موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای جامع مهاجرت دندانپزشکان به قطر در سال 2023

مهاجرت دندانپزشکان به قطر 

در سال‌های اخیر به‌دلیل موقعیت مناسب کشورهای عربی و نیاز آن‌ها به جذب متخصصان حوزه درمان، مهاجرت کادر درمان به این کشورها با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است. بر اساس وب سایت salaryexplorer، در کشوری مانند قطر (Qatar)، یک دندانپزشک حداقل 219,000 ریال در سال درآمد دارد. این یکی از دلایلی است که منجر به افزایش شمار مهاجرت دندانپزشکان به قطر شده است.

قطر جزو کشورهای برتر در زمینه بهداشت دهان و دندان است که شرایط مناسبی برای مهاجرت این متخصصان فراهم می‌کند. در ادامه این مطلب با نگاهی به وضعیت دندانپزشکی در قطر و بررسی روند مهاجرت، به بررسی درآمد این شغل پرداخته و می‌بینیم که مزایای مهاجرت به‌عنوان یک دندانپزشک و کار در قطر چیست.

نکته مهم: مطالب این صفحه برای افزایش اطلاعات شما نوشته شده و مهاجرت دندانپزشک به قطر در این مجموعه انجام نمی‌گیرد در عوض می توانید گزینه‌های دیگری مثل ثبت شرکت در امارات، مهاجرت پزشکان به امارات ، ثبت شرکت در عمان را انتخاب کنید.

مهاجرت دندانپزشکان به قطر چگونه است؟

نگاه کلی به وضعیت دندانپزشکان در قطر

بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط کنت اکسپرس (Kent Express)، بزرگترین توزیع کننده لوازم و تجهیزات دندان‌پزشکی، قطر در بین 178 کشور رتبه اول از نظر سلامت دندان است. به گفته Kent Express، قطر به‌عنوان کشوری با بالاترین تعداد دندانپزشک، کشور برتر در زمینه سلامت دندان شناخته می‌شود.

کشور قطر در چارچوب یک استراتژی ملی تحت‌عنوان استراتژی سلامت 2018-2022 و زیرنظر کمیته ملی بهداشت دهان و دندان، خدمات جامعی را در زمینه مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان ارائه می‌دهد. اهمیت بالایی که این کشور برای سلامت دندان جامعه قائل می‌شود، به یکی از دلایل مهاجرت دندانپزشکان به قطر تبدیل شده است.

بر اساس آمار سایت dohanews، قطر با 6.2 دندانپزشک به‌ازای هر 10000 نفر، 80.8 امتیاز را به‌عنوان کشوری که به دندان‌پزشکی اهمیت بسیار زیادی می‌دهد، کسب کرده است. در جدول/نمودار زیر می‌توان مشاهده کرد:

آماری از دندانپزشکان در کشور قطر

شرایط مهاجرت دندانپزشکان به قطر

زمانی که قصد دارید به‌عنوان یک پزشک یا دندانپزشک خارجی به قطر مهاجرت کرده و در این کشور کار کنید، باید برخی شرایط و الزامات خاص رعایت شود. روند کلی مهاجرت و شرایط عمومی آن در مهاجرت به قطر به‌طور کامل بررسی شده است. تمام دندانپزشکان شاغل در قطر باید توسط وزارت بهداشت عمومی (Ministry of Public Health) تأیید شوند. موارد زیر، شرایط اصلی مهاجرت دندانپزشکان به قطر است.

  • ارائه مدرک تحصیلی تمام دوره 5 ساله کارشناسی دندانپزشکی (مدارک DDS/BDS/DMD یا معادل آن)

مدرک DDS (Doctor of Dental Surgery) و DMD (Doctor of Dental Medicine) مشابه بوده و همان مدارک اعتبار دندانپزشکی هستند که به آن‌ها اجازه کار تحت عنوان دندانپزشک را می‌دهد. مدرک لیسانس دندانپزشکی که شامل یک دوره 5 ساله است نیز تحت عنوان مدرک BDS (Bachelor of Dental Sciences) شناخته می‌شود.

  • داشتن سابقه و تجربه کاری

دندانپزشکان برای کار در قطر به حداقل 2 سال تجربه کار پس از فارغ‌التحصیلی نیاز دارند. یک دوره یک ساله کارآموزی پس از تحصیلات 5 ساله را نیز می‌توان به‌عنوان سابقه کاری حساب کرد. در صورتی که هیچ یک از این شرایط را ندارید، می‌توانید یک درخواست ارزیابی برای کارآموزی در قطر ارسال کنید.

  • پذیرش در آزمون صلاحیت پرومتریک

متقاضیان مهاجرت پزشکی و دندانپزشکی در قطر باید در آزمون پرومتریک شرکت کنند؛ مگر آن که بر اساس خط مشی آزمون صلاحیت که در وب سایت وزارت بهداشت (Department of Healthcare Professions) این کشور ارائه شده، از شرکت در آزمون معاف باشند.

علاوه‌بر آزمون پرومتریک، برخی تأییدیه‌های دیگر از جمله دیتافلو (Data Flow)، گواهی گوداستندیگ (Good Standing)، اخذ مجوز کار (Work Permit) و … نیز برای کار در قطر برای پزشکان و کادر درمان وجود دارد. برای اطلاع از شرایط دقیق دریافت این تأییدیه‌ها می‌توانید مطلب مهاجرت پزشکان به قطر را بررسی کنید.

حقوق دندانپزشکان در قطر

مانند اغلب کشورهای دنیا، دندانپزشکی در قطر نیز جزو مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. البته این درآمد بسته به سابقه کاری دندانپزشکان، مهارت، جنسیت و موقعیت مکانی آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در جدول زیر، جزئیات درآمد تخصص دندانپزشکی در قطر بررسی شده است. برای بررسی این که آیا این شغل واقعاً از درآمد بالایی برخودار است یا خیر، می‌توانید مبالغ را با هزینه زندگی در قطر مقایسه کنید.

بررسی وضعیت حقوق و درآمد دندانپزشکی در قطر (ریال قطر)
حداقل درآمد ماهیانه18,200 ریال
حداکثر درآمد ماهیانه53,700 ریال
متوسط درآمد در ماه35,100 ریال
متوسط درآمد در سال421,000 ریال

مزایای مهاجرت دندانپزشکان به قطر

مهاجرت به قطر به‌عنوان یکی از کشورهای ثروتمند عربی، مزایای متعددی دارد. حوزه بهداشت و درمان از جمله مشاغلی است که مزایا و فرصت‌های متعدد شغلی را برای متخصصان در این حوزه فراهم می‌کند. به همین دلیل است که مهاجرت پرستاران به قطر و سایر کادر درمان از جمله پزشکان، دندانپزشکان و … به این کشور افزایش یافته است. موارد زیر، از جمله مزایای اصلی مهاجرت دندانپزشکان به قطر است.

  • حقوق بالا و بدون مالیات
  • داشتن مرخصی از جمله مرخصی‌های استعلاجی، سالانه و تعطیلات
  • دریافت هزینه بلیط هواپیما، هزینه رفت‌وآمد و اقامت سالانه رایگان
  • موقعیت‌ها و چشم‌انداز شغلی عالی به‌دلیل ساخت تعداد زیادی بیمارستان، مراکز تحقیقاتی و کلینیک‌ها
  • امکان کار در محیط‌هایی با تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های روز دنیا
  • امکان کار در محیط انگلیسی زبان به‌دلیل حضور تعداد بالای پزشکان خارجی
  • ایجاد امکانات رفاهی، اقامتی و استراحت در محیط بیمارستان‌ها برای کادر پزشکی

دندانپزشکان در قطر مالیات نمی دهند.

مراحل مهاجرت دندانپزشکان به قطر

پزشکان و افراد دارای تخصص دندانپزشکی در قطر برای آن که بتوانند در این کشور کار کنند، باید یک درخواست ارزیابی به وزارت سلامت عمومی قطر (Ministry Of Public Health) ارسال کنند. ارائه این درخواست در وب سایت moph.gov.qa انجام می‌شود. مراحل اصلی که پس از مهاجرت و برای کسب اجازه کار در این کشور باید طی شود، عبارت است از:

  1. ارسال درخواست آنلاین برای ارزیابی و تکمیل درخواست با ارائه مدارک موردنیاز
  2. پرداخت هزینه‌های درخواست (در صورت وجود)
  3. دریافت درخواست و پردازش آن توسط نماینده کارفرما (مرحله وضعیت در انتظار کارفرما یا “Pending with Employer”)؛ تأیید درخواست پس از اطمینان از کامل بودن مدارک
  4. بررسی درخواست توسط بخش ارزیابی
  5. بررسی نتایج تأیید از منبع اولیه یا PSV (Primary Source Verification) توسط بخش ارزیابی

PSV یا تأیید منابع اولیه، فرآیند بررسی سوابق تحصیلی، آموزش، تجربه و سایر اعتبارنامه‌های پزشکی است که تکمیل آن برای استخدام و دریافت مجوز کار پزشکان در قطر ضروری است. پس از این مرحله، در صورتی که نتایج مورد تأیید باشند، درخواست متقاضی تأیید خواهد شد. سپس بخش ارزیابی اسناد ارزیابی اولیه (Preliminary Evaluation) و نامه CID (نامه بررسی سوابق کیفری) را که می‌توانید از صفحه کارفرما (Employer Representative’s landing page) چاپ کنید، صادر می‌کند. در مطلب کار در قطر می‌توانید شرایط و قوانین کلی کار در این کشور پس از مهاجرت دندانپزشکان به قطر را بررسی کنید.

مدارک لازم جهت استخدام به‌عنوان دندانپزشک در قطر

روند مهاجرت کادر درمان به کشورهای عربی مانند قطر، شرایط خاصی داشته و شامل برخی آزمون‌های تأیید صلاحیت است. همچنین برای درخواست ارزیابی جهت شروع کار دندانپزشکی در قطر باید مدارک زیر را در زمان درخواست آنلاین، بارگذاری کنید. مدارک مورد نیاز برای پزشکان در قطر عبارت است از:

  • کپی پاسپورت معتبر
  • کپی QID (کد 11 رقمی شناسایی در قطر که توسط دولت برای ساکنان این کشور برای اقامت، اشتغال، مراقبت‌های درمانی و … صادر می‌شود) معتبر (یا شماره ملی با کپی مدرک)
  • یک قطعه عکس
  • رزومه کاری یا CV به‌روز
  • کپی مدارک تحصیلی با ریزنمرات رسمی
  • کپی گواهی‌های سابقه کاری اخیر با ذکر تاریخ صدور
  • کپی مجوزهای معتبر پزشکی همراه با سال‌های سابقه کاری مورد نیاز (در صورت وجود)
  • کپی گزارش تأیید منبع اولیه PSV
  • کپی گواهی قبولی در آزمون صلاحیت پرومتریک (در صورت وجود)

گواهی و اسنادی که بررسی شده، برای مهاجرت دندانپزشکان به قطر و شروع کار الزامی هستند. در مهاجرت پرستاران به کشورهای عربی می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سخن پایانی

قطر یکی از کشورهای کوچک در حاشیه خلیج فارس است که شرایط بسیار مطلوبی را برای مهاجرت و کار متخصصان حوزه بهداشت و درمان فراهم کرده است. پزشکان و متخصصان دندانپزشکی در قطر می‌توانند در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کار کرده و از درآمد بالا، موقعیت شغلی عالی و مزایای ویژه کار در این کشور بهره‌مند شوند. در این مطلب هرآنچه را که درباره مهاجرت دندانپزشکان به قطر و شرایط آن لازم است بدانید، بررسی کردیم. همچنین دیدیم که وضعیت این شغل به چه صورت بوده و درآمد دندانپزشکان در قطر چقدر است.

سوالات متداول

دندانپزشکان در قطر به‌طور متوسط 35,100 ریال در ماه درآمد دارند. درآمد متوسط سالانه دندانپزشکان در این کشور، 421,000 ریال است.

برای اقدام برای مهاجرت به قطر، دندانپزشکان باید حداقل 2 سال سابقه کاری پس از فارغ‌التحصیلی داشته باشند.

ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی دوره 5 ساله دندانپزشکی (مدارک DDS/BDS/DMD یا معادل آن) برای مهاجرت به قطر الزامی است.

دندانپزشکان باید علاوه‌بر شرکت در آزمون پرومتریک، تأییدیه‌های دیتافلو (Data Flow)، گواهی گوداستندینگ (Good Standing) و مجوز کار (Work Permit)  دریافت کنند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها