیهنهم
24.150کره جنوبیدهم

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کشور ما در رتبه هفتم جدول ایستاده و بیش از 27 هزار دندانپزشک را در خود جا داده است. آمار دندانپزشکان هر 10 کشور جدول بالا نشان‌دهنده بخش قابل توجهی از دانشجویان بورسیه و دندانپزشکان مهاجرت هم است. برای مثال، بیش از 4 هزار پزشک متخصص ایرانی در سال 1400 برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه یا good standing اقدام کرده‌اند که معلوم نیست، چه بخشی از آن‌ها دندانپزشکان هستند. به‌عبارت ساده‌تر، سالانه هزاران دندانپزشک ایرانی، کشور را به‌مقصد بهترین کشور برای مهاجرت، ترک می‌کنند.

با تمامی این اوصاف، بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان، کشوری است که تعداد دندانپزشکان در آن کم است. توجه داشته باشید که هر چقدر تعداد دندانپزشکان یک کشور کم‌تر باشد، شانس دریافت اقامت برای یک دندانپزشک مهاجر هم بیشتر می‌شود. چرا که آن کشور به نیروی متخصص بیشتری در این زمینه نیاز دارد. بعضی از مزایای مهم مهارت برای دندانپزشکان عبارتند از:

  •  دستیابی به محدوده درآمدی بیشتر و قابل توجه
  •  امکان فعالیت در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بین‌المللی
  •  دستیابی به جایگاه شغلی معتبرتر
  •  دستیابی به کیفیت زندگی عمومی در کشورهای پیشرفته جهان
  •  امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی و معتبر جهان

5 فاکتور برای شناسایی بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان

طبیعی است که هر انسان علاقه‌مند به مهاجرت، فاکتورهای خاص خودش را برای انتخاب کشور مقصد دارد. دندانپزشکان هم این قاعده مستثنی نیستند و باید فاکتورهایی را پیش از مهاجرت به هر کشوری در نظر داشته باشند. به‌طور کلی، 5 عامل اصلی به‌عنوان مهم‌ترین فاکتورها برای شناسایی بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان محسوب می‌شوند که عبارتند از:

  1.  زبان: دندانپزشکان باید برای برقراری ارتباط موثر با بیماران و همکارانشان به زبان رسمی کشور مورد نظر مسلط باشند.
  2. . مدارک مورد نیاز برای مهاجرت: گذرنامه معتبر، اخذ ویزا، اسناد و مدارک هویتی مثل شناسنامه و سایر مدارکی که برای دریافت ویزای مورد نظر اعلام شده‌اند.
  3.  هزینه زندگی: هزینه زندگی در کشور مقصد، به‌طور قابل‌توجهی بر میزان درآمد و کیفیت زندگی دندانپزشکان تاثیر می‌گذارد.
  4.  سیستم بهداشت: دندانپزشکان، باید در مورد سیستم بهداشتی آن کشور تحقیق کنند تا درکی کامل از جمعیت بیماران و نیازهای بهداشت دهان و دندان مردم آن‌جا داشته باشند.
  5.  فرصت‌های شغلی: دندانپزشکان باید جزئیات بازار کار در کشور مقصد را زیر ذره‌بین قرار دهند و از وجود فرصت‌های شغلی کافی و بالقوه مطمئن شوند.

دندانپزشکی که ابزار دندانپزشکی در دست دارد و در کنار نقشه جهان ایستاده است. متن روی توصیر بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان است

10 کشور برتر برای مهاجرت دندانپزشکان

کانادا، ایالات متحده، استرالیا، نیوزلند، اسپانیا، سوئیس، نروژ، آلمان و چندین کشور حوزه خلیج فارس از جمله بهترین کشورها برای مهاجرت دندانپزشکان محسوب می‌شوند. هر کشوری مزایا و چالش‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد که باید با همه آن‌ها آشنا شد. در ادامه این بخش از مقاله، سوار یک ماشین جادویی می‌شویم و با سفر به کشورهای محبوب دندانپزشکان، شرایط عمومی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای درک بهتر، این جدول مقایسه‌ای را پیش از هر چیزی در نظر داشته باشید:

اسامی کشورهافاکتورهای مهم برای مهاجرت دندانپزشکان
کانادا فرهنگ خوب استقبال از مهاجران
استاندارد بالای زندگی عمومی
سیستم بهداشتی قدرتمند
تقاضای بالا برای خدمات دندانپزشکی
ایالات متحده آمریکابزرگ‌ترین بازار کار دندانپزشکان در جهان
پروسه پرهزینه و پیچیده برای مهاجرت دندانپزشکان
فرصت‌های شغلی عالی
استرالیا بازار کار پررونق
تقاضای بالا برای خدمات دندانپزشکی
جمعیت روبه‌رشد
رفاه بالا
نیوزلند فرهنگ غنی و انسان‌دوستانه
بازار کار کوچک دندانپزشکی
پروسه پیچیده و سخت صدور ویزا
امنیت شغلی
اروپا و آسیا فرصت‌های شغلی متعدد در کشورهایی همچون آلمان و فرانسه
تقاضای زیاد برای خدمات دندانپزشکی
پروسه چالش‌برانگیز برای صدور ویزا
پتانسیل درآمدی بالا
امنیت شغلی

  • کانادا: مقصدی امیدوارکننده برای مهاجرت دندانپزشکان

به جرئت می‌توانیم بگوییم، کانادا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت دندانپزشکان است. سایت salaryexpert می‌گوید، متوسط حقوق سالانه دندانپزشکان در این کشور چیزی حدود 216,282 دلار کانادا (CAD) است. دندانپزشکان کانادایی به‌دلیل سیستم بهداشت عمومی و بسته به موقعیت مکانیشان به‌خوبی در زمینه خدمات دندانپزشکی فعالیت می‌کنند و درآمد دارند.

بعضی از استان‌های کانادا به کودکان و سالمندان خدمات مراقبتی و بهداشتی رایگان ارائه می‌دهند که دندانپزشکی، یکی از آن‌هاست. اگرچه دنیای دندانپزشکی در کانادا، در ابتدا رشد پایینی داشت، اما حضور هزاران هزار دندانپزشک در خاک این کشور، باعث شده تا مهاجرت دندانپزشکان به کانادا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مزایای بیشتری داشته باشد.

  • ایالات متحده آمریکا: فرصت‌ها و چالش‌ها برای دندانپزشکان

ایالات متحده، همواره به‌عنوان یکی از سخت‌ترین و البته بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان محسوب می‌شود. طبق آمار سایت salaryexpert، متوسط حقوق سالانه یک دندانپزشک در آمریکا، حدود 209,564 دلار (USD) است. ایالات متحده، خدمات درمانی فوق‌العاده، اما گرانی را ارائه می‌دهد و این باعث می‌شود که طبقات پایین جامعه از دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی، محروم شوند.

آمریکا علی‌رغم این‌که بزرگ‌ترین اقتصاد و بهترین دانشگاه‌های جهان را دارد، سودآورترین کشور برای دندانپزشکان بلندپرواز تلقی نمی‌شود. البته جالب است بدانید که اگر فکر می‌کنید مهاجرت و ورود به ایالات متحده خیلی سخت و پرهزینه است، بهتر است با مزایای پاسپورت دومینیکا آشنا شوید. بسیاری از افراد می‌توانند با در دست داشتن پاسپورت دومینیکا از مزایا و تسهیلات سفر به آمریکا استفاده کنند. برای اطلاعات بیشتر، مقاله سفر به آمریکا با پاسپورت دومینیکا را در پارسی کانادا بخوانید!

  • استرالیا: بازاری پر رونق برای دندانپزشکان

اگر بخواهیم از لحاظ بازار کاری به این کشورها نگاهی بیندازیم، استرالیا بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان محسوب خواهد شد. در واقع طبق سایت salaryexpert، متوسط حقوق سالانه دندانپزشکان استرالیایی 246,981 دلار استرالیا (AUD) است. در استرالیا، دندانپزشکان یکی از پردرآمدترین افراد جامعه هستند و از این لحاظ می‌توان آن را به‌عنوان بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان نامگذاری کرد. برای تایید شدن پس از مهاجرت دندانپزشکان به استرالیا باید این موارد را در نظر گرفت:

  • دریافت مجوز و ثبت نام کردن در هیئت دندانپزشکی استرالیا (the Dental Board of Australia)
  •  قبول شدن در امتحانات ADC
  •  تکمیل دوره 2 ساله تحصیلی در یکی از دانشکده‌های دندانپزشکی معتبر و محلی استرالیا
  • نیوزلند: مقصدی کوچک، اما دل‌پذیر برای دندانپزشکان

نیوزلند هم مثل استرالیا و کانادا، دارای یک‌سری آزمون‌های معادل‌سازی مدرک دندانپزشکی یا the Equivalence Exams to Practice است. آزمون‌های ثبت نام دندانپزشکان در نیوزلند (the New Zealand Dentist Examinations Registration) یا NZDERX نام دارد که اکنون به آزمون NDEB کانادا واگذار شده و شامل 3 امتحان از 5 امتحانی است که در کانادا برگزار می‌شوند.

متوسط حقوق سالانه دندانپزشکان در نیوزلند، طبق سایت salary expert در سال 2024، حدود 227,417 دلار است و از این لحاظ هم می‌توان آن را به‌عنوان بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان معرفی کرد. برای ورود به نیوزلند به‌عنوان یک دندانپزشک مهاجر، باید دارای مدرک زبان آیلتس (EILTS) باشید و معیارهای تناسب اندام (the criteria for fitness) را در نظر بگیرید.

  • اسپانیا: مکانی برای شکوفایی دندانپزشکان

زمانی که صحبت از انتخاب کشور برای مهاجرت می‌شود، برای بیشتر افراد هزینه‌های زندگی و میزان درآمد آن کشور اولویت پیدا می‌کند. اسپانیا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت دندانپزشکان است. دستمزد دندانپزشکان در این کشور بسیار بالاست و به همان نسبت، مالیات و هزینه زندگی بسیار پایین است. به همین دلیل، این کشور به مقصدی جذاب برای مهاجرت دندانپزشکان تبدیل شده است.

طبق سایت salary expert، متوسط حقوق ناخالص دندانپزشک در اسپانیا 86.773 یورو یا معادل ساعتی 42 یورو است. در واقع، یک دندانپزشک مبتدی با 1 الی 3 سال تجربه کاری، میانگین درآمدی حدود 59.215 یورو دارد و یک دندانپزشک ماهر با 8 سال سابقه کار به طور متوسط 108.649 یورو حقوق دریافت می کند.

  • سوئیس: کشوری که به سلامت دهان و دندان ،اهمیت می‌دهد

سوئیس کشوری است که مردمانش به سلامت دندان‌های خود، اهمیت زیادی میدهند. سوئیسی‌ها برای لبخند خود ارزش قائل هستند و مراجعه به دندانپزشکی را جزء اولویت‌های زندگی می‌دانند. همچنین، این کشور دارای یک سیستم بیمه درمانی اجباری است که شما باید در این طرح ثبت‌نام کنید. بیمه درمانی اجباری سوئیس، هزینه‌های پزشکی از جمله موارد مربوط به مطب دندانپزشکی را پوشش قرار می‌دهد.

به همین دلیل، دندانپزشکان به‌راحتی می‌توانند در این کشور درآمد بالایی داشته باشند. با توجه به اطلاعات سایت salary expert، متوسط دستمزد ناخالص دندانپزشک در سوئیس 189.919 فرانک یا معادل آن 91 فرانک در ساعت است.

  • نروژ: تقاضای بالا، حقوق بالا

دندانپزشکانی که قصد کار در نروژ را دارند، برای دریافت مجوز، باید در یک امتحان به نام (Autorisasjonsprøve) شرکت کنند. شرکت در این امتحان به این دلیل است که آن‌ها دانش و مهارت های خود را با استانداردهای دندانپزشکی نروژی مطابقت دهند. داشتن مهات زبانی نیز در نروژ اجباری است. تقاضای زیاد برای کارهای دندانپزشکی، به ویژه برای کودکان باعث شده تا درآمد در این کشور بالا باشد. حقوق دندانپزشکان در نروژ باتوجه به تجربه، مهارت، جنسیت یا محل کار، متغیر است، اما به طور متوسط، یک دندانپزشک معمولی در این کشور، سالانه 1,480,000 و ماهانه 123,000 کرون درآمد دارد. با این حال، هزینه‌های زندگی و پرداخت مالیات، بسیار بالا است. لذا پیشنهاد می‎کنیم که اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، این نکات را در نظر بگیرید.

  • آلمان: پردرآمد اما سخت

دندانپزشکی در آلمان، جزء مشاغل بسیار پردرآمد است. شما برای افتتاح یک مطب در آلمان، بسته به موقعیت خاص خود، نیاز به دریافت مجوز دارید. برای دریافت این مجوز باید در یک آزمون و یک دوره تطبیق برای آشنا شدن با مطب‌های دندانپزشکی آلمان شرکت کنید. بخش دشوار این است که شما برای قبولی در این آزمون‌ها، باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشید، زیرا باید بتوانید با بیمار خود به خوبی ارتباط بگیرید و مشکلات او را متوجه شوید.

طبق آمار سایت salary expert، یک دندانپزشک در آلمان معمولاً حدود 119.552 یورو در سال درآمد دارد. دستمزدهای دندانپزشکان از 3980 یورو (کم‌ترین) تا 13.800 یورو (بیشترین) در ماه متغیر است. این میانگین حقوقی شامل هزینه مسکن، حمل‌ونقل و سایر موارد هم است. با توجه به این معیارها، مهاجرت دندانپزشکان به آلمان، سودمند و آینده‌دار است.

حاشیه خلیج فارس، بهترین کشورها برای مهاجرت دندانپزشکان

کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، قطر و عمان از جمله کشورهای پردرآمد برای دندانپزشکان ایرانی هستند. علاوه بر این‌که این کشورهای عربی از نظر مسافت به ایران نزدیک هستند، فرصت‌های شغلی جدید و زیادی هم دارند که آن‌ها را به‌عنوان بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان ایرانی جلوه می‌دهد.

برای مثال، حقوق دندانپزشکان در امارات طبق سایت thedentalbooth، از 120 هزار درهم شروع می‌شود. همچنین، مهاجرت دندانپزشکان به امارات شامل مالیات هم نمی‌شود و آن‌ها از پرداخت مالیات، معاف هستند.

قطر نیز مقصد جذابی برای دندانپزشکان محسوب می‌شود، زیرا جزو برترین‌ کشورها در زمینه بهداشت دهان و دندان است. پول قطر ارزش زیادی دارد و میزان درآمد در این کشور بسیار بالاست. مهاجرت دندانپزشکان به قطر، برای دندانپزشکانی که به زندگی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علاقه دارند، ممکن است بسیار لذت‌بخش باشد.

مهاجرت به بهترین کشورهای دنیا، آینده‌ای درخشان برای دندانپزشکان

انتخاب بهترین کشورها برای مهاجرت دندانپزشکان، با توجه به بررسی چندین عامل مهم صورت می‌گیرد. دندانپزشکان در ابتدا باید در مورد مدارک ویزا و مجوزهای کاری کشور موردنظر، هزینه زندگی و سیستم بهداشتی آن جامعه تحقیق کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرد. هر کشوری، مزایا و چالش‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد و دندانپزشکان باید اولویت‌های خود را با شرایط آن کشورها مقایسه کنند.

در این مقاله از مجموعه پارسی کانادا، در کنار شما به جست‌وجوی بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان رفتیم و تمامی آمار و ارقام موثق را بررسی کردیم. در حال حاضر، کشورهایی همچون کانادا، ایالات متحده، نیوزلند و کشورهای اروپایی مانند آلمان بهترین گزینه‌ها هستند. همچنین، کشورهای حوزه خلیج فارس به‌دلیل دستمزد بالا و امکانات رفاهی فراوان، گزینه مناسبی برای دندانپزشکان است. دسترسی به خدمات رفاهی فراوان پس از مهاجرت دندانپزشکان به قطر، امارات، عمان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌راحتی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. اگر دندانپزشک و یا دانشجوی این رشته هستید و می‌خواهید برای پیشرفت به کشور بهتری مهاجرت کنید، همین الان با ما تماس بگیرید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول:

بیشترین حقوق دندانپزشکان در بین کشورهای اروپایی مربوط به آلمان (119.552 یورو) است.

متوسط حقوق سالانه دندانپزشکان در کانادا 216,282 دلار است.

متوسط حقوق سالانه دندانپزشکان در ایالات متحده 209,564 دلار است.

متوسط حقوق سالانه دندانپزشکان در نیوزلند 227,417 دلار است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال